קפטן אמריקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפטן אמריקה
Captain America
קפטן אמריקה, כפי שהופיע על עטיפת החוברת Captain America Vol.6 #2 מאוגוסט 2011, אמנות מאת סטיב מקניבן.
קפטן אמריקה, כפי שהופיע על עטיפת החוברת Captain America Vol.6 #2 מאוגוסט 2011, אמנות מאת סטיב מקניבן.
סוג גיבור-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה Captain America Comics #1
(מרץ 1941)
יוצרים ג'ו סיימון, ג'ק קירבי
גילום הדמות

כריס אוונס ("היקום הקולנועי של מארוול")
אנתוני מאקי ("הפלקון וחייל החורף")

ואייט ראסל ("הפלקון וחייל החורף")
מידע
שם אמיתי סטיבן "סטיב" רוג'רס
כינויים קפטן אמריקה, סטיב, נווד, הקפטן, קאפ, רוג'ר סטיבנס, סטיבן גרנט רוג'רס, ברט הנדריק, נשק I, "מניף המגן", זקיף החופש, הנוקם עטוף-הכוכבים, קרוסבונז, מלך העכבישים, סטיבי, רוג'ר גרנט, "בלונדי", נובה
סטטוס חי
מקום לידה ברוקלין עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע איש צבא
מומחיות קרב פנים אל פנים, אמנויות לחימה, קליעה, טקטיקן אמן
כוחות הזדקנות איטית, יכולת החלמה מוגברת, מאפיינים פיזיים משודרגים מעל ומעבר לגבולות היכולת האנושית
יכולת אקרובטית גבוהה, מיומנות באמנויות לחימה, קרב פנים אל פנים וטקטיקה, כוח רצון מוגבר, בעל מגן העשוי מסגסוגת פלדה-ויברניום בלתי שבירה
כלי נשק מגן מסגסוגת פלדה-ויברניום בלתי שבירה
חבר בקבוצה האוונג'רס
חבר לשעבר בקבוצה S.H.I.E.L.D, הידרה (כפיל הקוביה הקוסמית), אילומינטי, האוונג'רס הסודיים, האוונג'רס המופלאים, האוונג'רס החדשים, הדפנדרס הסודיים, הפולשים, הגואלים
אזרחות אמריקנית
דמויות קשורות
משפחה סטיבן רוג'רס (אב קדמון, מת)
ג'וזף ושרה רוג'רס (הורים, מתים)
ליאופולד זולא (בן מאומץ), מרגרט "פגי" קרטר (אישה)
חברים טוני סטארק, נטשה רומאנוף, קלינט ברטון, ברוס באנר, ת'ור, הווארד סטארק, פיטר פארקר
אויבים תאנוס, הגולגולת האדומה, הידרה (קומיקס)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קפטן אמריקהאנגלית: Captain America) הוא דמות בדיונית של גיבור-על המופיעה בחוברות הקומיקס ביקום מארוול קומיקס. הדמות נוצרה על ידי הכותב ג'ו סיימון והמאייר ג'ק קירבי והופיעה לראשונה בחוברת Captain America Comics #1 ממרץ 1941 של חברת טיימלי קומיקס (קודמתה של מארוול קומיקס). דמותו של קפטן אמריקה עוצבה בתור חייל-על פטריוטי אשר לחם לצד בעלות הברית בתקופת מלחמת העולם השנייה, והיה לדמות הפופולרית ביותר של החברה בתקופת המלחמה. לאחר המלחמה חלה ירידה בפופולריות של גיבורי-העל, ופרסומן של חוברות קפטן אמריקה הופסקו בשנות ה-50. בשנת 1964, חברת מארוול החייתה מחדש את הדמות, שנשארה עמוד התווך של החברה במשך חמישה עשורים.

קפטן אמריקה לובש חליפה בעלת מוטיב של הדגל האמריקני ונושא מגן בלתי ניתן להשמדה בו הוא משתמש כנשק. האלטר אגו של הדמות הוא סטיב רוג'רס, בחור שברירי וחלש אשר שודרג מעל ומעבר לגבולות היכולת האנושית בעזרת נסיוב נסיוני כדי לעזור לממשלת ארצות הברית במלחמת העולם השנייה. לקראת סיום המלחמה הוא הוקפא תחת הקרח וגופתו נשמרה בהקפאה קריוגנית עד אשר הוחייתה מחדש בזמנים המודרניים. אף על פי שדמותו של קפטן אמריקה הצטיירה לעיתים כאדם שנאבק לשמור על האידיאלים שלו מחוץ לתקופת הזמן שלו, רבים מכבדים אותו והוא הפך למנהיגה של קבוצת האוונג'רס.

דמותו של סטיב רוג'רס מדורגת במקום השישי ברשימת מאה גיבורי העל הגדולים, לפי אתר IGN,[1] וכן במקום ה-21 ברשימת 50 דמויות הקומיקס הגדולות של כל הזמנים לפי מגזין אמפייר.[2] את דמותו של סטיב רוג'רס בסרטי היקום הקולנועי של מארוול "קפטן אמריקה", "הנוקמים", "קפטן אמריקה: חייל החורף", "הנוקמים: עידן אולטרון","קפטן אמריקה: מלחמת אזרחים", "הנוקמים: מלחמת האינסוף" ו"הנוקמים: סוף המשחק" מגלם השחקן כריס אוונס.

