שובר שורות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שובר שורות
Breaking Bad
סוגה דרמת פשע
מותחן
קומדיה שחורה
מערבון מודרני
יוצרים וינס גיליגאן עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים וינס גיליגאן, סם קת'לין, ג'ון שיבאן, ג'ורג' מאסטראס, פיטר גולד, תומאס שנאוז עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי וינס גיליגאן, Scott Winant, ג'ון שיבאן, קולין בקסי, פיל אברהם, משיל מקלארן, Michael Slovis, דייוויד סלייד, ריאן ג'ונסון, ג'ורג' מאסטראס, פיטר גולד, תומאס שנאוז, פליקס אנריקה אלקלה, יוהאן רנק, טרישה ברוק, ברונוון יוז, ג'ים מקיי, אדם ברנשטיין, פיטר מדאק, טים האנטר, צ'ארלס הייד, בריאן קראנסטון, ג'ון דאל, Terry McDonough, סם קת'לין עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים בריאן קראנסטון
אנה גאן
אהרון פול
דין נוריס
בטסי ברנדט
אר ג'יי מיט
ג'יאנקרלו אספוזיטו
בוב אודנקירק
ג'ונתן בנקס
סטיבן מייקל קוזאדה
ג'סי פלמונס
לורה פרייז'ר
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית אמריקאית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 5 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 62 עריכת הנתון בוויקינתונים
תוכנית המשך סמוך על סול, אל קמינו: שובר שורות - הסרט עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיק וינס גיליגאן, ג'ורג' מאסטראס, תומאס שנאוז, פיטר גולד, סם קת'לין, ג'ון שיבאן, מוירה וולי-בקט עריכת הנתון בוויקינתונים
מפיקים בפועל וינס גיליגאן, משיל מקלארן, מרק ג'ונסון עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Sony Pictures Television עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Sony Pictures Television, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים אלבקרקי עריכת הנתון בוויקינתונים
צלמים Michael Slovis, ג'ון טול עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה דייב פורטר עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 47–55 דקות
שידור
רשת שידור AMC עריכת הנתון בוויקינתונים
רשת שידור בישראל yes stars Drama
yes oh
HOT VOD
Netflix
תקופת שידור מקורית 20 בינואר 200829 בספטמבר 2013
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שובר שורותאנגלית: Breaking Bad) היא סדרת דרמת פשע אמריקאית, אותה יצר והפיק וינס גיליגאן. הסדרה מגוללת את סיפורו של וולטר וייט (בריאן קראנסטון), מורה לכימיה שמאובחן כחולה סופני בסרטן הריאה. ביחד עם תלמידו לשעבר ג'סי פינקמן (אהרון פול), פונה וייט לעולם הפשע ומתחיל לייצר ולסחור במתאמפטמין ("קריסטל מת'") למימון טיפוליו הרפואיים והבטחת עתידה הכלכלי של משפחתו לאחר מותו. הסדרה הופקה על ידי חברת "Sony Pictures Television" עבור רשת "AMC" האמריקנית ושודרה במשך חמש עונות, החל מ-20 בינואר 2008 ועד ל-29 בספטמבר 2013.[1]

הסדרה זכתה לביקורות חיוביות מאוד מצד מבקרים וצופים, ולאחוזי צפייה גבוהים מאוד. "שובר שורות" נחשבת בעיני רבים לאחת מסדרות הטלוויזיה הטובות ביותר בכל הזמנים[2] והיא חולקת את המקום ה-1 בדירוג הגולשים באתר IMDb יחד עם סדרת ההנפשה לילדים בלואי, כל אחת עם 9 וחצי כוכבים.[3] הסדרה זכתה ב-16 פרסי אמי, שמונה פרסי סטלייט, שני פרסי גלובוס הזהב ופרסים רבים נוספים.

בשנת 2015 עלתה סדרת ספין אוף בשם "סמוך על סול" המתמקדת בדמותו של סול גודמן בתקופה שקדמה לאירועים המתוארים בסדרה "שובר שורות".

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קונספט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה נוצרה על ידי וינס גיליגאן, ששימש קודם לכן כתסריטאי הסדרה "תיקים באפלה". גיליגאן רצה ליצור סדרה אשר במהלכה עובר הגיבור תהליך של שינוי משמעותי - מגיבור טוב לגיבור רע, בניגוד לסדרות רבות אחרות בהיסטוריית הטלוויזיה, המאופיינות בדמויות שאינן עוברות תהליך עמוק של שינוי.[4] בהקשר זה ציין גיליגאן כי רצה שהסדרה תגולל את סיפור הפיכתו של גיבורהּ, וולטר וייט, ממר צ'יפס (המורה האהוב בסרט "הייה שלום מר צ'יפס") לטוני מונטנה (דמותו של אל פאצ'ינו בסרט "פני צלקת").[5] סיפור המסגרת של הסדרה נכתב לאחר שיחה שקיים גיליגאן עם עמיתו התסריטאי תומאס שנאוז, במהלכה התלוצצו השניים, שהיו מובטלים באותה תקופה, כי הדרך הטובה ביותר לעשות כסף היא לשכור קרוואן, בו יכינו סם מסוג קריסטל מת' וימכרו אותו ברחבי ארצות הברית.[6]

שם הסדרה באנגלית ("Breaking Bad") הוא סלנג שמקורו בדרום ארצות הברית המבטא סטייה מן התלם, ובהקשר של הסדרה - את השינוי שעובר וולטר, כאדם שזונח בהדרגה את כללי ההתנהגות והמוסר המקובלים.[7] כתבת מגזין "טיים", לילי רוטמן, ציינה כי שם הסדרה מרמז על משמעות רחבה יותר, הכוללת - בין היתר - חציית קווים תוך שימוש באלימות, השפלה, התרסה נגד רשויות החוק, וביצוע עבירות.[8]

אלבקרקי נבחרה כאתר צילום והתרחשות הסדרה, בזכות הטבות שהעניקה מדינת ניו מקסיקו לתעשיית הטלוויזיה והקולנוע בתחומה. כתיבת התוכנית ועריכתה נעשתה בלוס אנג'לס. הסדרה צולמה תוך שימוש בסרט צילום 35 מ"מ, והייתה בין סדרות הטלוויזיה האחרונות בהן נעשה שימוש בסרט צילום.

עונתה הראשונה של הסדרה נועדה לכלול 9 פרקים, אך בשל שביתת איגוד התסריטאים האמריקאי, הופקו 7 פרקים בלבד. ריימונד קרוז שגילם את טוקו, הנבל הראשי בעונה הראשונה, נאלץ לעזוב את הסדרה בגלל תפקידו בסדרה "המפענחת", והוא "חוסל" על ידי התסריטאים בתחילת העונה השנייה, ביום צילומים מיוחד בו השתתף. אילוץ אחר שחייב שינוי בתסריט היה שיפוצים שנערכו בבית בו התגורר ג'סי, שהביאו את ההפקה לרקום סיפור בו הוא מגורש מביתו.

פרשנות הלוגו וכתוביות הסיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפתיחה ובסיום כל פרק בסדרה ניתן לראות חלק מהטבלה המחזורית בירוק, כאשר המצלמה מתמקדת במרכז הטבלה, ונותרים רק היסודות ברום (Br) ובריום (Ba), אשר מרכיבים את ראשי התיבות של שם הסדרה – "Breaking Bad". כמו כן, לוגו הפתיחה חושף את הנוסחה C10H15N, נוסחת הסם מתאמפטמין.

פרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה מספר פרקים פרק בכורה פרק סיום
1 7 20 בינואר 2008 9 במרץ 2008
2 13 8 במרץ 2009 31 במאי 2009
3 13 21 במרץ 2010 13 ביוני 2010
4 13 17 ביולי 2011 9 באוקטובר 2011
5 8 15 ביולי 2012 2 בספטמבר 2012
8 11 באוגוסט 2013 29 בספטמבר 2013

עונות הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה צולמה והופקה בעיר אלבקרקי שבניו מקסיקו והיא עוקבת אחר וולטר וייט (בריאן קראנסטון), מורה לכימיה בבית ספר תיכון. כשוולטר מאובחן כחולה סרטן ריאות סופני הוא "נשבר" ומחליט לצאת מהתלם, ולפנות לייצור ומסחר בסמים, על מנת לממן את טיפוליו הרפואיים ולהבטיח את עתידה הכלכלי של משפחתו. לצורך זה, נעזר וייט בתלמידו לשעבר ג'סי פינקמן (אהרון פול), סוחר סמים זוטר, שעסק גם בייצור מתאמפטמין בכמויות קטנות. מומחיותו בתחום הכימיה ותבונתו מאפשרים לווייט להתרחב ולהעמיק את עסקי הסמים שלו, ובהדרגה הוא הופך לשחקן מרכזי בשוק הסמים בדרום-מערב ארצות הברית. עם התפתחות עסקי הייצור והסחר של וייט משתנים דפוסי התנהגותו וחשיבתו, והם מותאמים לסביבת עולם הפשע האלים והבוגדני. במהלך פעילותו בעולם הפשע מנסה וייט לשמר ללא הצלחה את יחסיו עם העולם הקודם והנורמטיבי: המשפחה הגרעינית, המשפחה המורחבת, עמיתיו לעבודה בבית הספר וחבריו בחברת ההזנק בה עבד בצעירותו.

