קרן תקווה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרן תקווה ישראל
שפה רשמית אנגלית, עברית
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי אהליאב 5, ירושלים
מקום פעילות ברחבי העולם
מייסדים זלמן ברנשטיין
יושב ראש אליוט אברמס
מזכיר כללי אריק כהן
מנכ"ל עמיעד כהן
תקופת הפעילות 1992–הווה (כ־32 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
https://tikvahfund.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מרכז קרן תקווה בירושלים, רוממה

קרן תקווה היא ארגון יהודי ימני הדוגל בציונות, שוק חופשי, ושמרנות לצד חירות הפרט.

הקרן הוקמה בשנת 1998 בידי הפילנתרופ האמריקאי זלמן ברנשטיין, אשר ייסד במקביל את צו פיוס, מרכז שלם וקרן אבי חי. הקרן נוהלה עם הקמתה על ידי ישי דוידי. מחליפו בתפקיד, אריק כהן, מכהן כמנכ"ל הקרן מאז 2007. עם פטירתו של ברנשטיין ב-1999 מונה שותפו רוג'ר הרטוג (אנ') ליו"ר הקרן וב-2022 מונה אליוט אברמס ליו"ר הקרן.

הקרן מפעילה מיזמים חינוכיים ואינטלקטואליים בישראל ובארצות הברית; תוכניות אקדמיות וחינוכיות, מענקי מחקר ופרסומים בעלי אוריינטציה שמרנית ימנית. באמצעות מיזמים חינוכיים אלה פועלת הקרן ל"קידום מנהיגות אינטלקטואלית יהודית־שמרנית" ולבניית קהילה שמרנית שתקדם את תפיסת עולמה[א][1]. הקרן מוציאה לאור את כתבי העת Jewish Review of Books, "השילוח", ו"צריך עיון" וכן מממנת את אתרי האינטרנט Mosaic ו־Library of Jewish Ideas (בשיתוף הוצאת אוניברסיטת פרינסטון) ומימנה בעבר את אתר "מידה". הקרן גם נמנית עם תורמיו המובהקים של המכון לאסטרטגיה ציונית, פורום קהלת, בית פרת - מדרשה ישראלית, המכללה האקדמית הרצוג, המרכז האקדמי שלם וכתב העת תכלת.

באפריל 2024 הודיעה הקרן על הפרדת פעילויותיה בין ארצות הברית לישראל. השלוחה הישראלית תפעל תחת השם "המרכז לחרות ישראלית"[2].

קרן תקווה ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרן תקווה ישראל היא השלוחה של קרן תקווה ארצות הברית ופעלה מספר שנים כחלק בלתי נפרד מהקרן בארצות הברית. ב-2017 התמנה עמיעד כהן לעמוד בראש הקרן בישראל במטרה להציבה כקרן מרכזית לשיווק רעיונות שמרניים ולהשפיע על השיח הציבורי במדינת ישראל. במסגרת זאת, הקים כהן את "השילוח – כתב עת להגות ומדיניות" והוא מכהן כמנכ"ל המיזם.

ב-2020 הוקמה החברה הישראלית לתועלת הציבור (חל"צ) "מפעלי חינוך - תקווה בע"מ" אשר במסגרתה פועלת קרן תקווה ישראל ועמיעד כהן מכהן כמנכ"לה[3].

קרן תקווה ישראל מפעילה גם את "מכון ארגמן", "הפורום הישראלי למשפט וחירות", "צריך עיון" והמחלקה החרדית, ספריית "שיבולת" בשיתוף עם הוצאת הספרים סלע מאיר ואת "כנס השמרנות הישראלית"[4].

הסמינרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמינר קיץ של קרן תקווה

הקרן מקיימת סמינרים ותוכניות מלגות בישראל וברחבי העולם במספר תחומים: אסטרטגיה צבאית ומדינאות; כלכלה ומדיניות ציבורית; מחשבה חברתית; והגות והיסטוריה יהודית. הסמינרים אורכים שלושה שבועות ופונים, בהתאם לתוכן הסמינר הספציפי, לקהל ייעודי: פוליטיקאים, אקדמאים, חרדים, אנשי מקצוע והציבור הרחב[ב].

הסמינרים לחרדים קרויים "חכמתכם ובינתכם" ומשתתפים בהם מרצים גברים בלבד. הסמינרים עוסקים, בין היתר, בתחומי מחשבת ישראל בעת החדשה, מוסר ומוסריות במורשת ישראל, אקטיביות ופסיביות במסורת ישראל, חירות וגבולותיה ביהדות, מדע המדינה, שמרנות ויהדות, התנ"ך בעידן המודרני, חירות פוליטית וכלכלית, גישת התורה במישור הכלכלי, ה"חרדיות" בהיבט הסוציולוגי.

