רמזור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רמזור בישראל
קריינות של המילה רמזור
מתקן המאפשר לעיוורים להשתמש ברמזור להולכי רגל, בהשמעת קול שונה בהתאם לצבע הרמזור
רמזור עם מונה זמן בסין

רמזורים הם מערכת של סימונים חזותיים המוצבת בצמתים, ותפקידם לווסת את התנועה בצומת. הרמזור הוא סוג של תמרור. הסימנים העיקריים ברמזורים הם סימנים חזותיים כגון אורות וצבעים, ומיקום המנורה ברמזור. קימים סמלים חזותיים נוספים כגון חיצים, וכן עזרי צליל להנגשה. ישנם גם רמזורי אזהרה, בצורת פנסים מהבהבים.

המילה "רמזור" בעברית מורכבת מהלחם בסיסים של המילים "רמז" ו"אור".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיקון רמזור בשנקין פינת אלנבי בתל אביב בשנת 1954
פתיחת מרכז לבקרת רמזורים בתל אביב בשנת 1978

תמרורי אזהרה הראשונים היו עששיות בצבעי ירוק ואדום שהותקנו בלונדון בשנת 1868 ונועדו עבור כרכרות רתומות לסוסים. באמצע המאה ה-19, עם התפתחות הרכבת, החלו להשתמש בתמרורים כדי להסדיר את התנועה. ב-5 באוגוסט 1914 הותקנו הרמזורים החשמליים הראשונים בקליבלנד באוהיו שכללו את הצבעים אדום וירוק. צבעים אלו יובאו ליבשה לאחר שנים שנעשה בהם שימוש כדי לסמן ימין ושמאל בכלי שיט. הצבע האדום סימל מאז ומתמיד סכנה ומלחמה בשל היותו זהה לצבע של הדם.

הסימונים המוסכמים הראשונים היו שונים מהמקובל היום. הצבע הירוק סימן זהירות (בדומה לצהוב בימינו) והצבע ה"לבן", שהיה למעשה אור מעששית חשופה, סימן אפשרות לנסיעה. סימון זה גרם לתאונת רכבת קשה בשנת 1914 לאחר שהקטר זיהה מקור אור חשוף כתמרור "לבן"[1]. לבסוף הוחלף הצבע הלבן בירוק, תוך הוספת אור בצבע צהוב מהבהב כאות לצורך בזהירות.

הרמזור הראשון בישראל הותקן בעיר חיפה, בפינת הרחובות הרצל-בלפור, בשנת 1949[2]. עיתון "הארץ" כינה אותו "מנגנון אור אוטומטי לכיוון התנועה"[2], ורק שנתיים אחר כך האקדמיה ללשון העברית יצרה את המילה רמזור, לאחר שגם בתל אביב הותקנו רמזורים בשני צמתים[3]. רמזור ראשון הותקן בירושלים ב-1954[4] ובפתח תקווה ב-1957[5].

בתקופת מהפכת התרבות בסין הוצע להחליף בין האור האדום לירוק, כך שהאור האדום ישמש כאות לנסיעה, מכיוון שהצבע האדום היה צבעה של המהפכה והוא סימל, בעיני השלטון, את הקידמה. ראש ממשלת סין ג'ואו אנלאי הצליח למנוע שינוי זה, מחשש לפגיעה בבטיחות ולתאונות דרכים. הוא אמר לוועדת המשמרות האדומים שדנה בשינוי: "לדעתי, האור האדום הוא אורה של המהפכה, המספק את הבטיחות הנדרשת לפעילות המהפכנית"[6].

לרוב, רמזורים המוצבים על צירי תנועה ראשיים בצמתים עוקבים, פועלים באופן מתוזמן אוטומטית, כך שניתן יהיה לנסוע על "גל ירוק" מבלי לעצור, אם נוסעים במהירות המותרת.

אף כי חלק מתפקידם של הרמזורים הוא להקל על עומסי תנועה, תכנון לקוי של מערכות רמזורים, שאינו מתחשב בעומסי התנועה המשתנים בצומת, עלול ליצור עומסים כבדים, כאשר תוכנן "רמזור קצר" מידי בנתיב עמוס או בשעות העומס.