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

וולטר (וולט) וייט הוא מורה לכימיה בבית-ספר תיכון, הנשוי לסקיילר ההרה ולהם בן בשם וולטר ג'וניור הלוקה בשיתוק מוחין. ביום הולדתו ה-50 מאובחן וולט כחולה בסרטן ריאות סופני והוא נחוש להותיר אחריו ירושה מספקת למשפחתו לאחר מותו, וכן לשלם על טיפוליו הרפואיים שאינם מכוסים במסגרת ביטוח הבריאות שלו. גיסו של וולט, האנק שרדר, שהוא סוכן הסוכנות האמריקנית למלחמה בסמים, מזמין אותו להצטרף אליו לפשיטה על מעבדת סמים. בפשיטה מזהה וולט את ג'סי פינקמן, תלמידו לשעבר, בורח מהזירה, ורואה את הכסף הרב שהוחרם מהזירה. בהמשך, מחליט וולט לנצל את כישוריו בכימיה להכנת מתאמפטמינים (סמים סינתטיים המיוצרים במעבדה) כדי להשיג את הכסף הדרוש לו. לשם כך הוא פונה לג'סי בהצעה לפעול יחד, כאשר וולט יעסוק בייצור בעוד שג'סי (המכיר סוחרי סמים) יעסוק בהפצה. ג'סי מסתייג תחילה אך נעתר לבסוף, אחרי שוולט מאיים להסגיר אותו לרשויות החוק. ג'סי מנסה לשווק את הסם לסוחר זוטר בשם "קרייזי 8", אך נחשד בהלשנה למשטרה על ידי הסוחר ושותפו אמיליו, ונאלץ להוביל אותם אל מעבדתו של וולט. לאחר שאחד מהם מזהה את וולט כאחד שנכח בפשיטת סוכני ה-DEA, השניים מתכוונים להרוג את וולט וג'סי; וולט מתמקח על חייהם, ומצליח לבסוף להפוך את הקערה על פיה ולהרוג את שני הפושעים.

לאחר שוולט וג'סי מצליחים להיחלץ ומחזירים את הקרוון לאלבקרקי, הם מבקשים להשמיד את הגופות של קרייזי 8 ואמיליו, אך מגלים שקרייזי 8 עדיין בחיים. בהטלת מטבע, הם מחליטים כי ג'סי יפטר מהגופה של אמיליו ווולט יהרוג את קרייזי 8. כיון שג'סי כשל בחיפושיו אחר מיכל פלסטיק בגודל מתאים לשם המסת גופתו של אמיליו, הוא עושה זאת בטעות בתוך האמבטיה שלו, שנאכלת על ידי החומצה. זה גורם לקריסת התקרה עם שאריות הגופה ומאלץ אותם לנקות את הזירה. וולט, לאחר הרהורים נפשיים רבים שבסופם הוא מחליט לשחרר את קרייזי 8 הכלוא במרתפו של ג'סי, נוכח שקרייזי 8 מחזיק בשבר צלחת על מנת לדקור אותו מייד עם שחרורו; וולט מגלה זאת בשנייה האחרונה ומצליח לחנוק את קרייזי 8 עם מנעול הקשור לצווארו. אחרי הריגת קרייזי 8, חש וולט חרטה על מעשיו ומחליט לא להמשיך יותר בייצור סמים עם ג'סי.

סקיילר מתחקרת את וולט מדוע הוא מתנהג מוזר, והוא מגלה לה על מחלת הסרטן שלו. רופאו מציע לוולט טיפולים כימותרפיים בהם וולט אינו מעוניין (הן בשל מחירם הגבוה, כי אינם מכוסים על ידי ביטוח הבריאות שלו, והן בגלל השלכותיהם הבריאותיות: לדבריו הוא אינו רוצה להישאר בזיכרונם כאדם חולה וחלש). שותפו לשעבר בחברת ההזנק, אליוט, ואשתו גרטשן מציעים לממן עבורו את הטיפולים הרפואיים, אך הוא דוחה את ההצעה בטענה שאינו מעוניין ב"צדקה". אחרי שמשפחתו לוחצת עליו לקבל את הכסף, הוא טוען שכביכול לקח אותו, אך בפועל מממן את טיפוליו באמצעות חזרתו לבישול והפצת סמים עם ג'סי. המתאמפטמינים המיוצרים על ידי וולט מתבררים כאיכותיים במיוחד, ומושכים את תשומת לב ה-DEA, ובפרט את זו של גיסו האנק. לאחר זמן מה מבין וולט שללא רשת הפצה רחבה, לא יוכלו להרוויח סכומים משמעותיים שיצדיקו את הסיכון הרב שבסחר בסמים. הוא שולח את ג'סי אל טוקו סלמנקה, סוחר אלים וחמום מוח השולט בעסקי הפצת הסמים באזור. טוקו לוקח את הסמים שהביא איתו ג'סי, אך מסרב לשלם לו עבורם, וכשג'סי מנסה לקחת את הסמים חזרה, הוא מכה אותו עד שהוא נדרש לאשפוז.

בזמן שג'סי בבית החולים, מאמץ וולט את השם הבדוי "הייזנברג" (על שמו של ורנר הייזנברג), מגיע אל טוקו עם מנת סמים נוספת ומתעקש לקבל תשלום מראש. טוקו מתכוון להעניק לו אותו "טיפול" שקיבל ג'סי, אך אז מתברר שוולט התכונן למקרה זה, ובמקום סמים הביא כספית רועמת, ומאיים לפוצץ את הבניין כולו אם לא יקבל את הכסף המגיע לו מן העסקה הקודמת, לא יפוצה על הכאת ג'סי, ורק אז ימשיך לסחור איתם בעתיד. לקראת סוף העונה, וולט וג'סי נפגשים עם טוקו לעסקת סמים נוספת. אחד החיילים של טוקו "זורק מילה לא במקום" לוולט וג'סי, וטוקו מתנפל עליו, בועט ומכה אותו ולבסוף הורג אותו. וולט וג'סי נחרדים ומבינים שהם הסתבכו עם פושע חסר מעצורים.

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת העונה, חוטף טוקו את וולט וג'סי, ומתכנן להבריח אותם למעבדת סמים במקסיקו, כיוון שה-DEA פשטו על הארגון שלו באלבקרקי, אך השניים מצליחים להתגבר על טוקו, לפצוע אותו ולהימלט. במקביל, עוקב האנק אחרי הרכב של ג'סי בחיפושיו אחר וולט, ומוצא את טוקו הפצוע, המבוקש על ידי ה-DEA. בין השניים מתפתח קרב יריות, בסופו מוצא טוקו את מותו בידי האנק, והאחרון שב מלא תהילה לעבודה. על מנת לתרץ את היעלמותו הממושכת מהבית, מזייף וולט פוגה דיסוציאטיבית, אך אשתו סקיילר חושדת בסיפורו. בעקבות אירוע זה האמון ביניהם ממשיך להידרדר. ג'סי מסולק מביתו הישן לאחר שהוריו מגלים שהקים מעבדת סמים במרתף. לכן, שוכר ג'סי דירה חדשה ומפתח מערכת יחסים עם בעלת הדירה, ג'יין, נרקומנית בגמילה. בעקבות מותו של טוקו, מנסים וולט וג'סי להקים רשת הפצה חדשה באמצעות שלושה מחבריו של ג'סי, אך נתקלים בקשיים שונים. על מנת להוציא את אחד המפיצים שלהם אשר נתפס על ידי ה-DEA מהכלא, הם שוכרים את שירותיו של סול גודמן, עורך דין פלילי בעל קשרים נרחבים בפשע המאורגן בכלל ובסחר בסמים בפרט, אשר מחלץ אותם, ומציע לשמש עבורם כיועץ משפטי בתמורה לאחוז מרווחיהם.

בעקבות הריגת טוקו, מקבל האנק קידום ונשלח לאל פאסו. עם זאת, הוא חש לחץ וסובל מהתקפי בהלה בעקבות הקרב עם טוקו. מצבו הנפשי מתערער עוד יותר לאחר שהוא מוצא את ראשו הגדוע של מודיע משטרתי איתו עבד, ומתברר שראש זה אף היה ממולכד והביא למותו של שוטר נוסף ופציעתם הקשה של כמה נוספים. לאחר התקרית הוא נשלח בחזרה לאלבקרקי. סקיילר חוזרת לעבודתה תחת מעסיקה הקודם, טד בנקי, אשר ככל הנראה הטריד אותה מינית בעבר, ומפתחת תלות בתמיכתו הנפשית של טד בעקבות היעדרותו העקבית של וולט והתנהגותו המשונה. וולט מאמין שמצבו הבריאותי החמיר לאחר שהציץ בתצלום ה-CT האחרון שלו. לכן, הוא וג'סי מתבודדים במשך מספר ימים ומפיקים מתאמפטמין מסביב לשעון, בכמות של כ-17 ק"ג. מספר ימים לאחר מכן, אצל הרופא, מגלה וולט שמחלת הסרטן נבלמה, ושהגידול התכווץ ב-80%. וולט מתחרט על מעשיו, ומחליט לעזוב את עסקי הסמים לאחר שימכור את 17 הק"ג שהפיק.

