קרפדות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המונח "קרפדה" מפנה לכאן. לערך העוסק בסוג טקסונומי, ראו קרפדה (סוג).
קריאת טבלת מיוןקרפדות
מינים שונים של קרפדות
מינים שונים של קרפדות
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
מחלקה: דו-חיים
סדרה: חסרי זנב

קרפדות הן כינוי לקבוצה לא-טקסונומית של דו-חיים מסדרת חסרי הזנב. הקרפדות מצויות בכמה משפחות בכל התת-סדרות של חסרי הזנב. ישנה גם משפחה - קרפדיים (Bufonidae) - הידועים בתור "קרפדות אמיתיות".

ההבדלים בין הקרפדות לבין הצפרדעים אינם מובהקים, ולא ניתן להבחין בין שתי קבוצות אלו באופן מוחלט. בין המאפיינים המבדילים בין צפרדע לקרפדה ניתן למנות בעיקר את הנטייה לחיים מרוחקים יחסית מהמים, ובעקבותיה מספר מאפיינים קשורים: עור עבה ומחוספס וגוף מוצק (למניעת התייבשות), צבע חום (להסוואה טובה יותר) ורגליים קצרות - הגורמות לכך שיאבדו את אחת מתכונותיהן האופייניות של הצפרדעים, הניתור. קרפדות רבות נוהגות לחפור. בעוד רוב הצפרדעים מטילות את ביציהן בגושים, הקרפדות נוהגות להטיל שרוכי ביצים ארוכים.

לקרפדות רבות, בעיקר ממשפחת הקרפדיים, יש שתי בלוטות בצידי הראש, הנקראות "בלוטות הפארוטיד". בלוטות אלו מכילות רעל, שעוצמתו משתנה ממין למין, אותו מפרישה הקרפדה כאשר היא במצוקה. רעל זה אומנם עלול להיות מסוכן לבני אדם, אך הוא אינו גורם יבלות - בניגוד לאמונה המקובלת. ההפרשות של מספר מינים הן בעלות אפקט פסיכואקטיבי, ויש הנוהגים ללקק אותו מגוף הקרפדה ("ללקק קרפדות") לעשנו[דרושה הבהרה] או לבלוע אותו.

מיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד משפחת הקרפדיים (שהיא העיקרית בקבוצה), ישנן עוד כמה משפחות של קרפדות, ביניהן:

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Bombina bombina חפרית אירופאית מצויה קרפדה מצויה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרפדות בוויקישיתוף