שופט (ספורט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שופט במהלך משחק בגביע דייוויס
המונח "קוון" מפנה לכאן. אם הכוונה למשמעות אחרת, ראו קוון (פירושונים).

שופט בספורט הוא בעל מקצוע המפקח על התנהלות הפעילות הספורטיבית לפי הכללים שנקבעו לכך, ולו סמכות לקבל החלטות שמשנות את מהלך המשחק, כגון הרחקת שחקן שהפר את הכללים. שופטים משתתפים במשחקי ספורט, כגון כדורגל, וגם בתחרויות שאינן משחק, כגון תחרויות אתלטיקה.

מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור השיפוט בספורט הוא במשחק הכדורגל[דרוש מקור]. תחילה התייעצו ביניהם ראשי הקבוצות כדי לקבל החלטות שיפוטיות במהלך המשחק. עם הזמן, עבר תפקיד זה לשופט. כל קבוצה הביאה שופט מטעמה כך שראש הקבוצה יכול להתרכז במשחק. לאחר מכן, נוסף למגרש שופט ניטרלי אליו היו פונים רק אם השופטים מטעם הקבוצות לא היו יכולים להחליט בעצמם. שופטים אלה לא היוו חלק מרכזי במשחק עד שנת 1891, שבה השופטים מטעם הקבוצות הפכו שופטי הקו (קוונים). כיום, ברוב משחקי הכדורגל לחובבים, כל צד מביא את הקוון שלו כדי לסייע לשופט הניטרלי שממונה על ידי התאחדות הכדורגל.

הטיית תוצאות המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

נתגלו מספר מקרים בהם ניתן שוחד לשופט לשם הטיית השיפוט במשחקים ותוצאות המשחקים. הסיבות לכך מגוונות: לעיתים קבוצה מבקשת שמשחק יוטה לטובתה או נגד קבוצה יריבה, כדי שתוכל לעלות בדירוג הליגה או להתקדם בטורנירים שונים, ואילו במקרים אחרים גורמים המהמרים על תוצאות משחק בכסף רב, משחדים את השופטים כדי שמה שהימרו עליו אכן יתרחש. ההטייה אינה בהכרח משפיעה על תוצאת המשחק, לעיתים הגורמים המטים מבקשים מהשופט לשלוף כרטיס אדום או צהוב לשחקן מסוים, כדי שבמשחקה הבא של קבוצתו לא יוכל לשחק.

בישראל נתגלו מספר מקרים של ניסיונות להטיית משחקים, כאשר בפרשה המכונה "שופטים באדום" הוגשו כתבי אישום נגד מספר שופטים. פרשת הטיית משחקים ידועה נוספת אשר התחוללה בסרייה א' שבאיטליה גרמה לשלילת שתי אליפויות של יובנטוס והורדתה לליגה השנייה, בנוסף לעונשים לקבוצות מילאן, פיורנטינה ולאציו.

יחס הקהל לשופט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצופים בתחרויות ספורט הוגים כבוד לשופט, שתפקידו לפקח שהתחרות תהיה הוגנת. יחד עם זאת, אהדתו של קהל הצופים נתונה לקבוצות המתחרות, ולא לשופט. כאשר נוצר אצל קהל האוהדים הרושם שהשופט נוקשה יותר ביחס לאחת הקבוצות, ובפרט כאשר הקהל חולק על החלטה שיפוטית, תגובת הקהל נזעמת ביותר, ומתבטאת בקריאות קצובות ובשימוש בקללות המופנות אל השופט.

לעיתים גם השחקנים חולקים על החלטתו של השופט. תגובה אגרסיבית מדי של שחקן כלפי שופט עלולה להביא להרחקתו של השחקן, ובמקרים קיצוניים - להפסקת המשחק.

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדורגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שופט כדורגל

שופט בכדורגל הוא הסמכות השיפוטית העליונה במשחק. הוא נעזר בעוזר שופט (קוון) אחד או שניים, אשר תפקידם העיקרי לקבוע אם הכדור יצא מהמגרש, אם כדור שנכנס לשער עבר במלוא היקפו את קו השער, אם התרחש נבדל או אם נעשתה עבירה. בנוסף עוזר השופט יכול לייעץ לשופט הראשי בנוגע לאירועים השונים הקורים על המגרש. בנוסף, במשחקים מסוימים ישנו גם שופט רביעי, אשר אחראי על העניינים המנהלתיים של המשחק ויכול להחליף את השופט הראשי במקרה הצורך.

כדורסל[עריכת קוד מקור | עריכה]

השופטים בכדורסל אחראים על אכיפת החוקים והשלטת סדר במהלך המשחק. בין היתר הם אלו המחליטים כי נעשתה עבירה, אחראים על תחילת המשחק וסיומו, הפרות במשחק וכו'. בישראל, שופטי הכדורסל הם גוף נפרד מאיגוד הכדורסל הישראלי, אך הם כפופים לו. האיגוד כולל ועדה מקצועית, ועדת משמעת, ויש לו יושב ראש.

כדורעף[עריכת קוד מקור | עריכה]

השופטים בכדורעף אחראים על אכיפת החוקים והשלטת הסדר במהלך המשחק. השופט הראשי הוא השופט שנמצא על דוכן השיפוט והוא אחראי על כל המשחק. מולו עומד השופט העוזר שתפקידו לעזור לשופט הראשי, אך יש לו תפקידים משלו (כמו לשים לב לעבירות של קבוצה מקבלת, נגיעות ברשת, עבירות שקשורות לקו האמצע, פסקי זמן, חילופי שחקנים ועוד), איתם נמצאים עוד 4 שופטי קו (קוונים) שהם אחראים מעוף הכדור (בפנים, בחוץ, נגיעה והלך החוצה, נגיעה בחפץ זר וכו'), בנוסף ישנו רשם ועוזר רשם שהם ממלאים את גיליון השיפוט ועוד. בישראל, שופטי הכדורעף הם גוף נפרד מאיגוד הכדורעף והם כפופים לאיגוד שופטי הכדורעף.

איגרוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

שופט באיגרוף אחראי על אכיפת חוקי המשחק וכן על מתן הוראות לשחקנים לפני המשחק, להחליט מתי להתחיל לספור כשמתאגרף התמוטט על הרצפה, לתת למתאגרף אזהרה על עבירה לא ספורטיבית ובמידת הצורך להוריד נקודות, לאותת על סיום סבב, להפסיק את הקרב אם המשכו מסכן את חייו של אחד המתאגרפים.

פוטבול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפוטבול השופט מפקח על המשחק והוא הסמכות העליונה בענייני שיפוט. הוא נעזר בשישה קוונים על המגרש. קוונים אלה נקראים בשם הכולל שופטים אולם לכל אחד יש תפקיד מוגדר במשחק. צוות השיפוט מורכב משופט, קוון ראשי, שופט קו, קוון, שופט אחורי, שופט צדדי ושופט מגרש.

הוקי קרח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהוקי קרח המשחק מלווה על ידי שופט (ראשי) על הקרח שנעזר בשני קוונים הנמצאים בסמוך לקווים הכחולים על הקרח. הרכב צוות השיפוט משתנה מליגה לליגה.

הוקי רולר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהוקי רולר המשחק מלווה על ידי אחד או שני שופטים על רולר. הרכב צוות השיפוט משתנה מליגה לליגה.

מדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שופטים לובשים בגדים שונים מאלה של השחקנים כדי לבדל את עצמם מהם. בענפי ספורט מסוימים המדים הם לבוש מסורתי: כך למשל, מדיהם השחורים של שופטי הפוטבול והתלבושת של שופט הסומו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שופט בוויקישיתוף