כשאחד מהסוחרים של וולט וג'סי נרצח על ידי סוחרים מתחרים, הקשר בין ג'סי לג'יין מתחזק וג'יין שהייתה נקייה אחרי עשר שנות התמכרות מתפתה לחזור שוב ומזריקה הרואין עם ג'סי. לאחר שהסוחרים הנותרים מחליטים להפסיק את המסחר מחשש לחייהם, וולט מבין שיהיה עליו למצוא מפיץ חדש. הפתרון נמצא על ידי עורך דינם סול, אשר מכיר להם מפיץ סמים חדש בשם גאס פרינג', איש עסקים קשוח ובעל גינונים, המנהל אימפריה שמתחרה בסתר בקרטל המקסיקני של משפחת סלמנקה. גאס נוקט בזהירות ואינו מעוניין לבצע איתם עסקים מאחר שג'סי נתפס בעיניו כמכור לסמים, וככזה ללא אמין, אך וולט משכנע אותו לבצע את העסקה בכל זאת, והוא קונה מהם את הסמים תמורת 1.2 מיליון דולר. וולט נאלץ לבצע את העסקה בהתראה קצרה מאוד ובמקביל ללידתה של בתו. הוא מקבל את הכסף, אך מחמיץ את לידת בתו. וולט מודיע לג'סי שהוא לא ייתן לו את חלקו מהכסף עד שייגמל מהסמים בטענה שהוא ישתמש בכל כספו לקניית סמים ויהרוג את עצמו בשל כך. ג'יין, חברתו של ג'סי, מציעה לסחוט את וולט, ומאלצת אותו להביא לג'סי את חלקו מהכסף. לאחר מפגש מקרי בבאר עם אדם שוולט אינו יודע כי הוא אביה של ג'יין, מחליט וולט לעזור לג'סי עם בעיית הסמים שלו. הוא מגיע לדירתו של ג'סי בזמן שג'סי וג'יין מסוממים מהרואין, ומנסה להעיר את ג'סי. לצדו הוא רואה את ג'יין נחנקת מהקיא של עצמה כתופעת לוואי מהשימוש בסמים, אך אינו עוזר לה וגורם באופן פסיבי למותה. כשג'סי מתעורר הוא מאשים את עצמו במותה של ג'יין. כתוצאה מכך, הוא מחליט להיגמל בעצמו ופונה לקבוצת גמילה. כדי להעלים את הראיות לשימוש של ג'יין וג'סי בסמים פונה וולט לעזרתו של סול ששולח לדירה של ג'יין את מייק ארמנטראוט, חוקר פרטי ומנקה זירות פשע (שבהמשך הסדרה יתגלה שהוא עובד גם בשביל גאס). בדרכו לניתוח להסרת שארית הגידול, ותחת סמי הרדמה, מודה וולט בפני סקיילר שיש לו טלפון נייד סודי. כתוצאה מכך, מתחילה סקיילר בחקירה, מגלה שרבים מהסיפורים אותם סיפר לה וולט בתקופה שקדמה לכך היו שקריים, ועוזבת אותו מספר שבועות לאחר מכן.

העונה נגמרת עם הצגה של ההשלכות הנוראיות של מעשיו של וולט: אביה של ג'יין מתגלה כבקר טיסה במגדל הפיקוח של שדה התעופה המקומי. האבל על מות בתו מטשטש את חושיו במהלך העבודה, ורשלנותו גורמת לשני מטוסי נוסעים להתנגש אחד בשני מעל העיר, כששברי המטוס, המטען והגופות נופלים בסביבת בית משפחת וייט.

עונה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה נפתחת בהצגתם של שני מתנקשים מקסיקניים מסתוריים, אשר מתבררים בהמשך כבני דודו של טוקו, הנשלחים לארצות הברית לחסל את "הייזנברג", השם הבדוי בו משתמש וולט. בעקבות עזיבתה, מחליט וולט לספר לסקיילר על ייצור הסמים, והיא בתגובה דורשת ממנו להתגרש ומאיימת שתפנה למשטרה אם לא יסכים. גאס מציע לוולט הצעה חדשה - לעבוד עבורו בייצור מתאמפטמינים במשך שלושה חודשים, תמורת 3 מיליון דולר. וולט מסרב להצעה בתחילה, בתקווה להחזיר לעצמו את משפחתו, אך בהמשך מקבל את הצעתו השנייה של גאס - עבודה בייצור סמים בשכר שנתי של 15 מיליון דולר עם עוזר מעבדה בשם גייל. בעצתו של סול, מחליט וולט שלא להיענות לאולטימטום של סקיילר, ולחזור לביתו, מתוך אמונה שהיא לא תסגיר אותו למשטרה בשל הנזק שייגרם לה ולילדיהם מהסגרתו. סקיילר מתרעמת בהתחלה, אך לבסוף משלימה עם המצב, ואף מחליטה לנצל את כישוריה כמנהלת חשבונות על מנת להלבין את כספי הסמים.

האנק, המנהל מעקב אחר ג'סי בחשד למעורבותו בייצור המתאמפטמינים, מגלה על קיומו של הקרוון בו בישלו וולט וג'סי את הסמים. הוא עוקב אחרי ג'סי עד למגרש הגרוטאות בו מוסתר הקרוון. וולט וג'סי נמצאים בתוך הקרוואן והאנק מנסה לפרוץ לשם אך נעצר על ידי ג'ו, בעל המגרש, בטענה שהוא פולש לרכוש פרטי ללא צו חיפוש. בעוד האנק ממתין במגרש לצו הוא מקבל שיחת טלפון בה נאמר לו כי אשתו מארי (אחותה של סקיילר) הייתה מעורבת בתאונת דרכים. האנק מסתלק מהמקום בזריזות ורק לאחר שהוא מגיע לבית החולים הוא מבין שהשיחה הייתה תרמית שנועדה להרחיק אותו מהמגרש. האנק, הבטוח שג'סי עומד מאחורי השיחה, מגיע לביתו של ג'סי בהתקף זעם ומכה אותו עד אובדן הכרה. בעקבות זאת האנק מושעה מעבודתו ונשקו האישי נלקח ממנו. בבית החולים, מודיע ג'סי לוולט שהוא מתכוון לתבוע את האנק.

לאחר שאיתרו את וולט, מתכוונים שני המתנקשים להרוג אותו, אך נקראים שלא לעשות זאת ברגע האחרון על ידי גאס, אשר משמש כאחראי אזורי מטעם הקרטל ומסביר שהוא זקוק ליכולותיו של וולט בייצור הסמים. לאחר שהמתנקשים לוחצים עליו לאפשר להם לנקום את מותו של טוקו, הוא מציע להם חלופה - להרוג את גיסו של וולט, סוכן ה-DEA האנק שריידר, בטענה שהוא זה שהרג את טוקו. רגעים ספורים לפני שהמתנקשים מגיעים אל האנק, הוא מקבל שיחת טלפון מסתורית אשר מזהירה אותו מפני המתקפה הצפויה, והוא מצליח להיחלץ מההתנקשות בעור שיניו, אך לא לפני שנורה ורותק לכיסא גלגלים. עוד לפני כן הוא מספיק לדרוס את אחד המתנקשים ולירות למוות בשני בעזרת האקדח של המתנקש שנדרס, שאמנם שרד את הדריסה אך בעודו מאושפז בבית החולים חוסל על ידי מייק. איש הקשר של גאס בקרטל חושד שידו במות המתנקשים כיוון שלא היו תוקפים סוכן DEA ללא אישורו, אך גאס דואג לחסל אותו היות שבזכות וולט, הוא אינו זקוק יותר לקרטל לאספקת סמים. וולט, בניסיון לשכנע את ג'סי לחזור בו מכוונתו לתבוע את האנק, טוען בפני גאס שעוזר המעבדה שלו, גייל, חסר כישרון ודורש מגאס לאפשר לו לעבוד שוב עם ג'סי. גאס נענה לבקשתו, גם אם לא בהתלהבות יתרה. לאחר שג'סי מגלה שחברו קומבו, אשר נרצח מספר חודשים קודם לכן, נורה בידי ילד בן 10 המועסק על ידי סוחרי סמים, הוא מבקש נקמה בסוחרים. וולט עוצר אותו לפני המעשה, כיוון שהסוחרים עובדים עבור גאס, ולבסוף מוסכם שלא יעשה דבר בתנאי שסוחרי הסמים יחדלו משימוש בילדים. כשגופתו של הילד שרצח את קומבו נמצאת מספר ימים לאחר מכן, חוזר בו ג'סי ומחליט לנקום בסוחרים. להפתעתו של ג'סי, וולט מגיע והורג את סוחרי הסמים לפניו ומורה לג'סי לברוח מפני אנשיו של גאס.