הרמזורים עבדו באופן מסורתי עם נורות ליבון ונורות הלוגן. כיום מתרבה השימוש ברמזורים עם LED, בשל צריכת החשמל הנמוכה יותר שלהם.

רמזורים עם LED, מהווים סיכון בטיחותי במדינות בעלות אקלים קר ומושלג כמו ארצות הברית: מכיוון שה-LED בניגוד לנורות ליבון והלוגן לא פולט קרינה אינפרה אדומה, לכן במקרה של סופת שלגים, שלג המצטבר על אורות של רמזור LED, לא ימס (בניגוד לפנסים של רמזורים עם נורות ליבון או הלוגן, שמסוגלים להמיס את השלג על ידי החום של הנורה) ועלול להסתיר את האורות של הרמזורים, דבר שיכול להעלות את הסיכון לתאונות דרכים קטלניות[7]. בארצות הברית יש רמזורי LED שבהם מותקנים על האורות גופי חימום להמסת השלג[8][9]. הפתרון אינו מושלם, כיוון שהוא מפחית את יתרון החיסכון באנרגיה של ה-LED על פני נורות ליבון והלוגן בתקופות החורף. פתרונות החימום המודרניים, המוטמעים בזכוכית, משתמשים בכשליש מהאנרגיה של מנורת ליבון ופועלים בתגובה להצטברות שלג מה שמונע הפעלה קבועה של אלמנט החימום בתקופת השלגים. קיים גם פתרון פסיבי אשר משתמש בחריץ במצליל שדרכו יכול להיכנס משב רוח ולמנוע את הצטברות השלג.

התנהגות ברמזור[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן אוניברסלי, להוראותיו של רמזור יש קדימות על הוראות תמרורים, ולהוראות שוטר תנועה קדימות על הוראות רמזור. אך ישנם כמה מאפיינים מקומיים באשר לאופן הקריאה וההכוונה של הרמזור.

רמזורים להולכי רגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

רמזור על רצפת המדרכה באנדורה לה ולה - הולכי רגל רבים נפגעו מתאונות דרכים בעקבות כניסה לצמתים מרומזרים תוך התרכזות במכשיר הסמארטפון, לכן הוצבו רמזורים על הרצפה באופן שבולט גם להולכי רגל המביטים מטה על מכשירם

רמזורים להולכי רגל עשויים להיות במצב המתיר חצייה, בזמן שגם מכוניות מסוימות מורשות לעבור. במצבים כאלו, זכות הקדימה נתונה להולכי הרגל.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל לרמזורים להולכי רגל שני מצבים:

  • אדם אדום עומד - אין לחצות
  • אדם ירוק הולך - אפשר לחצות

משך הזמן בו דולק הרמזור הירוק צריך לאפשר חצייה לאדם ההולך לאט, ולאפשר לו להגיע לפחות עד לאי התנועה או המדרכה הקרובים. בין תחילת האור האדום להולכי הרגל לבין תחילת האור הירוק למכוניות קיים פרק זמן המאפשר לאדם ההולך מהר להשלים את החצייה.

באמריקה הצפונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

רמזורים אנכיים שחורים בבוסטון
רמזורים אנכיים שחורים בבוסטון
רמזורים אופקיים צהובים בקלגרי שבאלברטה, קנדה
רמזורים אופקיים צהובים בקלגרי שבאלברטה, קנדה

באמריקה הצפונית, לרמזורים להולכי רגל שלושה מצבים:

  • WALK לבן - ניתן לחצות. משך זמן זה קצר יחסית.
  • DONT WALK אדום מהבהב - ניתן לסיים חצייה, אין להתחיל חצייה. משך זמן זה ארוך יחסית. ההוראות מתוכננות להולכי רגל איטיים ביותר, כך שרוב האוכלוסייה מתעלמת מן ההנחיה, ומתחילה ומסיימת את החצייה בבטחה במשך פרק זמן זה. במרבית הרמזורים המודרניים, מצב זה מלווה בספירה לאחור.
  • DONT WALK אדום קבוע - אין לחצות. אם הפך הרמזור לסימון זה מתחילות מכוניות לעבור במעבר החצייה מיידית, ללא זמן מספיק להשלים את החצייה[10][11][12][13][14].

