רחוב בן-יהודה (תל אביב)

רח' בן יהודה
Ben YehudaSt.
רחוב בן יהודה
רחוב בן יהודה
רחוב בן יהודה
מידע כללי
על שם אליעזר בן-יהודה, מחיה השפה העברית
מיקום
מדינה ישראל
עיר תל אביב-יפו
רובע 3, 5
שכונה מרכז העיר, הצפון הישן
קואורדינטות 32°05′03″N 34°46′20″E / 32.0843°N 34.77213889°E / 32.0843; 34.77213889
(למפת תל אביב רגילה)
 
רחוב בן-יהודה
רחוב בן-יהודה
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
צילום אוויר של הרחוב בשנת 1963. בוריס כרמי, אוסף מיתר, הספרייה הלאומית
צילום אוויר של הרחוב בשנת 1963. בוריס כרמי, אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

רחוב בן יהודה הוא רחוב ראשי בעיר תל אביב הקרוי על שם אליעזר בן-יהודה, מחיה השפה העברית.

הרחוב הוא רחוב ראשי המקביל לים ונמצא בין הרחובות דיזנגוף ממזרח והירקון ממערב. הרחוב מתחיל בכיכר מוגרבי, בו שכן בעבר קולנוע מוגרבי ומסיים בהתמזגות עם רחוב דיזנגוף בחלקו הצפוני.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יחד עם רחוב אלנבי וכהמשכו, הפך רחוב בן יהודה עם סלילתו לאחד הרחובות המרכזיים של העיר, הן כציר תחבורה והן כרחוב מסחרי הומה. מצעדי צה"ל שהתקיימו בתל אביב בראשית שנותיה של מדינת ישראל התחילו ברחוב אלנבי והמשיכו דרך בן יהודה עד לאצטדיון המכביה.

הרחוב נסלל בשלבים מסוף שנות ה-20 כחלק מתוכנית גדס לפיתוח צפון תל אביב. אדמות הרצועה הקרובה לחוף היו זולות יחסית, נרכשו מבעליהם הערביים ויושבו במהרה על ידי עולים יהודים. הקלות של יישוב שטחים אלו האיצה את התפתחות הרחוב, יחד עם מקבילו רחוב דיזנגוף, ולאורכו נבנו בתי מגורים רבים יחד עם מוסדות ציבור וחנויות לכל אורך הרחוב.

הרחוב התפתח במיוחד בשנות ה-30 וה-40 וזכה לשגשוג רב בזכות עולים יהודים רבים מגרמניה שהתיישבו סביבו. עולים אלה הקימו לעצמם ברחוב בית כנסת, גלריה לאמנות ואפילו גימנסיה מיוחדת עד כדי כך שהרחוב זכה באותם ימים לכינוי "בן יהודה שטראסה" ("שטראסה" - Straße - פירושו רחוב בגרמנית).

עיריית תל אביב הציבה שלוש לוחיות זיכרון ברחוב בן יהודה:

  • מול הבית בבן יהודה 145 - שם הופעלה בשנת 1940 תחנת שידור רדיו מחתרתית של ארגון ההגנה - "קול ישראל".
  • בן יהודה 195 - סמינר לוינסקי לשעבר שהיה מקום לאימוני ההגנה ולסליק.
  • בן יהודה 98 - תחנת קשר ומעבדת קשר של האצ"ל.

בשנת 1930 נבנתה ברחוב בן יהודה 79-77 וילה פניאל שבה התגורר הפילנתרופ יעקב גזונדהייט, ונחשבה למפוארת ביותר בתל אביב. הווילה נהרסה באמצע שנות החמישים, ובשנת 1958 נבנה תחתיה בניין רב-הקומות הראשון בתל אביב. הבניין תוכנן על ידי נחום זולוטוב. בחזית הבניין הוקם הסופרמרקט הראשון בישראל. סופרמרקט זה הוא הסניף הראשון של רשת שופרסל.

כיום היטשטש אופיו המקורי של הרחוב כרחוב מגורים, בין השאר משום שהוא מהווה עורק תחבורה מרכזי בעיר והתנועה הכבדה פוגעת באיכות החיים בו. קרבתו של האזור לחוף הים ולבתי המלון הגדולים שעל הטיילת, מביאה לריכוז גדול של בתי עסק המשרתים את תנועת התיירים בעיר, בעיקר בחלקו הדרומי - בין השאר יש בו אכסניות זולות, משרדי נסיעות ומשרדים של חברות תעופה, וכן מסעדות וחנויות מזכרות הפונות לקהל התיירים. ברחוב פעלו במשך שנים רבות גם בתי קולנוע רבים שאינם פעילים עוד כיום.

לאורך הרחוב מספר גדול במיוחד של בניינים בסגנון הבינלאומי אשר זכו בשנים האחרונות לשיפוץ והתחדשות.

ברחוב בן יהודה פעלו ופועלים כמה בתי כנסת, בהם: "איחוד שיבת ציון" (בן יהודה 86), בית הכנסת המרכזי לצפון תל אביב (126), בית הכנסת "רמה" ובית הכנסת "אוהל ישראל" (159).

באפריל 2021 החלו העבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה ברחוב. אשר אמור לעבור במקטע הרחוב שבין אלנבי לארלוזורוב. הדבר הביא לחסימת הרחוב לכלי רכב, כאשר מאז הוא היה פתוח רק להולכי רגל ורוכבי אופניים. במקביל נחנך בקטע הצפוני של הרחוב מארלוזורוב לרחוב דיזנגוף שביל אופניים אשר הפך את הרחוב לבעל נתיב אחד לכל כיוון. נקבע כי ב-14 באוגוסט 2023 הרחוב יפתח מחדש לתנועת כלי רכב לכיוון צפון.

אתרים חשובים לאורך הרחוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רחוב בן-יהודה בוויקישיתוף