גאס מחליט לבסוף להשאיר את וולט בחיים, אך מצוות אותו שוב לגייל. וולט מבין שהוא יוחלף על ידי גייל ברגע שזה יבין את תהליך ייצור הסמים באופן מושלם, ויחוסל לאחר מכן. לכן, הוא מבין שעליו לחסל את גייל ראשון. ג'סי מוצא עבורו את כתובתו של גייל, אך בדרך לשם, וולט נתפס על ידי ויקטור, אחד מאנשיו של גאס, אשר מורה לו לבוא איתו למעבדה באמתלה של דליפה שיש לתקן. בהגיעם למעבדה מייק ממתין להם בכניסה. וולט מבין שהם מתכוונים להרוג אותו, מתחנן על חייו ומציע לתת להם את ג'סי בתמורה. הם מקבלים את ההצעה, ונותנים לו להתקשר לג'סי. וולט אומר לו שהוא נתפס ועומד להיות מוצא להורג, אם ג'סי לא ישלים את המשימה בעצמו. אנשיו של גאס לוקחים ממנו את הטלפון, ומתכוונים להרוג אותו, אך הוא מסביר להם שהם לא יכולים להרשות זאת לעצמם, ונוקב בכתובתו של גייל. ויקטור ממהר לאותה כתובת בתקווה להציל את גייל, בזמן שמייק מנסה להתקשר אליו שוב ושוב ללא הועיל, תוך שהוא ממשיך לאיים על וולט באקדח. בסצנה האחרונה בעונה נראה גייל בביתו כשהוא מאזין למוזיקה בעוצמה גבוהה ואינו מבחין בצלצול הסלולרי שלו. לאחר שנשמעת דפיקה על הדלת, גייל ניגש לפתוח את הדלת, ומוצא מצדה השני את ג'סי, אשר שולף לעברו אקדח. גייל מתחנן על חייו ומסביר לו שהוא אינו חייב לעשות את זה, אך ג'סי יורה לבסוף.

עונה 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת העונה ויקטור מוצא את ג'סי בקרבת דירתו של גייל, תוך כדי שהוא נתקל בשכניו של גייל שדיווחו על היריות, ומביא אותו למעבדה. וולט, הבטוח שזמנם אוזל, מנסה להתמקח עם ויקטור ומייק על חייו שלו ושל ג'סי וטוען שבלעדיו ובלי ג'סי לא יהיה לגאס מוצר למכור. ויקטור, בניסיון להראות לוולט שהוא אינו נחוץ כפי שהוא חושב, מתחיל לבשל בעצמו. גאס מגיע למעבדה ואינו אומר מילה. וולט מאשים את גאס במותו של גייל וחוזר שוב ושוב על טענתו כי גאס אינו יכול להרשות לעצמו להרוג אותם מכיוון שאז העסק שלו יקרוס. להפתעת כולם, גאס רוצח את ויקטור מול וולט וג'סי (ומול מייק ההמום), כעונש על כך שחשף את עצמו בפומבי בזירת הפשע והחליט על דעת עצמו לבשל את המת' שרק וולט וג'סי יודעים איך לבשל כראוי. לאחר מכן גאס מורה לוולט ולג'סי לחזור לעבוד ועוזב את המעבדה. לאחר שהשתחררו, מסביר וולט לג'סי שגאס משאיר אותם בחיים רק כי הוא במצב של חוסר ברירה, והוא יהרוג אותם בשנייה שהוא ימצא להם תחליף.

במהלך חקירת הרצח של גייל, מתגלה בדירתו מחברת ובה רישומים מקצועיים ומפורטים של הוראות בישול קריסטל מת'. המחברת ומסמכים נוספים, מועברים להאנק מתוך הנחה שגייל היה אותו בשלן הסמים אחריו הוא חיפש. באותו זמן, וולט וסקיילר קונים את מכון שטיפת המכוניות בו וולט עבד פעם על מנת להלבין את כספי הסמים, וכדי להסביר את העניין להאנק ומארי, הם ממציאים סיפור כיסוי לפיו וולט התמכר להימורים וכך השיג כסף רב. באותה ארוחה מספר האנק לוולט על גייל ועל העובדה שכנראה מדובר בהייזנברג הידוע לשמצה, מה שמעליב את וולט, ובהיותו שיכור מסביר להאנק שגייל אומנם מקצוען, אך רישומיו נראים כמו שינון והכתבה ולא כמשהו מקורי, מה שאומר שהמוח האמיתי מאחורי הסמים עדיין בסביבה. דבריו של וולט מדרבנים את האנק לחקור את העניין יותר לעומק. הוא עולה על קשר בין גייל לגאס, לאחר שהוא מוצא בדירתו את מספר הטלפון של רשת המזון המהיר אותה מנהל גאס, מה שמעורר את חשדו, בהתחשב בעובדה שמדובר במסעדת עוף מטוגן וגייל היה טבעוני.

ג'סי מושפע קשות מהרצח אותו ביצע, ומצבו הנפשי והפיזי מתדרדר, מה שמעכב את תהליך ייצור וייצוא הסמים שגאס זקוק לו. כאשר מייק לוקח את ג'סי במכוניתו למדבר, וולט בטוח שמדובר בדרך של גאס להיפטר מג'סי סופית, אך בפועל ג'סי הופך למעין עוזר של מייק, ומסייע לו בפעולות שונות של העסק. וולט מנסה לנצל את ההתקרבות של ג'סי לגאס על מנת להרעיל את האחרון עם ריצין המוחבא בסיגריה, אך כשמגיע רגע האמת, ג'סי אינו מסוגל להרעיל את גאס. במקום זאת, הוא מתוודע לסכסוך ההולך וגובר בין גאס ואנשיו לבין מעסיקיו בקרטל המקסיקני, סכסוך שמאיים להתפרץ בקרוב באופן אלים. בסופו של דבר, וולט מבין שגאס מטפח את ג'סי במטרה לחזק את מעמדו ונאמנותו, כך שייווצר חיכוך בין השניים וייתן לגאס תירוץ להיפטר מוולט ולהשאיר את ג'סי בעסק. ניסיונו של וולט להניא את ג'סי מנאמנותו לגאס גורר ריב זועם ואלים בין השניים, בסופו ג'סי כועס על וולט ודורש ממנו בתוקף להתרחק ממנו.

האנק, שמחלים מפציעתו וחוזר ל-DEA, חוקר את הקשר בין גאס לגייל, אך בתחקור המשטרתי גאס מציג את האחרון כלא יותר מכימאי שזכה במלגה אותה מימן. תוך כדי נחשף לצופים עברו של גאס: בשנות ה-80, לאחר בריחה מצ'ילה, הוא ושותפו מקס נכנסו לעסקי הסמים וניסו למכור אותם לקרטל המקסיקני, אשר נוהל על ידי אדם בשם דון אלדיו ועל ידי הקטור סלמנקה, דודו הנכה והאילם לעתיד של טוקו סלמנקה. המשא ומתן בין גאס ומקס לקרטל הסתיים ברציחתו של מקס ובהעסקה כפויה של גאס אצל אלדיו וסלמנקה. בחזרה בהווה, גאס מחליט לשים סוף למשבר בינו לבין ראשי הקרטל, ונוסע למקסיקו ביחד עם מייק וג'סי, שאמור להראות למבשלי המת' המקסיקנים את שיטות הבישול של וולט. ג'סי מצליח להוכיח את עצמו בכך שהוא מבשל מת' ברמה גבוהה באופן עצמאי. באותו זמן, במהלך "סעודת פיוס" באחוזתו של דון אלדיו, גאס מערים על חברי הקרטל והורג את כולם באמצעות טקילה מורעלת, אך נאלץ לשתות חלק מהטקילה בעצמו על מנת שלא לעורר חשד. ג'סי מוכיח את עצמו שוב כאשר הוא מציל את גאס ומייק מהיריות ומביא את שניהם לטיפול רפואי.

לאט לאט, האנק מתקרב יותר ויותר לגלות את הקשר בין גאס וגייל ומבקש מוולט שיסיע אותו לאנשהו לצורך החקירה. כשוולט מבין שהמקום עליו האנק מדבר הוא המכבסה שמשמשת ככיסוי למעבדת הקריסטל מת' שבה הוא עובד, הוא גורם בכוונה לתאונת דרכים שמעכבת את חקירתו. מאוחר יותר מגלה וולט שג'סי המשיך לבשל במעבדה לבדו, אך כאשר הוא מנסה לדבר איתו על זה, הוא נחטף על ידי אנשיו של גאס למדבר. שם גאס מסביר לו שג'סי עדיין חש נאמנות מסוימת לוולט, ולכן הוא אינו יכול להרוג אותו בינתיים, אך הוא מזהיר אותו ודורש ממנו להתרחק מג'סי לנצח. גאס גם מאשים אותו שלא הצליח לעצור את חקירתו של האנק, שהולך למות בקרוב, ומאיים עליו שאם ינסה להציל את גיסו בדרך כלשהי, הוא ירצח את כל בני משפחתו, כולל את בתו התינוקת. וולט אומנם שולח הודעה אנונימית ל-DEA לפיה האנק שוב הפך למטרה של הקרטל, אך בידיעה שזה עניין זמני בלבד ושגאס יבין מי ה"אנונימי", הוא מחליט לקבל את הצעתו של סול לפנות לאדם שיוכל להסתיר את זהותו ולהביא אותו ואת משפחתו למקום מסתור בטוח מפני גאס. הבעיה מתעוררת כאשר אותו אדם דורש חצי מיליון דולר במזומן, וכשוולט מנסה למצוא אותם בביתו, הוא מגלה שסקיילר העבירה אותם לבוס שלה לשעבר, טד בנקי, שנקלע לצרות כלכליות עם העסק שלו וביקש עזרה מסקיילר. ללא מוצא אחר, מבין וולט שהסיכוי האחרון שלו ושל יקיריו לשרוד הוא השבת מלחמה.

