רצח בן יוסף לבנת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רצח בן יוסף לבנת
תאריך 24 באפריל 2011
תאריך עברי כ בניסן ה'תשע"א
מקום קבר יוסף שכם
סוג פיגוע ירי
הרוגים 1
פצועים 5
מבצע המשטרה הפלסטינית
מניע לאומני
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רצח בן יוסף לבנת היה פיגוע טרור פלסטיני שאירע בקבר יוסף שבשכם ב-24 באפריל 2011 (כ' בניסן ה'תשע"א), ובו שוטרים פלסטינים ירו על קבוצת מתפללים המשתייכים לחסידות ברסלב, שהגיעו להתפלל בקבר יוסף בערב שביעי של פסח מבלי לתאם את הביקור עם צה"ל. בפיגוע נהרג בן יוסף לבנת, אחיין של השרה לשעבר לימור לבנת.

הפיגוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

במוצאי שבת, 24 באפריל, ערב שביעי של פסח, נסע בן יוסף לבנת יחד עם אחיו וחמישה עשר חסידי ברסלב נוספים לקבר יוסף ללא תיאום עם הצבא. כשנכנסו החלו שוטרים פלסטינים לירות באוויר, החסידים חזרו למכוניות בהן הגיעו, ואז נפתחה לעברם אש על ידי כוחות המשטרה של הרשות הפלסטינית. חמישה נפצעו, בן יוסף נורה בצווארו ומת במקום.[1]

לאחר הפיגוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

חקירת הפיגוע והעמדה לדין[עריכת קוד מקור | עריכה]

השוטרים היורים נעצרו על ידי הרשות הפלסטינית, ובחקירתם טענו תחילה שהישראלים שנכנסו לשכם באופן לא מתואם, ניסו לפרוץ מחסום של המשטרה הפלסטינית, ואף יידו לעברם אבנים, ולכן מדובר בירי לשם הגנה עצמית.[2] הרשות הפלסטינית העמידה לדין ארבעה שוטרים על ירי לא מוצדק באוויר, והם ריצו תקופת מאסר של שנתיים.

לאחר שחרורם מהכלא הפלסטיני נעצרו השוטרים בידי צה"ל[3]. בחקירתם הודו כי חלק מהירי בוצע אף שלא נשקפה סכנה לחייהם מהישראלים. עוד עלה בחקירה, כי טרם חקירתם ברש"פ תיאמו את הגרסאות שימסרו בחקירה. כמו כן, לאחר ביצוע הירי פוזרו אבנים על הכביש במטרה ליצור מצג שווא כאילו יודו לעברם אבנים במהלך האירוע, על מנת לטעון שהירי היה לשם הגנה עצמית. בהמשך בוצעה חבלה יזומה ברגליו של אחד הנחקרים[4] על מנת להציג ראיה מבוימת לאישוש טענתם. בסיום התחקיר של צה"ל נקבע כי לא הייתה התגרות מצד הישראלים. בעקבות התחקיר משרד הביטחון הכיר בהרוג כנפגע פעולת איבה[5].

בתום חקירתם פרסם השב"כ שהשוטרים הודו שירו לעבר הרכבים מבלי שנשקפה מהם סכנה ושביימו ראיות לאחר הירי[6]. אולם, מחדלי חקירה שביצעה המשטרה הביאו לכך שלא ניתן לקבוע באופן וודאי כי נואף הוא זה אשר ביצע את הירי לעבר בן יוסף לבנת, ולכן הרכב בית המשפט בית המשפט הצבאי לערעורים בראשות אלוף-משנה נתנאל בנישו זיכה את היורה מעבירת רצח, והטיל עליו 6 שנות מאסר על עבירות של ירי לעבר אדם ושיבוש הליכי משפט.[7][8]

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

להנצחתו נחנך בניסן תשע"ה מצפה בניו ליד אלון מורה, היישוב בו התגורר בן יוסף.[9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]