דיקנים ומרצים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיקן קרן תקווה וראש מכון ארגמן ללימודים שמרניים הוא דוקטור רונן שובל. צוות המרצים בתחום "מחשבה והיסטוריה יהודית" כולל את מיכה גודמן, משה הלברטל, יוסי קליין הלוי, הלל הלקין, יורם חזוני, מרים קוסמן, סלי מרידור, חיים נבון, יהודה ריינהרץ, הרב שלמה ריסקין והרב מאיר סולובייצ'יק[5].

צוות המרצים בתחום "מדינאות" כולל את אליוט אברמס, יעקב עמידרור, ג'ון בולטון, מייקל דורן, דאגלס פיית', ג'ושוע מורבצ'יק, מיכאל אורן, ריצ'רד וגנר ופול וולפוביץ.

צוות המרצים בתחום "מחשבה חברתית" כולל את דניאל ג'ונסטון, צ'ארלס קראוטהאמר, ויליאם קריסטול, דוד סתיו, גדעון ספיר, נורמן פודהורץ, דניאל פוליסר, וונדי שליט, ג'ונתן סילבר ומייקל וולצר.

צוות המרצים בתחום "כלכלה ומדיניות ציבורית" כולל את דן בן-דוד, ארז תדמור, מרטין פלדשטיין ואחרים. בראש צוות המרצים של תוכנית "חכמתכם ובינתכם" עומד הרב יהושע פפר.

כתב העת "השילוח"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – השילוח (כתב עת ישראלי)

באוקטובר 2016 הושק בעריכתו של יואב שורק כתב העת "השילוח" היוצא לאור על ידי הקרן. כתב העת רואה אור חמש פעמים בשנה, והוא כולל מאמרים עיוניים, מאמרי ביקורת, מאמרים מתורגמים וקטעי "קלאסיקה עברית".

בין הנושאים שנדונו בגיליונות הראשונים: מזרח תיכון לאסטרטגיה, כלכלה ומבנה המשק, זהות לאומית וסוגיות ממשל, מבנה המשפחה והזהות המינית, וכן מאמרים בהגות יהודית וציונית.

שם כתב העת בהשראת כתב העת היהודי שהופץ באימפריה הרוסית "השילוח" שעסק בהגות ציונית.

המחלקה החרדית וכתב העת "צריך עיון"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – צריך עיון

באפריל 2017 החלה הוצאתו לאור של כתב העת צריך עיון, בעריכתו של הרב יהושע פפר, ובחסות המחלקה החרדית של קרן תקווה. כתב העת יוצא לאור במהדורה דיגיטלית מדי חודש באתר צריך עיון, וחמש פעמים בשנה במהדורה מודפסת בהפקה של הוצאת טקסט רץ.

כתב העת כולל מאמר עומק חודשי ועליו מספר מאמרי תגובה, וכן מאמרים נלווים העומדים בפני עצמם. כתב העת דן בנושאים הגותיים ועיוניים רבים הנוגעים לאקטואליה חרדית עכשווית, כגון: מעמדן ושכרן של נשים, שילוב חרדים באקדמיה, תופעת הרווקות המאוחרת במגזר החרדי, חיי הכוללים והאברכים החרדיים, היחס לחוזרים בתשובה, אפליה על רקע עדתי, ונושאים נוספים.

ב-2023 מתחו שורה של רבנים חרדים ביקורת על פעילות המחלקה החרדית וקרן תקווה וקראו שלא לשתף עימה פעולה ובהם מנהיג דגל התורה דאז הרב גרשון אדלשטיין, ראש ישיבת חברון הרב דוד כהן וראש ישיבת סלבודקה הרב משה הלל הירש[6].

כנס "שמרנות ישראלית"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2019 השיקה הקרן את יוזמת כנס "שמרנות ישראלית" המתקיים בבנייני האומה במטרה "לשמש מקום מפגש לשותפים לתנועה, לדון במטרותיה, לשכלל ולפתח את רעיונותיה ולהניע את חבריה"[7]. תוכנית הכנס כוללת מושבים מקבילים שעסקו בהיבטים הפוליטיים, האינטלקטואליים והחברתיים של השמרנות בתחומי מדיניות, כלכלה ותרבות[ג].

יואב שורק הגדיר את מהות הכנס: ”נקודת התחלה ונקודת סיום - סיום שלב ארוך ומורכב של זריעת זרעים בערוגות שונות, והתחלה של שלב חדש, שבו מבקשים לאסוף את היבול הצנוע של אותם זרעים מן הערוגות השונות לכלל תנועה מוכרזת, כדי שלדברים יהיה כוח ותהודה וכדי שיוכלו להתברר עוד ועוד”[8].