זמן מה מאוחר יותר, מגלה ג'סי שברוק, בנה של בת זוגו אנדראה, חלה ומגלה תסמינים הזהים לאלה של הרעלת ריצין. כשהוא מגלה שסיגריית הריצין שלו נעלמה, הוא משוכנע שמדובר בנקמה מצד וולט. הוא מתפרץ לביתו של וולט ומאיים עליו באקדח. לאחר שיחה, השניים מבינים שמדובר במניפולציה של גאס שנועדה לגרום לג'סי להרוג את וולט, ומחליטים לעבוד שוב ביחד על מנת לחסל את גאס. לאחר שניסיונם הראשון לחסל את גאס באמצעות פצצה שהוטמנה במכוניתו נכשל והשניים אובדי עצות, ג'סי נזכר שלאחר שהוא וגאס חזרו ממקסיקו, הם ביקרו את הקטור סלמנקה הנכה בבית האבות הסיעודי בו הוא מתגורר, ושם גאס התגרה בהקטור על חיסול הקרטל. וולט מבין שלגאס ולהקטור יש חשבון לא סגור, ומחליט לנצל את הטראומה הרגשית של גאס לטובתו. הוא פוגש את הקטור ומציע לו הצעה להתאחד על מנת לנקום בגאס. הקטור מעמיד פנים שהוא רוצה למסור מידע על גאס ל-DEA, וכשגאס מגלה את זה, הוא מגיע לבית האבות כדי להעניש את הקטור על הלשנתו. אלא שרגע לפני שגאס מזריק לו זריקת רעל, מפעיל הקטור באמצעות הפעמון שלו (ששימש לו, בהיותו אילם, כאמצעי תקשורת) מטען נפץ ביתי שהוצמד לכיסא הגלגלים שלו, ובכך גורם לפיצוץ בחדר שהורג אותו ואת גאס.

וולט פוגש את ג'סי, שנלקח קודם לכן למעבדה על מנת שימשיך לבשל, הורג את אנשיו של גאס שהביאו אותו לשם, וביחד עם ג'סי שורף את המעבדה. לאחר מכן מגלה ג'סי שברוק החלים, ושהגורם למצבו לא היה ריצין, אלא פרח בשם שושנת העמקים אשר פירותיו רעילים. אומנם מסתבר שגאס לא היה אחראי להרעלת הילד, אך וולט וג'סי מסכימים ביניהם שגאס בכל זאת היה צריך למות, ונפרדים בשלום. לאחר מכן סקיילר, ששמעה על מותו של גאס פרינג, מתקשרת לוולט, שואלת אותו אם הוא קשור לכך, ומזדעזעת כשהוא משיב לה ש"הוא ניצח" ושכולם בטוחים כעת. בסצנה האחרונה בעונה, מתגלה לצופים שבחצר ביתו של וולט ישנו עציץ של שושנת העמקים, וניתן להבין שוולט הוא למעשה זה שהרעיל את ברוק על מנת להחזיר את ג'סי לצד שלו ולעזור לו לפעול כנגד גאס.

עונה 5[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה מתחילה בפלאש פורוורד לאירועים שמתרחשים (לכאורה) כיותר משנה מזמן ההתרחשות הנוכחי בסדרה. החלק הראשון של העונה נפתח בהצגת וולט, כעת בעל זקן ושיער שצמחו חזרה במלואם, יושב לבדו בדיינר אשר נרמז כי ממוקם בניו המפשייר. וולט נראה בודד, עצוב ומודאג. בפגישה בשירותים של הדיינר הוא מוסר מעטפה עבה לסוחר נשק, וזה מוסר לו בתמורה מפתחות. וולט יוצא לחנייה, ומאתר רכב בו נמצא מקלע M60.

בחזרה להווה, מותו הבומבסטי של גאס חושף לעיני המשטרה את עיסוקו הלא חוקי כברון סמים. כל האנשים שהיו קשורים בארגונו נעצרים (בהם מנהל המכבסה ששימשה ככיסוי למעבדת הסמים), והמשטרה מחרימה את המחשב הנייד של גאס, שאליו שודרו צילומי האבטחה מכל עסקיו. כשוולט וג'סי מגלים זאת, הם מבינים שהמצלמות תיעדו את עבודתם, ויוכלו להפליל אותם. הם מצליחים להשמיד את הראיות בסיועו של מייק, שחזר לארצות הברית לאחר מותו של גאס. זמן מה לאחר מכן, מחליטים וולט וג'סי לשוב לעסקי הסמים בידיעה שעם מותו של גאס יהיה להם מונופול. בשל עבודתם המשותפת המוצלחת בעבר, הם פונים למייק ומציעים לו שותפות בעסק. מייק מסרב בטענה שוולט הוא אדם מסוכן ושהוא "פצצת זמן מתקתקת".

במקביל, על אף "חזרתו לעניינים", חייו הפרטיים של וולט מתפרקים: סקיילר, לאחר שגילתה על מעורבותו ברצח של גאס, מתחילה לפחד מוולט ולהתנכר אליו, ואף אומרת שהיא מקווה שהסרטן שלו יחזור. מצבה הנפשי של סקיילר מתדרדר עד כדי התמוטטות עצבים ואף ניסיון התאבדות במהלך מסיבת יום ההולדת ה-51 של בעלה.

באותו זמן, חקירת ה-DEA מגלה קשר בין גאס לבין חברת תעשייה גרמנית אשר הייתה הבעלים של רשת המסעדות של גאס, אך גם סיפקה לו בסודיות ציוד וחומרים לבישול קריסטל מת'. לידיה, עובדת החברה שסיפקה באופן אישי את המתילאמין עבור גאס, יוצרת קשר עם מייק ומבקשת ממנו להרוג את עובדיו ושותפיו הכלואים של גאס, מחשש שמישהו יחשוף עוד מידע. מייק, שבטוח שגאס שילם לאנשיו מספיק על מנת להשאירם בשקט, מגלה שהרשויות הקפיאו את חשבונות הבנק של גאס, מה שאומר שכל אנשיו יפסיקו לקבל תשלומים - כולל מייק עצמו. גילוי זה גורם לו לקבל את הצעת העבודה של וולט, והוא אף מצליח, באמצעות איומים, להפוך את לידיה לספקית המת'לאמין החדשה של וולט וג'סי.

ללא מעבדה לעבוד בה, וולט וג'סי מוצאים שיטה מקורית לבישול סמים: הם משתפים פעולה עם קבוצה של מדבירי מזיקים אשר בעצמם נוכלים שגונבים מוצרים מהבתים אותם הם מדבירים, ומקימים מעין מעבדה ניידת, כל פעם בבית אחר המכוסה באוהל של החברה, וכך מסווים את עצמם בתור מדבירי מזיקים. העסק של וולט וג'סי מתחיל לחזור לעצמו, עד שהם מגלים במקרה שעל אחת מחביות המתילאמין שלידיה סיפקה להם מודבק מכשיר GPS, ובעזרת האזנת סתר שהשתילו במשרדו של האנק הם מבינים שה-DEA התקין מכשירי מעקב על כל החביות שנמצאות במחסן של לידיה. בניסיון להוכיח לוולט, ג'סי ומייק שהיא אינה משתפת פעולה עם רשויות החוק, מספרת להם לידיה על משלוח מתילאמין עצום שאמור להגיע ברכבת מלונג ביץ', קליפורניה. וולט, ג'סי ומייק יוצאים לשדוד את הרכבת ביחד עם טוד, אחד מעובדי חברת ההדברה שמסייעת לוולט. לאחר מבצע מסובך וקשה, מצליחים הארבעה להוציא את המתילאמין מהרכבת בסודיות, אך מגלים שנער צעיר שרכב על אופנועו בסביבה היה עד לשוד. טוד, בתגובה ובחיפזון יתר, יורה בנער למוות.

שבור מהמוות הנוראי של הנער החף-מפשע, מחליט ג'סי לעזוב את העסק, ביחד עם מייק שעוזב עקב המעקב המלחיץ שה-DEA מפעיל עליו. הם מחליטים למכור את החלקים שלהם מהמתילאמין הגנוב לברון סמים מפניקס, שרוצה לקנות גם את השליש של וולט, כדי להוציא לגמרי את המוצר המתחרה משוק הסמים, ולכן משדל את ג'סי ואת מייק להביא לו גם את חלקו של וולט. וולט מסרב לעסקה, בטענה שהמתילאמין שווה הרבה יותר מהסכום המוצע, ומחשב שהוא ירוויח פי כמה וכמה יותר כסף אם הוא ימשיך לבנות אימפריית סמים משלו. לאחר שהוא משוחח עם ג'סי על נישואיו המתפוררים, הוא מצליח לשכנע אותו לחזור לעבוד יחד בטענה שהעסק הוא הדבר היחיד שנותר לו. בסופו של דבר, וולט, ג'סי ומייק סוגרים עסקה שונה עם הברון מפיניקס, על בסיס הצעתו של וולט, ולפיה במקום למכור לו את כל המתילאמין ולהוציא את הסמים של וולט מהשוק, הברון מפיניקס יפיץ את הסמים האיכותיים של וולט, בתמורה לאחוזים מהעסק ו-5 מיליון דולר עבור הטרחה של מייק. העסקה מתבצעת לאחר שכנועים ולחצים רבים בזכות שמו של וולטר (הייזנברג). מייק מתכוון להתחיל בחייו החדשים, ואילו ג'סי חוזר בו ומחליט לעזוב את העסק, תוך שהוא מסרב לקחת את החלק שלו מהכסף. בשל עזיבתו של ג'סי, הופך טוד להיות שותפו החדש של וולט לבישול, ועושה רושם שהוא ממלא אחר הפקודות הרבה יותר טוב מקודמו.

