קרל מאנהיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרל מאנהיים
Mannheim Károly
לידה 27 במרץ 1893
בודפשט, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 בינואר 1947 (בגיל 53)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, גרמניה, הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Golders Green Crematorium עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מעסיק אוניברסיטת גתה בפרנקפורט, בית הספר לכלכלה של לונדון, אוניברסיטת היידלברג עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Júlia Láng (19211947) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרל (קארוי) מאנהייםהונגרית: Mannheim Károly, בגרמנית: Karl Mannheim;‏ 27 במרץ 1893, בודפשט9 בינואר 1947, לונדון) היה סוציולוג יהודי-הונגרי. נחשב למייסדה של הסוציולוגיה של הידע, ממייסדי חוג יום ראשון בהונגריה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאנהיים נולד ולמד בבודפשט, ואחר כך בברלין – שם שמע הרצאות מפי גאורג זימל ב-1914פריז ובהיידלברג. הוא קיבל משרות בהיידלברג, בפרנקפורט, בבית הספר לכלכלה ולמדע המדינה של לונדון ובמכון לחינוך של אוניברסיטת לונדון.

מאנהיים היגר מספר פעמים במהלך חייו, מבחינה אינטלקטואלית וגאוגרפית, וניתן לחלק את חייו לשלוש תקופות עיקריות. עד 1911 חי בהונגריה, ובשנת 1919 עבר לגרמניה. בשנת 1933 פוטר מנהיים בשל ממוצא יהודי ונאלץ להגר לאנגליה, שם הוא נתמך על ידי מזכירתו גרטה לורקה, וחי שם עד מותו בשנת 1947.

בתקופה שבה שהה בגרמניה, שהייתה התקופה הפוריה ביותר בחייו, הוא פנה מפילוסופיה לסוציולוגיה וחקר את שורשי התרבות. מ-1922 ועד 1925 בהיידלברג הוא עבד תחת הסוציולוג הגרמני אלפרד ובר, אחיו של הסוציולוג הנודע מקס ובר. נורברט אליאס עבד כאחד מעוזריו (מאביב 1930 עד אביב 1933). מאמריו על הסוציולוגיה של הידע הפכו לקלאסיקה.

מאנהיים הציע גישה חדשה לחקר הקשר בין ידע לבין חברה. הוא אימץ את העמדה המרקסיסטית לפיה ידע מעוצב על ידי גורמים חברתיים ביחס למיקום החברתי שלהם, אך לא אימץ את התפיסה המרקסיסטית כי ידע כפוף לחלוטין למעמד החברתי. בכך פתח את הפתח להסבר מגוון ומורכב יותר על יסודותיו של הידע, הכולל לא רק מעמד חברתי אלא משתנים חברתיים אחרים, כמו למשל, ההבדלים בין הדורות ("דור סוציולוגי").

בתקופתו בבריטניה, מאנהיים ניסה לנתח את המבנה של החברה המודרנית בעזרת תכנון חברתי דמוקרטי וחינוך.

הספר "אידאולוגיה ואוטופיה" (1929), היה הספר הנדון ביותר של סוציולוג חי בגרמניה בזמן רפובליקת ויימאר; תרגומו האנגלי של הספר הפך לנכס צאן ברזל בתאוריה סוציולוגית בכלל ובסוציולוגיה של הידע בפרט. התאוריה של מאנהיים הייתה לנושאם של מחקרים וספרים רבים. מאנהיים עצמו לא כתב חיבורים שהוא החשיב לספרים מוגמרים, אלא מאמרים וחיבורים קצרים יותר, שלאחר מותו צורפו לספרים.

מבין האינטלקטואלים שהשפיעו עליו אפשר למנות את ג'רג' לוקאץ', גיאורג זימל, אדמונד הוסרל, קרל מרקס, אלפרד ומקס ובר, מקס שלר ווילהלם דילת'י. דרך אלה ואחרים, היסטוריציזם גרמני, מרקסיזם, פנומנולוגיה ופרגמטיזם אנגלו-אמריקאי השפיעו על יצירתו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרל מאנהיים בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא סוציולוגיה ובנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.