רמזורים לנסיעה למכוניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרמזורים למכוניות שלושה צבעים, המסודרים מלמעלה למטה: אדום, צהוב (או ענבר) וירוק.

באופן כללי, פירוש האותות הוא כדלקמן:

  1. אדום - אין להמצא בצומת.
  2. אדום + צהוב - הרמזור עומד להתחלף לירוק, יש להתכונן לנסיעה. (במדינות מסוימות האור הצהוב מופיע לבדו תוך ביטול האור האדום. באמריקה הצפונית, האור הירוק מופיע מיד לאחר האור האדום תוך ביטול האור הצהוב)
  3. ירוק - מותר לחצות את הצומת. (ירוק מהבהב - יש להתכונן לעצירה.)
  4. צהוב - הרמזור עומד להתחלף לאדום, יש לפנות את הצומת. (במדינות מסוימות, מופע זה מופיע גם לפני האור הירוק, ולא רק לפני האור האדום)
  5. צהוב מהבהב - מערכת הרמזורים מקולקלת ויש לנסוע לפי סימון התמרורים. באירופה בעיקר, רמזור צהוב מהבהב גם מציין שהרמזור עומד להתחלף לאדום, יש לפנות את הצומת, וגם כשמערכת הרמזורים מקולקלת ויש לנסוע לפי סימון התמרורים. בארצות הברית וקנדה רמזור צהוב מהבהב פירושו תן זכות קדימה לתנועה ממול בעת פניה שמאלה, והוא בדרך כלל אור נפרד מהאור הצהוב הרגיל.

מעל חלק מהרמזורים מופיעים שלטים עגולים ומעליהם חץ כיוון (כמו בישראל למשל), המתאר את כיווני הנסיעה אליהם הרמזור תקף. ללא חץ, הרמזור תקף לכל כיווני הנסיעה. בארצות הברית וקנדה התאורה בפנסים של הרמזור מעוצבת כחץ.

במקומות שונים קיימים חוקי התנהגות שונים, בנוסף לאותות מוסכמים אלו.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

האור הירוק מהבהב שלוש פעמים (ב-3 השניות האחרונות של האור הירוק "הרגיל") ברמזורים הממוקמים בצמתים בהם המהירות הממוצעת היא מעל 60 קמ"ש. הבהוב זה משמעו איתות מסייע, המציין כי האור ברמזור עומד להתחלף לצהוב ואז לאדום, אך אין לו משמעות חוקית.

בצפון אמריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רמזורים בוושינגטון

לרמזורים בצפון אמריקה, המצבים שונים מהרמזורים בישראל ובשאר העולם:

ברמזורים לנתיב השמאלי:

  1. אדום: אין להיכנס לצומת. יש לחכות לאור צהוב מהבהב.
  2. ירוק: מותר להיכנס לצומת.
  3. צהוב: הרמזור עומד להתחלף לאדום.
  4. צהוב מהבהב (בדר"כ מופיע כאור נפרד, רביעי): מותר להיכנס לצומת, אך יש לתת זכות קדימה לתנועה ממול. מופע זה מופיע כאשר הרמזורים לנתיב הקדמי ירוקים.
  5. אדום מהבהב: עצור ותן זכות קדימה. מופע זה מופיע תכופות בעת הפסקת חשמל.

ברמזורים לנתיב הקדמי:

  1. אדום: אין להיכנס לצומת. מותר לפנות ימינה תוך מתן זכות קדימה לתנועה ממול.
  2. ירוק: מותר להיכנס לצומת.
  3. צהוב: הרמזור עומד להתחלף לאדום.
  4. אדום מהבהב: עצור ותן זכות קדימה. מופע זה מופיע תכופות בעת הפסקת חשמל[15].
  • כתלות במדינה, ייתכן כי ניתן לפנות ימינה באור אדום תוך כדי הגעה לעצירה מוחלטת ומתן זכות קדימה.
  • כתלות במדינה, ייתכן כי יש צורך לתת זכות קדימה לתנועה המגיעה ממול והולכי רגל החוצים את הכביש כאשר פונים שמאלה באור ירוק. במקרה הזה, יש לעצור בתוך הצומת ולתת זכות קדימה. אם האור מתחלף לצהוב או אדום בזמן עמידה בתוך הצומת, יש לפנות אותו על ידי סיום הפניה.
  • כתלות במדינה, האור הירוק מופיע מיד לאחר האור האדום (תוך ביטול הופעת האור הצהוב).
  • חלק מהרמזורים בארצות הברית מותקנים אופקית במקום אנכית כמקובל בעולם (חוץ מקנדה ויפן שגם שם יש רמזורים אופקיים), כדי שישרדו סופות בכלל והוריקנים בפרט.
  • רמזורים רבים בצפון אמריקה צבועים בצהוב במקום בשחור כמקובל בעולם, כדי שיבלטו בחושך.

