ריק סנטורום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריק סנטורום
Rick Santorum
ריק סנטורום, 2017
ריק סנטורום, 2017
לידה 10 במאי 1958 (בן 65)
ווינצ'סטר, וירג'יניה, ארצות הברית
שם לידה Richard John Santorum עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
בת זוג קארן גארבר סנטורום
ricksantorum.com
סנאטור מטעם מדינת פנסילבניה
3 בינואר 19953 בינואר 2007
(12 שנים)
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם המחוז ה-18 של מדינת פנסילבניה
3 בינואר 19913 בינואר 1995
(4 שנים)
→ דאג וולגרן
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריצ'רד ג'ון "ריק" סנטורום (בשם מלא באנגלית: Richard John "Rick" Santorum; נולד ב-10 במאי 1958) הוא עורך דין ופוליטיקאי אמריקאי, חבר המפלגה הרפובליקנית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעוריו ותחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריק סנטורום נולד בווינצ'סטר, וירג'יניה, וגדל במחוז ברקלי שבמערב וירג'יניה, ומחוז באטלר שבפנסילבניה. הוא הבן האמצעי מבין שלושת ילדיהם של אלדו סנטורום (1923-2011), פסיכולוג קליני אשר היגר לארצות הברית בגיל 7 מאיטליה, וקתרין סנטורום (נולדה ב-1918), אחות אדמיניסטרטיבית ממוצא איטלקי ואירי.

בשנת 1980 סנטורום השלים את לימודי התואר הראשון שלו באוניברסיטת המדינה של פנסילבניה. בשנת 1981 קיבל תואר שני במנהל עסקים בבית הספר לעסקים של אוניברסיטת פיטסבורג.

בשנת 1986 קיבל סנטורום תואר JD מבית הספר למשפטים ע"ש דיקינסון של אוניברסיטת המדינה של פנסילבניה.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1990, בגיל 32 נבחר לבית הנבחרים כנציג המחוז ה-18 של פנסילבניה, כשהביס את חבר הקונגרס הדמוקרטי הוותיק שייצג את המחוז. ב-1994 נבחר כנציג פנסילבניה לסנאט, כשהביס את הסנאטור הדמוקרטי המכהן האריס וופורד. משנת 2001 כיהן בתפקיד השלישי בחשיבותו בהנהגת המפלגה בסנאט. ב-2006 הפסיד את מושבו בבחירות לדמוקרט בוב קייסי.

במרץ 2007 הצטרף סנטורום למשרד עורכי הדין "Eckert Seamans Cherin & Mellott, LLC". במסגרת זו עבד בסניפי הפירמה שבפיטסבורג ובוושינגטון, שם סיפק שירותי ייעוץ עסקי אסטרטגי ללקוחות הסניפים. בנוסף על כך, סנטורום שימש כעמית מחקר בכיר במרכז לאתיקה ולמדיניות ציבורית בוושינגטון. כיום סנטורום משמש גם כפרשן בערוץ פוקס ניוז.

סנטורום ידוע בעיקר בשל עמדותיו הקיצוניות נגד הומוסקסואליות, מעורבותו בפרשת טרי שיאבו, תמיכתו בפלישה האמריקנית לעיראק, תמיכתו בתאוריית התכנון התבוני ותמיכתו בהפרטת הביטוח הלאומי האמריקני.

במהלך 2003 אמר בריאיון ל-Associated Press שהוא מאמין שהומוסקסואלים אינם זכאים לזכות החוקתית לפרטיות לגבי האקטים המיניים אותם הם מבצעים בהסכמה. סנטורום ציין כי יש להוציא מחוץ לחוק אקטים הומוסקסואליים שמתקיימים בהסכמה באותו האופן בו במדינות מסוימות בארצות הברית הוצאו מחוץ לחוק ניאוף, פוליגמיה, הטרדה מינית של ילדים, גילוי עריות, מעשי סדום וזואופיליה. כמו כן, סנטורום ציין כי המצב הנוכחי, בו הממשל איננו מבצע קרימינליזציה לאקטים הומוסקסואלים, מאיים על החברה והמשפחה האמריקנית.[1]

ב-6 ביוני 2011 הכריז סנטורום על מועמדותו בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2012. בבחירות הראשונות שנערכו במדינת איווה ניצח סנטורום את המועמד המרכזי מיט רומני בהפרש של 34 קולות בלבד. באפריל 2012 הכריז על פרישתו מהמרוץ לראשות המפלגה הרפובליקנית עקב מחלת בתו[2][3][4]. ימים ספורים לפני הפרישה, הוא שלח ברכה מצולמת לישראל לכבוד ליל הסדר, ובו הבטיח לחגוג את ליל הסדר הבא, כנשיא, בשגרירות האמריקאית בירושלים (כלומר, הבטחה להעביר את השגרירות לעיר).

סנטורום התמודד גם בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2016, הוא פרש מהמרוץ בפברואר 2016 לאחר שקיבל אחוז אחד באסיפות הבחירה באיווה, והביע תמיכה במועמדותו של מרקו רוביו.[5]

משפחתו וחייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארן, אשתו של ריק סנטורום, יחד עם בתם שרה מריה. תצלום מאוקטובר 2011

סנטורום פגש את אשתו לעתיד, קארן גארבר בעת שהייתה סטודנטית למשפטים באוניברסיטת פיטסבורג, והוא עסק בגיוס מתמחים למשרד עורכי הדין "Kirkpatrick & Lockhart". הזוג נישא בשנת 1990. לבני הזוג שבעה ילדים. בשנת 1996, בנו של סנטורום גבריאל נולד בטרם עת לאחר עשרים שבועות של ההיריון ומת בבית החולים שעתיים לאחר הלידה.

בשנת 2008, בעת שקארן הייתה בת 48, היא ילדה את הילד השמיני במשפחה, איזבלה, אשר אובחנה עם תסמונת אדוארדס, מחלה גנטית קשה, עם סיכוי החלמה נמוכים מאוד (90% מהתינוקות הנולדים עם תסמונת אדוארדס מתים במהלך שנת חייהם הראשונה בשל פגמים גופניים רבים).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ריק סנטורום בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]