קפסאיצין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפסאיצין
כתיב כימי C₁₈H₂₇NO₃ עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר CAS 404-86-4
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מולקולת קפסאיצין בתלת-ממד
מבנה מולקולת הקפסאיצין 8-Methyl-N-vanillyl-trans-6-nonenamide

קפסאיציןאנגלית: Capsaicin) הוא תרכובת אורגנית שומנית האחראית לחריפות של פלפלת הצ'ילי ומינים אחרים של פלפלת. צמחי הפלפלת פתחו את הקפסאיצין כאמצעי הגנה על זרעיהן העדינים מפני חיות בעלות שיניים, לכן התרכובת מרוכזת על וסביב זרעי הצ'ילי. הניזונות העיקריות מפלפל הצ'ילי הן עופות מכיוון שאינן בעלות שיניים ולא פוגעות בזרעים.

החומר נספג דרך רקמות ריריות ואחראי לטעם החריף של מאכלים כמו פלפל צ'ילי, אך הוא אינו החומר הגורם לטעמו החריף של פלפל שחור (ראו פיפרין). כמו כן, הוא המרכיב הפעיל בתרסיס פלפל.

תכונות החומר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שימוש רפואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחינה ביולוגית, פעולתו היא גירוי של עצבים לירי מתמשך של אות כאב "חם". הקפסאיצין גורם לחדירות מוגברת של קרום תא העצב לקטיונים של נתרן ואשלגן וכך להעברת אות זהה לזה המועבר בגירוי התא על ידי חום. גירוי זה משפיע בעיקר על יונקים, לרבות האדם. מאידך, ניתן להשתמש בו גם לשיכוך כאבים, על ידי אלחוש זמני מוקדם ומשיחת המקום הפגוע בקפסאיצין. לאחר פעולה זו המרווחים הפוסט-סינפטיים מתרוקנים ממוליכים עצביים לתקופה של עד מספר ימים, בתקופה זו אין כלל תחושה באזור. טכניקה זו משמשת לטיפול בנפגעי כוויות קשים בתקופת ההחלמה הראשונית ובדלקות מפרקים מסוימות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא כימיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.