רפואה וישועה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נשיא המדינה, ראובן ריבלין, מארח קבוצת ילדי רפואה וישועה, מתנדבי ונציגי הארגון, בבית הנשיא, אוקטובר 2017

רפואה וישועה - אגודת ביקור חולים דחסידי גור בארץ ישראל הוא ארגון ללא מטרת רווח מטעם חסידות גור המסייע לילדים ומשפחות של לוקים במוגבלות שכלית התפתחותית. הארגון מנוהל על ידי נתן קוביציק ושמואל גלקופף.

פעילות הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון מתמקד בסיוע לבעלי צרכים מיוחדים הלוקים במוגבלות שכלית התפתחותית ולבני משפחותיהם. הארגון מתבסס על מתנדבים ומצבת מקבלי המשכורות בו נמוכה מאוד לעומת היקף הפעילות. בפעילויות הארגון משתתפים בצורה פעילה כ-1086 ילדים וילדות בעלי צרכים מיוחדים, ומאות מתנדבים.

לרפואה וישועה מועדוניות בבני ברק ובירושלים, הפועלות 365 יום בשנה ללא הרף, המלוניות מספקות מקום חם ומהוות מעין 'בית נוסף' לאדם המיוחד, במכרז שנערך על ידי משרד הרווחה בשנת 2015 להקמת מלוניות זכתה העמותה במכרז להקמת מלוניות נוספות בירושלים ואשדוד.

מועדוניות רפואה וישועה - סיוע למשפחותיהם של ילדים חריגים בטיפול מחוץ למסגרות על ידי מועדוניות שישי-שבתבני ברק, בירושלים, בבית שמש, באשדוד בחיפה בחצור הגלילית בקרית גת ובערד), בנוסף מארגן הארגון שבתות מחנה.

מחנה חג 'קמפ ורדיגר' בכל חול המועד מחנות ענק ושמחת בית השואבה. בהשתתפות מאות ילדים ומתנדבים, הקמפ תרומת שלמה ורדיגר מארצות הברית יו"ר אגודת ישראל באמריקה וקרוי על שמו.[1]

כמו כן מסייע הארגון למשפחות בהתנהלות מול משרדי הממשלה וקופות החולים ובייעוץ רפואי על ידי צוות מומחים.

הקמת המרכז הרפואי באשדוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה התמודדה במכרז להקמת בית חולים באשדוד, ופרשה ממנו.[2] בשנת 2006 יזמה העמותה את הקמתו של חדר מיון בסמוך לבית החולים במענה למצוקה של שירותי הרפואה בעיר. ב-2008 חתמה העמותה על הסכם עם משרד הבריאות להקמת חדר המיון והתחייבה עוד באותה שנה להשלים את הקמתו.[3][4] במסגרת ההסכם, המרכז צפוי היה להעניק סיוע חירום רפואי לתושבי העיר, ולכלול חדר מיון קדמי ויחידות רפואיות מודרניות, שנועדו לעסוק באבחונים וטיפולים מקצועיים בשלוש-עשרה יחידות רפואיות: מיון רפואי כללי, חדר טראומה, מיון ילדים, יחידה כירורגית לטיפולים אמבולטוריים (טרום ניתוח), יחידה אורתופדית, יחידה אורולוגית, מכון עיניים, מכון גסטרו, מכון בדיקת מאמץ, מכון לבריאות האישה, מכון פיזיותרפיה, יחידת אשפוז יום ועוד. לצורך ההקמה, העביר משרד הבריאות לעמותה 9.6 מיליון ש"ח. כמו כן, גייסה העמותה 950 אלף דולר מתרומות.[5] מינהל מקרקעי ישראל העביר לעיריית אשדוד שלושה דונם לצורך ההקמה. מנהלת ההקמה עמדה תחת ראשותו של אברהם אופק, מנכ"ל מכון אופק לניהול.

המבנה שהוקם על ידי רפואה וישועה חרג מהיתר מינהל מקרקעי ישראל בהיקף של 17 אלף מ"ר, פי שלושה מהמותר, אולם העמותה לא שילמה על חריגה זו.[4] ב-2014 מכרה רפואה וישועה את הקרקע שניתנה לה לחברת נדל"ן מבלי ליידע את משרד הבריאות תמורת סכום של 57 מיליון ש"ח. משרד הבריאות תבע את העמותה על סך 16 מיליון ש"ח מאחר שהאחרונה לא קיימה את התחייבויותיה, לא השלימה את בניית המרכז הרפואי ולא הפעילה אותו.

מדו"ח בדיקה של רשות התאגידים עולים חשדות לאי סדרים בפעילות העמותה ולא ניתן לה אישור ניהול תקין לשנים 2019-2020.[6]

בספטמבר 2021 הסכם פשרה בין העמותה וחברת M.C.A.M.R.C. לבין המדינה קיבל תוקף של פסק דין, ובמסגרתו הן התחייבו להחזיר למדינה את אותם 9.6 מיליון ש"ח שניתנו להן על ידי משרד הבריאות.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]