רשקוב

רשקוב (כפר)
Raşcov
מדינה מולדובהמולדובה מולדובה
מחוז קאמנקה
חבל ארץ טרנסניסטריהטרנסניסטריה טרנסניסטריה
תאריך ייסוד 1402
גובה 60 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בכפר 2,003 (2004)
קואורדינטות 47°56′34″N 28°50′29″E / 47.94278°N 28.84139°E / 47.94278; 28.84139
אזור זמן UTC +2
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רשקובמולדובנית: Raşcov, באוקראינית: Рашків, ברומנית: Râşcov ו-Raşcu ) הוא כפר בחבל טרנסניסטריה במחוז המנהלי קאמנקה על גדות נהר הדנייסטר הנמצא דה יורו בשטחה של רפובליקת מולדובה. הכפר כיום הוא שילוב של שני כפרים: יאנטרני (Янтарне) ורשקוב (Raşcov). משמעות שם הכפר הוא מזן פטריות (בלטינית: Lactarius deliciosus) ומקורו בשפה הרומנית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכפר הוקם בשנת 1402 כתחנת סוחרים על נהר הדנייסטר. עיירת רשקוב היא בעלת חשיבות גבוהה ליהודי העולם. בעיירה שני בתי קברות יהודים ובאחד מהם נמצא קברו של שבתי מרשקוב בעל הסידור החסידי הראשון, סופר ואישיות ידועה ונחשבת במאה ה-18 בקרב חסידים באותם הזמנים. מייסד שושלת חסידות רשקוב. באזור הכפר נמצאת הכנסייה הקתולית קאטאן (Kaatan) הנחשבת אתר מורשת היסטורי. ברשקוב היה גם מקום מגוריו של הרב יעקב יוסף כ"ץ מפולונאה, צדיק חסידי יהודי תלמידו של הבעש"ט שהוגלה משארוגרוד (Sharogrod), מאבות תנועת החסידות, וסופר ואידאולוג התנועה. באזור המרכזי של הכפר נשתמרו קירות מבנה בית כנסת אשר נבנה באמצע המאה ה-18 לערך, ובמשך זמן רב שימש כמרכז החיים הרוחניים של הקהילה היהודית הגדולה בכפר.כיום ניתן לזהות על קירות המבנה גילופי קישוטים שנשתמרו. בתחילת שנת 1930 נהרסו כל בתי הכנסת באזור רשקוב. בעקבות זאת הועבר המרכז הדתי לכפר ודול-רשקוב (ברוסית: Вадул-Рашков) הנמצא בעברו השני של נהר הדנייסטר שהיה חלק מרומניה באותה תקופה.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשקוב נמצאת בחלק הדרום מזרחי של מחוז קאמנקה על הגדה השמאלית של נהר הדנייסטר, 16 ק"מ ממרכז מחוז ו -30 ק"מ מתחנת הרכבת ריבניצה (Rybnitsa). הכפר בנוי בקונפיגורציה מורכבת עם שני צירי תכנון עיקריים, האחד לאורך עמק הדנייסטר והיובל השמאלי רשקובי לנהר הדנייסטר, הציר השני הוא הכביש המהיר המחבר בין טירספול לקאמנקה. לאורכם ממוקמים רוב המבנים בכפר.

הכפר מחולק למספר חלקים היסטוריים: המרכז (ברוסית: Центр), פוקרובקה (ברוסית: Покровка), פודול (ברוסית: Подол), מליני (ברוסית: Млыны). סגנון הבניה בכפר הוא על פי השפעתה של הכנסייה האורתודוקסית והקטולית. האדריכלות באזור משלבת אלמנטים אוקראינים ומולדובים. מחוץ לגבולות הכפר שוכן הגן הלאומי רשקוב עם נוף טבעי נרחב. שטח זה הוא בגדר שמורת טבע מוגנת.

אוכלוסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשקוב הוא אחד הכפרים הגדולים במחוז קאמנסקי אולם אוכלוסיית הכפר פוחתת מדי שנה בשל עיור והגירה שלילית. בשנת 1959 התגוררו בכפר 3731 תושבים, בשנת 1979 - 3252 תושבים, ב-1989 - 2470 תושבים, וב-2004 - כ-2003 תושבים[1]. שיעור האוכלוסייה המבוגרת בעיר הוא גבוה בעקבות אחוז פריון נמוך, ועזיבתם של תושבים צעירים בין היתר בעקבות מחסור בהזדמנויות תעסוקה. כ-80% מתושבי הכפר הם אוקראינים, והיתר מולדובים ורוסים. רוב תושבי הכפר הם נוצרים המשתייכים לזרם האורתודוקסי והזרם הקתולי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רשקוב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ טבלת אוכלוסיית מולדובה - שנת 2004,מתוך אתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של מולדובה (ברומנית) (ברוסית)