קתדרת חייקין לגאואסטרטגיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קתדרת חייקין לגאואסטרטגיה
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
קתדרה (אקדמיה)
תקופת הפעילות 2004–הווה (כ־20 שנה)
קמפוס אוניברסיטת חיפה
בעלי תפקידים
נשיא תא"ל (מיל.) פרופ' שאול חורב
סגן נשיא אל"ם (מיל.) בני בן ארי
יו"ר שאול חורב עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
אתר קתדרת חייקין לגאואסטרטגיה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קתדרת חייקין לגאואסטרטגיה היא מסגרת לפעילות מחקרית ומדינית באוניברסיטת חיפה. מטרות הקתדרה הן קידום מחקרים אקדמיים בנושאים אסטרטגיים הקשורים למדינת ישראל ולמזרח התיכון, העלאת המודעות לאתגרים ביטחוניים וחברתיים לסדר היום הלאומי, העברת ידע למקבלי ההחלטות, לתלמידים ולכלל הציבור וכן סיוע לחוקרים ולתלמידי מחקר מצטיינים בתחום במלגות ופרסים. ייחודה של הקתדרה הוא במחקר היבטים גאוגרפיים (דוגמת משאבים טבעיים ותפוצתם, פריסת אוכלוסייה, התשתית הפיזית והמרכיבים הסביבתיים) בישראל ובארצות השכנות אשר להם השפעה מכרעת על ביטחונה הלאומי של ישראל. בראש הקתדרה עומד, משנת 2016, תא"ל (דימ.) פרופ' שאול חורב.[1]

ייסוד הקתדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קתדרת חייקין נקראת על שמו של רו"ח ראובן חייקין (1918–2004), שבמותו הוריש כסף להקמת קתדרה שתעסוק בתחום הגאואסטרטגיה. הקתדרה נוסדה ב-2004 על ידי פרופ' ארנון סופר והוא עמד בראשה עד שנת 2016. בראשית דרכה התמקדה הקתדרה בסוגיות דמוגרפיות, גבולות, מיעוטים, חקלאות וביטחון לאומי.

מחקר ופרסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקתדרה מפרסמת ניירות עמדה בתחומי הגאואסטרטגיה, נותנת ייעוץ למקבלי החלטות, יוזמת מחקרים, מסייעת לתלמידי מחקר, מקיימת ימי עיון וכנסים ומפרסמת ספרים ועבודות מדעיות של עמיתי המחקר של הקתדרה אשר מתפרסמים באתר האינטרנט של הקתדרה. כמו כן מקיימת הקתדרה ימי עיון וכנסים אשר חלקם מצולמים ומשודרים באתר. בנוסף, משתתפת הקתדרה במימון הפקת כתב העת "אופקים בגאוגרפיה".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פרופ' שאול חורב מונה לראש קתדרת חייקין לגיאואסטרטגיה, באתר של קתדרת חייקין לגאואסטרטגיה