רוטב צ'ילי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוטב צ'ילי
מאכלים
סוג רוטב, food paste עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים פלפלת צ'ילי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוטב צ'ילי הוא מושג המתייחס לכל רוטב או קונדימנט המכיל פלפל חריף.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך אלפי שנים בני אדם השתמשו בפלפל צ‘ילי ותבלינים חריפים, ב-1807 במסצ'וסטס הופיעו בבקבוקים זמינים רטבים חריפים, עם זאת מותגים מעטים שרדו עד היום מאותה תקופה. רוטב הטבסקו הוא הרוטב המוקדם בתעשיית הרוטב החריף אשר הופיע לראשונה ב-1896. החל משנת 2010 זה היה התבלין ה-13 הנמכר ביותר בארצות הברית.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל הרטבים החריפים הפופולריים הם הסחוג התימני והעריסה הצפון אפריקאית ועם השנים נוספו אליהם רטבים חריפים אמריקאיים כגון טבסקו ורטבים אחרים, במיוחד מתוצרת לואיזיאנה. ב-20 השנים האחרונות חדרו לשוק מוצרים מהמזרח הרחוק ובמיוחד מתאילנד וכיום המונח רוטב צ'ילי מיוחס לרוב לאחד משני סוגים - רוטב סיראצ'ה, המכונה גם רוטב צ'ילי חריף; ורוטב צ'ילי מתוק. שניהם פופולרים היום במסעדות מזון מהיר והמבורגריות. כליווי למאכלים שונים ובמיוחד כרכיב במנת כנפי עוף חריפות.

מרכיבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם מתכונים רבים לרטבים חריפים אך המרכיב המשותף היחיד ביניהם הוא כל סוג של פלפל צ'ילי. קבוצת החומרים הכימיים הנקראת קפסאיצין אחראית על הטעם החריף. ישנם רטבים שהשימוש בבסיס הוא פלפל חריף והוספת מלח וחומץ, ואילו רטבים אחרים יכולים להשתמש בפירות או ירקות כבסיס והוספת פלפל חריף לטעם.

מרכיבים נפוצים אחרים כוללים חומץ ותבלינים. חומץ משמש כחומר משמר טבעי אך בעזרת החומץ ניתן להשתמש כדי להגיע לטעם שונה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוטב צ'ילי בוויקישיתוף