שוקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שוקה
סימולציה של עצמות הגפיים התחתונות, כאשר השוקה מובלטת בצבע אדום.
סימולציה של עצמות הגפיים התחתונות, כאשר השוקה מובלטת בצבע אדום.
תמונה תלת־ממדית של שוקה. אפשר להקיש על התמונה ולסובב עם מקש שמאלי בעכבר לכל הכיוונים, כדי לראות את המבנה המדויק
שיוך bones of free part of lower limb עריכת הנתון בוויקינתונים
תיאור ב האנטומיה של גריי (מהדורה 20) (256) עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם אאולוס (כלי נגינה)
מזהים
לטינית (TA98) tibia עריכת הנתון בוויקינתונים
טרמינולוגיה אנטומיקה A02.5.06.001 עריכת הנתון בוויקינתונים
TA2 (2019) 1397 עריכת הנתון בוויקינתונים
FMA 24476 עריכת הנתון בוויקינתונים
קוד MeSH A02.835.232.043.650.883 עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהה MeSH D013977 עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת השפה הרפואית המאוחדת C0040184 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
עצמות שוק ימין, מבט קדמי. באדום ואפור - אזורי חיבור של רקמות רכות (שרירים, גידים, רצועות וכיוצא בזה).

השוקה (TA: Tibia), היא אחת מעצמות השוק. להוציא את עצם הירך, זוהי העצם הארוכה ביותר בשלד האדם. ממוקמת בין עצם הירך לעצמות שורש הרגל, מפרקה המקורב הוא הברך ומפרקה המרוחק הוא הקרסול. צמודה אליה, דרך שני מפרקים (מפרקי השוקה והשוקית, העליון והתחתון) ודרך קרום בין גרמי, היא עצם השוקית.

מבנה אנטומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק עליון (מקורב)[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלקה העליון של העצם רחב ובעל מספר מבנים בולטים: שני עליים (עלי צידי ועלי תיכון) וגבששת השוקה (Tuberositas tibiae) בצד הקדמי, אזור האחיזה של רצועת הפיקה. בחלקם העליון של העליים משטחים מפרקיים גדולים, עליהם מונחים המניסקוסים.

בין העליים, הרכס או הבליטה הבין עליים (Eminentia intercondylaris), מלפניה ומאחוריה מתחברות הרצועות הצולבות של הברך והמניסקוסים.

בחלקו האחורי של העלי התיכון (Condylus medialis tibiae), חריץ רוחבי עמוק, מקום האחיזה של השריר החצי קרומי. העלי הצידי (Condylus lateralis tibiae) רחב יותר מהעלי התיכון, בחלקו התחתון-צידי פנים למפרק השוקה והשוקית העליון.

גוף העצם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לגוף העצם צורת מנסרה המותווית על ידי שלושה גבולות המחלקים את העצם לשלושה פנים.

הגבול או הרכס הקדמי (Margo anterior tibiae), הוא הבולט מהשלושה וניתן למששו בקלות בקדמת השוק. בחלקו העליון של הגבול התיכון (Margo medialis tibiae) נאחזת הרצועה העקיפה התיכונה של הברך ומתחת לה נאחז שריר בית הברך (Popliteus). בגבול הצידי או הרכס הבין-גרמי (Margo interosseus tibiae) נאחז הקרום הבין גרמי (Membrana interossea) שמחבר את השוקה לשוקית בכמעט כל אורך גופן.

רובו של הפן התיכון (Facies medialis tibiae) הוא תת-עורי, כלומר ניתן למישוש ישירות מתחת לעור. בחלקו העליון נאחזים גידי השרירים החצי-גידי, העדין והחייטים. לדרך בה נאחזים שלושת השרירים צורה המזכירה רגל אווז שנתנה לה את שמה - "רגל האווז" (בלטינית: pes anserinus). הפן הצידי (Facies lateralis tibiae) צר יותר מהפן התיכון. בחלקו העליון נאחז השריר השוקתי הקדמי ועל חלקו התחתון עוברים גידי השרירים הפושטים של כף הרגל ובהונותיה. לרוחב הפן האחורי (Facies posterior tibiae) עובר באלכסון קו הסוליה (Linea musculi solei; או כפי שכונה בעבר "קו בית הברך", popliteal line). מעל קו הסוליה נאחז שריר בית הברך ומתחתיו נאחזים שרירים שונים, כופפים של כף הרגל ובהונותיה.

חלק תחתון (מרוחק)[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלקה התחתון של העצם שב ומתרחב, אך פחות מחלקה העליון. החלק התיכון מציג בליטה מאורכת בשם הפטישון התיכון (mMalleolus medialis). חמישה פנים לחלק התחתון:

הפן התחתון, בעל צורה מרובעת, נושא את משקל הגוף ומופרק עם עצם הערקום (talus). על הפן האחורי והקדמי עוברים גידים מניעים של כף הרגל ובהונותיה, בפן האחורי חריצים מובחנים למעבר הגידים. בפן הצידי אזור מכוסה סחוס לחיבור הרצועי של השוקה והשוקית (מפרק השוקה והשוקית התחתון הוא חיבור רצועי, syndesmoses, ראו מפרקים פיברוטים). הפן התיכון מתמשך מטה לזיז בעל צורת פירמידה, הוא הפטישון התיכון. חלקו הפנימי של הפטישון מופרק עם עצם הערקום.

תמונות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שוקה בוויקישיתוף