שומרי משפט - רבנים למען זכויות האדם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: הסרת קישורים חיצוניים מגוף הערך, דרושה גם אובייקטיביזציה..
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: הסרת קישורים חיצוניים מגוף הערך, דרושה גם אובייקטיביזציה..
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
שומרי משפט - רבנים למען זכויות האדם
סמליל "שומרי משפט"
פעילות ארגון זכויות אדם
התאגדות עמותה
מדינה ישראלישראל ישראל
מטה הארגון ירושלים
מייסדים קבוצת רבנים בהנהגתו של הרב דוד פורמן
מנכ"ל אבי דבוש
תקופת הפעילות 1988–הווה (כ־36 שנים)
פרסים והוקרה Niwano Peace Prize עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר הבית של שומרי משפט - רבנים למען זכויות אדם
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שומרי משפט - רבנים למען זכויות האדם, הנקראת כיום בשם עֲשׂוֹת משפט - קול רבני לזכויות אדם, היא עמותת רבנים המגדירה את מטרתה כהשמעת קול המסורת היהודית בתחום זכויות האדם. הארגון מגדיר עצמו א-פוליטי/מפלגתי, וחברים בו כמאה רבנים וסטודנטים לרבנות מזרמים שונים, כולל אורתודוקסים[1], רפורמים, קונסרבטיבים, רקונסטרוקטיבים, רבני התנועה להתחדשות יהודית[2], וכשלושים אנשי צוות ובהם חילונים, נוצרים ומוסלמים. תחום העיסוק הוא בעיקר במאבק במה שלטענתו מהווה פגיעה בזכויות האדם של הפלסטינים ומבקשי המקלט מאפריקה.

הקמה ופעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון הוקם בשנת 1988, בתקופת האינתיפאדה הראשונה, על ידי קבוצת רבנים מזרמים שונים בהנהגתו של הרב הרפורמי דוד פורמן, על מנת להביע את עמדתם בסוגיות מוסריות שהתעוררו באותה תקופה. ב־1990 נרשם הארגון כעמותה.

בארגון ארבע מחלקות:

  • מחלקת זכויות בשטחים הכבושים - פעילה בסיוע לחקלאים פלסטינים בטיפול באדמותיהם ובמסיק הזיתים (אוקטובר־דצמבר). לדברי הארגון, עזרה זו "נצרכת על רקע מתיחות בנושא עם מתנחלים קיצוניים". לצורך כך הארגון משתף פעולה עם ארגונים אחרים במסגרת "קואליציית המסיק". את המחלקה מנהל זאכריה סדה, פלסטיני שהגן בשנת 2014 על ישראלים שהותקפו כשנכנסו לקוסרא[3]. המחלקה מציעה גם שירות משפטי.
  • מחלקת צדק חברתי כלכלי - מסייעת לקבוצות בחברה הישראלית, כגון מובטלים, משפחות חד־הוריות, קשישים, נכים, חולים ואחרים לקבל את זכויותיהם. את המחלקה מנהלת הרבה עדית לב. המחלקה כוללת מרכז למיצוי זכויות שמסייע לתושבי חדרה והאזור. את המרכז מנהלת הרבה סיגל אשר. מחלקת צדק חברתי מחברת בין בעיות שמתעוררות במעמדות המוחלשים, לבין מאבק פרלמנטי למימוש האנשים החיים בתנאי העוני. בכל שנה מארגנת העמותה יום מאבק בעוני בכנסת, הכולל דיוני רוחב בכל וועדות הכנסת. המחלקה גם עוסקת במאבק למען התושבים הערבים בתוך תהליכי ההתחדשות העירונית ועוסקת בכך בהרחבה בחיפה.
  • מחלקת חינוך - עוסקת בפעילות חינוכית במטרה להשמיע לחברה הישראלית את עמדותיהם בעניין זכויות האדם. המחלקה מפעילה שני בתי מדרש ופעילה בקרב סטודנטים ובמכינות קדם־צבאיות.
  • מחלקת משפטים - הוקמה בשנת 2004 והיא כוללת מספר עורכי דין ופעילי־שטח. פעילות המחלקה מתמקדת באזור דרום הר חברון ומסייעת לפלסטינים תושבי האזור במגוון נושאים, בעיקר הקשורים לקרקעות. את המחלקה מנהל עו"ד יאיר נהוראי. בין העתירות המרכזיות של המחלקה ניתן למנות עתירה נגד חוק ההסדרה, עתירה לאפשר לתושבי א-תוואני והסביבה להשתמש בדרך שמחברת אותם לכביש הראשי, ועתירה נגד שילוט שהציבו תושבי היישוב היהודי בחברון ברחוב השוהדא, שלדבריהם "מוחק את הנוכחות הפלסטינית מחברון".