היסטוריה פרסומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תור הזהב[עריכת קוד מקור | עריכה]

החוברת הראשונה של קפטן אמריקה, מרץ 1941. אויר על ידי ג'ו סיימון וג'ק קירבי

קפטן אמריקה נוצר כדמות פוליטית גרידא בשנת 1941 על ידי הכותב ג'ו סיימון והמאייר ג'ק קירבי, לאחר שאלה התנגדו מבחינה מוסרית למעשיה של גרמניה הנאצית, בשנים שהובילו למעורבותה של ארצות הברית במלחמת העולם השנייה. המהדורה הראשונה של Captain America #1 - שיצאה בתקופה שלפני המתקפה על פרל הארבור - הראתה את הגיבור מכה בפניו של אדולף היטלר. המהדורה מכרה קרוב למיליון עותקים וספגה ביקורות שנויות במחלוקת.

אף על פי שקדם לו גיבור-על פטריוטי בשם "המגן" של חברת ארצ'י קומיקס, קפטן אמריקה הפך לדמות הבולטת והחביבה ביותר בקרב גיבורי-העל שהוצגו בתקופה שלפני מלחמת העולם השנייה ובמהלכה. הדבר התבטא בעובדה היוצאת דופן לזמנה שהדמות כיכבה בסדרת חוברות משלה מאשר סדרת אנתולוגיה, כמו יתר הדמויות. פופולריות זו משכה את תשומת לבה של חברת ארצ'י קומיקס בשל הדמיון הרב שנושא המגן המשולש של הדמות לסמל שבחזה הגיבור של חברתם. כתגובה, גודמן וסיימון יצרו מגן מעוגל שהפך ברבות השנים לאלמנט מסורתי של הדמות. יחד עם שותפו הצעיר באקי, קפטן אמריקה נלחם בנאצים, יפנים ושאר איומים לאמריקה ולבעלות הברית. סטנלי לייבר, הידוע כעת כסטן לי, הציג מחדש את המגן ככלי הטלה החוזר לבעליו בחוברת השלישית של הסדרה.

סיימון וקירבי עבדו יחד על הכותר למשך עשרה גליונות, עד אשר עברו לחברת DC קומיקס בסוף 1941. צמד המאיירים אל אוויסון וסיד שורס החליפו אותם בשנים שלאחר מכן. עד לאמצע שנות ה-40, דמותו של קפטן אמריקה הופיעה גם בכותרי החוברות של All Winners Comics #1-19, Marvel Mystery Comics #80-84, 86-92, USA Comics #6-17 ו-All Select Comics #1-10.

בתקופה שלאחר המלחמה, הפופולריות של גיבורי-העל דעכה, וקפטן אמריקה הנהיג את חבורת מארוול הראשונה, All-Winners Squad. לאחר שבאקי נורה ונפצע, החליפה אותו חברתו של קפטן אמריקה בטסי רוס, שהפכה לגולדן גירל. סדרת הכותרים הסתיימה בחוברת מספר 73, ביולי 1949. חברת אטלס קומיקס - אחת החברות שתתאחדנה לכדי חברת מארוול - ניסתה להחיות את דמותו של קפטן אמריקה בכותר Young Men #24 מדצמבר 1953, יחד עם הלפיד האנושי המקורי ונאמור למשך ארבע חוברות. ניסיון החייאת גיבורי-העל נחל כישלון, וכותר הדמות בוטל בחוברת מספר 78 (ספטמבר 1954).

תור הכסף והארד[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – תור הכסף של הקומיקס, תור הארד של הקומיקס

בשלהי 1963 הופיעה דמותו של קפטן אמריקה לצד הלפיד האנושי מארבעת המופלאים במהלך מפגן של השניים.[3] בסיפור, שנכתב על ידי סטן לי ואויר על ידי ג'ק קירבי, קפטן אמריקה תואר כגיבור מלחמה אגדי שחזר אחרי שנים רבות של פרישה. הסיפור מסתיים בגילוי כי קפטן אמריקה הוא מתחזה בשם אקרובט, שהיה יריבו של הלפיד האנושי והובס על-ידו בחוברת Strange Tales #106. בפאנל האחרון של הסיפור הובהר שהיה זה מבחן כדי לראות אם הקוראים רוצים שקפטן אמריקה יחזור.

לאור תגובות נלהבות של קהל הקוראים, קפטן אמריקה הוצג רשמית מחדש בחוברת מספר 4 של האוונג'רס במרץ 1964, שבה הוסבר כי בימים האחרונים של מלחמת העולם השנייה נפל רוג'רס מכלי טיס בלתי מאויש לתוך האוקיינוס האטלנטי והוקפא למשך תקופה ארוכה. עד מהרה הוא הפך למנהיג הקבוצה. בעקבות הצלחתם של גיבורי-על נוספים שהוצגו מחדש בתקופה זו, קפטן אמריקה הוצג כגיבור אשר נרדף על ידי זכרונות עבר ומנסה להתאקלם לחברה של שנות ה-60.

