רבי אבא דמן עכו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רבי אבא דמן עכו (לעיתים: רבי אבא דעכו) היה אמורא ארץ ישראלי בדור השלישי שהתגורר בערים עכו וקיסריה.

מתלדותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי אבא דמן עכו היה מנהיג היישוב היהודי בעכו. הוא תיקן תקנות בתחום כשרות המזון, כשחייב השגחה צמודה על מוצרי מזון שנפרקו בנמל עכו (תלמוד בבלי, מסכת עבודה זרה, דף ל"ד, עמוד ב').

בתקופה מאוחרת יותר, כנראה בשל מיקומה של עכו על גבול ארץ ישראל, עזב את עכו וירד דרומה, לקיסרין. בקיסרין בנה בית מדרש גדול ונקלע לחובות. רבי אבהו הציע למנותו לראש הישיבה במקומו, תואר שהמחזיק בו הוכר אז כראש מוסרי התורה בדורו,[1] אך נראה שההצעה לא התממשה.[2] רבי אבהו החשיב מאוד את מידת הענווה שלו, כיוון שלא הקפיד אם האמורא שלו, שתפקידו היה לומר בקול רם את מה שלחש לו רבי אבא, היה נותן לדין נימוק שונה מזה שרבי אבא לחש לו.[3]

ממאמריו באגדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד תקנתו בדבר פיקוח על מוצרי מזון, לא נשתמרו דברי הלכה בשמו. אך השתמר מאמר אחד בתחום האגדה, לזיהוי מינו של עץ הדעת:

רבי אבא דעכו אמר: אתרוג היה, ההוא דכתיב (בראשית ג) "ותרא האשה כי טוב העץ למאכל", אמרת, צא וראה איזהו אילן שעצו נאכל כפריו? ואין את מוצא אלא אתרוג.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "רבי אבהו אימנו רבנן עליה לממנייה ברישא, כיון דחזיה לר' אבא דמן עכו דנפישי ליה בעלי חובות, אמר להו: איכא רבה". תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף מ', עמוד א'.
  2. ^ אהרן הימן, תולדות תנאים ואמוראים (להלן "קישורים חיצוניים"), מסיק כך מהעובדה שאינו מוזכר באגרת רב שרירא גאון כחלק מרצף מוסרי התורה מדור לדור.
  3. ^ תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף מ', עמוד א'.