קרל היאסן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרל היאסן
לידה 12 במרץ 1953 (בן 71)
פורט לודרדייל, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת פלורידה, אוניברסיטת אמורי, בית הספר התיכוני פלנטיישן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס דיליס (1992)
  • Rebecca Caudill Young Reader's Book Award (2005) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.carlhiaasen.com
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרל היאסןאנגלית: Carl Hiaasen; נולד ב-12 במרץ 1953) הוא סופר מתח ועיתונאי אמריקני.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היאסן נולד וגדל בעיירה פלנטיישן, ליד פורט לודרדייל במדינת פלורידה בארצות הברית המשמשת כרקע לספריו, למשפחה ממוצא נורווגי, הבכור מארבעת ילדיו של עורך דין ומורה. לאחר סיום בית הספר התיכון נישא לקוני ליפורד, והחל ללמוד באוניברסיטת אמורי ב-1970. בעת לימודיו באוניברסיטה גילה כישרון לכתיבה הומוריסטית. ב-1972 עבר ללמוד באוניברסיטת פלורידה וב-1974 קיבל תואר ראשון בעיתונאות. בשנת 1996 התגרש, ונישא לפניה קליזר ב-1999. יש לו ילד מכל אחד משני קשרי הנישואין.

לאחר שעבד במשך שנתיים ככתב העיתון "קוקואה היום" בעיירה קוקואה בפלורידה, עבר לעבוד עבור מערכת המיאמי הרלד בשנת 1976, והוא עובד שם עד היום. משנת 1979 החל לעבוד כעיתונאי חוקר, וחקר את שדה הבניה והפיתוח, כשהוא חושף מזימות להרוס את נופה הטבעי של פלורידה עבור רווח קל. כמה מספריו סובבים סביב נושא זה, כגון הספר "שחיה בעירום" המתאר מזימה להרוס את ביצות האוורגליידס, באמצעות הזרמת שפכי חקלאות מזוהמים בזרחן. מאז 1985 החל לכתוב בעיתון טור שבועי.

בשנות ה-80 החל בקריירה כסופר מתח. ביחד עם ידידו ויליאם מונטלבנו פרסם שלושה ספרי מתח בין 1981 ל-1986 ("Powder Burn",‏ "Trap Line" ו-"A Death in China"). לאחר שמונטלבנו הפך לכתב חוץ, פרסם את ספרו הראשון ככותב עצמאי "Tourist Season" (עונת התיירות) ובו פיתח רבים מהמאפיינים שילוו את כתיבתו בעתיד.

מרבית כתיבתו של היאסן היא למבוגרים, אך כמה מספריו מיועדים לנוער. אחד מספרים אלו, "קריאת הינשוף", אף הוסרט, וזכה במספר פרסים המיועדים לסופרי ילדים. היאסן הוא שגילה את הסופר כריסטופר פאוליני כאשר קרא את ספרו "אראגון" שיצא בהוצאה עצמית, והתרשם ממנו עד כדי כך שהמליץ להוצאת "קנופף" עמה עבד להוציא את הספר לאור, וכך נחשף הספר לקהל הרחב.

ספריו של היאסן תורגמו לשפות רבות ובהן עברית. מספרי הנוער של היאסן תורגמו לעברית "קריאת הינשוף" ו"מתח על המים".

ביוני 2018 נהרג אחיו רוב היאסן (אנ') בפיגוע הירי במשרדי קפיטל גאזט בעיר אנאפוליס, מרילנד.

כתיבתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתיבתו של היאסן משקפת את הנושאים המעסיקים אותו כעיתונאי, וכתושב פלורידה. יצירותיו מסווגות כ"מותחנים סביבתיים" ולרוב תימצאנה על מדפי "ספרות המתח" בחנויות הספרים, על אף שהן יכולות להיקרא כרומנים מן הזרם המרכזי המתארים את מחשבותיו של היאסן על החיים המודרניים.

היאסן כותב באופן קצבי ומלא הומור. פלורידה המתוארת בספריו היא כוורת של אנשי עסקים תאבי בצע, פוליטיקאים שאפתנים, תיירים טיפשים, פועלים קשי יום, וטרוריסטים מיליטנטיים למען איכות הסביבה. זו אותה פלורידה אותה תיאר ג'ון מקדונלד באמצעות גיבורו טרוויס מקגי, המותאמת לשנות ה-90 ולעשור הראשון של המאה ה-21 בו נכתבו הספרים, ומתוארת בעין צינית וסאטירית.

