שבר (מסדי נתונים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף שבר (בסיסי נתונים))

שבר של מסד נתוניםאנגלית: Shard, תרגום: שבר של כלי חרס) היא מחיצה (Horizontal Partition) של מידע של מסד נתונים או מנוע חיפוש. כל מחיצה נקראת שבר כאשר כל שבר מנוהל ומתוחזק על מופע מסד נתונים נפרד כדי לפזר עומס.

המידע לא מתחלק באופן קבוע בין השברים. חלק מהמידע יכול להימצא על כל השברים וחלק עלול להימצא רק על שבר אחד. כל שבר הוא בפועל שרת מסד נתונים המתפקד כמקור מידע עצמאי עבור תת-הקבוצה של הערכים והמידע המוכלים בו.

ארכיטקטורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היתרון המשמעותי של מחיצה (מאוזנת) הוא שהיא מורידה את סך השורות בטבלה עמוסה ובכך מאפשרת שיפור ביצועים ניכר. ישנם מקרים בהם אפשר לשמור שורות של טבלאות בשברים שונים (לדוגמה נתונים של כל שנה בשבר אחר, או חלוקה דוגמת "לקוחות בצפון", "לקוחות במרכז" ו"לקוחות בדרום") כאשר האפליקציה בצד המשתמש אמורה לדעת על איזה שבר לבצע שאילתה ובכך לקבל שיפור בביצועים. שברים אף יכולים לשפר ביצועים על ידי פיזור גאוגרפי של שרתים. לדוגמה, יצירת שבר במערכת בינלאומית על שרת באירופה, אשר מכיל מידע בעל רלוונטיות גבוהה יותר עבור אזור זה, יתן ביצועים מוגברים עבור אותה תת-קבוצה של מידע אשר הגישה אליו מהירה יותר עקב החלוקה הלוגית של מיקום השרתים.

לעומת זאת אם לצד המתשאל אין מידע מוקדם כלשהו על השברים, הוא יצטרך לבצע שאילתה שתכיל את המידע מכל השברים כדי לקבל תמונה כוללת ודבר זה לא רק שלא ישפר ביצועי זמן גישה וזמן חישוב, אלא קרוב לוודאי שהשאילתה תאופיין בביצועים מופחתים עקב מיזוג מידע ותשאול מספר רב של שרתים.