ראשית (קיבוץ)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קיבוץ ראשית הוא הקיבוץ העירוני הראשון בישראל. הקיבוץ הוקם בשנת 1979 בשכונת הבוכרים בירושלים כקיבוץ משותף לדתיים וחילונים, ובשנת 1991 עבר לשכונת עיר גנים, שם שוכן עד היום. כיום, מונה הקיבוץ כמה עשרות משפחות, וכל שאר התושבים בסביבתו הם למעשה אינם חברי הקיבוץ.

כמו כן הקים הקיבוץ את בית הספר "ראשית", בית ספר ממלכתי דתי יסודי שש שנתי המנוהל על ידי תמי פרידמן בן שלום, הנמצא גם הוא בשכונת קריית מנחם.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצת ראשית אשר הייתה מורכבת מיוצאי קיבוצים, מושבים ומבוגרי הקיבוץ הדתי, הונהגה על ידי ירמיהו פרידמן בן שלום (בנו של ישראל פרידמן בן-שלום) ורעייתו, תמי פרידמן בן שלום, והתיישבה בשנת 1979 בשכונת הבוכרים. הקיבוץ היה מזוהה עם הקמתו עם תנועת התק"ם. עקב תהליכי התחרדות של שכונת הבוכרים הרגישו החברים חוסר שייכות לסביבה ובשנת 1991 עבר הקיבוץ לרחוב הנורית בשכונת עיר גנים בהנהגת ירמיהו ותמי פרידמן בן שלום. בשנת 1992 - על רקע מחלוקת באשר לחינוך ילדי הקיבוץ[דרושה הבהרה] - התפלגה מתוך "ראשית" קבוצה בהנהגת הושע פרידמן בן שלום, אחיו של ירמיהו אשר הקימה את הקיבוץ העירוני "בית ישראל" בשכונת גילה[1].

בשנת 1991 הוענק לקיבוץ פרס יגאל אלון על פעילותו החברתית.

השפעת הקיבוץ על השכונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריית מנחם נחשבה בעבר לשכונת פשע, אך כשקיבוץ ראשית עבר לשכונה, הוא התחיל לשנות אותה, ומשך אליו עוד ועוד זוגות צעירים שהצטרפו לקהילה.

מלבד בית הספר וגני הילדים שתחתיו, הקיבוץ הקים את תנועת הנוער "ראשית" המספקת פעילות חינוכית וערכית אחר הצהריים לילדי ונוער השכונה. הפעילות כוללת גם אירועים מיוחדים לאורך השנה, למשל חגיגות "חג הסיגד"- חג שנחגג ע"י יהודי אתיופיה, אותו אימץ הקיבוץ וחוגג גם הוא באירוע גדול של כל תושבי השכונה, קהילת בתי הספר והגנים וקהילות מרחבי הארץ. הקיבוץ מארגן גם שוק פורים, וחגיגת יום עצמאות.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקיבוץ ישנם בית כנסת, חממה, גן ירק, לול תרנגולות, עיזים, ומאגר מים, שלתפעולם השוטף דואגים חברי הקיבוץ ותושבי השכונה. תושבי שכונות האזור הם לא חלק מהקיבוץ אך יש קהילת תושבים שמצויה בקשר טוב עם חברי הקיבוץ, בית הספר והפעילויות השונות אותו הוא מפעיל.

קיבוץ ראשית דוגל בערכים חלוציים, חברתיים, דתיים, חקלאיים וחינוכיים. שלושה מהמשפטים המובילים את בית הספר ואת הקיבוץ הם:

  • "בן אדם, עלה למעלה עלה כי כח עז לך יש לך כנפי רוח כנפי נשרים אבירים אל תכחש בם פן יכחשו לך דרוש אותם וימצאו לך מיד" (הרב קוק)
  • "דע לך שכל ילד וילד יש לו ניגון מיוחד משלו" (מעובד על פי רבי נחמן מברסלב)
  • "כשכל ישראל יתנו יד זה לזה תצטרפנה הידיים ליד אחת המגעת עד כיסא הכבוד" (המגיד מקוזניץ)

הקיבוץ מפעיל מספר גני ילדים מגילאי 3 ועד 6 ובית ספר יסודי ממלכתי דתי בשם "ראשית" אשר מלמד עם תוכנית לימודים מיוחדת וערכית ברוח הקיבוץ ומשלב שיעורי נגינה, מוזיקה וזמר עברי כחלק משעות הלימודים, וכן שיעור חקלאות ו"משנה חקלאית". בבית הספר יש חממה בה 2 כיתות לימוד, נגריה, שתילים ועצים ומושבי טרסה. בנוסף לחממה נמצא בבית הספר גם גן ירק גדול, ממנו לוקחים התלמידים תנובה הביתה. אחת לחודש מקיים בית הספר אירועים מיוחדים וימי שישי מיוחדים מצוינים אחת לחודש פני "שבת מברכין". חלק ממורי בית הספר הם תושבי השכונה והקיבוץ. בנוסף, לבית הספר ישנם מועדונית, מרכזי למידה והעשרה לילדים עולים, חונכויות ותנועת נוער "ראשית" המיועדת לתלמידי בית הספר ולילדי השכונה ואף לבוגרי בית הספר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]