רם שפע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רם שפע
לידה 15 בפברואר 1985 (בן 39)
גבעת חיים איחוד, מדינת ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
השכלה
מפלגה חוסן לישראל, העבודה
סיעה כחול לבן, העבודה
חבר הכנסת
30 באפריל 201931 בינואר 2021
(שנה ו־39 שבועות)
6 באפריל 202115 בנובמבר 2022
(שנה ו־31 שבועות)
כנסות 2123, 24
תפקידים נוספים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רם שפע (נולד ב-15 בפברואר 1985, כ"ד בשבט ה'תשמ"ה) הוא פוליטיקאי ישראלי. כיהן כחבר הכנסת מטעם מפלגת העבודה ומטעם "כחול לבן". בנוסף, כיהן כיו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט וכיו"ר הוועדה לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים בישראל של הכנסת. בעבר היה יושב ראש התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שפע נולד וגדל בקיבוץ גבעת חיים איחוד, בנם של תמר, גננת, וגרשון שפע, שחיין אולימפי, אלוף ישראל ושיאן ישראל בשחייה.

שפע הוא בוגר בית הספר "מעיין שחר" ותנועת המחנות העולים[1]. כבוגר התנועה, התנדב עם תום לימודיו לשנת שירות בפנימיית "בית הילד" בתל אביב, ולאחר מכן, התגייס לצה"ל ושירת כתומך לחימה באחת מהמחלקות המבצעיות של יחידת שלדג.

עם סיום שירותו הצבאי, עבר להתגורר במושב עין יהב בערבה, שם עבד בחקלאות במשך כשנה. לאחר מכן, טס לטיול במזרח, במסגרתו התנדב במשך כחצי שנה בעמותת "תבל בצדק", ארגון יהודי הפועל ברחבי העולם בסוגיות מרכזיות בנושאי עוני עולמי, פערים חברתיים והרס סביבתי ושימש גם כחונך ומנטור לאוכלוסיות מצוקה. עם שובו לישראל החל לעבוד בעמותת "אחריי!". במסגרת פעילות הכנה לקראת שירות משמעותי בצה"ל, שפע ריכז את תוכנית בתי הספר בירושלים במשך שנתיים והיה מעורב בתהליכי פיתוח ארוך טווח בארגון. בתקופה זו הוענק לו פרס מתנדב מצטיין מטעם מנכ"ל העמותה.

בשנת 2012 החל את לימודיו לתואר ראשון במסגרת החממה ליזמות חינוכית במכללת סמינר הקיבוצים. במקביל למד לתעודת הוראה בהיסטוריה ומקרא.

פעילות סטודנטיאלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנת 2012 נבחר לעמוד בראשות אגודת הסטודנטים במכללת סמינר הקיבוצים[2]. במהלך כהונתו כיו"ר האגודה הוביל מספר מהלכים ומאבקים: מאבק בתשלום של 7,500 ש"ח נוסף לשכר הלימוד לכל הגננות במכללה[דרוש מקור], לאחר מאבק שכלל הפגנות במכללה ואף השבתת לימודי הסטודנטיות, הדרישה בוטלה; מאבק תקציבי עבור כלל הסטודנטים לחינוך בישראל לעצירת תשלום עבור קורסים רוחביים (עזרה ראשונה, זהירות בדרכים ועוד), שעליהם נאלצו לשלם תוספת מעבר לשכר הלימוד; במהלך כהונתו הכניסה האגודה נציגות סטודנטיאלית להנהלה האקדמית של המכללה; במסגרת הכניסה להנהלה האקדמית יזם מהלך שבו נוסח תקנון אקדמי לסגל המכללה, ובנוסף הסכימה המכללה להאריך את תקופת המבחנים.

בסוף שנת 2014 נבחר לסגן יושב ראש התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל. שפע התמודד ביחד עם גלעד ארדיטי, אשר נבחר באותה העת ליושב ראש ההתאחדות. במהלך כהונתם תוקן חוק זכויות הסטודנט ולראשונה נכללה בו הכרה בהתאחדות הסטודנטים הארצית כארגון היציג של הסטודנטים בישראל.

