רסס והתפלל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מקלע כבד M2 בראונינג ולצידו תרמילים רבים שנפלטו במהלך ירי אוטומטי רציף.

לרסס ולהתפלל (במקור באנגלית המונח יוצר חרוז: "Spray and pray") הוא מונח מלגלג על ירי מנשק אוטומטי לעבר אויב בצרורות ארוכים, ללא ניסיון לכוון כל ירייה או צרור יריות. פעולה זו רווחת במיוחד בקרב אלה שהם חסרי הכשרה מתאימה לירי. פעולה זו שונה מאש רתק מכיוון שמדובר בירי שמכוון ברישול או שאינו מכוון כלל. מונח זה אינו חל על ירי אוטומטי המתמקד כראוי או אש רתק אמיתית, שהן פעולות מקובלות עבור לוחם מאומן כראוי.

שימוש היסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במלחמת הסבך הרודזי ובמקומות אחרים, המונח לרסס ולהתפלל שימש כדי לתאר ירי בנשק לא מדויק יחסית.

השימוש הגדול באש אוטומטית חל כאשר רובי סער נכנסו לשירות נרחב בצבאות הגדולים, ובייחוד עם תפוצת ה-AK-47 הסובייטי וה-M-16 האמריקאי, שהיו מסוגלים הן לירי בבודדות (חצי-אוטומטי) והן לירי אוטומטי מלא, באמצעות נצרה בוררת.

קולונל ג'ק לואיס, חייל ותיק בדימוס בחיל הנחתים האמריקני ששירת במלחמת העולם השנייה, מלחמת קוריאה, מלחמת וייטנאם ולאחר מכן שימש כעורך המגזין "Gun World" נפגש עם פול אקס קלי, מפקד חיל הנחתים. לואיס אמר למפקד כי התוצאה של הקידמה ברובה ה-M16 הייתה ש"ארצות הברית הייתה אמורה להיות ידועה כאומה של הקלעים, עכשיו הפכנו לאומה של מרססים".

החסרונות של ירי אוטומטי בלתי מבוקר הן סבירות נמוכה של ממש להכות ביעד האויב, בזבוז כמויות גדולות של תחמושת מכדי הצורך והסיכון המוגבר לפגיעה מאש ידידותית. בגלל נטייתם של החיילים האמריקאים לרסס ולהתפלל במהלך מלחמת וייטנאם, ארצות הברית החליפה את הגדרת האש האוטומטית הרגילה (ירי רצוף עד שנגמרים הכדורים במחסנית) ב-M16 המקורי בהגדרת אש אוטומטית מוגבלת (בצרור נורות שלוש יריות) ברובי הסער M16A2 ו-M16A4 ובקרבין M4. עם זאת, בקרבין M4A1 פלאט-טופ החזירו את אפשרות הירי האוטומטי המלא עקב שימושיותו ביישומי לוחמה בטרור כאשר נדרש כוח אש מוגבר.

חלופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיטות חלופיות להשגת ירי יעיל הן להשתמש ביריות בודדות או בצרורות נשלטים ומכוונים לאחר איתור האויב. צבאות רבים מחזיקים בכלי-נשק עם שני מצבי ירי: ירי של כדור בודד במצב רגיל ובנוסף אפשרות לירות צרור כדורים (בלחיצה רצופה נורה מספר מוגבל של כדורים) או אפילו מצב אוטומטי מלא שבו הנשק מתפקד כמקלע (רובה M16, לדוגמה, הוא נשק שבו קיימים שני מצבי ירי). הצבאות השונים מחזיקים בכלי-נשק כאלה, הנקראים רובי סער, כדי לעודד חיילים להשתמש בטכניקות אש יעילה כאשר ישנה אפשרות כזו.

וריאציות שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המונח "לרסס ולהתפלל" יכול להתייחס גם למי שעומד מאחורי מחסה ויורה בנשק שלו בלי להסתכל לכיוון היעד שלו, בדרך כלל מתוך פחד להיחשף. אלו שעושים זאת "מרססים" תחמושת ו"מתפללים" שהקליעים יפגעו באויב שלהם. טכניקה זו ידועה גם בשם "ירי עיוור".
  • המונח משמש גם כדי לתאר את השימוש האופייני בנשק אוטומטי בסרטים ותוכניות טלוויזיה, שבהם הדמויות מבזבזות כמויות עצומות של תחמושת בירי בכיוון הכללי של המטרות שלהם, מבלי באמת לפגוע באיש.
  • המונח מוצג במשחקי וידאו המציגים כלי נשק אוטומטיים, בדרך כלל במשחקי יריות בגוף ראשון (כדוגמת DOOM), בו השחקנים יורים בעיניים עצומות בתקווה לפגוע במטרה. עבור גיימרים קיים מונח דומה בשם "spamming". פעולת לרסס ולהתפלל נפוצה במשחק קאונטר סטרייק ובמשחק ההמשך שלו.
  • המונח שימש את אסטרטג משרד ההגנה האמריקני, תומאס ניקולס, כדי לתאר השקת מודל מוקדם של משגר טילים בליסטיים מצוללות. ההשקה נעשתה מוקדם מדי כך שאי אפשר היה לכוון את הטילים כראוי עקב קשיים בקביעת המיקום המדויק של הצוללת המשגרת.
  • המונח שימש גם בתעופה במצב שבו מטוסי האויב היו רחוקים מכדי לכוון אליהם לנקודות ספציפיות במדויק (כמו המנועים או תא הטייס) והירי נועד יותר להסיח את מטוס האויב מהמטוס הידידותי מאשר לגרום נזק למטוס האויב.
  • מונח זה קשור לעקרון קליעת הרעים (הידוע גם בשם אפקט Stormtrooper), הקובע שבסרטי פעולה האויבים מחטיאים לעיתים קרובות וכמעט שלא פוגעים בדמויות הראשיות (אלא אם הפגיעה תקדם את העלילה). שלא כמו בפעולת לרסס ולהתפלל, האויבים הם חיילים מאומנים שמכוונים כשהם יורים ובכל זאת מחטיאים אלפי יריות באופן עקבי.

שימושים לא צבאיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המונח עשוי לשמש גם לתיאור גישה תקשורתית, שבה המוני מיילים, שידורים או עלונים מפוזרים בכל מקום בתקווה שכל אחד בקהל היעד יקבל את ההודעה. מונח צבאי נוסף בשימוש דומה הוא "מיקוש פזיר".
  • חברת וולט דיסני מדברת על כמה ארגונים שמשתמשים ב"לרסס ולהתפלל" בגישה שלהם כלפי אימון. החברות הללו "מרססות" הכשרה ו"מתפללות" שזה יעבוד.
  • המונח משמש לעיתים בקהילת הצילום כדי לתאר מצב שבו מצלמים תצלומים רבים של נשוא הצילום, ומתפללים שאחד מהם יהיה תמונה טובה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שַׁגֵּר וּשְׁכָח (Set and Forget) - ביטוי משלים לרסס והתפלל. הכוונה לכלי נשק חכמים המזהים את המטרה ומתכווננים אליה במעוף הפגז.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]