אחרי שהתארח לצידו של איירון מן בחוברת משותפת,[4] קפטן אמריקה זכה לסיפור סולו משלו, שהציג מחדש את סיפור מקורה של הדמות בתקופת מלחמת העולם השנייה, לצד שותפו הצעיר באקי מתור הזהב של הקומיקס.[5] קירבי אייר את כל הסיפורים - למעט שניים - של חוברות Tales of Suspense, ששינו את שמם ל-Captain America החל מחוברת מספר 100 (אפריל 1968). שנות ה-70 הביאו עימן סיפורים חדשים וגרסאות שונות לדמותו של קפטן אמריקה, בהם מספר גיבורי על לקחו על עצמם את זהותו לאחר שזה הוקפא. בשנים אלו שבו לאייר את הדמות ג'ק קירבי וסיד שורס, נוסף על ג'ון רומיטה האב וגיל קיין בין היתר. סדרה זו, שנחשבת בעיני חוקרים והיסטוריוני קומיקס ככרך הראשון של קפטן אמריקה, נמשכה כ-454 חוברות והסתיימה באוגוסט 1996.

העידן המודרני[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – העידן המודרני של הקומיקס
עטיפת חוברת Captain America Vol.4 #1 מיוני 2002, כמחווה לאיגרות מלחמה של הדוד סם הקוראות להשתתפות במאמץ המלחמתי, אמנות מאת ג'ון קסדי.

הכרך הראשון של קפטן אמריקה המשיך כמעט מיידית בכרך שני למשך 13 חוברות כחלק מאירוע הקרוס אובר "הגיבורים נולדים מחדש" (נובמבר 1996-נובמבר 1997), כרך שלישי למשך 50 חוברות (ינואר 1998-פברואר 2002) וכרך רביעי למשך 32 חוברות (יוני 2002-דצמבר 2004). על עטיפת החוברת הראשונה של הכרך הרביעי מיוני 2002 הופיע איורו של קפטן אמריקה אוחז בדגל ארצות הברית ומרים את מגנו, כשברקע תפאורת מלחמה. עטיפה זו מבוססת על כרזה שהתפרסמה בשנת 1942, בה הופיע הדוד סם, והקוראת לאזרחים לקנות איגרות מלחמה כתרומה למאמץ המלחמתי.

הכרך חמישי של סדרת קפטן אמריקה החל בינואר 2005 ונמשך עד אוגוסט 2011 למשך 50 חוברות. לקראת מחציתו של הכרך וכחלק מההשלכות של אירוע הקרוס-אובר של מארוול "מלחמת האזרחים", קפטן אמריקה נהרג בחוברת מספר 25 (מרץ 2007). מותו הכה בתדהמה את יוצרו ג'ו סיימון, שציין כי זהו זמן לא מתאים לו ללכת, וכי אנשים זקוקים לו נואשות. סדרות ספין אוף אשר פורסמו באותה תקופה כוללות את "קפטן אמריקה: זקיף החירות" (ספטמבר 1998-אוגוסט 1999) ו"קפטן אמריקה והפלקון" (מאי 2004-יוני 2005). קפטן אמריקה של שנות ה-40 הופיע לצידם של הלפיד האנושי המקורי והסאב-מרינר במיני-סדרה בת 12 חוברות פרי יצירתו של אלכס רוס, ששמה Avengers/Invaders. המיני-סדרה "קפטן אמריקה: הנבחר" משנת 2007 - פרי עטו של הסופר דייוויד מורל - מביאה את רגעיו האחרונים של סטיב רוג'רס במפקדת S.H.I.E.L.D, כאשר רוחו מדריכה חייל צעיר הנלחם באפגניסטן. מיני-סדרה זו אינה מהווה חלק מההמשכיות של יקום מארוול.[6][7]

עם סיומו של הכרך החמישי, סדרת החוברות חזרה לכרך הראשון תחת מיספור מחודש החל מחוברת מספר 600 (אוגוסט 2009) ועד לחוברת 619 (אוגוסט 2011). סטיב רוג'רס חזר לחיים במיני-סדרה בת שש חוברות בשם "קפטן אמריקה: נולד מחדש", ובהתעקשותו של רוג'רס, בארנס המשיך בתפקידו כקפטן אמריקה החדש החל מהסיפור "קפטן אמריקה: מי ישא את המגן?". רוג'רס קיבל מיני-סדרה משלו, "סטיב רוג'רס: סופר-חייל", ונטל את המנהיגות על יחידת המבצעים המיוחדים האוונג'רס הסודיים. הוא שב לתפקידו המלא כקפטן אמריקה במאי 2011, לאחר שבאקי נחשב למת באירועי "הפחד עצמו", ושב לככב בכרך שישי של סדרת הדגל שלו, שנמשך כ-19 חוברות מספטמבר 2011 ועד לדצמבר 2012, וכן בכרך הרביעי של חוברות האוונג'רס (יולי 2010-ינואר 2013). בהרצה המחודשת "מארוול עכשיו!" בתום אירועי "אוונג'רס נגד אקס-מן", נודע כי רוג'רס ישוב לככב בכרך שביעי של סדרת הסולו (25 חוברות, ינואר 2013-דצמבר 2014), בנוסף לכרך חמישי בסדרת האוונג'רס וכן בסדרה החדשה "האוונג'רס המופלאים", שמאגדת גיבורי-על מקבוצת האוונג'רס ומוטאנטים מקבוצת האקס-מן.