ספריו של היאסן אינם מציגים תעלומת מתח, הנפתרת ככל שמתקדם הספר. הסוגה אותה חובב היאסן היא "Caper story", בו מתבצעת עלילת פשע מסובכת הנפרשת בפני הקורא על כל פרטיה. השאלה "מיהו הפושע" אינה קיימת, והיא מקבלת את התשובה לרוב בעמודו הראשון של הספר. ניסיונות המשטרה לאתר את הפושע או למנוע את הפשע אינם מרכז העלילה. ספרים אלו מתרכזים בתיאור ההתרחשויות והדמויות, ובטוויית עלילה מסובכת ורבת דמויות, כאשר השאלה היא לא "מי עשה זאת" אלא כיצד ישרדו הגיבורים את הסבך העלילתי המתוחכם שטווה להם היאסן, ומה יהיה הפיתול העלילתי הבא.

כתיבתו של היאסן היא מהירה, והאירועים המתוארים בספריו הם קיצוניים, אבסורדיים, ולעיתים אף פנטסטיים, על גבול הסוריאליזם. כך, למשל, ג'ואי, גיבורת "שחייה בעירום" איבדה את הוריה בתאונת מטוס בה השתלט דוב קרקס על הגה המטוס, ואילו בעלה הראשון נהרג כאשר צנחן שמצנחו לא נפתח נפל על ראשו בעת משחק גולף. הדמויות המתוארות בספרים הן לרוב על גבול הפשע ולעיתים מעבר לו, כל אחת ואחת מהדמויות ודמויות המשנה היא בעלת הרגלים אישיים מוזרים, ומניירות קיצוניות. רבות מהדמויות בספריו נטשו את החברה העירונית, על מנת לחיות בטבע, בביצות או באיים שפלורידה משופעת בהם.

דמות החוזרת ברבים מספריו של היאסן היא "קלינטון טיירי", פרופסור לספרות אנגלית, שחקן פוטבול במכללה, גיבור מלחמת וייטנאם המתמנה למושל פלורידה. לאחר שקבוצת יזמים מושחתים מנסה לשחד אותו, ומוגש כנגדה כתב אישום, והממסד המושחת מביא לזיכויה מכל עונש, נעלם טיירי מארמון המושל, והפך למתבודד בביצות המכונה "סקינק" (חומט), אם כי הוא מתייחס לעצמו כ"קפטן". מעת לעת הוא מגיח מהביצה, והפך למעין אגדה אורבנית. גבוה ומזוקן, בעל שיער ארוך ועין מלאכותית, אותה תלש מינשוף מפוחלץ, משמש טיירי כזרז לעלילה ברבים מן הספרים, ולעיתים יביא לפתרון סבך עלילתי בהופיעו כדאוס אקס מאכינה.

רוב ספריו של היאסן הם בדיוניים, אך יוצא דופן הוא "משחק כפול", מעין יומן מלא הומור המתאר את נסיונותיו של היאסן לשוב ולשחק גולף לאחר הפסקה בת שנים רבות, ואת ייאושו ונטישתו את המשחק בסופו של דבר.

מספריו שיצאו לאור בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סטריפטיז, תרגם יונתן פרידמן, הוצאת גוונים, 1995
  • סופה מתקרבת לחוף, תרגם יונתן פרידמן, זמורה ביתן, 1997.
  • הזוכה המאושר, תרגם יונתן פרידמן, זמורה ביתן, 2000.
  • כלבלב חולה תרגמה אירית מילר, זמורה ביתן, 2001.
  • קריאת הינשוף, תרגמה לילית ברקת, אמציה, 2004.
  • ראש דפוק, תרגם אורי בלסם, זמורה ביתן, 2004.
  • שחייה בעירום, תרגמו אורי לוטן ושרונה גורי, ספריית מעריב, 2006.
  • ילדת טבע, תרגמה שרונה גורי, ספריית מעריב, 2007.
  • מתח על המים, תרגמה אסנת הדר, הוצאת מטר, 2008.
  • משחק כפול, תרגם יורם ארנון, ספריית מעריב, 2010.
  • סטאר איילנד, תרגם יורם ארנון, ספריית מעריב, 2012.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרל היאסן בוויקישיתוף