שדרות בר-לב

דרך בר-לב
Bar-Levst.
שדרות בר-לב (משמאל) וברקע גבעת התחמושת
שדרות בר-לב (משמאל) וברקע גבעת התחמושת
מידע כללי
על שם הרמטכ"ל לשעבר חיים בר-לב
הקמה
תקופת הבנייה ?–1994
מיקום
עיר ירושלים
קואורדינטות 31°47′26″N 35°13′36″E / 31.79063333°N 35.22666667°E / 31.79063333; 35.22666667
(למפת ירושלים רגילה)
 
שדרות בר-לב
שדרות בר-לב
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
צומת שדרות בר-לב ושדרות לוי אשכול
דרך בר לב ולצידה מתחם המלונות של מזרח ירושלים וקופת חולים של שכונת שייח' ג'ראח הסמוכה, ינואר 2008
מלון גרנד קורט
דרך בר לב, מבט מגג מוזיאון על התפר

שדרות בר לב (מכונה גם כביש 1 העירוני) הוא רחוב ראשי ועורק תנועה מרכזי בירושלים, המוביל מאזור מאה שערים לגבעה הצרפתית. הרחוב הוא חלק מציר ארוך יותר שמקשר את מרכז העיר ודרך חברון לשכונות הצפוניות של ירושלים, ומהווה יחד עם דרך חברון ורחובות נוספים חלק מכביש 60 שעובר בירושלים. הרחוב נסלל פחות או יותר לאורך תוואי הקו העירוני שהפריד בין חלקי העיר שבשליטת ישראל וירדן עד למלחמת ששת הימים, ונקרא על שם הרמטכ"ל לשעבר חיים בר-לב. החל מחודש אוגוסט 2011, עוברת לכל אורך הרחוב הרכבת הקלה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך השנים, מאז איחוד העיר, הוצעו תוכניות שונות לפיתוח סביבות הקו העירוני, כשאחת מהן הייתה סלילת עורק תחבורה ראשי מצפון העיר לדרומה. החשש שעמד מול מתכנני הכביש היה כי במקום לאחד את העיר, ישמש הכביש כמחסום בין השכונות הערביות הנמצאות ממזרח לו לשכונות היהודיות הנמצאות ממערב לו. במסמכי התכנון ובשיח הציבורי נקרא הכביש "כביש מספר אחת". הכביש נסלל בסופו של דבר והרחוב נחנך ב-1994. לאחר סלילתו החליף הרחוב את דרך שכם ההיסטורית כציר התנועה המרכזי אל עיר העתיקה מצפון.

אופי ומהלך הרחוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרחוב נמתח, בכיוון צפון - דרום, בין כיכר פיקוד מרכז (מעבר מנדלבאום) בדרום לצומת הגבעה הצרפתית בצפון. הרחוב מהווה עורק מרכזי ורחב לתנועה ממונעת, ועל כן מעטים בו הרחובות החוצים והולכי הרגל. חלקו הצפוני של הרחוב מפריד בין השכונות החרדיות ושכונות הבריח לשכונות שייח' ג'ראח, המושבה האמריקאית ובאב א-זהארה הערביות. הכביש נמצא בתפר בין חלקים ואוכלוסיות שונות של העיר המתהלכות ונוסעות בו: חרדים, ערבים וחילונים, ובכך ייחודו.

בחלקו הדרומי של הרחוב, באזור שער מנדלבאום לשעבר, נמצאת שורת בתי מלון גדולים, שהוקמו לקראת גל התיירים שהיה צפוי לפקוד את העיר בשנת 2000. בחלקו האמצעי של הכביש, על יד גבעת התחמושת, שוכנים קריית הממשלה על שם מנחם בגין ובניין המטה הארצי של משטרת ישראל. מלבד אזורים אלו משמשים הבניינים לאורך הכביש למגורים בלבד ורובם מרוחקים ממנו או מפנים אליו חזית אחורית.

ברחוב ארבע תחנות של הרכבת הקלה: שבטי ישראל, שמעון הצדיק, גבעת התחמושת וגבעת המבתר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שדרות בר-לב בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא ירושלים ובנושא תחבורה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.