כשנוסחת הסופר-חייל נשאבה מתוך סטיב רוג'רס והוא עבר תהליך מואץ של הזדקנות, נטל הזהות של קפטן אמריקה עבר לבן בריתו הוותיק סאם וילסון והסדרה שינתה את שמה ל-All-New Captain America, שנמשכה 6 חוברות מינואר עד יוני 2015. סדרת החוברות Captain America: Sam Wilson, הידועה ככרך השמיני של קפטן אמריקה, נמשכה כ-24 חוברות מדצמבר 2015 ועד ספטמבר 2017. באותה תקופה, הקוביה הקוסמית קיבלה בינה מלאכותית והחזירה לסטיב רוג'רס את נעוריו. זאת ועוד, אירועי "אימפריה סודית" הראו תפנית באישיותו של קפטן אמריקה, שהתגלה כסוכן רדום של הידרה במהלך שעורר את זעמם של קוראים רבים בנוגע למוסריותה של דמות הדגל של החברה, המזוהה עם ערכי הפטריוטיות האמריקנית. מאז, התגלה כי מדובר בכפיל של קפטן אמריקה, וסטיב רוג'רס האמיתי שב לככב במיספור מחדש של הכרך הראשון החל מחוברת מספר 695 באוקטובר 2017, הרצה קצרה שנמשכה עד לחוברת מספר 704 (אוגוסט 2018).

בספטמבר 2018 החלה הרצתו של הכרך התשיעי בסדרת הדגל של קפטן אמריקה תחת כתיבתו של טא-נהאסי קואטס.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-40[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטיב רוג'רס נולד ב-4 ביולי 1918 בלואר איסט סייד ברובע מנהטן, ניו יורק לשרה וג'וזף רוג'רס, מהגרים איריים.[8] אביו מת כשסטיב היה ילד ואמו מתה מדלקת ריאות בנעוריו. לפני שארצות הברית הצטרפה למלחמת העולם השנייה בתחילת 1940, סטיב היה סטודנט לאמנות יפה, בעל מראה גבוה וכחוש. בהיותו מודאג מעליית הרייך השלישי לשלטון, סטיב ניסה להתגייס לצבא האמריקני אך נדחה עקב מאפייניו הפיזיים. מאמציו משכו את תשומת לבם של הגנרל צ'סטר פיליפס ופרויקט "לידה מחדש", השואף לפתח את האמצעים ליצירתם של חיילים נעלים מבחינה פיזית. רוג'רס התנדב להיות נושא המחקר ולאחר סלקציה קדחתנית נבחר להיות שפן הניסיונות האנושי הראשון לנסיוב ה"סופר-חייל" שפותח על ידי ד"ר ג'וזף ריינשטיין,[9][10] שם ששוכתב בהמשך לד"ר אברהם ארסקין.[11]

רוג'רס מקבל זריקות ומנות לבליעה של הנוסחה, וכן נחשף לפרץ מבוקר של קרני ויטה שמפעילה ומייצבת את הכימיקלים בגופו. על אף שהתהליך היה מפרך, הוא הצליח לשנות את הפיזיולוגיה של רוג'רס ממצב שברירי ליעילות המקסימלית האנושית, ולשדרג את מאסת שריריו ואת הרפלקסים. ארסקין מצהיר על רוג'רס כי הוא גזע האדם החדש וכי הוא בן אנוש כמעט מושלם.[10] התהליך אותו סטיב רוג'רס עבר שונה מגרסה לגרסה. בגרסה המקורית משנת 1941 הוזרקה לו הנוסחה. בגרסת Tales of Suspense #63 (מרץ 1965), קוד האתיקה של הקומיקס אסר על השימוש בסמים, ולכן הזריקה הוחלפה בשתיית הנוסחה. בחוברת מספר 109 הוצגו לראשונה קרני הויטה, על אף שצוין כי רוג'רס גם שתה את הנוסחה קודם לכן. הסיפור המחודש בחוברת מספר 255 שילב בין שלוש הגרסאות.

ארסקין סירב לרשום בכתב את המרכיבים לנוסחת ה"סופר-חייל". לכן, כשהמרגל הנאצי היינץ קרוגר יורה בד"ר ארסקין לאחר התהליך, שיטתו של ארסקין ליצירת חיילי-על נוספים מתה עמו. מעשיו הראשונים של סטיב רוג'רס לאחר שינוי הצורה שעבר היו לנקום את מותו של ארסקין. ממשלת ארצות הברית אינה מסוגלת ליצור חיילי-על נוספים ומבקשת למנוע את חשיפת התקרית. היא משתמשת ברוג'רס הן כמודיעין מסכל והן כסמל תעמולה כנגד ראש המפעילים הטרוריסטים, הגולגולת האדומה. למטרה זו, ניתנים לרוג'רס תלבושת המעוצבת לפי דגל ארצות הברית,[8] מגן חסין כדורים, נשק אישי ושם הקוד "קפטן אמריקה". ניתנת לו גם זהות סודית כטוראי חיל רגלים שלומיאל במחנה אימונים בווירג'יניה. עד מהרה, רוג'רס מתיידד עם דמותג המחנה הצעיר, ג'יימס ביוקנן "באקי" בארנס.[9]