באותו זמן, ה-DEA תופס את עורך הדין של מייק מעביר כסף עבור עובדיו הכלואים של גאס. כשוולט מגלה על כך בביקורו המקרי בהחלט במשרד של האנק, עורך הדין של גאס מנסה להפליל את מייק בכך שאומר לו שהוא רוצה להיפגש איתו, אך אינו מספיק מכוון שוולטר מתקשר מיד למייק ואומר לו לברוח מהשוטרים שתיכף יבואו לעצור אותו בהסתמך על עדותו של עורך הדין, ומייק עושה זאת בלב כבד משום שהוא לא מספיק להיפרד מנכדתו (לה שמר חצי מכספו). מייק פוגש את וולט על מנת שהאחרון ימסור לו את תיק המילוט שמייק הכין מבעוד מועד לפני שיעזוב את המדינה, אך וולט מתנה זאת בכך שמייק ימסור לו את שמותיהם של תשעת עובדיו הכלואים של גאס, אותם הוא מתכנן לחסל, עכשיו כשהתשלומים הפסיקו להגיע אליהם ואין להם יותר סיבה לשתוק. מייק מתרגז וטוען שכל המצב הזה מתרחש רק בגלל האגו והטיפשות של וולט, מתגרה בו, ומתחצף אליו ישירות. מרוב זעם על דבריו של מייק, יורה וולט בבטנו של מייק ברגע של אובדן עשתונות. רק כשמייק על ערש דווי מבין וולט שהוא היה יכול לבקש את שמותיהם של האסירים מלידיה. הוא מביע חרטה והתנצלות בפני מייק, רגע לפני שזה נופל ומת.

לאחר שנפטר מגופתו של מייק, נפגש וולט עם לידיה ודורש ממנה את שמותיהם של העובדים הכלואים של גאס. לידיה מסכימה, אך רק לאחר שוולט מסכים לעסקה עמה, לפיה הוא ימשיך לבשל קריסטל מת' אשר יופץ ברובו דווקא מעבר לים, בצ'כיה (שם ישנם אחוזים רבים הצורכים קריסטל ובנוסף רמת הדיוק של הקריסטל שם נמוכה מאוד). מאוחר יותר, בעזרתו של ג'ק, דודו של טוד בעל הקשרים לאחווה הארית, מצליח וולט לגרום לרציחתם בו זמנית של כל תשעת העובדים לשעבר של גאס, וגם של עורך הדין של מייק. וולט, ביחד עם טוד, מתחיל בייצור קריסטל מת' עבור לידיה, וההפצה שלו בצ'כיה מניבה לו כסף רב. לאחר מספר חודשים, טוענת סקיילר שכמות הכסף שהרוויחו כבר הרבה יותר מדי גדולה בשביל שהיא תמשיך להלבין אותו. וולט מסכים עמה, ומכריז בפניה שהוא יוצא מהעסק, אחת ולתמיד. רגע לפני שהוא פורש, מגיע וולט לביתו של ג'סי ומשלים עמו, אבל גם משאיר אצלו שני תיקים מלאים בכסף.

בסופו של דבר, משקם וולט את יחסיו עם משפחתו וחוזר לחיים נורמליים עם עתיד בהיר. אלא שבזמן ארוחה משפחתית בביתו של וולט, נכנס האנק לשירותים ומוצא שם את הספר "עליי עשב" מאת המשורר וולט ויטמן ובה הקדשה ל־"W.W.‎". הוא נזכר שהקדשה כמעט זהה נמצאה באחת ממחברותיו של גייל באטיקר כביטוי הערצה לוויטמן, וברגע שהוא רואה שחתימתו של גייל נמצאת בספר של וולט, הוא מבין שהספר הוענק לוולט על ידי גייל, ושוולט הוא למעשה המנטור שלו - הייזנברג.

חלק שני[עריכת קוד מקור | עריכה]

החלק השני של העונה מתחיל גם הוא בפלאש פורוורד, שמתרחש לאחר זה שפתח את החלק הראשון של העונה. בפתיח זה, וולט המזוקן ובעל השיער נראה נכנס לביתו הישן, שכעת נראה נטוש ומוזנח עד היסוד, ולוקח משם קפסולה קטנה של ריצין שאותה החביא מאחורי שקע חשמל בחדרו. כאשר הוא יוצא מהבית, מבחינה בו השכנה שלו, קרול, ומזדעזעת עד עמקי נשמתה למראה עיניה.

בחזרה בהווה, ג'סי שמצפונו מציק לו, מחליט לתרום את הכסף למשפחה של הילד החף-מפשע שרצחו ולנכדתו של מייק, אך וולטר ממהר להחזיר את כספו חזרה אליו. לאחר שהאנק מאמת את החשדות שלו לגבי הייזנברג, הוא נפגש עם וולט שהגיע לברר בנושא "איתורן" שהודבק לרכבו, האנק פוגע ופוצע את וולטר ולראשונה מטיח בו את ההאשמות בדבר היותו ברון סמים. וולט, על אף ניסיונו לשקר, מודה לבסוף שהאנק לא יוכל להביאו לדין משום שהסרטן שלו חזר, ומציע לו להיזהר ממנו. באותו זמן, נתפס ג'סי משליך את הכסף שנתן לו וולט ברחבי העיר, ועל כן תופס את תשומת לבה של המשטרה. האנק, שזוכר שלג'סי הייתה מעורבות בעולם הסמים, חושב לנצל את המצב לטובתו ולחקור אותו על מנת להשיג ראיות. החקירה של האנק מדאיגה את וולט וסול, והם מצליחים לשכנע את ג'סי להיעזר בשירותיו של אותו אדם שסול דיבר עליו בעבר, היכול להעניק זהות חדשה לאדם, על מנת להביא את החקירה של האנק למבוי סתום. בנוסף, מצליח וולט לגרום להאנק לסרב להעביר את החקירה לדרגים הגבוהים של ה-DEA, בכך שהוא מקליט הצהרה לפיה הוא עצמו עבד כמבשל סמים עבור האנק שהיה המפיץ ומאיים לשלוח אותה למשטרה אם האנק לא יחדל מהחקירה.

רגע לפני שג'סי אמור לנסוע לאלסקה במסגרת חילוף הזהות שלו, הוא שם לב שיול, אחד העוזרים של סול, כייס ממנו מנת מריחואנה שהייתה ברשותו קודם. ג'סי נזכר שיול ערך עליו חיפוש לפני שסיגריית הריצין שלו נעלמה וברוק הורעל. לאחר מחשבה קצרה, מבין ג'סי שוולט הרעיל את ברוק בתור מניפולציה, וכנקמה הוא מוותר על הנסיעה לאלסקה, ובמקום זאת שופך בביתו של וולט בנזין בכוונה לשרוף אותו. ברגע האחרון, מגיע האנק לבית ועוצר את ג'סי, ומצליח לשכנע אותו להתוודות על הכול ולהתאחד עמו כנגד וולט. בעצתו של סול, מבין וולט בשלב זה שעדיף בשביל כל הצדדים שג'סי ימות, ורוקם בצער רב מזימה להתנקש בו. ההתנקשות אמורה להתבצע על ידי כנופיית הנאו-נאצים בהנהגת דודו של טוד, ג'ק, שהשתלטה בהוראת לידיה על שאריות העסק שוולט הותיר אחריו. הכנופיה דורשת מוולט, בתמורה להתנקשות, בישול אחד אחרון על מנת שיוכלו להבין בעצמם את הנוסחה לקריסטל מת' המיוחד שלו.

ג'סי והאנק מצליחים להערים על וולט: הם גורמים לו לחשוב שהם איתרו את חביות הכסף שלו שקבר אי שם במדבר, ובכך גורמים לו לנסוע במהרה אל אותו מיקום, תוך כדי שהם עוקבים אחריו. כשוולט רואה את ג'סי, האנק וגומז (שותפו של האנק) מתקרבים לאזור, הוא מבין שהסוף בלתי נמנע ומסגיר את עצמו. אך באותו רגע כנופיית הנאו-נאצים שוולט הזמין קודם לכן מגיעה למקום, ובניגוד מוחלט להוראותיו של וולט פותחת באש על האנק וגומז.