בנובמבר 2016 נבחר לתפקיד יו"ר ההתאחדות, כלשצידו התמודדה ענבר הוכברג (כיום חברת מועצת העיר רעננה), אשר נבחרה במקביל לכהן כסגנית היו"ר. מתוקף תפקידו זה כיהן גם כחבר במועצה להשכלה גבוהה, כנציג הסטודנטים במועצת ההנדסאים והטכנאים וכדירקטור בחברת איסתא ליינס, הנמצאת בבעלות חלקית של התאחדות הסטודנטים. אחת מפעולותיו הראשונות כיו"ר הייתה לפתוח תקן רשמי בהתאחדות לנציגות עבור הסטודנטים מהמגזר החרדי.

במהלך כהונתו הוציאה ההתאחדות בפעם הראשונה את דו"ח מצב הצעירים[3] שבעקבותיו הודיעה השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, על החלטת ממשלה בדבר הקמת רשות צעירים שתפעל לקידום סוגיות הנוגעות לצעירים בישראל[4]. בשנת 2018 ביוזמת התאחדות הסטודנטים הסכים משרד התחבורה להקצות תקציב לשיפור התחבורה הציבורית למוסדות להשכלה גבוהה[5].

בספטמבר 2018 נבחר לקדנציה נוספת כיו"ר ההתאחדות, יחד עם שלומי יחיאב שנבחר לכהן כסגן יו"ר. בקדנציה זו הצליחו להשלים את הסדרת התקנות להתאמות עבור סטודנטים לקויי למידה, זאת לאחר עשור של מאבק בנושא.

פעילות כחבר הכנסת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-3 בפברואר 2019 הודיע על התפטרותו מתפקיד יו"ר התאחדות הסטודנטים ועל הצטרפותו למפלגת חוסן לישראל, בהובלת בני גנץ[6]. לאחר השתלבות המפלגה ברשימת כחול לבן, הוצב במקום ה-29, נבחר לכנסת ה-21, ה-22 וה-23 ובאחרונה היה יו"ר ועדת החינוך[7].

קידום לגליזציה: ב-21 ביוני 2020 אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה בראשות שר המשפטים אבי ניסנקורן את הצעות החוק של ח"כ רם שפע וח"כ שרן השכל לאי-הפללה של צרכני קנאביס לשימוש עצמי. על פי הצעת החוק, שמהותה היא למעשה לגליזציה, תתאפשר החזקה חוקית של קנאביס בכמות של עד 15 גרם לשימוש עצמי, כשהרכישה תותר מגיל 21. בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי נהיגה תחת השפעת קנאביס תהיה אסורה, תותר הקמת חנויות ייעודיות לממכר קנאביס בהגבלות שיקבע שר הבריאות, ההגבלות בחוק איסור פרסומות והגבלת השיווק של מוצרי טבק יחולו גם על קנאביס, ותוקם קרן הסברה שתפעל במסגרות חינוכיות ובזירה האזרחית לשם הצגת הסכנות ומניעת התמכרויות[8].

פעילות כיו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט:

ביוני 2020 מונה ליו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט[9] כיו"ר הוועדה פעל במספר נושאים:

  • באוגוסט 2020 זימן את שר החינוך לישיבת הערכת לקראת פתיחת שנת הלימודים, אך שר החינוך החרים את ישיבת הוועדה. ההחלטה גררה ביקורות רבות, ושפע הפציר כי "יש לשר ולמנכ"ל אחריות לתת תשובות לחברי הכנסת"[10].
  • בתחילת חודש נובמבר 2020 הציג את מתווה "יוצאים מהריבוע". העיקרון המרכזי עליו התבסס המתווה הוא העברת האחריות על תחום החינוך לרשויות המקומיות. בנוסף, המתווה כלל צמצום של מספר הבגרויות וחומר הלימוד והקמת קבינט חינוך מקומי בכל רשות. עוד הוצע כי הקבינט שיוקם יורכב מצוות של ראש הרשות, מנהל אגף חינוך, נציג פיקוד העורף, נציגי מנהלי בתי ספר ונציגי הורים, ויקשר בין הנעשה בשטח לבין השלטון המרכזי. הקבינט יתכנן ויוציא לפועל תוכנית חינוכית רשותית, בכפוף להגדרת "כללי המסגרת" שיקבעו משרדי הממשלה. עוד לפי המתווה, יוגדר "בנק שעות" לכל תלמיד - ובו מכסת שעות שבועיות מינימלית עם דמות חינוכית קבועה, לה יהיה זכאי כל תלמיד[11].
  • ב-23 בדצמבר 2020 הציג שר החינוך יואב גלנט מתווה לפתיחת מוסדות החינוך במהלך הסגר השלישי של מגפת הקורונה, לפיו פעוטונים, גני ילדים, כיתות א'-ד' וי"א-י"ב יפעלו מ-8:00 עד 13:00. המתווה גרר ביקורות רבות וח"כ שפע מתח ביקורת חריפה על התוכנית שאושרה בממשלה, התריע כי מדובר בהפקרת ילדי כיתות ה'-י' וסירב לאשר את המתווה בוועדה. שפע הצהיר כי מבחינה אפידמיולוגית אין הבדל בין יום לימודים שמסתיים בשעה 13:00 לבין שעה מאוחרת יותר. עוד טען כי משרד הבריאות לא מצליח להוכיח שילדים מדביקים יותר בבתי הספר מאשר בבתיהם, ושעל פי הנתונים שהוצגו לו ממשרד הבריאות, מערכת החינוך לא הורידה ולא העלתה את התחלואה בישראל. עשרה ימים מאוחר יותר, לנוכח עלייה בנתוני התחלואה, הסיר שפע את התנגדותו לסגירת מערכת החינוך אך הציב לכך מספר תנאים שבראשם מענה חינוכי-ריגשי לילדים, אכיפה בכלל המגזרים והאוכלוסיות וחיסון המורים בזמן הסגר[12].
  • במהלך חודש אוגוסט 2020 הוביל שפע את המאבק להפחתת תשלומי ההורים בצל משבר הקורונה בטענה כי "פעילויות מסוימות לא יוכלו להתקיים בשל מגבלות הקורונה ולכן אין צורך לגבות תשלום מלא עבורן"[13]. הדבר נתקל בהתנגדות של משרד החינוך ובראשו השר גלנט. מאבק זה חצה מפלגות והגיע לכדי הסכמה רחבה בין הקואליציה לאופוזיציה. לבסוף, על פי ההסכמות שהושגו בין ועדת החינוך למשרד החינוך, בשלב הראשון ההורים ישלמו רק מחצית מגובה התשלום עבור טיולים לכיתה ז' עד י"ב, מחצית מגובה הסכום עבור פעילות של"ח ומחצית מגובה הסכום עבור סל תרבות. בנוסף, עלה הסכום בקרן המלגות עבור תלמידים המתקשים לשלם ל-120 מיליון שקלים[14][15].

ב־21 בדצמבר 2020 הצביע שפע נגד המשך קיום ממשלת ישראל השלושים וחמש, בניגוד לעמדת מפלגתו וכך היה בין המובילים לפיזור הכנסת ה-23[16]. בהצבעה שנועדה להאריך את חיי הכנסת לכל הפחות בשבועיים, ובמה שכונה "ליל החניונים", התחבא שפע ברכבו וגרם לחברי הכנסת מטעם הליכוד לחשוב שהוא אינו נוכח בהצבעה. אולם ברגע האמת הופיע במליאה והצביע נגד יחד עם שלושה חברי כנסת נוספים מהקואליציה (אסף זמיר, מיקי חיימוביץ' ומיכל שיר) ובהיעדרותה של שרן השכל ההצבעה נפלה והכנסת התפזרה יומיים לאחר מכן[17][18]. ב-31 בדצמבר 2020 הודיע שפע לגנץ כי עזב את מפלגת חוסן לישראל[19].

ב-31 בינואר 2021 התפטר מהכנסת ה-23, כדי להתמודד בבחירות הפנימיות לרשימת מפלגת העבודה שבראשות מרב מיכאלי, לקראת הבחירות לכנסת העשרים וארבע. בפריימריז הגיע למקום הרביעי[20], אך שובץ במקום השישי ברשימה לאחר הבטחת הייצוג המגדרי. יומיים לפני השבעת הכנסת, יו"ר מפלגתו מרב מיכאלי מינתה אותו ליו"ר הסיעה בכנסת[21].

באוגוסט 2021 מונה ליו"ר הוועדה לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים בישראל[22].