הכנס מתקיים בחסות "מרכז פרידמן לשלום מתוך עוצמה" ושותפים לו ארגונים שמרניים כגון התנועה למשילות ודמוקרטיה, התנועה הליברלית החדשה והאגודה לזכות הציבור לדעת. בשנים 2019–2022 השתתפו בכנס אישי ציבור רבים מישראל ומהעולם ובהם מייק פומפאו, בן שפירו, דייוויד פרידמן, משה קופל, רן ברץ, גדי טאוב, טליה איינהורן, יהודה שפר, עמית סגל, רונן שובל, ארז תדמור, שמחה רוטמן, עמיחי שיקלי, עמיחי אליהו ואחרים.

ספריית שיבולת[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מ-2019 תומכת קרן תקווה בהדפסת ספריית שיבולת בשיתוף עם הוצאת סלע מאיר. ספרייה זו כוללת סדרה של ספרי הגות שמרנית (בעיקר מתורגמת) הרואים אור מדי שנה ובהם ספרו האוטוביוגרפי של בנימין נתניהו, ביבי: סיפור חיי[9]. באוקטובר 2021 חברי הכנסת עמיחי שיקלי, שמחה רוטמן ואמיר אוחנה השתתפו בקמפיין של הספרייה, מה שעורר עליהם ביקורת מכיוון שהשתתפו בשיווק של חברה פרטית[10]. נכון לדצמבר 2021, לספרייה כ-3,000 מנויים.

מכון ארגמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכון ארגמן הוא מכון מחקר של קרן תקווה הפועל מ-2020, העוסק במחקר, עיון והוראה של פילוסופיה פוליטית והשלכותיה[11]. המכון מקיים סמינרים ותוכניות כתיבה ומחקר המתקיימות בירושלים ובתל אביב. הסמינרים עוסקים בכלכלה, במדינאות ואסטרטגיה ובפילוסופיה שמרנית. בנוסף, מקיים המכון ימי עיון והרצאות פתוחות לקהל הרחב, וב-2022 השיק המכון פודקסאט בשם "הקאנון" אשר עוסק בטקסטים קאנוניים בספרות המערבית[12]. בראש המכון עומד ד"ר רונן שובל.

הפורום הישראלי למשפט וחירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפורום הישראלי למשפט וחירות

פורום משפטי המתנגד לאקטיביזם שיפוטי ותומך בריסון שיפוטי ובהפרדת הרשויות[13][14]. יושבת ראש הפורום היא אלענה מייזל והמנהל הכללי הוא עו"ד יונתן (ג'וני) גרין[15]. הפורום מפעיל תאי סטודנטים בפקולטות למשפטים של האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת רייכמן, אוניברסיטת בר-אילן ואוניברסיטת תל אביב[16], מקיים אירועים וסמינרים וכן יוצר תוכן בערוצים שונים. בוועדה המייעצת חברים בין השאר ישראל אומן, דניאל פרידמן, רון שפירא וטליה איינהורן[17].

שלושה מחברי הוועדה המייעצת הבין-לאומית של הפורום – ריצ'רד אפשטיין (אנ'), רנדי ברנט (אנ'), וסטיבן קלברסי (אנ') הם חברים בולטים באגודה הפדרליסטית, אחד הארגונים המשפטיים המשפיעים ביותר בארצות הברית, והפורום פועל בהשראתה לשינוי מערכת המשפט הישראלית לפי המודל הפדרליסטי[18][19][20].

מחלוקת על מאפייני הקרן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכתבה ב-nrg על הסמינרים של הקרן נכתב: "אין ספק שלבה של הקרן נטוע בשמרנות". מנכ"ל הקרן, אריק כהן, מגיב לנושא זה בכתבה: "כן, אנחנו שמרנים, אבל לא פחות מכך פלורליסטים. המרצים שאנחנו מביאים לא מסכימים ביניהם כמעט על שום דבר. יש בהם חילונים ודתיים, שמרנים וליברלים. אפשר לראות זאת גם בפרופילים של המשתתפים בתוכניות. אנחנו נוטים לגישה שמרנית, לא מתביישים בזה, ומעודדים את הוויכוח בין הגישות. כל תוכניות הלימוד שלנו נמצאות ברשת, וכל אחד יכול להחליט בעצמו תחת איזו הגדרה אנו נמצאים"[21].

נדב איל כתב על הקרן: ”שמרנות היא קהילתנית. היא מקדשת את המקום, המסורת, הדרך בה תמיד נהגנו. קרן תקווה ושלוחותיה מחפשות לא שמרנות, אלא מהפכה של דיבוב אמריקני זול ... אם מביטים בחזקות שבמדינות המערב, באלה שטוב לחיות בהן, הרי שמדינות רווחה מאפשרות חיים טובים ויציבים, והשיטה האמריקנית במצוקות עמוקות. שמרנות ישראלית אמיתית הייתה מברכת על מדינת הרווחה, ערך מסורתי, קונצנזוס של הציונות, ושואלת איך לתקן אותה (באורח קפיטליסטי, לדידם של שמרנים, בוודאי)”[22].