רמזורים לתחבורה ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

רמזור המיועד למטרונית עם אות המקביל לאור ירוק

בחלק ממדינות העולם נהוג להשתמש ברמזורים ייחודים לתחבורה ציבורית.

בישראל נעשה שימוש ברמזורים אלה במסלולי התחבורה הציבורית של המטרונית בחיפה, הרכבת הקלה בירושלים ובנתיבי התחבורה הציבורית באשדוד ובערים נוספות.

לרמזור זה סימנים אשר כולם בצבע לבן: מלבן אופקי, עיגול ומלבן אנכי[16].

  1. אור לבן מלבני אופקי - עצור, אין להימצא בצומת.
  2. אור לבן מלבני אופקי ואור לבן עגול יחד - הרמזור עומד להתחלף, יש להתכונן לנסיעה.
  3. אור לבן מלבני אנכי - מותר לחצות את הצומת.
  4. אור לבן עגול - הרמזור עומד להתחלף, אם לא ניתן לעצור לפני, יש לפנות מיד את הצומת.

מהבהב - מערכת הרמזורים מקולקלת/לא פעילה ויש לנסוע לפי סימון התמרורים.

רמזורים לרכבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סימנור

סימנור הוא מתקן איתות לרכבות, הדומה בחזותו לרמזור אך שונה ממנו מהותית באופן פעולתו. מקור המילה הוא הלחם של המילים סימן ואור.

רמזורים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחסום מרומזר בחציית כביש A970 עם מסלול שדה התעופה Sumburgh (שטלנד). הרמזור מופעל והמחסום נסגר ידנית לפני כל נחיתה או המראה.
רמזור עם אור אדום וירוק בלבד בכניסה לחניון.
רמזור לרוכבי אופניים באמסטרדם, הולנד

רמזור אדום מהבהב משמש להתרעה על מעבר רכבת במפגש מסילה-כביש (לעיתים בלווית מחסום ופעמון). רמזור צהוב מהבהב או שניים משמשים לאזהרה על צורך במתן זכות קדימה להולכי רגל או להתרעה כי רמזור סמוך, שאינו נראה למרחוק, אדום. בארצות שונות, בעיקר בצפון אירופה, ישנו רמזור מיוחד המשמש רוכבי אופניים בעת רכיבתם בכבישים ובמסלולים הייחודיים להם.

רמזורים חכמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רמזורים "חכמים" ממוחשבים יכולים לחוש ולהגיב לתנועה על הדרך, ולתת אור ירוק בהקדם האפשרי ובכך לקצר את זמן ההמתנה בכביש.

טכניקה זאת ממומשת בעזרת תיל לולאתי שקבוע מתחת לכביש לפני הרמזור. זרם חשמלי עובר בתיל, הוא יוצר שדה מגנטי. כאשר גוף מתכתי (כלי רכב) עובר דרך שדה זה, אות נשלח למחשב המקושר. המחשב קולט את האות ומנסה לתת אור ירוק לנהג ברגע הראשון האפשרי, כשהדרך פנויה למעבר בטוח. רכב דו גלגלי עשוי שלא להפעיל רמזור כזה, ולכן אם יעמוד ראשון, הרמזור לא יתחלף[17].