לקראת הבחירות לכנסת ה-25, התמודד בבחירות המקדימות של מפלגת העבודה, קיבל 11748 קולות ובזכות שיטת השריון המגדרי שהופעלה במפלגה העבודה בבניית הרשימה לכנסת, שובץ במקום ה-5 ברשימה המפלגה לכנסת. בתום ספירת קולות הבוחרים התברר שהמפלגה זכתה בארבעה מנדטים, כך ששפע לא נבחר לכהונה נוספת במשכן.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שפע נשוי לבמאית והתסריטאית אפרת רסנר-שפע, ואב לשניים[23]. מתגורר בקיבוץ גבעת חיים איחוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רם שפע בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עטרה גרמן, ‏באיזו תנועת נוער חברים חברי הכנסת?, באתר "סרוגים", 13 ביולי 2020
  2. ^ Fontenelle, M. de (Bernard Le Bovier), 1657-1757., מקור חיים הוא דרוש, Bi-defus M.A. Belinson, 627 [1867]
  3. ^ דו"ח מצב הצעירים הראשון 2017
  4. ^ ביוזמת השרה גמליאל, הממשלה אישרה: תוקם רשות לאומית לצעירים, באתר "סרוגים", 23 ביולי 2017
  5. ^ אתר למנויים בלבד תמר טרבלסי חדד, מבחן הזמן, באתר "ידיעות אחרונות", 11 באוקטובר 2018
  6. ^ אדיר ינקו, יו"ר התאחדות הסטודנטים רם שפע התפטר ויצטרף למפלגתו של בני גנץ, באתר ynet, 3 בפברואר 2019
  7. ^ תפקידיו בכנסת עד 31.1.2021
  8. ^ מורן אזולאי, השרים אישרו הצעת חוק לאי-הפללה של צרכני קנאביס, באתר ynet, 21 ביוני 2020
  9. ^ ח"כ רם שפע נבחר ליו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, באתר ynet, 1 ביוני 2020
  10. ^ שחר אילן, משרד החינוך מחרים את ישיבת ועדת החינוך בנושא פתיחת שנת הלימודים, באתר כלכליסט, 5 באוגוסט 2020
  11. ^ ועדת החינוך תציג מתווה לימודים חלופי: פחות בגרויות, וצמצום למידה בזום, באתר וואלה!‏, 9 בנובמבר 2020
  12. ^ שחר אילן, המרד החינוכי: הכנסת שוב עשתה בית ספר לממשלה, באתר כלכליסט, 28 בדצמבר 2020
  13. ^ שחר אילן, "משפילים את התלמידים": ועדת החינוך מסרבת לאשר הגדלת תשלומי הורים, באתר כלכליסט, ‏12.8.2020 (ארכיון)
  14. ^ אכיפה מול נתוני התחלואה: ועדת החינוך מתכנסת, באתר וואלה!‏, 4 בינואר 2021
  15. ^ סיון חילאי, גוברים הלחצים לשינוי מתווה החינוך בסגר: "פשרה אומללה", באתר ynet, 24 בדצמבר 2020
  16. ^ דפנה ליאל וירון אברהם, ליל החניונים: ח"כים התחבאו באוטו, התפרצו ברגע האחרון והפילו את הצעת החוק, באתר N12, ‏22.12.2020 (ארכיון)
  17. ^ דפנה ליאל ירון אברהם, ‏ליל החניונים: ח"כים התחבאו באוטו, התפרצו ברגע האחרון והפילו את הצעת החוק. צפו, באתר ‏מאקו‏, 22 בדצמבר 2020
  18. ^ טל שלו‏, 3 דקות, 4 קולות, וקאט ברוטלי אחד: הרגע שבו נתניהו איבד את המושכות בכנסת, באתר וואלה!‏, 22 בדצמבר 2020
  19. ^ מיכאל שמש, כחול לבן מתפרקת: ח"כ רם שפע הודיע לגנץ על עזיבת המפלגה, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 31 בדצמבר 2020
  20. ^ תוצאות- פריימריז מפלגת העבודה (ארכיון)
  21. ^ רם שפע יכהן כיו"ר הסיעה במפלגת העבודה, באתר Ice (ארכיון)
  22. ^ אריק בנדר, ‏רם שפע נבחר ליו"ר הוועדה לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים בכנסת, באתר מעריב אונליין, 3 באוגוסט 2021
  23. ^ רעות עוזיאל, ‏"ניסו להפחיד אותי, אבל החלטתי ללכת עם העקרונות", באתר ‏מאקו‏, 31 בדצמבר 2020