גומז נהרג בקרב, והאנק נפצע ברגלו. ג'ק, מנהיג הכנופיה, מתכוון לירות בהאנק למוות, אך וולט מנסה להניא אותו מכך ומתמקח על חיי גיסו. הוא מציע להאנק להישבע שלא יספר דבר בתמורה לכך שיאפשרו לו לצאת בחיים, אך זה מסרב בתוקף ומגנה את וולט בפעם האחרונה, לפני שג'ק יורה בו למוות. וולט המזועזע מתמוטט בזמן שהכנופיה מחרימה את כל כספו הקבור, מלבד חבית כסף אחת. הוא מפנה את תשומת לבם לג'סי שהסתתר כל אותה עת מתחת למכונית ומבקש מג'ק להשלים את המלאכה ולהרוג אותו. טוד מציע להשהות את ההרג עד שיחקרו את ג'סי לגבי קשריו עם ה-DEA. רגע לפני שג'סי נלקח, מתוודה בפניו וולט על אחריותו למות ג'יין. ג'סי השבור נלקח למפקדה של הכנופיה, מעונה שם, ונאלץ לבשל בכפייה קריסטל מת' ביחד עם טוד.

מארי, שהאנק התקשר אליה לפני קרב היריות וסיפר לה שהוא לכד את וולט, מספרת לסקיילר על כך ומשכנעת אותה לספר לוולטר ג'וניור את האמת על אביו. בזמן שסקיילר ובנה מנסים להתמודד עם האמת, חוזר וולט לביתו ומורה למשפחתו לארוז מהר, על מנת שיוכלו לברוח ולהתחיל חיים חדשים באמצעות הכסף שנותר לו. כשמתגלה לסקיילר דבר מותו של האנק, היא לא יכולה לשאת את המועקה יותר ותוקפת את וולט בסכין. וולט יוצא מהתגרה כשידו על העליונה, אך וולטר ג'וניור מתגייס לצד אימו ומזעיק את המשטרה לעצור את אביו באשמת תקיפה אלימה. וולט מספיק לברוח לפני שהמשטרה מגיעה, תוך כדי שהוא לוקח עמו את בתו התינוקת. בדרך אומרת התינוקת את מילותיה הראשונות: "אמא". וולט מתקשר אל סקיילר כשהוא יודע שהשיחה מוקלטת בסתר על ידי השוטרים, ומטיח בה האשמות לגבי התפוררות האימפריה שלו, כדי לנקותה מכל אשמה ולהפיל הכול עליו. לאחר השיחה, מתכונן וולט להתחיל בחיים חדשים באמצעות אותו אדם מחליף זהויות שסול הכיר לו, אך לא לפני שהוא משאיר את בתו עם פתק המסביר מי היא, בתחנת כיבוי אש.

טוד והנאו-נאצים פורצים לדירתם של האנק ומארי וגונבים משם את קלטת הווידוי של ג'סי להאנק. לאחר צפייה בה, הם מבינים שסקיילר הייתה שותפה בעסק ואף פגשה את לידיה (כשזאת ביקרה במכון שטיפת המכוניות), ולכן פורצים גם לדירתה שלה, ומאיימים על חייה ועל חייה בתה התינוקת. הם אומנם מרשים לה להמשיך להתוודות ולספר דברים למשטרה, אך מתריסים בה שלא להזכיר אותם או את לידיה שמעסיקה אותם. מאוחר יותר, ג'סי מנסה לברוח ממעבדת בישול הקריסטל מת' המאולתרת שהנאו-נאצים כלאו בה אותו, אך נתפס על ידי שוביו בעת הבריחה. בתגובה, טוד וג'ק רוצחים את אנדראה, חברתו לשעבר, מול עיניו, ומאיימים שאם ינסה לברוח שנית, ברוק הוא הבא בתור.

וולט מועבר במסגרת העסקה לניו-המפשייר, וחי בבקתה מבודדת בהרים. יום אחד מגיע אליו אותו איש קשר של סול, שמעביר לו אספקה זמנית וגם טיפולי כימותרפיה ביתיים המעידים על כך שמצבו הבריאותי של וולט גרוע מתמיד. האיש של סול מספר לוולטר שסקיילר חזרה להשתמש בשם הנעורים שלה, עברה דירה ביחד עם משפחתה ופתחה חנות שמפרנסת אותה בצניעות. כמו כן, לאחר שפרשת הייזנברג התפרסמה לציבור דרך המדיה, הפך ביתם הנטוש של בני משפחת וייט לאתר עלייה לרגל של תיירים ו"מעריצים". וולט, המבין שזמנו אוזל ושמשפחתו מתקשה, לוקח עמו כמות גדולה של כסף והולך לפאב שנמצא בעיירה הסמוכה לבקתתו. לאחר שהוא משחד את הברמנית להעמיד פנים שהיא דודה מארי ולהתקשר לוולטר ג'וניור בבית הספר, וולט לוקח את הטלפון ואומר לו שהוא הולך לשלוח בעקיפין 100,000 דולר למשפחתו. ג'וניור המופתע מסרב בתוקף ומאחל לאביו מוות. לאחר שניסיון זה נכשל, מחליט וולט להתקשר ל-DEA ולהסגיר את עצמו. לאחר שעשה זאת, הוא צופה בטלוויזיה שבפאב ורואה שם במקרה ריאיון עם גרטשן ואליוט שוורץ, ידידיו הוותיקים, שנשאלים לגבי הקשר שלהם עם וולטר וייט הידוע כעת בציבור כברון סמים שגורלו אינו ידוע. גרטשן טוענת שהיא אומנם לא יודעת מה קורה עם "הייזנברג", אך יודעת שוולטר וייט הישן והטוב נעלם מבחינתה. זאת ועוד, הם מציינים שהקשר היחיד של וולט לעסק שלהם היה במקור בחירת השם בלבד. מילים אלה מכעיסות את וולט. כאשר משטרת ניו המפשייר פושטת על הפאב לאחר שאיתרו את מקור השיחה המסגירה של וולט, מסתבר שהוא כבר הספיק לברוח משם.

וולט חוזר לניו-מקסיקו. הוא מתגנב לביתם של גרטשן ואליוט, ומעניק להם בכפייה קרוב ל-10 מיליון דולר מכספי הסמים שנותרו לו. הוא מורה להם לתת את הכסף הזה לוולטר ג'וניור כאשר יגיע יום הולדתו ה-18 במסווה של תרומה/מלגה, שלא תגרום למשטרה לחשוד בשל היותם מיליארדרים. כדי להגדיל את הסיכוי שהם ימלאו את הוראותיו, הוא אומר להם שהוא שכר שני מתנקשים שיעקבו אחריהם כל הזמן, אפילו אם וולט ימות, ויהרגו אותם אם לא יבצעו את המשימה. מאוחר יותר מתגלה ששני ה"מתנקשים" הם למעשה באדג'ר וסקיני פיט, חבריו הוותיקים של ג'סי, בתחפושת. אחר כך, וולט מצותת לשיחתם של לידיה וטוד בבית הקפה הקבוע בו הם נפגשים. הוא מתערב בשיחה, למרבה הפתעתם, כאשר הוא שומע שעסק הסמים שהם מנהלים באמצעות בישוליו של ג'סי מתחיל להתדרדר. וולט מציע להם מתכון חדש, אותו הוא יכול לבשל ללא צורך במתילאמין, ולידיה מסכימה לכאורה, אך מנחה את טוד לחסל את וולט.

וולט מצליח לחדור לביתה החדש של סקיילר, שם הוא מתנצל בפניה על כל ההרס, המוות והנזק שהוא גרם. כמו כן, הוא מתוודה בפניה (ובמידה מסוימת, גם בפני עצמו), בפעם הראשונה, שסאגת בישול הסמים שלו לא באמת הייתה בשביל המשפחה, אלא למען עצמו ולתחושת החיות שלו. לפני שהוא עוזב, הוא נותן לה את הקואורדינטות למקום קבורתם של האנק וגומז, ומציע לה להשתמש במידע הזה על מנת להגיע להסדר טיעון בינה לבין ה-DEA. לבסוף, הוא מבקש ממנה רשות לראות את בתו בפעם האחרונה. הוא נפרד מהולי הישנה, וצופה מרחוק בוולטר ג'וניור, שבדיוק חוזר הביתה.

וולט נוסע למעבדה המנוהלת על ידי ג'ק, טוד וכנופיית הנאו-נאצים, אך שם ג'ק מסרב להצעתו, ומתכוון להרוג אותו. וולט מאשים את ג'ק בכך שהפך לשותף של ג'סי. ג'ק מרגיש שהאשמה זו פוגעת בכבודו, ולכן בטרם יהרוג את וולט הוא מחליט להביא את ג'סי מהמעבדה כדי להוכיח לו שג'סי אינו שותפו אלא אסיר שלו. באותו רגע, וולט קופץ על ג'סי, מפיל אותו על הקרקע, ותוך כדי מאבק מזויף בו, מפעיל באמצעות שלט רחוק את המקלע הנמצא בתא האחורי של מכוניתו. הקליעים חודרים את קיר הבניין ופוגעים בחברי הכנופיה. טוד מצליח לחמוק מהירי, אך ג'סי חונק אותו למוות. ג'ק, ששרד אך נפצע באורח קשה, מנסה להתמקח על חייו וטוען שאם ימות וולט לעולם לא ידע איפה הכסף שלו נמצא, אך וולט קוטע את דבריו ביריה, כפי שג'ק הרג את האנק. הוא הודף את האקדח לכיוונו של ג'סי, ומבקש ממנו להרוג אותו. ג'סי, על אף ה"אישור" שוולט נתן לו, מסרב ואומר לו לעשות את זה בעצמו, כאשר הוא שם לב שוולט נפגע בבטנו מנתז של אחד הכדורים.

