רב-תאיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אצות Undaria pinnatifida מקבוצת ה-Ochrophyta.
דבורת בומבוס מאביקה קרד. הצמחים ובעלי החיים הם הקבוצות הידועות והנפוצות ביותר של רב-תאיים.

רב-תאיים הם יצורים המורכבים ממספר גדול של תאים, להם תפקידים שונים. הם בעלי נוזל מתווך המאפשר מעבר חומרים בין התאים מפנים הגוף והחוצה. הם נבדלים מחד-תאיים שלהם תא בודד המשמש כמרכז הגוף ללא תלות בתאים אחרים, מה שמגביל את גודלם לצורה מיקרוסקופית.

טקסונומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר, רב-תאיים הייתה קבוצה טקסונומית גדולה של ממלכת החי, שכללה את כל האורגניזמים שאינם חד-תאיים. כיום מקובל לחלק את היצורים החיים באופן שונה. ישנן שלוש על-ממלכות, ורק באחת – האיקריוטים – ישנן ממלכות בעלות רב-תאיים, הכוללות את בעלי החיים (מקבוצת הרב-תאיים האמיתיים), צמחים, פטריות אמיתיות, פרוטיסטים, סטראמנופילס ועוד. קבוצות אלה אינם קרובות אלא פוליפילטיות.

התפתחות רב-תאיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעריכים כי יצורים רב-תאיים הופיעו לראשונה לפני מיליוני שנים. בניסוי גידלו שמרים במבחנה, אספו את הכבדים ששקעו וגידלו אותם שוב ושוב. הופיעה מוטציה של גושי תאים קטנים דמויי פתיתי שלג, שגם בהתחלקותם אינם נפרדים לשמרים בודדים. כשהשרו מוטציה שמונעת שימוש בחמצן, גושי התאים גדלו והפכו דחוסים וקשיחים[1].

בשנת 2016 הוכרזה השמורה האקולוגית מיסטייקן פוינט כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו, מכיוון שהיא מכילה את הממצאים העתיקים ביותר שנמצאו של מאובנים של יצורים רב-תאיים. השמורה היא המחשה פיזית ייחודית לנקודת מפנה דרמטית בתולדות מוצא החיים על פני כדור הארץ – נקודה בה לאחר כמעט 3 מיליארד שנים של התפתחות, הופיעו לראשונה יצורים מורכבים יותר מבחינה ביולוגית[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רב-תאיים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא ביולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.