רם רוטברג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רם רוטברג
אלוף רם רוטברג מפקד זרוע הים, ינואר 2012
אלוף רם רוטברג מפקד זרוע הים, ינואר 2012
לידה 2 במאי 1964 (בן 59)
כפר הס, מדינת ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
השתייכות צבא הגנה לישראל
תקופת הפעילות 19822016 (כ־34 שנים)
דרגה אלוף (ים) אלוף
תפקידים בשירות
פעולות ומבצעים
המערכה ברצועת הביטחון  המערכה ברצועת הביטחון
האינתיפאדה הראשונה
מבצע כחול וחום
האינתיפאדה השנייה
מבצע תיבת נוח
מלחמת לבנון השנייה  מלחמת לבנון השנייה
מבצע ארבעת המינים
מבצע עמוד ענן
מבצע חשיפה מלאה
מבצע צוק איתן  מבצע צוק איתן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רם רוטברג (נולד ב-2 במאי 1964) הוא אלוף בצה"ל (במיל'), שכיהן, בין היתר, כמפקד חיל הים, כמפקד יחידת דובדבן, כמפקד שייטת 13, כראש מספן המודיעין וכמפקד בסיס חיפה של חיל הים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוטברג נולד וגדל בכפר הס. הוא השני מבין ארבעת ילדיהם של זאב ודרורה רוטברג, ילידי ארץ ישראל. רוטברג גדל והתחנך בבית הספר היסודי תל-מונד, ובחטיבת הביניים והתיכון 'רופין'.

רוטברג בוגר תואר ראשון בלימודי ארץ ישראל ומזרחנות מטעם אוניברסיטת חיפה ותואר שני בביטחון, ניהול משאבים ואסטרטגיה מטעם האוניברסיטה לביטחון לאומי בוושינגטון, ארצות הברית.

נשוי למיכל ואב לשלושה ילדים. מתגורר עם משפחתו בכרם מהר"ל.

שירותו הצבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

רם התגייס לצה"ל בשנת 1982. עם גיוסו התנדב לשייטת 13, ושנתיים לאחר מכן סיים את הכשרתו כלוחם הקומנדו הימי. לאחר מכן יצא לקורס קציני חי"ר בבה"ד 1, ושב ליחידה כמפקד צוות. בהמשך שירת בתפקידי פיקוד נוספים ביחידה. הוא פיקד על יחידת הפושטים בשייטת 13 והשתתף במבצע כחול וחום[1].

בשנת 1992 עבר לזרוע היבשה ומונה למפקד יחידת דובדבן, לאחר שמפקדה הקודם הודח בשל אירוע אש דו-צדדי של כוחותינו, במהלכו נהרג אחד מלוחמי היחידה. רוטברג שיקם את היחידה והוביל אותה להישגים רבים בלחימתם נגד הטרור הפלסטיני, ובין היתר הוביל את המבצע ללכידת מפקד חוליית "הפנתר השחור" בג'נין בשנת 1993[2].

בהמשך עבר קורס חובלים והוסמך לתפקיד קצין משמרת ושירת כקצין גנ"ק (גילוי, ניווט וקשר). בשנת 1994–1995 פיקד על ספינת הטילים אח"י תרשיש, ולאחר מכן מונה לפקד על פלגת ההדרכה של שייטת 13 בשנת 1997. בשנים 1997–1999 פיקד על פלגת הלוחמים של שייטת 13, ואחר כך שירת כסגן מפקד השייטת.

מפקד שייטת 13[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2001 מונה למפקד שייטת 13 והועלה לדרגת אלוף-משנה. תחת פיקודו העמיק את מעורבותה של השייטת בפעולות לוחמה בטרור יש"ע והוביל אותה בשורה של מבצעים ללחימה במחבלים במהלך האינתיפאדה השנייה. על פעילותה נגד הטרור זכתה השייטת בפיקודו פעמיים בפרס הרמטכ"ל ליחידות מצטיינות, ב-2002 וב-2003[3][4] ובצל"ש הרמטכ"ל ב-2002[5]. בין המבצעים עליהם פיקד באופן אישי היו הפשיטה על ספינת הנשק הפלסטינית קארין איי בינואר 2002[6], וחילוץ כוחות צה"ל במהלך הקרב בג'נין[7], באפריל אותה שנה[8]. במהלך כהונתו בתפקיד נקלע לעימות עם שר הביטחון החדש, שאול מופז, שהנחה את השייטת להגיע למבוקש ברצועת עזה. רוטברג איים להתפטר מתפקידו אם המבצע יאושר במקום סיכול ממוקד באש מנגד, והעריך שיעלה בחייהם של 6–8 לוחמים[9].

תפקידים בכירים בחיל הים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2004 מונה לראש מספן המודיעין של זרוע הים. הוא שירת בתפקיד זה במהלך מלחמת לבנון השנייה, במהלך המלחמה פעלה זרוע הים בגזרה הצפונית, אספה מודיעין, תקפה מטרות חוף, ניהלה סגר ימי והוציאה לפועל מבצעים מסווגים. במהלך המלחמה נפגעה הספינה אח"י חנית מפגיעת טיל C-802, בתקרית בה נהרגו ארבעה חיילים. הספינה לא הפעילה את מערכות ההתרעה שלה, ורוטברג ננזף על התעלמות משתי אזהרות בהן הוצע לשקול היערכות לאפשרות שהטיל מצוי בידי חזבאללה[10].

