קפטן הוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפטן ג'יימס הוק
Captain James Hook
קפטן הוק
קפטן הוק
יוצרים ג'יימס מתיו ברי עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות קולין אודונהיו, Ernest Torrence, ריס איוואנס, כריסטופר ווקן, ג'ייסון אייזקס, גארט הדלונד, דסטין הופמן, סטנלי טוצ'י עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
מין זכר
מקצוע פיראט (שודד ים), רב-חובל, סייף
דמויות קשורות
חברים סמי (חובל ראשון ומשרתו האישי של הוק)
אויבים פיטר פן, התנין המטקטק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קפטן הוק ופיטר פן בדו-קרב

קפטן ג'יימס הוקאנגלית: Captain James Hook) הוא הנבל הראשי בסיפורו של ג'יימס מתיו ברי, "פיטר פן". קפטן הוק הוא מנהיג שודדי הים ואויבו של פיטר פן.

דמותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי הסיפור, כרת פיטר פן את ידו של הוק ונתן אותה (עם שעון היד שעליה) כמזון לתנין הגדול; מאז משתמש הוק בוו ברזל (באנגלית: הוק), במקום יד. התנין עוקב אחרי הוק במטרה לטעום שוב מבשרו, ותקתוקו של שעון היד שנשאר בקרבו מבשר על התקרבותו. הוק מבטא שנאה רבה לפיטר פן ואף אובססיביות כלפיו; הוא חולם לראות את פיטר פן ו"הילדים האבודים" צועדים על קרש לקראת מותם בסיפון הג'ולי רוג'ר.

בספר פיטר פן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר פיטר וונדי חוטף הוק את ונדי, אשר בה הוא מאוהב, וזאת על מנת לפתות את פיטר פן, אשר רואה בוונדי את אימו המאמצת, לדו-קרב אחרון. בסופו של הדו-קרב נאלץ הוק לבחור אם להיכנע או למות; הוא מעדיף להיאכל על ידי התנין מאשר להיכנע לפיטר, וזורק עצמו אל מלתעות התנין ומת. לפני מותו הוא מצליח לנעוץ בפיטר פן את חרבו ומקניט אותו.

למרות מותו בספר המקורי, דמותו של הוק יצרה רושם רב בקהל הקוראים, ולכן רוב ספרי ההמשך שנכתבו לספר זה מוצאים דרך כלשהי להחזיר את הוק ולעסוק בו בעלילתם כאויבו של פיטר פן.

בספרים ובסדרות אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי הספר "פיטר ולוכדי הכוכבים", כינויו המקורי של הוק היה "שחורשפם".

הוק (סרט)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרט "הוק" של סטיבן ספילברג משנת 1991 מגולם קפטן הוק בידי דסטין הופמן. הוק, ששרד את התנין ועשה ממנו מגדל שעון בכיכר הנמל, מחפש טעם לחייו אחרי שפיטר פן התבגר ועזב את ארץ לעולם לא לטובת חיי משפחה בורגניים בלונדון. הוק מחליט לנקום בפיטר פן וחוטף את ילדיו על מנת לזמנו לדו-קרב חוזר. טינקרבל לוקחת את פיטר פן - עכשיו עורך דין מבוגר ואפרורי - במטרה שיילחם בקפטן הוק ויציל את ילדיו. הוק מקצה לטינקרבל שלוש יממות על מנת להפוך את פיטר פן לאתגר ראוי לשמו. בינתיים הוק מתחבב על בנו של פיטר, ג'ק, אותו הוא מטפח על מנת לנקום בפיטר פן.

עד עצם היום הזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרת הטלוויזיה של ABC "עד עצם היום הזה" (ובאנגלית Once Upon a Time), דמותו גולמה על ידי קולין אודונהיו במשך שש עונות (2–7) בה הוא הוצג כאדם שחזר למוטב. בנו של ברנן ואליס ג'ונס ואחיו של ליאם ואהבת האמת של אמה. לאחר מות אחיו, במשלחת שיצאה לארץ לעולם לא, השתלט על הספינה והפך לפיראט. הוא מתאהב במילה, אשתו של עוץ לי גוץ לי. עוץ לי גוץ לי הורג אותה וכורת לקיליאן את היד, אשר מוחלפת על ידו בקרס שנתן לו את הכינוי "קפטן הוק". אחרי מפגשו עם עוץ לי גוץ לי, הוק קורא לו בשם 'קרוקודיל', זאת מכיוון שעורו של עוץ לי גוץ לי שדומה לעור של קרוקודיל בגלל היותו האפל, ובנוסף אזכור לקרוקודיל שלקח את ידו. בהמשך הוא פוגש את בלפייר, בנו של עוץ לי גוץ לי, ומלמד אותו על חיי הפיראטים. בלפייר בורח והוק חובר לקורה, אמה של רג'ינה, כדי שתעזור לו לנקום בעוץ לי גוץ לי. כאשר הקללה מגיעה קורה מגינה עליהם והם קופאים במשך 28 שנים עד להסרת הקללה.