בארנס מגלה אודות הזהות הסודית של רוג'רס ומציע לו לשמור על זהותו בסוד אם יהפוך לשותפו של קפטן אמריקה. במהלך הרפתקאותיהם המשותפות, נשיא ארצות הברית פרנקלין דלאנו רוזוולט מעניק לרוג'רס מגן חדש, המחושל מסגסוגת פלדה וויברניום, חומר קשיח ובלתי ניתן להשמדה. המגן החדש קל כנוצה ומשמש את קפטן אמריקה ככלי הטלה אפקטיבי החוזר חזרה כבומרנג. הנשק הוכח כה יעיל שקפטן אמריקה מוותר על הנשק האישי שלו.[11] למשך שנות המלחמה, רוג'רס ובאקי נלחמים נגד האיום הנאצי לבדם וגם כחלק מחבורת גיבורי העל "הפולשים".[12]

בסוף אפריל 1945, בימים האחרונים של מלחמת העולם השנייה, קפטן אמריקה ובאקי מנסים לעצור את יריבם ברון זמו מלהשמיד כלי טיס בלתי מאויש נסיוני. זמו משלח את המטוס עם פצצה עליו כאשר רוג'רס ובאקי בעקבותיו. הם מצליחים לעלות על המטוס לפני שהוא ממריא, אך כאשר באקי מנסה לנטרל את הפצצה, היא מתפוצצת כשהמטוס באוויר. הנער נחשב למת, ורוג'רס נופל למימי האוקיינוס הקפואים. אף גופה אינה מתגלה ושניהם נחשבים למתים. בדיעבד נודע כי אף אחד מהם לא נהרג.[13]

סוף שנות ה-40 ושנות ה-50[עריכת קוד מקור | עריכה]

קפטן אמריקה הוסיף להופיע בקומיקס למשך השנים הבאות, כאשר הוא משתנה מגיבור מלחמת העולם השנייה הנלחם בנאצים לגיבור הנלחם באיום החדש של ארצות הברית, הקומוניזם. אולם, החייאתה של הדמות בשנות ה-50 הייתה קצרת מועד, ומאורעות שקרו בתקופה זו שונו מאוחר יותר כדי להראות שמספר דמויות פעלו תחת שם הקוד של קפטן אמריקה כדי להסביר שינויים שעברו על הדמות. ממשיכיו אלה של קפטן אמריקה נודעו כויליאם נסלונד וג'פרי מייס, הפטריוט המקורי.

אחד האחרונים שפעלו תחת זהותו היה ויליאם בורנסייד, סטודנט לחקר ההיסטוריה אשר היה כה אובססיבי למיתוס של קפטן אמריקה שהוא שינה את מראהו בניתוח פלסטי כדי להידמות לרוג'רס.[14] זאת ועוד, הוא השיג לעצמו ולשותפו ג'ק מונרו עותק נאצי של נסיוב ה"סופר-חייל" אך לא הביא בחשבון את שילוב קרני הויטה הנחוצים לשינוי הצורה. כתוצאה מכך, הכימיקלים שהוזרקו לגופם החלו להשפיע על מוחם, בכך הופכים אותם לפרנואידים אלימים אשר חושדים שכל אזרח הוא חובב קומוניזם. הדבר לא עזר שמדובר בתקופה בה חלה הבהלה האדומה של שנות ה-50. לאחר שהוכח ששניהם איבדו את שפיותם, הם נלכדו והושמו בהקפאה קריוגנית ללא הגבלת זמן.

שנות ה-60 וה-70[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנים לאחר מכן, קבוצת גיבורי-העל האוונג'רס מוצאת את גופתו של רוג'רס באוקיינוס האטלנטי. לאחר שהוא חוזר לחיים, מתברר שגופו נשמר בגוש הקרח מאז 1945 והוא שרד רק בזכות השדרוגים שעבר ב"מבצע: לידה מחדש". גוש הקרח נמס לאחר שנאמור זרק אותו למימי האוקיינוס, זועם ששבט האינואיטים סגד לדמות הקפואה. רוג'רס מקבל את ההזמנה להצטרף לקבוצה וניסיונו הקרבי - אם כי מיושן במקצת - נחשב לנכס. עד מהרה הוא הופך למנהיג הקבוצה.[15]

רוג'רס אכול אשמה על שלא מנע את מותו של באקי, ותחושה זו לא מרפה עם השנים. על אף שהוא לוקח תחת חסותו את ריק ג'ונס הצעיר, הדומה מעט לבאקי, הוא אינו מאפשר לו לקבל על עצמו את זהותו של שותפו המת משום שאין הוא מעוניין להיות אחראי למותו של צעיר נוסף. ג'ונס לבסוף משכנע את רוג'רס להשלים עם מותו של באקי, וזה מרשה לו להשתמש בזהותו.[16] אולם, שותפות זו מחזיקה זמן קצר משום שהגולגולת האדומה מבריח את ג'ונס.