לאור פיתוח המכוניות האוטונומיות, ישנו מחקר שבחן והציע להוסיף צבע נוסף לרמזור, לבן, המיועד להודיע לנהגים אנושיים כי הרכבים האוטונומיים מקבלים שליטה מלאה בצומת אליה הם הולכים. להגיע הרעיון מסתמך על כך שככל שיהיו יותר כלי רכב אוטונומיים, ובצירוף העובדה שיהיה תקן תקשורת ביניהם, כך הם יוכלו לתאם את הנסיעה הנכונה ביניהם בהגיעם לצומת. המחקר הראה שככל שיש יותר כלי רכב אוטונומיים מתקרבים לצומת, כך יש פחות גודש תנועתי בסביבת הצומת[18][19].

אכיפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כניסה לצומת באור אדום נחשבת לאחת מעבירות התנועה החמורות ביותר ולגורם מהותי לתאונות דרכים קטלניות. משטרות מפעילות מצלמות אלקטרוניות כדי לתעד עבירות של כניסה לצומת ברמזור אדום. בישראל הופעלו מצלמות כאלו מאז שנת 1965[20].

בישראל הורשעו במספר מקרים נהגים שנכנסו לצומת באור אדום וגרמו למותם של אנשים בתאונת דרכים בעבירת הריגה ונדונו לשנות מאסר רבות (7 - 8 שנים בפועל)[21].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מדוע ברמזור אדום מסמן עצור וירוק מסמן עבור?, באתר מכון ויצמן למדע
  2. ^ 1 2 מנגנון אור אוטומטי בחיפה לכיוון התנועה, הארץ, 8 ביולי 1949
  3. ^ הופעל רמזור שני, דבר, 6 ביוני 1951
  4. ^ נ. בר-אורין, רמזור בירושלים..., מעריב, 19 באוגוסט 1954
  5. ^ רמזור ראשון בפ"ת, על המשמר, 3 ביוני 1957
  6. ^ Michael Schoenhals, ‏China's Cultural Revolution, 1966-1969: Not a Dinner Party, באתר גוגל ספרים.
  7. ^ A. B. C. News, Stoplights' Potentially Deadly Winter Problem, ABC News, ‏2010-01-08 (באנגלית)
  8. ^ kkeeler, Engineering Team Develops Device to Aid LED Traffic Signals in Inclement Weather & Places Overall in Campus's Senior Design Competition, Planet Blue, ‏2011-06-22 (באנגלית) (ארכיון)
  9. ^ Traffic Light Heater - Patent application, www.patentsencyclopedia.com
  10. ^ Pedestrian Signals | Kennewick, WA, www.go2kennewick.com
  11. ^ DriversEd.com, Pedestrian Signals, driversed.com (באנגלית)
  12. ^ Pedestrian Guide Page, www.montgomerycountymd.gov
  13. ^ Pedestrian Signals | Plano, TX - Official Website, www.plano.gov
  14. ^ Chapter 4E - MUTCD 2009 Edition - FHWA, mutcd.fhwa.dot.gov
  15. ^ Traffic Signals Rules - What to do at a Yellow or Red Flashing Light | Driving School, driversed.com
  16. ^ לוח התמרורים - הודעת התעבורה (קביעת תמרורים), תשע"א - 2010, נוסח משולב ע"פ ק"ת 7357 מיום 24/03/2014, באתר משרד התחבורה
  17. ^ בלדד השוחי, איך הרמזור יודע שיש מולו מכונית?, באתר כלכליסט, 28 במאי 2015
  18. ^ White Phase Intersection Control Through Distributed Coordination: A Mobile Controller Paradigm in a Mixed Traffic Stream, ieeexplore.ieee.org (באנגלית אמריקאית)
  19. ^ אסור לפספס‏, חוקרים מאמינים שבקרוב יתווסף אור חדש לרמזור - האור הלבן, באתר וואלה!‏, 25 בפברואר 2023
  20. ^ הופעלה מצלמה אלקטרונית ליד צומת מרומזר בת"א, דבר, 15 בספטמבר 1965
    ייתכן שהתקנות להפעלת חוק העין האלקטרונית ייחתמו עוד השבוע, מעריב, 20 באוקטובר 1966
    יופעלו מצלמות אלקטרוניות בצמתים מרומזרים בחיפה, מעריב, 29 בספטמבר 1969
  21. ^ ע"פ 8191/08 עאוני גבארה נ' מדינת ישראל, ניתן ב־י"א בסיון התש"ע, סעיפים 2, 20