שושנון אילתי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןשושנון אילתי
שושנון אילתי
שושנון אילתי
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: דקראים
תת־סדרה: דמויי-שפתן
משפחה: שוניתיים
תת־משפחה: שושנונים
סוג: שושנון
מין: שושנון אילתי
שם מדעי
Amphiprion bicinctus
ראפל, 1830
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שושנון אילתי או שׁוֹשַׁנּוּן יַם-סוּפִי[2] (מכונה גם שושנון דו-פסי[דרוש מקור]; שם מדעי: Amphiprion bicinctus) הוא מין דג שונית השייך לסוג שושנון שבמשפחת השוניתיים החי בסמוך לשושנות ים. הוא היחיד מהסוג שושנון שחי בישראל, בה הוא נמצא רק במפרץ אילת.

מאפיינים פיזיולוגיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שושנון צעיר

השושנון האילתי מגיע לאורך של עד 12 ס"מ בממוצע והוא מתאפיין בגוף כתום, כשהגב כהה יותר מהבטן, ושני פסים לבנים-כחלחלים אנכיים, אחד ליד הראש ואחד קרוב לסנפיר הגב האחורי. הדגים מתחילים את חייהם כשהם כתומים בהירים, ומתכהים ככל שהם מתבגרים.

השושנונים מתחילים את חייהם בשוטטות ומציאת מסתור ברחבי השונית, וכשהם מתבגרים הם מוצאים לעצמם שושנה אותה הם הופכים לביתם לחיים.

השושנונים ניזונים מבשר, ואוכלים בעיקר חסרי חוליות ודגים קטנים. נקבות השושנון גדולות מהזכרים, כך שהנקבות מגיעות לאורך של 14 סנטימטר, והזכרים רק לאורך של עשרה סנטימטר.

סימביוזה עם שושנות הים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שושנון בין זרועות השושנה

בני משפחת השושנונים מפורסמים בזה שהם חיים בסימביוזה עם שושנות ים (ומכאן שמם). השושנונים מפרישים על גופם ריר בעל אותו הרכב כזה של זרועות השושנה, כך שהשושנה הארסית לא תוקפת אותם. השושנונים חיים בתוך השושנה, ומטילים בה את ביציהם, כך שהשושנה מגינה עליהם מטורפים. בנוסף השושנה מספקת להם מזון בצורת שאריות של המזון שלה, ולעיתים זרועות מתות של השושנה עצמה.

בתמורה לתרומת שושנה, נותנים דגי השושנון הגנה לשושנה בכך שהם מרחיקים טורפים של שושנות הים, מנקים אותה ונפטרים מטפילים על השושנות. השושנונים גם נותנים מזון לשושנה בצורת שאריות מארוחותיהם, ואף יכולים למשוך דגים אחרים שיהוו טרף לשושנה.

שימור ותפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוג שושנונים בים האדום.

השושנון חי באוקיינוס ההודי ובים האדום, בין היתר במפרץ אילת ובישראל. השושנונים הם שוכני שונית, וחיים ומתרבים בזרועותיהן של שושנות ים, כך שתפוצתם מוגבלת לתפוצת השוניות. בישראל תפוצתם מוגבלת לשמורת חוף האלמוגים ולשוניות הסובבות אותה. אוכלוסיית השושנונים נפגעה מאוד במהלך עשרות השנים האחרונות, גם מתוך הפגיעה המסיבית והמתמשכת בשוניות האלמוגים, וגם מתוך תוצר לוואי של הסרט מוצאים את נמו, בו כיכב שושנון ים, שגרם ללכידה וציד מסיבי של שושנונים כחיות מחמד.

בעולם ישנן יוזמות לשיקום אוכלוסיית השושנונים ושושנות הים, וספציפית בישראל המצפה התת-ימי משקם ומתחזק את אוכלוסיית השושנונים באילת. שושנונים ככל חשובים לשימור ושגשוג שושנות הים, מאחר שסוגים רבים של שושנות ים מתקשים לשרוד בלי הגנת השושנון, ולהפך.

רבייה ואורח חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוג שושנונים בשושנה

שושנונים חיים בקבוצות קטנות של כמה שושנונים, או בזוגות. הבוגרים בדרך כלל חיים בזוגות, כאשר כל זוג חי בשושנת ים משל עצמו, בעוד שהצעירים חיים בעיקר בקבוצות קטנות. השושנונים הם דיכוגמיים, כלומר שהזכר והנקבות משנים את מינם לפי תקופת החיים שלהם. שושנונים בוקעים מהביצים רק כזכרים, ולאחר שהם מתבגרים, הגדול והדומיננטי ביותר בכל קבוצה משנה את מינו לנקבה. אם קורה והנקבה נהרגת, בן זוגה (או הזכר החזק ביותר בקבוצה), יהפוך לנקבה. נקבות השושנון גדולות יותר מהזכרים ומסוגלות יותר להגן על עצמן ועל השושנה. השושנונים מטילים את ביציהם קרוב לשושנה כך שגם הביצים נהנות מהגנת השושנה.

שושנונים מקיימים אורח חיים מונוגמי, ולאחר שהם מוצאים זוגיות, הם נשארים עם בן הזוג שלהם לכל חייהם. שושנונים לא מעורבים בגידול הצאצאים שלהם, כמו רוב הדגים, אך הם כן מגינים על הביצים עד שהן בוקעות. צעירי השושנון חיים את תחילת חייהם במסתורים קטנים בין האלמוגים, עד הגעתם לבגרות ומציאת שושנה משלהם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שושנון אילתי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]