קרב כירונאה (338 לפנה"ס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרב כירונאה
מלחמה: מלחמת הקודש הרביעית
תאריכי הסכסוך 2 באוגוסט 338 לפנה"ס
קרב לפני אין
קרב אחרי המצור על תבאי
מקום בויאוטיה
קואורדינטות
38°29′42″N 22°50′51″E / 38.495°N 22.8475°E / 38.495; 22.8475 
תוצאה ניצחון מוקדוני
הצדדים הלוחמים
מפקדים

כארס האתונאי
ליסיקלס מאתונה
תיאגנס מבויאוטיה

כוחות

30,000 חיילים
2,000 פרשים

35,000 חיילים

אבדות

לא ידוע

כמה אלפים

מהלכי קרב כירונאה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ממלכת מוקדון במותו של פיליפוס, 336 לפנה"ס

קרב כירונאה נערך ב-338 לפנה"ס בכירונאה אשר בבויאוטיה במהלך מלחמת הקודש הרביעית. הקרב היה ניצחונו הגדול ביותר של פיליפוס השני, אביו של אלכסנדר הגדול. בקרב הביסו המקדונים ובני בריתם את הכוחות המשולבים של אתונה ותבאי, ובכך הבטיחו את ההגמוניה המקדונית ביוון.

קו הלחימה של הקונפדרציה הורכב מהאתונאים באגף השמאלי, וחיילי תבאי באגף הימני, כאשר החבורה המקודשת של תבאי ניצבים בקצה הימני ביותר. במרכז עמדו חיילים משתי הערים. בצד המקדוני פיליפוס פיקד על האגף הימני, ואלכסנדר פיקד על האגף השמאלי תחת עינם הפקוחה של מיטב המצביאים המקדונים. ההטיירוי מוקמו בעורף המערך המקדוני.

מהלך הקרב[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי המקורות, שני הצדדים לחמו בעוז במשך זמן רב, עד שפיליפוס הורה לאגפו הימני לסגת אחורנית, האגף האתונאי תקף בהתלהבות, ולמעשה חשף את עצמו לאגף שמאל של המקדונים. תחת פיקודו של אלכסנדר, הצליחו המקדונים לאגף את היוונים. פיליפוס ניצל את ההזדמנות והורה לאגף הנסוג שלו לשנות כיוון ולעבור למתקפה חזקה. האתונאים המבוהלים, לא החזיקו מעמד מול המקדונים המנוסים, וברחו משדה הקרב, בהותירם את בני תבאי לבדם מול צבא מוקדון.

כוח תבאי המשיך להילחם בעוז, אך בסופו של דבר כותר והובס בידי המקדונים. הגדוד הקדוש של תבאי, גדוד עילית בן 300 לוחמים, הושמד כמעט לחלוטין - 254 מלוחמיו נהרגו והשאר נפצעו ונלקחו בשבי.

תוצאות הקרב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הקרב הושמד רוב צבא תבאי, וגם צבא אתונה ספג אבדות כבדות. פיליפוס, נפעם מאומץ לבם והקרבתם העצמית של התבאים, איפשר את הקמתו של גלעד לזכרם. המצביא האתונאי ליסיקלס הועמד למשפט באתונה, נמצא אשם בתבוסה המבזה, והוצא להורג.

לאחר הקרב לא נותר, למעשה, כוח שיכול היה להתנגד למקדונים, ופיליפוס שלח את בנו, אלכסנדר בן ה-18, לנהל משא ומתן לכניעת אתונה. פיליפוס הבטיח לחוס על הפולייס שנלחמו מולו, בתנאי שיצטרפו אליו, ויספקו חיילים ומשאבים לצורך מלחמתו בפרסים. האתונאים ובני בריתם, הופתעו מרוחב ליבו, והסכימו מיד.

פיליפוס הקים את הליגה הקורינתית, לפי דוגמת הליגה הדלית בהנהגת אתונה והליגה הפלופונסית בהנהגת ספרטה. בניגוד לבריתות יווניות קודמות, זכתה הליגה הקורינתית להצלחה, האריכה ימים והצליחה לגבש זהות לאומית יוונית ארוכת שנים.

מסופר כי לאחר הקרב, אמר אלכסנדר הגדול: "אבוי לי, אבי כבש את כל העולם, ולי לא נשאר דבר...".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרב כירונאה בוויקישיתוף