רבי יוחנן בן תורתא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רבי יוחנן בן תורתא
לידה המאה ה־2
מדינת ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום פעילות ארץ ישראל
השתייכות דור שלישי לתנאים
בני דורו רבי עקיבא
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רבי יוחנן בן תורתא היה תנא בן הדור השלישי – תחילת המאה ה-2. ידוע כחברו הטוב של רבי עקיבא.

מעט מאוד מידע מצוי על תנא זה בספרות חז"ל (למעשה יש רק שתי אמרות ממנו), אך ידוע כי התנגד לבר כוכבא. בפרט התפרסם בזכות אמירתו כנגד רבי עקיבא שדרש על בן כוכבא את הכתוב ”דרך כוכב מיעקב” (במדבר, כ"ד, י"ז), וזיהה אותו כמשיח:

רבי עקיבא כשהיה רואה את בן כוזבה [=בר כוכבא] היה אומר: זהו המלך המשיח.
אמר לו רבי יוחנן בן תורתא: עקיבא, יעלו עשבים בלחייך, ועדיין בן דוד לא יבוא.

כמו כן מובא בתוספתא:

אמר ר' יוחנן בן תורתא מפני מה חרבה שילה? מפני בזיון קדשים שבתוכה. ירושלם בניין הראשון מפני מה חרבה? מפני עבודה זרה וגלוי עריות ושפיכות דמים שהיה בתוכה. אבל באחרונה, מכירין אנו בהן שהן עמלין בתורה וזהירין במעשרות, מפני מה גלו? מפני שאוהבין את הממון ושונאין איש את רעהו. ללמדך שקשה שנאת איש את רעהו לפני המקום, ושקלה הכתוב כנגד עבודה זרה וגלוי עריות ושפיכות דמים.

לפי גרסה מסוימת בפסיקתא, רבי יוחנן בן תורתא היה גר, שהתגייר לאחר שפגש פרה שומרת שבת, ושמו ניתן לו בארמית כ"בן תורתא" – בן הפרה, משום שהתגייר באמצעותה. לפי גרסה נוספת בשם הריטב"א, לרבי יוחנן בן תורתא הייתה פרה, וכשירד מנכסיו מכרה לנכרי, כשראה הנכרי שהפרה שומרת שבת, מפני שכך הרגילה רבי יוחנן בן תורתא, התגייר. שתי הגרסאות מצביעות על שני אישים – המוכר והקונה – מתוך סיפור זהה, בשם "פרה שומרת שבת" שלאחר שנים הפך לקלאסיקה בסיפורים יהודיים לנוער.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא רבנים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.