ריצ'רד גוטהייל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריצ'רד גוטהייל
Richard Gottheil
ריצ'רד גוטהייל, 1935
ריצ'רד גוטהייל, 1935
לידה 13 באוקטובר 1862
מנצ'סטר, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 במאי 1936 (בגיל 73)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מעסיק אוניברסיטת קולומביה, ספריית העיר ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית יהדות עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריצ'רד ג'יימס הוריישיו גוֹטְהייל (Richard James Horatio Gottheil;‏ 13 באוקטובר 1862, מנצ'סטר22 במאי 1936, ניו יורק) היה סמיטולוג (חוקר שפות שמיות) ומזרחן יהודי אמריקאי מוערך, פרופסור לספרות חז"ל, מנהיג ציוני, נשיאהּ הראשון של הפדרציה של ציוני אמריקה, והאב המייסד של אחוות הסטודנטים היהודית הראשונה בארצות הברית, אחוות "זטא בטא טאו" (1898).

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריצ'רד גוטהייל נולד במנצ'סטר שבאנגליה, בן לרב ד"ר גוסטב גוטהייל (1827–1903) – יהודי גרמני יליד העיר פּוֹזֶן (כיום פוזנן), בירת הדוכסות הגדולה של פוזן שבשליטת ממלכת פרוסיה, תלמידם של הרב ד"ר שמואל הולדהיים, שלמד גם תחת ד"ר יום-טוב ליפמן צונץ ומשה שטיינשניידר – אשר הגיע ב-1860 מברלין למנצ'סטר לבקשת הקהילה הרפורמית של העיר, ושימש רב הקהילה במשך 13 השנים הבאות. ב-1873, כשהיה ריצ'רד גוטהייל בן 11, היגרה המשפחה לארצות הברית, לאחר שאביו נבחר לרשת את מקומו של הרב ד"ר ג'יימס קוֹפֶּל גוּטהיים כעוזרו ("רב שני" – מטיף בשפה האנגלית) של ד"ר שמואל אדלר, הרב הראשון של בית הכנסת הרפורמי הגדול ביותר בניו יורק, בית הכנסת עמנו-אל.

גוטהייל הצעיר סיים תואר ראשון בקולג' קולומביה שבניו יורק ב-1881, ולאחר מכן נסע ללמוד באירופה, ובשנת 1886 קיבל תואר דוקטור מאוניברסיטת לייפציג על עבודה פילולוגית (Mâr Eliâ of Ṣóbhâ: A treatise on Syriac grammar). באותה שנה התמנה לפרופסור לספרות חז"ל באוניברסיטת קולומביה. משנת 1896 ניהל את מחלקת המזרחנות של ספריית העיר ניו יורק.

מ-1898 עד 1904 שימש גוטהייל כנשיא הפדרציה של ציוני אמריקה, ועבד עם הרב ד"ר סטיבן שמואל וייז ויעקב דה האז כמזכירי הארגון. על אף שביקש לשוב לחיי האקדמיה השקטים, השתתף גוטהייל בקונגרס הציוני השני בבזל, וקשר קשרים עם תאודור הרצל ומקס נורדאו. לואי ליפסקי מספר בזיכרונותיו שגוטהייל "הרחיק עצמו מפרסום... שנא לנהל ישיבות, לא התעניין כלל בעניינים פרוצדורליים וחש מבוכה לנוכח טקסים שהיה עליו לקחת בהם חלק. [...] הוא הרגיש שמעמדו כפרופסור מוכתם כתוצאה מהיותו נשיא של ארגון תעמולתי. [...] הוא הגביל את נאומיו באספות הציוניות לנושאים ההכרחיים, מדבר קצרות. מעמדו הלך וגירה את עצביו, במיוחד כאשר לא נראתה התקדמות כלשהי בעניינים המעשיים של הפדרציה הציונית." לאחר מכן נעלם גוטהייל למעשה מהתנועה הציונית לשארית חייו; הוא הוסיף לכתוב ולתמוך במאמצים הציוניים, אך לא לקח על עצמו עוד תפקידי הנהגה.

החל משנת 1901 היה גוטהייל אחר מעורכי האנציקלופדיה היהודית. בשנת 1905 הגיע לביקור פרטי בארץ ישראל[1][2][3]. אחרי שנת 1904 כיהן גוטהייל כסגן-נשיא החברה ההיסטורית היהודית האמריקאית (American Jewish Historical Society,‏ AJHS) הוא כתב מאמרים עיתונאיים רבים בסוגיות של יהדות ומזרחנות. בנוסף, ערך את ה-Columbia University Oriental Series ואת ה-Semitic Study Series.

בנובמבר 1909 הוא הגיע לירושלים לשנה לעמוד בראש בית הספר האמריקאי לחקר המזרח[4].

גוטהייל נישא בספטמבר 1891 לאֶמה ר' לאון, אלמנה ולה שני בנים. לזוג לא נולדו ילדים.[5]

ארכיונו שמור בספריה הלאומית בירושלים[6].

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חיים ווייצמאן און ריטשארד גאטהייל, "וואס איז ציוניזם?: צוויי קאפיטלען פון ציוניזם און די אידישע צוקונפט", לונדון: ציוניסטישע ארגאניזאציע, תרע"ח. (ביידיש) (ספרון)
  • Mâr Eliâ of Ṣóbhâ: A treatise on Syriac grammar',' edited and translated by Richard J. H. Gottheil, Leipzig: Drugulin, Oriental-Printer, 1886 (דיסרטציה); הוצאה כספר: Berlin / London / New York 1887.
  • A selection from the Syriac Julian romance, ed. with a complete glossary in English and German by Richard J. H. Gottheil, Leiden: Brill, 1906 (Semitic study series; 7) [מהדורה נוספת: Leiden: Brill, 1969].
  • Zionism, Philadelphia: The Jewish Publ. Society of America, 1914.
  • Palestine, New York: Carnegie Endowment for Internat. Peace, 1919.
  • Fragments from the Cairo Genizah in the Freer Collection, New York [u.a.]: Macmillan, 1927.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Pierre Ferrand, 'The Gottheils, pioneer American Zionists,' Midstream 42,7 (1996), 12-16.

ביבליוגרפיה:

  • Ida A. Pratt, 'Selected bibliography of R.J.H. Gottheil,' Journal of the American Oriental Society 56,4 (1936), 480-489.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ריצ'רד גוטהייל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]