רוג'רס פוגש שוב בניק פיורי, מנהל S.H.I.E.L.D.‎ וחבר קרוב מימי המלחמה, אשר גופו נשמר הודות ל"נוסחת האינסופיות". עד מהרה, רוג'רס נוטל חלק במשימות הארגון[17] ופוגש גם בסוכנת הארגון שרון קרטר, עימה הוא מתחיל לנהל קשר רומנטי. רוג'רס גם פוגש ומאמן את סאם וילסון,[18] שהופך ברבות הימים לפלקון, גיבור העל האפרו-אמריקאי הראשון. השניים חוברים יחדיו ושם הכותר שונה אף להכליל את פלקון.[19] שניהם מתעמתים מול קפטן אמריקה של שנות ה-50, שהוחזר לחיים אך נותר מטורף.[20] על אף ששניהם מביסים אותו, רוג'רס מביע דאגה על כך שהוא עצמו יכול היה להגיע למצב כזה.

כותר זה של השניים מביא את גרסת מארוול לפרשת ווטרגייט,[21] בכך מותיר את קפטן אמריקה לא בטוח לגבי תפקידו עד שהוא נוטש את זהותו לטובת דמות בשם "הנווד". בתקופת זמן זו, מספר דמויות לוקחות על עצמן את זהותו של קפטן אמריקה.[22] רוג'רס שב לבסוף לתפקיד לאחר שהוא מבין שדמותו מסמלת את האידיאל האמריקני ולא את הממשל. הנחה זו באה לידי ביטוי במיוחד כאשר רוג'רס ניצב מול קצין צבאי מושחת המנסה לתמרן אותו לתועלתו. הוא מציין בפניו כי "אני לא נאמן לשום דבר, פרט לחלום האמריקני". בהמשך, ג'ק מונרו (שותפו של קפטן אמריקה משנות ה-50) מחלים מאי שפיותו ונוטל את זהותו של הנווד.[23] בתקופה זו, רוג'רס מקבל כוחות על באופן זמני ומתוודע למותה לכאורה של שרון קרטר בזמן שהייתה נתונה לשליטתו של דוקטור פאוסטוס.[24]

שנות ה-80 וה-90[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-80, הסדרה חשפה את פרצופו האמיתי ואת סיפור המקור של הגולגולת האדומה על אף שהוא סיפר לרוג'רס את סיפור חייו בעצמו באחד ממפגשיהם בזמן מלחמת העולם השנייה. רוג'רס פוגש בסטודנטית למשפטים ברני רוזנטל, שהופכת לחברתו.[25] הוא גם מצוות אליו את ג'ק מונרו "הנווד" כשותף זמני.[23]

מארק גרונוולד הפך לכותב קבוע של הסדרה החל מחוברת מספר 307 (יולי 1985) בהרצה רבת שנים שנמשכה כ-137 גליונות, עד לספטמבר 1995. גרונוולד יצר מספר נבלים חדשים אשר התעמתו עם קפטן אמריקה, ביניהם קרוסבונז וחברת הנחשים. דמויות נוספות כללו את דיימונדבק,[26] סופר-פטריוט[27] ואיש ההרס.[28] בנוסף, הוא חקר מספר תמות פוליטיות וחברתיות כדוגמת אידיאליזם קיצוני (כשקפטן אמריקה נאבק בטרוריסט האנטי-לאומי מרסק הדגלים),[29] פורענות חוק (רדיפת ארגון נגע העולם התחתון הרצחני)[30] והומופוביה.[31]

בעלילת המיני-סדרה "דרדוויל: נולד שוב", הנבל ניוק זרע הרס בעיר ניו יורק וחבורת האוונג'רס וקפטן אמריקה נשלחו לעצור אותו.[32] לאחר שהיה עד לזוועות שפקדו את העיר, רוג'רס מתפטר מתפקידו[33] ונוטל את זהות "הקפטן", הלובש חליפה שחורה.[34] ג'ון ווקר, שנבחר לקפטן אמריקה המחליף, נאבק לשמור על האידיאלים שרוג'רס פעל לפיהם, אולם נדחף לכדי שיגעון על ידי אויביו. רוג'רס שב לזהות קפטן אמריקה,[35] וג'ון ווקר חזר לזהות גיבור העל סוכן ארצות הברית.[36]

זמן מה לאחר מכן, רוג'רס חומק מפיצוץ מעבדת מתאמפטמין, אולם הסם גורם לתגובה כימית בנסיוב ה"סופר-חייל" שבגופו. כדי להילחם בתופעה, רוג'רס מבקש לשאוב את הנסיוב מגופו ונאלץ להתאמן באופן תמידי כדי לשמור על יעילות פיזית מקסימלית.[37] סיפור מחודש שנכתב מאוחר יותר מבסס את העובדה כי הנסיוב איננו סם אלא אורגניזם דמוי וירוס שהשפיע על שינוי ביוכימי וגנטי. הדבר עזר להסביר כיצד ליריבו המושבע הגולגולת האדומה - שבאותה עת שכן בכפיל העשוי מתאיו של רוג'רס - יש גם את הנוסחה בגופו. בגלל הביוכימיה המשתנה ללא הרף שלו, גופו של רוג'רס מתחיל להתנוון, ולתקופה מסוימת הוא נאלץ ללבוש שלד חיצוני. בסופו של דבר הוא מוקפא בשנית עד אשר הוא מקבל עירוי דם מהגולגולת האדומה, המרפא את מצבו ומייצב את וירוס ה"סופר-חייל" שבגופו. קפטן אמריקה חוזר להילחם בפשע ולקבוצת האוונג'רס.[38]

