קרב הארדנים (1914)

קרב הארדנים
מערכה: החזית המערבית במלחמת העולם הראשונה
מלחמה: מלחמת העולם הראשונה
תאריכי הסכסוך 21 באוגוסט 191423 באוגוסט 1914 (3 ימים)
מקום יער הארדנים
קואורדינטות
50°15′00″N 5°40′00″E / 50.25°N 5.6666666666667°E / 50.25; 5.6666666666667 
תוצאה ניצחון גרמני
הצדדים הלוחמים

צרפתצרפת צרפת

הקיסרות הגרמניתהקיסרות הגרמנית הקיסרות הגרמנית

מפקדים

הקיסרות הגרמניתהקיסרות הגרמנית אלברכט, דוכס וירטמברג
הקיסרות הגרמניתהקיסרות הגרמנית וילהלם, נסיך הכתר של גרמניה

כוחות
אבדות

לא ידוע

לא ידוע

לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרב הארדנים היה אחד מן הקרבות הראשונים במלחמת העולם הראשונה. הקרב התרחש בין התאריכים 2123 באוגוסט 1914 והיה חלק מהמערכה על הגבולות, סדרת קרבות שהתחוללו באזור דרום בלגיה ומזרח צרפת.

הרקע לקרב[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי הערכות המודיעין הצרפתי, הכוחות הגרמנים שהיו ערוכים באזור יערות הארדנים היו מועטים ובעלי חימוש קל, ולא יכלו לעמוד בפני מתקפה צרפתית מהירה ובעלת קצב אש גבוה וציוד המתאים לקרב בשטח המיוער.

בהתאם למידע זה, התכוננו כוחות צרפתיים בפיקודו של הגנרל ז'וזף ז'ופר לפתוח במתקפה באזור יערות הארדנים על מנת לתמוך בכוחות הצרפתיים התוקפים באזור לורן. בדיעבד התברר, כי הערכות המודיעין הצרפתי היו שגויות ומולם עמד כוח צבאי גרמני גדול, ערוך ומאומן היטב. כבר ב-20 באוגוסט פתחו הכוחות הגרמניים בהתקפת נגד מול הצרפתים התוקפים באזור לורן, אך הגנרל ז'ופר החליט שלא לשנות את תוכניותיו באשר ליום המחרת.

מהלך הקרב[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדר הכוחות של הצדדים היריבים, שהשתתפו בקרב, כלל שתי ארמיות מכל צד. הכוח הצרפתי הורכב מן הארמיות השלישית והרביעית, שכללו כ-360,000 חיילים, ואילו הכוח הגרמני הורכב מן הארמיות הרביעית והחמישית, שכללו כ-380,000 חיילים.

הצבא הגרמני באזור הארדנים, פעל במסגרת תוכנית המערכה הגרמנית, שהותוותה בתוכנית שליפן לכיבוש צרפת. הוא נועד להתקדם באיטיות לתוך שטח צרפת, לתפוס עמדות מגננה, ולספק את הציר לתנועת האיגוף של הכוח הגרמני העיקרי, שרוכז באגף הימני. הכוח הצרפתי ניסה לתקוף את מרכז הכוח הגרמני המתקדם.

תנאי השטח המיוערים, שהיקשו גם כך על תנועת הכוחות היריבים, הוחמרו בשל ערפל כבד, שהיקשה מאוד על הראות, וגרם לשורה של קרבות היתקלות מטווח קצר. הכוחות הצרפתיים הצליחו אמנם להפתיע את הגרמנים, אך הם צוידו במדים בהירים. ללא כל הסוואה ובלטו על רקע היער החשוך. למרות ההפתעה הראשונית, הגרמנים, שהספיקו להתחפר בעמדות בהתאם לתוכנית המערכה שלהם, הגיבו באש מקלעים מטווח קצר וזכו לסיוע ארטילרי יעיל, שגרם אבדות כבדות לכוח הצרפתי התוקף.

תוצאות הקרב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצרפתים החלו בנסיגה מהירה ובלתי מאורגנת, בעוד כוחות גרמניים ממשיכים לזנב בהם. בשלב זה לא היה לפיקוד הצרפתי כל מידע מוסמך לגבי תמונת הקרב והיקף האבדות.

הניצחון הגרמני הברור בקרב הארדנים, הצלחתם בכיבוש השטח וההחזקה בו, הקנתה להם שליטה על מכרות הברזל האסטרטגיים באזור ואפשרה להם לבסס ראש גשר לתנועה עתידית של כוחותיהם אל תוך צרפת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרב הארדנים בוויקישיתוף