כשהקללה מוסרת ממשיכים קורה והוק בתוכניתם. הוק פוגש את אמה ושלגייה אשר מגיעות ליער המכושף. כאשר הן מצליחות לחזור לביתן, הוק וקורה מגיעים אחריהן. הוק ממשיך לנסות לנקום בעוץ לי גוץ לי אך ללא הצלחה. כאשר הנרי נחטף לארץ לעולם לא, הוק מתלווה לגיבורים ולעוץ לי גוץ לי כדי להצילו, לאחר חזרתם לסטוריברוק והחילוף גוף בין פן להנרי, מבטלת רג'ינה את הטלת הקללה של פן, מה שגורם להוק ולשאר הגיבורים, פרט לאמה והנרי, לחזור ליער המכושף. בחזרה ביער, נפרד הוק מהגיבורים ויוצא לחפש את הספינה שלו. הוא מקבל מכתב אשר מורה לו למצוא את אמה ולתת לה שיקוי זיכרון כדי שתוכל לחזור להציל אותם. הוא מוצא את אמה וביחד הם חוזרים לסטוריברוק. הם נלחמים מול זלינה, המכשפה המרשעת מן המערב ובסוף העונה הוא ואמה חוזרים בטעות בזמן ומצילים את אשתו של רובין הוד, וגם בטעות מחזירים את אלסה מהעבר. לאחר שהם עוזרים לאלסה לחזור לביתה, ובמהלך הזמן הזה היחסים בין אמה והוק מתקרבים ועוץ לי גוץ לי לוקח להוק את הלב מכיוון שהוא צריך אותו כדי להשתחרר מהפגיון שלו, לבסוף מגורש עוץ לי גוץ לי על ידי בל.

נלחמים מול עוץ לי גוץ לי וחברותיו המרושעות. לבסוף, אמה הופכת לאפלה והחבורה הולכת אחריה לקמלוט, שם הם עושים כל שביכולתם לעזור לאמה. אמה הופכת את הוק ל'אפל' בניגוד לרצונו בשביל שימשיך לחיית ולא ימות לאחר שנפצע מהאקסקליבר והוא כועס מאוד על כך. הוק נכנע לצד האפל וגם הוא מטיל על כולם קללה שמחזירה אותם לסטוריברוק. בהמשך, הוא נהרג על מנת שהאופל לא יתקיים יותר ואמה והגיבורים יוצאים אחריו לשאול כדי להחזירו לחיים. לאחר שהם לא מצליחים במשימה הם חוזרים לסטוריברוק והוק, שעזר להביס את האדס, מקבל מתנה מיוחדת מזאוס אשר מאפשר לו לחזור לחיים. בתחילת העונה השישית הוא ואמה עוברים לגור ביחד ובסוף הוא מציע לה נישואין והוא מתחתן עם אמה ובסוף העונה השביעית מתגלה לנו שהביא עמה ילדה בשם הופ (Hope, "תקווה").

בסרטי דיסני ובסדרות דיסני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרט המצויר של דיסני, מוצג הוק כפחדן וטיפש. הוא קורא לעזרה לעיתים קרובות, ובגדיו נקרעים לאורך הסרט. עם זאת, לדמותו כבוד עצמי. בסרט נמצא הוו בידו השמאלית של הוק ולא ביד ימין כמתואר בספר.

הוק הופיע בסדרות נוספות של דיסני, כאויבו של מובי דאק, דודו של דונלד דאק, וכן בסדרות המצוירות של מיקי מאוס (כולל הסרט "Mickey's house of mouse / villians" כאחת הדמויות הראשיות). הוא מופיע גם ב-"Kingdom Hearts", משחק של דיסני, וכן ב"ג'ייק והפיראטים מארץ לעולם לא".

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ב"דיג'ימון" ישנם שני דיג'ימונים המבוססים עליו: הוּקמון וקפטן הוּקמון.
  • ב"עולם הווינX" קפטן הוק מתואר כפושע ערמומי בעל אדרת שמסווה אותו. כמו כן טינקרבל מצמיחה לו את היד מחדש, והוא מחליף את הקרס ביד מכוסה כפפה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קפטן הוק בוויקישיתוף