ראלב מג'אדלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ר'אלב מג'דלה
غالب مجادلة
מג'אדלה בכנס מפלגת העבודה, אפריל 2008
מג'אדלה בכנס מפלגת העבודה, אפריל 2008
לידה 5 באפריל 1953 (בן 71)
באקה אל-גרבייה, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה غالب مجادلة
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה מפלגת העבודה הישראלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סיעה העבודה-מימד, העבודה-מימד-עם אחד
דת אסלאם
בת זוג הודא מג'אדלה
שר המדע, התרבות והספורט
בממשלה ה־31
21 במרץ 200731 במרץ 2009
(שנתיים)
תחת ראש הממשלה אהוד אולמרט
חבר הכנסת
28 ביוני 200424 בפברואר 2009
(4 שנים ו־34 שבועות)
13 באפריל 20105 בפברואר 2013
(שנתיים ו־42 שבועות)
14 בדצמבר 201431 במרץ 2015
(15 שבועות ו־3 ימים)
כנסות 1617, 18, 19
תפקידים בולטים נוספים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ר'אלב מג'אדלהערבית: غالب مجادلة, תעתיק מדויק: ע'אלב מג'אדלה, נכתב לעיתים גאלב מג'אדלה; נולד ב-5 באפריל 1953) הוא פוליטיקאי ערבי-ישראלי וחבר הכנסת לשעבר מטעם מפלגת העבודה, ולשעבר שר המדע, התרבות והספורט.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מג'אדלה גדל והתחנך בבאקה אל-גרבייה, למשפחה ערבית-מוסלמית. בעל השכלה תיכונית. כיהן בתפקידים שונים ובהם: מזכיר הנוער העובד והלומד בבאקה אל-גרביה, מזכיר מועצת הפועלים האזורית, ראש אגף החינוך, ההשכלה והספורט בהסתדרות הכללית.

מג'אדלה פעיל בתחומי זכויות ערבים, פנים ובעיות באזור באקה אל-גרביה.

מג'אדלה נכנס לכנסת בשנת 2004, עם התפטרותו של אברהם בורג. שנה מאוחר יותר התמנה ליו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, תפקיד בו המשיך להחזיק בראשית כהונתה של הכנסת ה-17. בנוסף לתפקידו כיו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, מג'אדלה היה חבר בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות ובוועדת המדע והטכנולוגיה בעת כהונתו בכנסת ה-16, בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות וועדת החינוך, התרבות והספורט בכנסת ה-17.

בתחילת כהונתה של הכנסת ה-17 פעל מג'אדלה יחד עם עמיתתו לסיעה נאדיה חילו, נגד הישארותם של השניים כחלק מסיעת העבודה בקואליציה, כאקט מחאתי כנגד צירוף "ישראל ביתנו" ואביגדור ליברמן אליה[1]. אולם מאוחר יותר מג'אדלה נתמנה לשר לצד ליברמן שהתנגד למינויו[2].

ב-10 בינואר 2007 הודיע יו"ר העבודה עמיר פרץ על כוונתו למנות את מג'אדלה לתפקיד שר המדע, התרבות והספורט במקומו של אופיר פינס[3][4], שהתפטר מהתפקיד כחודשיים קודם לכן במחאה על צירוף סיעת ישראל ביתנו לקואליציה. מינויו של מג'אדלה עוכב על ידי ראש ממשלת ישראל אהוד אולמרט, שרצה להמתין תחילה עד לביצוע סבב תיקים בממשלתו. בסופו של דבר נקבע כי מג'אדלה ימונה תחילה לשר בלי תיק, ובהמשך, עם ביצוע סבב התיקים, יקבל משרד מקצועי. ב-29 בינואר אותה שנה אישרה הכנסת את מינויו לשר ברוב גדול של 59 חברי כנסת כנגד 23. עם מינויו, הפך מג'אדלה גם לשר הערבי וגם לשר המוסלמי הראשון בישראל[5].

ב-25 בפברואר 2007 אישרה הממשלה את מינויו לתפקיד שר המדע, התרבות והספורט, וב-21 במרץ 2007 אישרה הכנסת את מינויו לתפקיד זה.

ב-2009, למחרת תחילתו של מבצע עופרת יצוקה, החרים מג'אדלה את ישיבת הממשלה, במחאה על המבצע. שנים לאחר מכן הסביר ”אני בין מדינתי לבין עמי לא יכול להיות צד”, עוד הסביר ”אני התפקיד שלי כפי שהגדיר אותו הנשיא יאסר ערפאת, עליו השלום, אזרחי ישראל הערבים, תפקידם תמיכה אסטרטגית בשאלה הפלסטינית ובסכסוך הפלסטיני-ישראלי. אוי ואבוי להם אם יקחו חלק בסכסוך”[6]. כשבוע לאחר שמג'אדלה החרים את אותה ישיבת הממשלה, הוא דרש ”להפסיק את המבצע הצבאי בעזה ולחזור לתהליך המדיני כדי לתת תקווה לשני העמים”[7].

בבחירות לכנסת ה-18 הוצב מג'אדלה במקום ה-15 ברשימת העבודה לכנסת. הרשימה זכתה ב-13 מנדטים והוא נותר מחוץ לכנסת. באפריל 2010 נכנס לכנסת ה-18 בעקבות התפטרותה של יולי תמיר. כיהן כיושב-ראש ועדת המשנה לעניינים חסויים (על פי סעיף 5 לחוק הכנסת), יושב-ראש ועדת המשנה לדיור במגזר הערבי, חבר בוועדת הכספים ובועדה לביקורת המדינה. כן שימש יושב-ראש השדולה לקידום המיחזור בישראל וחבר בשדולה להעסקה ישירה.

בבחירות לכנסת ה-19 הוצב מג'אדלה במקום ה-17 ברשימת העבודה לכנסת, אך תחילה נותר מחוץ לכנסת. בעקבות התפטרותו של בנימין בן אליעזר, מג'אדלה נכנס לכנסת ה-19 וכיהן בשלושת החודשים האחרונים.

ב-6 באוגוסט 2018 נסע למכה שבערב הסעודית, לקיום מצוות החג' שבאסלאם.[8]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשוי להודא, ואב לשתי בנות ושני בנים, כשאחד מהם הוא מוחמד מג'אדלה – איש תקשורת וכתב ב"חברת החדשות" – ולשעבר מנהל חטיבת החדשות ומגיש ב"ערוץ מוסאווא" הפלסטיני.

המשפחה מתגוררת בעיר באקה אל-גרביה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ראלב מג'אדלה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]