רולדה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רולדה
מאכלים
סוג עוגת ספוג, roll עריכת הנתון בוויקינתונים
אופן הגשה קינוח
מרכיבים עיקריים קמח עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
רולדה ביתית עם מילוי פודינג לימון
רולדה איטלקית במילוי מלוח - תרד, מיונז, בשר פרוס

רולדהצרפתית: roulade, או גלילה) היא עוגת ספוג מגולגלת וממולאת, המוגשת קרה, בפרוסות עגולות. בצק עוגת הספוג מבוסס על קצף ביצים המעניק לו אווריריות ואינו מכיל שומן כדי שיהיה גמיש וניתן לגלגול.

עוגת הספוג נאפית בתבנית אפייה רדודה כדי שתאפה נמוכה. בגמר האפייה, בעודה חמה, מגלגלים אותה בעדינות בעזרת מגבת מטבח כדי לעצבה לצורת רולדה כל עוד המאפה גמיש מספיק. לאחר שהתקררה מעט, פורשים אותה שוב, ממלאים בדרך כלל במילוי מתוק כגון קצפת, קרם, פירות ומגלגלים. לעיתים גם מצפים את הרולדה מבחוץ. להגשה פורסים את הרולדה לפרוסות עגולות החושפות לעין את מילויה.

מקורה של הרולדה במטבחי מרכז אירופה, בפרט המטבח הגרמני והמטבח ההונגרי. במטבח ההונגרי נהוג למלאה בריבה או בקרם חמאה. במטבח הגרמני זורים עליה אבקת סוכר.

במטבח השוודי הרולדה ממולאת בקרם חמאה וריבת תות שדה. גרסה נוספת עשויה קמח תפוחי אדמה במקום קמח חיטה וממולאת שוקולד.

במטבח הצרפתי רולדת ביוש דה נואל, דמוית גזע חג המולד, משמשת כקינוח אופייני לחג המולד.

במטבח הבריטי ממלאים את הרולדה בריבה וזורים מעל אבקת סוכר. גרסה נוספת, המשותפת גם למטבח האמריקאי כוללת החלפת חלק מהקמח באבקת קקאו, ומילוי בקצפת או בקרם חמאה, לעיתים עם תוספי טעם כגון וניל, שוקולד וליקר שוקולד. גליל ארקטי הוא גרסה מסחרית של רולדה בה עוגת הספוג נאפית בנפרד, וממולאת לאחר מכן בגלידת וניל.

להונג קונג, שהייתה קולוניה בריטית במאה ה-19, הגיעה הרולדה בהשפעת המטבח הבריטי. הרולדה הייתה מהמאפים המערביים הראשונים שנמכרו במאפיות המקומיות לצד המאפים הסינים. הגרסאות הנפוצות שם הן רולדה מבוססת על ביצים ממולאת קצפת קלה, ורולדה המבוססת על ביצים בתוספת שוקולד, אף היא במילוי קצפת. ישנן מאפיות המציעות גיוונים נוספים כגון מילויי תות שדה, קפה ותפוז. במאפיות ברובעי צ'יינהטאון ברחבי העולם נמכרות רולדות זהות לאלו הנמכרות בהונג קונג.

בצ'ילה הרולדה ממולאת בריבת חלב.

במטבח האיטלקי ובמטבח הארגנטינאי מקובלים מילויים מלוחים כגון לבבות דקל במיונז, טונה, פרושוטו, ירקות ועוד. גם במתכונים אלו הבסיס הוא עוגת ספוג מתוקה. מנה זו, המשלבת מתיקות ומליחות, מוגשת לרוב כמתאבן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]