רשימת ה-11

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רשימת ה-11 היא מסמך שהוכן בידי משטרת ישראל בשנת 1977 ובו רשימה של 11 אנשים שנחשדו כראשי הפשע המאורגן בישראל. התפרסם בציבור עקב הדלפתו לעיתון "הארץ", קודם שהסתיימה בדיקתו על ידי מפכ"ל המשטרה.

היוזמה ליצירת המסמך עלתה בפגישה שנערכה בחודש מרץ 1977 בין נציב מס הכנסה, אליעזר שילוני ובין מפקד משטרת מחוז תל אביב, משה טיומקין. בפגישה סוכם שהמשטרה תעביר לנציבות מס הכנסה רשימה של חשודים שצברו הון במעשי פשע, כדי להעמידם לדין כחשודים בעבירת מס של העלמת הכנסות (שיטה זו יושמה בהצלחה בארצות הברית, למשל כנגד אל קפונה). הרשימה הוכנה על ידי אנשי המודיעין של המשטרה, בראשותו של קצין המודיעין הראשי סמי נחמיאס, ותוכנה, כמו עצם קיומה, נשמרו בסוד. הרשימה נעצרה אצל מפקד היחידה המרכזית, ולא הועברה לנציבות מס הכנסה, משום שלמפקד היחידה היו השגות על תוכנה. תוכן הרשימה הודלף לכתב עיתון "הארץ", אבי ולנטין, והוא פרסם בעיתון סדרת כתבות על הפשע המאורגן בישראל.

תוכן הרשימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברשימה שפורסמה בעיתונות נכללו:

  1. מרדכי (מנטש) צרפתי, פעיל במפא"י, בעל קשרים בצמרת השלטון, הצבא והמשטרה, שעסק בעסקי הובלה.
  2. בצלאל מזרחי, קבלן, מלונאי וידיד קרוב של רחבעם זאבי ואלופי צה"ל נוספים.
  3. רחמים אהרוני (גומדי), סוחר בשר, ממנהיגי "חבורת הכרם".
  4. טוביה אושרי, סוחר בשר, ממנהיגי "חבורת הכרם".
  5. אלי טיסונה.
  6. עזרא טיסונה, אחיו של אלי טיסונה.
  7. יחזקאל אסלן, מסעדן.
  8. מוניה שפירא, איש עסקים, בעל מגרש למכירת מכוניות.
  9. רפי שאולי, דמות בולטת בבילויי הלילה בתל אביב.
  10. יעקב אפשטיין, סוחר מכוניות.
  11. דוד (ג'ים) עוואד, מסעדן, שותף לטוביה אושרי ולרחמים אהרוני ב"חבורת הכרם".

אחד מהבולטים ברשימה, בצלאל מזרחי, הגיש תביעת דיבה נגד "הארץ" והעיתונאי ולנטין, על שיוחסה לו מנהיגות חבורת פשע מאורגן. במשפט הוכח שמזרחי, אהרוני ואושרי היו שותפים בעסקת סמים אחת. הוכח גם שלמזרחי יש קשרים מפותחים עם צמרת צה"ל ועם אהרוני ואושרי והוכח שאהרוני ואושרי מנהלים אורח חיים של עבריינים. אולם, מזרחי זכה בתביעתו כי לא הוכח שהוא חבר או מנהיג ארגון פשע. להלווייתו של מרדכי צרפתי בשנת 1991 הגיעו השר רחבעם זאבי ומפקד מחוז משטרת תל אביב יגאל מרקוס, שהגיע במדים, ואמר לעיתונות: "למנטש וגם לבצלאל נעשה עוול. מנטש לא היה פושע מעולם ולא הסנדק, לכן הלכתי להלוויה עם הכובע המשטרתי".[1]

גורל הנכללים ברשימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]