ביקורת נמתחה על הקרן בטענה כי היא פועלת להפיץ ערכים ותפיסת עולם כלכלית ליברטריאנית המיובאת מארצות הברית וכי פעילותה לקידום ההפרטה, לצמצום הקצבאות ולהקטנת סל התרופות, פוגעת במדיניות הרווחה בישראל, ובפרט באוכלוסיות חלשות[23].

במסגרת המחאה נגד רפורמת לוין נמתחה ביקורת על הקרן ועל ראשיה בטענה כי הקרן תומכת (כולל תמיכה כספית) ברפורמה וב-9 במרץ 2023 התקיימה הפגנה מול משרדי הקרן בניו יורק[24][25].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחקירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ב-2022 תיאר מנכ"ל הקרן דאז את פעילותה החינוכית של הקרן: "אם אתה יכול לבחור את התלמידים המתאימים, ואתה יכול לבחור את הסילבוס המתאים ואת המורים המתאימים – אז אתה יכול לעשות משהו משמעותי"
  2. ^ הסמינר שנערך בניו יורק נקרא "עמיתי תקווה" (Tikvah Fellowship)
  3. ^ הכנס הראשון נערך ב-16 במאי 2019

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר למנויים בלבד איתן אבריאל, דלק ל־D9: האנשים שכספם מניע את ההפיכה המשטרית, באתר TheMarker‏, 5 במרץ 2023
  2. ^ אתר למנויים בלבד נתנאל שלומוביץ, פורום קהלת מקצץ את פעילותו ומפטר עשרות חוקרים, באתר הארץ, 2 באפריל 2024
  3. ^ מפעלי חינוך - תקווה בע"מ, באתר גיידסטאר
  4. ^ פעילות קרן תקווה, באתר קרן תקווה
  5. ^ סגל המרצים (אנגלית)
  6. ^ הרבנים החרדים נגד הקרן השמרנית: "סכנה גדולה", באתר "סרוגים", ‏11 בפברואר 2023
  7. ^ תוכנית כנס השמרנות הראשון – 2019, באתר "שמרנות ישראלית"
  8. ^ יואב שורק, ‏פתיחה חגיגית, השילוח, 15, יוני 2019
  9. ^ ספרו של בנימין נתניהו, באתר שיבולת
  10. ^ למרות האיסור: חברי כנסת משווקים חברה מסחרית, באתר העין השביעית
    הייעוץ המשפטי של הכנסת: זו לא פרסומת אסורה אם זה כולל אידיאולוגיה, באתר "שקוף"
  11. ^ על המכון, באתר מכון ארגמן ללימודים שמרניים - מבית קרן תקווה
  12. ^ הקאנון, באתר pod.link (באנגלית)
  13. ^ על הפורום, באתר הפורום הישראלי למשפט וחירות
  14. ^ הפורום הישראלי למשפט וחירות | קרן תקווה, באתר www.tikvahfund.org.il
  15. ^ צוות הפורום, באתר הפורום הישראלי למשפט וחירות
  16. ^ תאי סטודנטים, באתר הפורום הישראלי למשפט וחירות
  17. ^ הוועדה המייעצת, באתר הפורום הישראלי למשפט וחירות
  18. ^ אתר למנויים בלבד נתנאל שלומוביץ, ארגון ימין אמריקאי פועל לעצב בדמותו את מערכת המשפט בישראל, באתר הארץ, 11 בדצמבר 2020
  19. ^ ועדה מייעצת בינלאומית, באתר "הפורום הישראלי למשפט וחירות"
  20. ^ הפורום הישראלי למשפט וחירות, באתר "קרן תקווה"
  21. ^ אריאל שנבל, השדרה החמישית פינת הציונות: תכנית לימודים מיוחדת בניו-יורק, באתר nrg‏, 6 בינואר 2013.
  22. ^ ציוץ של נדב אייל, באתר טוויטר, 26 במאי 2022
  23. ^ אתר למנויים בלבד גיא ליברמן, בעיטת קרן מימין, באתר "ידיעות אחרונות", 18 בינואר 2018
  24. ^ ההפגנה נגד הקרן בניו יורק, ציוץ בטוויטר, 9 במרץ 2023
  25. ^ מיצג מחאה יוצא דופן מול משרדי "קרן תקווה" בניו יורק, באתר חמ"ל, 9 במרץ 2023