באמצע שנות ה-90 החלה הרצתו של הכרך השני לסדרת החוברות של קפטן אמריקה. מארק וייד החליף את גרונוולד במלאכת הכתיבה של הסיפורים, והחליט להחזיר לחיים את שרון קרטר כמושא אהבתו של רוג'רס. הרפתקאות אלו כללו את קיומו של יקום "הגיבורים נולדים מחדש" (יקום כיס אליו נשלחו הגיבורים לאחר שהובסו בידי אונסלוט), אובדן המגן של קפטן אמריקה והחלפתו במגן אנרגיה זמני, יריב חדש בשם פרוטוסייד - חייל-על כושל בפרויקט "לידה מחדש" וכן "סרטן הויברניום" - איום מולקולרי אשר איים על קיומו של חומר הוויברניום ברחבי העולם.

שנות האלפיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מותו של קפטן אמריקה, מתוך החוברת Captain America Vol.5 #25 מאפריל 2007, אמנות מאת סטיב אפטינג.
ג'יימס "באקי" ברנס כקפטן אמריקה החדש, אמנות מאת אלכס רוס.

לאחר פיגועי 11 בספטמבר, רוג'רס מגלה את זהותו האמיתית לעולם ועובר לגור בשכונת רד הוק בברוקלין, ניו יורק.[39] בעקבות פירוקה של קבוצת האוונג'רס בסיפור "האוונג'רס מתפרקים", רוג'רס עובד בשירות סוכנות S.H.I.E.L.D.‎. הוא מגלה שבאקי חי ושהוא ניצל בידי סוכני ריגול סובייטים ונשלח לשטח תחת שם הקוד "חייל החורף". רוג'רס גם ממשיך במערכת היחסים שלו עם שרון קרטר. לאחר פריצה המונית של נבלי-על מכלא הרפסודה, רוג'רס וטוני סטארק מקימים קבוצת אוונג'רס חדשה כדי לרדוף אחרי הנמלטים.

באירוע הקרוס-אובר "מלחמת האזרחים" בשנים 20062007, קפטן אמריקה מתנגד לחוק רישום פדרלי אותו העביר הממשל האמריקני הדורש את תיוגם של גיבורי-העל, בטענו כי הדבר מהווה הפרה בוטה של החירויות האזרחיות בהן הם מחזיקים. הוא חומק מגילוי ממשלתי, מנהיג מרד ותנועת מחתרת, ומתנגד לפעולותיה של הקבוצה התומכת בחוק בהנהגת איירון מן. כשהניצחון בידיו לאחר קרב אפי נגד איירון מן, רוג'רס מבין כי הוא מסכן את אותם אנשים עליהם הוא נשבע להגן. הוא נכנע לרשויות ומורה לתנועתו לסגת.[40] בסיפור "מותו של קפטן אמריקה", רוג'רס מואשם בפשעים רבים והוא מובל לבית המשפט. הוא נהרג לאחר שנפצע אנושות מכדור שנורה לעברו בידי שרון קרטר, שעברה שטיפת מוח בידי דוקטור פאוסטוס.[41] המיני-סדרה העוקבת "הבן הנופל: מותו של קפטן אמריקה" מתארת את התגובות הנדהמות של קהילת גיבורי-העל להתנקשות בקפטן אמריקה, כאשר כל חוברת מביאה את תגובתה של דמות אחרת. סטארק מקבל מכתב ובו בקשותיו האחרונות של רוג'רס - שסטארק "יציל" את באקי, ושלמרות מותו, העולם עדיין זקוק לקפטן אמריקה.[42] באקי מקבל את הצעתו של סטארק לנטול את זהותו של קפטן אמריקה, עם הבטחה לקבל אוטונומיה מלאה. הוא שומר על המגן של קפטן אמריקה אך לובש חליפה חדשה ומתחיל לשאת עליו אקדח וסכין.[43]

בחוברת הראשונה של "קפטן אמריקה: נולד מחדש", מתברר שקפטן אמריקה לא מת. האקדח שהרג אותו שיגר את תודעתו אל ומחוץ לרחבי הזמן והחלל, וכתוצאה מכך רוג'רס הופיע ונעלם מחדש בתקופות שונות בחייו. אף על פי שרוג'רס הצליח להעביר הודעה עתידית לויז'ן בתקופת מלחמת קרי-סקרול, הגולגולת האדומה החזיר את רוג'רס לזמן ההווה והשתלט על גופו. רוג'רס משיג שליטה מחדש על גופו ויחד עם בני בריתו מביס באופן סופי את הגולגולת האדומה.[44] במיני-סדרה העוקבת "קפטן אמריקה: מי ישא את המגן?", רוג'רס מעניק לבאקי באופן רשמי את המגן שלו ומבקש ממנו להמשיך בנטל קפטן אמריקה. נשיא ארצות הברית מעניק לרוג'רס חנינה נשיאותית בעקבות מעשיו נגד חוק הרישום.[45]

