רוגע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אישה רגועה צופה בנוף

רוגע הוא מצב שבו האדם חופשי מתחושות גופניות ורגשיות של דחק וחרדה. תחושת הרוגע אינה ייחודית לבני אדם והיא מופיעה גם אצל בעלי חיים. במצב של רוגע מופחתת הפרשתו של המוליך העצבי נוראדרנלין[1].

גורמים המעודדים תחושת רוגע[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוגע הוא תחושה של חופש מתחושות דחק

טכניקת הרפיה היא כל שיטה או תהליך שמסייע לאדם להגיע למצב של רגיעה או להפחית את רמת החרדה או הדחק בה הוא נתון. מטרת הטכניקה היא לסייע בהפחתת מתח השרירים, הורדת לחץ דם, והאטת קצב הנשימה ופעימות הלב. הטכניקה משמשת לעיתים קרובות בתוכניות שונות להתמודדות עם חרדה ודחק, בטיפולים פסיכולוגיים (בעיקר טיפול קוגניטיבי התנהגותי), בהרפיה עצמית של האדם, ועוד.

הנשיפה יכולה לשמש כטכניקה להירגעות. כאשר אנו נושפים, ולאו דווקא בשיטות מיוחדות, אנו נרגעים. כאשר אנו לחוצים, אנו לוקחים שאיפה עמוקה ולאחר מכן נושפים בחוזקה דרך האף. ישנן שיטות המנצלות את הנשיפה עד תומה, כמו יוגה.

דמיון מודרך הוא שיטה המשתמשת בדמיון כדי להשפיע על המצב הנפשי, להעלות מחשבות לא מודעות באופן אסוציאטיבי, ולתרגל את שליטת המוח על התפקודים הגופניים. הוא יכול לשמש בין היתר גם ליצירת תחושת רוגע. ספירת כבשים הוא תרגיל דמיון מודרך שמשמש בחלק מהתרבויות כאמצעי מרדים כדי לישון.

מוזיקת העידן החדש היא מוזיקה שלווה במגוון סגנונות מוזיקליים שנועדו להשרות אווירת רוגע ורגשות חיוביים, כאמצעי לשחרור מתחים באמצעות יוגה, מדיטציה ועיסוי. מוזיקה זו מסתמכת רובה ככולה על מכלול האמונות של העידן החדש.

עיסוי הוא שיטת מגע המבוססת על חיכוך, שפשוף ולחיצה בנקודות שונות בגוף אשר מבוצעת על ידי אדם או באמצעות מכשור מכני. העיסוי יכול לבין היתר לסייע לאדם להירגע.

מכל ציפה יכול לשמש אף הוא להירגעות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Chakravarty, A. (2010). "The creative brain–Revisiting concepts". Medical hypotheses, 74 (3), 606–612