ב-2007 קודם לדרגת תת-אלוף ומונה למפקד בסיס חיפה, הבסיס הגדול והמרכזי של זרוע הים. את הפיקוד על הבסיס העביר למחליפו בשנת 2009. לאחר מכן שירת כראש אגף הביטחון במטה לביטחון לאומי. במהלך תפקיד זה כינס עבודות מטה בנושא חשיבה אסטרטגית, יזם אירועים למדיניות ביטחונית לאומית וייעץ לראש המל"ל בנושאים ביטחוניים רגישים.

מפקד חיל הים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2011 מונה למפקד זרוע הים והחליף את אליעזר (צ'ייני) מרום בתפקיד. כמעט שנה לאחר כניסתו לתפקיד הוביל רוטברג את זרוע הים במהלך "מבצע עמוד ענן", בו פעלה זרוע הים ביחד עם כוחות נוספים על תקיפת מטרות בעומק שטח הרצועה בדגש על פגיעה במחסני אמל"ח, בכירי חמאס ותשתיות הארגון. בין היתר חיסלו לוחמי זרוע הים את פעיל הג'יהאד העולמי אחמד נאחל. הלחימה שיקפה את השילוביות של זרוע הים עם חיל האוויר ופיקוד דרום, והשפעת זרוע הים על הלחימה היבשתית התעצמה באופן משמעותי. במרץ 2014 פיקד על "מבצע חשיפה מלאה", במהלכו השתלטו ותפסו כוחות זרוע הים את ספינת הנשק "קלוס סי"(klos c), אשר הובילה משלוח אמצעי לחימה מאיראן לרצועת עזה. ביולי 2014 השתתפה זרוע הים במבצע צוק איתן בהובלתו כמפקד הזרוע, בו לקחה הזרוע חלק משמעותי בלחימה ותקפה מספר מטרות גדול משמעותית ממבצעי "עמוד ענן" ו"עופרת יצוקה". פעילות הזרוע כללה הפגזה מהים ופעולות של הקומנדו ימי, חיסול 100 מחבלים, תקיפת יעדי טרור, השמדת מחסני אמל"ח, הגנה על נכסים אסטרטגיים ועוד.

במהלך כהונתו קיבלה זרוע הים את משימת ההגנה על הנכסים האסטרטגיים של מדינת ישראל. ב-27 בספטמבר 2016 סיים את תקופת כהונתו בתפקיד[11].

קריירה אזרחית[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוטברג הקים יחד עם אל"מ במיל' גולן בר-לוי את תוכנית 'מסע אל האופק' המסייעת לבוגרי שירותי צבאי ולאומי סיוע בהתפתחות מקצועית ואישית[12].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוטברג נשוי למיכל, אותה הכיר במהלך שירותו הצבאי. הוא אב לשלושה ילדים[12].

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רם רוטברג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ניסים משעל ומיכאל בר-זוהר, "צה"ל-המבצעים הגדולים", ידיעות ספרים, 2013, עמ' 206.
  2. ^ אבי יששכרוף, קבטיה‏, הפנתר השחור שאיים על השב"כ חוזר הביתה, באתר וואלה!‏, 9 בינואר 2014.
  3. ^ עמוס הראל, הקומנדו הימי - זוכה פרס הרמטכ"ל ליחידות מצטיינות, באתר הארץ, 25 במרץ 2002
  4. ^ איתי אשר, יופי, גבעתי, באתר nrg‏, 25 במרץ 2003
  5. ^ צל"ש יחידתי - שייטת 13, באתר הגבורה
  6. ^ בתוך זמן קצר וללא שימוש בנשק השתלטו לוחמי השייטת על האונייה, באתר הארץ, 6 בינואר 2002
  7. ^ עמוס הראל, אבי יששכרוף, "המלחמה השביעית", תל אביב: ידיעות ספרים, 2004, עמוד 257
  8. ^ פליקס פריש, תחקיר הקרב בג'נין: מרבית הכוח נפגע בעת הפינוי, באתר ynet, 26 באוגוסט 2002
  9. ^ ריאיון עם רוטברג בתוך: רס"ן א', "הקומנדו הימי – בין צור לג'נין", התמודדותה של שייטת 13 עם הטרור הפלסטיני משנות השמונים ועד לשנות האלפיים, המכון למדיניות נגד טרור, המרכז הבינתחומי הרצליה, 2015, עמ' 61
  10. ^ 1מאת עמוס הראל‏, נזיפה לשני קצינים בשל פגיעת טיל בסטי"ל במלחמה, באתר וואלה!‏, 1 בינואר 2007
  11. ^ יואב זיתון, מפקד חיל הים היוצא ל-ynet: "חיל האוויר היה סדין אדום, אבל שינינו תפיסה", באתר ynet, 16 בספטמבר 2016
  12. ^ 1 2 נטאלי סילבר, למפקד חיל הים לשעבר רם רוטברג יש משימה מפתיעה בנתניה, באתר mynet‏ נתניה, 21 באוקטובר 2022