הארגון מאוגד במסגרת עמותה רשומה ומגדיר את עצמו כארגון ציוני שבא לבטא אמירה יהודית־רבנית למען זכויות אדם. הארגון טוען כי יש לסיים את המשטר הצבאי ביהודה ושומרון ואת מה שהוא רואה כהפרות אחרות של זכויות הפלסטינים הכרוכות במדיניות הישראלית. הוא מתנגד לתוואי גדר ההפרדה, במקומות שבהם, לדבריו, היא גורמת להפקעת אדמות ולהפרדה בין חקלאים לאדמותיהם, מונעת מחולים להגיע אל בתי החולים ומתלמידים להגיע אל בתי הספר. פעילי הארגון משתתפים בהפגנות ביהודה ושומרון, במזרח ירושלים ובכפרים הבדואים הבלתי מוכרים בנגב. בשנת 2004 הורשע מנכ"ל הארגון, הרב אריק אשרמן, בהפרעה לשוטר במילוי תפקידו בעת שהתנגד להריסת בית פלסטיני, ונידון לעבודות שירות[4]. בעקבות מבצע עופרת יצוקה יצא הארגון בקמפיין תחת הכותרת "האם זה אנחנו", שקרא לפתוח בחקירה ישראלית חיצונית על הפעולות בעזה במהלך המבצע[5]. לאחר המשט לעזה השתתף הארגון בהפגנות ברחבי ישראל "במחאה על ההרג והמצור וכהזדהות עם פעילי השלום ועם תושבי עזה הכלואים"[6].

הארגון פועל לקליטת המסתננים מאפריקה. למשל, בסמוך לחג השבועות תשע"ה הגיעה קבוצה מהארגון למתקן "חולות" על מנת להביע סולידריות עם המסתננים במתקן[7]. הארגון ארגן כנס רבנים ואנשי חינוך תחת הכותרת "סוגיית אחריות יהודית בסוגיית מבקשי המקלט והפליטים"[8].

פרסים

צוות ומימון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראש ההנהלה עומדים הרב משה יהודאי והרבה אניטה סטיינר. מנכ"ל הארגון הוא אבי דבוש.

בשנת 1995 הצטרף לארגון הרב אריק אשרמן, שהפך למנכ"ל הארגון שלוש שנים אחר כך ופרש מהארגון בשנת 2016. כיום מנכ"ל הארגון הוא אבי דבוש ובתפקיד נשיא העמותה משמש הרב לוי קלמן-ויימן. בין חברי ההנהלה ניתן למנות את יו"ר הארגון, הרבה מעיין טרנר; היו"ר היוצא, הרב אד רטיג; הרבות נעמה קלמן, אביטל הוכשטיין ואניטה סטיינר; הרבנים מיכאל מרמור, יחיאל גריינימן, שאול פיינברג, אורי רגב, משה יהודאי, וג'רמי מילגרום; ותלמיד הרבנות רענן מאלק.

בשנים 20072009 עמד תקציב הארגון על למעלה מ־3 מיליון שקלים. בשנים אלו הופנו עבור שכר לפעילים למעלה ממיליון שקלים בכל שנה. בשנת 2013 הסתכמו התרומות לארגון בכחמישה מיליון ש"ח[10].

התורם העיקרי לעמותה הוא "אגודת שומרי משפט בצפון אמריקה". תורמים נוספים הם הקרן החדשה לישראל, קרן פורד והאיחוד האירופי[11][12], כמו־גם בתי כנסת וקהילות רפורמיות וקונסרבטיביות בצפון־אמריקה ואירופה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אבישי רובינשטיין, עובד עם פלשתינים, באתר ערוץ 7, 11 בדצמבר 2008
  2. ^ מי אנחנו, באתר שומרי משפט - רבנים למען זכויות האדם
  3. ^ אליאור לוי ויואב זיתון, פלסטינים הגנו על מתנחלים שהוכו בכפר, באתר ynet, 7 בינואר 2014
  4. ^ בשבע 321: עובד עם פלשתינים - ערוץ 7, באתר web.archive.org, ‏2021-09-26
  5. ^ "האם זה אנחנו?" חייבים לחקור מה קרה במהלך המלחמה בעזה(הקישור אינו פעיל, 23.9.2020), כנס: האם זה אנחנו?
  6. ^ הפגנות מחאה ברחבי הארץ, באתר "העוקץ"
  7. ^ 20.5.2015 רבנים למען זכויות אדם במתקן הכליאה ב"חולות", באתר web.archive.org, ‏2016-09-23
  8. ^ כנס בנושא התוכנית לגירוש מבקשי מקלט מסודן ואריתראה, באתר web.archive.org, ‏2018-09-12
  9. ^ אינדקס הארגונים ליהדות פלורליסטית בישראל, באתר פנים
  10. ^ לפי הדוחות הכספיים של העמותה(הקישור אינו פעיל, 23.9.2020), עמ' 3, באתר guidestar
  11. ^ רבנים לזכויות אדם - שומרי משפט
  12. ^ EIDHR: Additional European Funding for Mideast Conflict Groups, ‏16 במרץ 2010