הטלפון של טוד מצלצל, ווולט עונה לו. הוא מגלה ללידיה, שהתקשרה לבדוק האם וולט חוסל, שהוא החליף את הממתיק שלה בריצין (שאסף מביתו הקודם), ושהיא תמות בימים הקרובים. וולט מניד בראשו לשלום לג'סי, וג'סי, למרות הכול, משיב לו בהינד פרידה ובורח משם במכונית של ג'ק, מתרגש לשים סוף סוף את חייו הישנים מאחוריו. בסצנת הסיום, וולט הפצוע נכנס למעבדה בה ג'סי בישל בזמן שהיה שבוי. בזמן שהוא מרותק מהציוד הזכור לו כל כך טוב מתקופת הבישול שלו, הוא נופל על הרצפה ואט אט נכנע לפציעתו ומת, כשבמקביל מספר שוטרים פורצים למקום ומקיפים אותו.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שובר שורות - דמויות
צוות שחקני הסדרה בכנס קומיק-קון 2012. מימין לשמאל: ג'ונתן בנקס, יוצר הסדרה וינס גיליגאן, אר ג'יי מיטיי, אהרון פול, בטסי ברנדט, דין נוריס, אנה גאן ובריאן קראנסטון.

סדרת פריקוול ואדפטציה קולומביאנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – סמוך על סול, אל קמינו: שובר שורות - הסרט, Metástasis

הסדרה זכתה לסדרת פריקוול, "סמוך על סול", המתמקדת בדמותו של עורך הדין סול גודמן.

במאי 2013 חברת ההפקות הגדולה באמריקה הלטינית Univision החלה בשיתוף פעולה עם Sony Pictures Television בהפקת גרסה קולומביאנית לסדרה בשם "גרורה" (בספרדית: Metástasis). הסדרה, בבימויים של אנדרס באיס ואנדרס בירמן, שודרה במשך 5 עונות ובסך הכל 62 פרקים. עלילת הסדרה דומה מאוד לעלילת הסדרה המקורית, כששמה של הדמות הראשית תורגם לספרדית והוא מכונה ולטר בלנקו (בגילומו של דייגו טרוחיו). דמותו של ג'סי פינקמן הפכה לחוסה מיגל רוסאס בגילומו של רוברטו אורבינה. סול גודמן הפך לסול בואנו ובסדרה הוא מנחה תוכניות אירוח ליליות. הסדרה שודרה בערוץ UniMas בשנת 2014 וזכתה להצלחה רבה בקולומביה ושודרה לאחר מכן גם בארצות הברית.

ב-25 באוגוסט 2019 פרסמה נטפליקס קדימון לסרט "El Camino", שעוסק בחיים של ג'סי פינקמן לאחר בריחתו מהמעבדה של ג'ק וטוד וממשיך את סיפור הסדרה. הסרט יצא ב-11 באוקטובר 2019.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

2008

  • אמי - השחקן הראשי הטוב ביותר בסדרת דרמה - בראיין קראנסטון (זכה)
  • אמי - עריכת תמונה הטובה ביותר בסדרת דרמה - פרק הבכורה (זכה)
  • אמי - הבימוי הטוב ביותר בסדרת דרמה - פרק הבכורה
  • אמי - הצילום הטוב ביותר לסדרה באורך שעה - פרק הבכורה
  • פרס סטלייט - השחקן הראשי הטוב ביותר בסדרת דרמה - בראיין קראנסטון (זכה)
  • פרס גילדת הכותבים של אמריקה - הפרק הדרמטי הטוב ביותר - פרק הבכורה (זכה)
  • פרס גילדת הכותבים של אמריקה - הפרק הדרמטי הטוב ביותר - "תאים אפורים"
  • פרס גילדת הכותבים של אמריקה - הסדרה החדשה הטובה ביותר
  • איגוד מבקרי הטלוויזיה - הסדרה החדשה הטובה ביותר של השנה

2009

  • אמי - השחקן הראשי הטוב ביותר בסדרת דרמה - בראיין קראנסטון (זכה)
  • אמי - שחקן המשנה הטוב ביותר בסדרת דרמה - אהרון פול
  • אמי - הצילום הטוב ביותר לסדרה באורך שעה - "ABQ"
  • אמי - עריכת תמונה הטובה ביותר בסדרת דרמה - "ABQ" (זכה)
  • פרס פיבודי - השידור המוצלח ביותר לטלוויזיה
  • פרס סאטורן - הפרזנטציה הטובה ביותר בטלוויזיה
  • פרס סאטורן - השחקן הטוב ביותר - בראיין קראנסטון
  • פרס סאטורן - שחקן המשנה הטוב ביותר בסדרת דרמה - אהרון פול (זכה)
  • מועצת תעשיית הבידור - סדרת הדרמה הטובה ביותר (זכתה)
  • מועצת תעשיית הבידור - המשחק הטוב ביותר
  • איגוד מבקרי הטלוויזיה - ההישג הגדול ביותר בדרמה
  • איגוד מבקרי הטלוויזיה - ההישג הגדול ביותר בדרמה לשחקן - בראיין קראנסטון

2010

  • אמי - השחקן הראשי הטוב ביותר בסדרת דרמה - בראיין קראנסטון (זכה)
  • אמי - שחקן המשנה הטוב ביותר בסדרת דרמה - אהרון פול (זכה)
  • אמי - הצילום הטוב ביותר לסדרה באורך שעה - "No Mas"
  • אמי - עריכת תמונה הטובה ביותר בסדרת דרמה - "No Mas"
  • אמי - הבימוי הטוב ביותר בסדרת דרמה - "One Minute"
  • אמי - עריכת הסאונד הטובה ביותר בסדרת דרמה - "One Minute"
  • איגוד מבקרי הטלוויזיה - תוכנית השנה
  • איגוד מבקרי הטלוויזיה - ההישג הגדול ביותר בדרמה (זכה) (תיקו עם "אבודים")
  • איגוד מבקרי הטלוויזיה - ההישג הגדול ביותר בדרמה לשחקן - בראיין קראנסטון
  • איגוד מבקרי הטלוויזיה - ההישג הגדול ביותר בדרמה לשחקן - אהרון פול

2011

  • פרס סאטורן - הסדרה הטובה ביותר

2012

  • אמי - שחקן המשנה הטוב ביותר בסדרת דרמה - אהרון פול

2013

  • פרס אמי - הסדרה הטובה ביותר (זכתה)
  • אמי - שחקנית המשנה הטובה ביותר בסדרת דרמה - אנה גאן (זכתה)
  • פרס אמי - השחקן הראשי הטוב ביותר בסדרת דרמה - בראיין קראנסטון
  • פרס גלובוס הזהב - סדרת הדרמה הטובה ביותר
  • פרס גלובוס הזהב - השחקן הטוב ביותר בסדרת דרמה - בראיין קראנסטון
  • פרס גילדת שחקני המסך - צוות השחקנים הטוב ביותר בסדרת דרמה
  • פרס גילדת שחקני המסך - השחקן הטוב ביותר בסדרת דרמה - בראיין קראנסטון
  • פרס גילדת המפיקים - סדרת הדרמה הטובה ביותר

2014

  • פרס אמי - הסדרה הטובה ביותר (זכתה)
  • אמי - שחקנית המשנה הטובה ביותר בסדרת דרמה - אנה גאן (זכתה)
  • פרס אמי - השחקן הראשי הטוב ביותר בסדרת דרמה - בראיין קראנסטון (זכה)
  • אמי - שחקן המשנה הטוב ביותר בסדרת דרמה - אהרון פול (זכה)
  • אמי - תסריט הדרמה הטוב ביותר - מורה וולי בקט

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מידע וכתבות:

ביקורות:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Hank Stuever, ‘Breaking Bad’ finale: What happened to Walt — and to us, www.washingtonpost.com, September 29,2013
  2. ^ Maureen Ryan, ‘Breaking Bad’: Five Reasons It’s One Of TV’s All-Time Greats ,huffingtonpost.com, September 10, 2012
  3. ^ רשימת הדירוג, באתר IMDb (באנגלית)
  4. ^ Chuck Klosterman, Bad Decisions, grantland.com, August 2, 2011
  5. ^ חן חדד, יוצר שובר שורות: "וולט הוא הנבל של העונה", באתר הארץ, 17 באוגוסט 2012
  6. ^ David Segal, The Dark Art of ‘Breaking Bad’, nytimes.com, July 6, 2011
  7. ^ במהלך ראיון שנערך עמו, ציין גיליגאן כי משמעות השם היא "Raising Hell". "Vince Gilligan Explains Why Breaking Bad Is Called Breaking Bad". American Film Institute. June 4, 2010
  8. ^ Lily Rothman, Breaking Bad: What Does That Phrase Actually Mean?, entertainment.time.com, September 23, 2013


פרסים בהם זכתה הסדרה