2010 ואילך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות אירועי הקרוס-אובר שלטון אפל ומצור, רוג'רס לקח חלק בסיפור "עידן הגיבורים".[46] נשיא ארצות הברית ממנה את רוג'רס בזהותו האזרחית כמחליפו של נורמן אוסבורן כמנהל הביטחון הלאומי בסוכנות S.H.I.E.L.D.‎.[47] חוק רישום העל-אנושיים מבוטל ורוג'רס מקים מחדש את האוונג'רס בראשותם של איירון מן, תור ובאקי כקפטן אמריקה. במיני-סדרה "סטיב רוג'רס: סופר-חייל", רוג'רס פוגש בג'ייקוב ארסקין, נכדו של ד"ר אברהם ארסקין ובנו של טיילר פקסטון - אחד המתנדבים לניסוי "סופר-חייל". בנוסף, רוג'רס הופך למנהיגה של האוונג'רס הסודיים, יחידת מבצעים מיוחדים שפועלת תחת מעטה סודיות.

בעקבות מותו לכאורה של באקי בידי סין באירועי "הפחד עצמו", רוג'רס חוזר לזהותו כקפטן אמריקה.[48][49] מתברר כי קפטן אמריקה, האלמנה השחורה וניק פיורי הם היחידים שיודעים שבאקי למעשה שרד את המתקפה והוא שב לזהותו כחייל החורף.

בקשת הסיפור "אוונג'רס נגד אקס-מן" של שנת 2012, קפטן אמריקה מנסה לעצור מוטאנטית חברת האקס-מן בשם הופ סאמרס. מתברר כי היא מתוכננת להיות כלי הקיבול הבא של כוח הפניקס, ישות קוסמית עוצמתית אשר אחזה בעבר בדמויות כגון ג'ין גריי ורייצ'ל סאמרס. קפטן אמריקה מאמין שכוח הפניקס הוא הרסני מדי מכדי להפקיד אותו בידיו של אדם אחד, והוא מבקש למנוע מהופ לקבל אותו. אולם, מנהיג האקס-מן סייקלופס וקבוצתו מאמינים כי כוח הפניקס יציל את הגזע המוטאנטי, וניצבים מנגד להחלטתו של קפטן אמריקה. התוצאה המתבקשת היא סדרת קרבות ושתי הקבוצות - האקס-מן והאוונג'רס - מוצאות את עצמן בצידו הכחול של הירח. בסופו של דבר, כוח הפניקס משתלט על חמשת חברי האקס-מן הנוכחים במקום - סייקלופס, אמה פרוסט, נאמור, קולוסוס ומג'יק - מה שמעניק להם יתרון עצום נגד האוונג'רס.[50] חמשת הפניקסים מובסים ומתפרקים בסופו של דבר, וסייקלופס חסר החרטה מובל למעצר על הפיכת העולם למצב של מדינת משטרה וכן לרציחתו של צ'ארלס אקסבייר. ממצב קיים זה, קפטן אמריקה מקים קבוצה חדשה של אוונג'רס שמשלבת בין גיבורים מוטאנטים לאנושיים, האוונג'רס המופלאים. רוג'רס חולק את פיקוד הקבוצה עם אחיו של סייקלופס, האבוק, כדי לכפר על מעשיו של סייקלופס ולהנציח את אקסבייר.[51]

במשימתם הראשונה, הקבוצה נאלצה לעצור כפיל של הגולגולת האדומה, שנוצר בשנת 1942 והוקפא למקרה והגולגולת האדומה המקורי ימות. אותו כפיל חטף את גופתו של אקסבייר ורכש כוח טלפתי עצום במטרה לתמרן את תושבי ניו יורק להתקיף את המוטאנטים. עם זאת, שליטתו בכוחות לא הייתה יציבה דיה, והוא הובס בידי האוונג'רס המופלאים.

במהלכו של קרב נגד ראן-שן, יריב מיסטי הידוע בכינוי "ציפורן הברזל" בשל יכולתו לשנות צורה לדרקון הומנואידי, נוסחת סופר-חייל שבסטיב נשאבה מגופו והוא הזדקן במהירות למצב גילו האמיתי.[52] הוא לא היה מסוגל יותר להשתתף במשימות שטח והחליט לשמש כטקטיקן הקבוצה. הוא מינה באופן רשמי את שותפו הוותיק סאם וילסון למחליפו כקפטן אמריקה.[53] באירועי "אוונג'רס ואקס-מן: הציר", מכשפת השני ודוקטור דום מטילים כישוף הפוך על האוונג'רס והאקס-מן וחל היפוך במאזן הכוחות - גיבורי-העל הפכו לנבלי-על, ולהפך.[54] רוג'רס תיאם את המתקפה של ספיידרמן ושל נבלי-העל ההפוכים, שכעת נקראו "האוונג'רס המדהימים",[55] וגם לבש את השריון הקודם שלו כדי להילחם בפלקון ההפוך,[56] עד אשר הכוחות יכלו לחזור למצבם הקודם בעזרתו של הגולגולת הלבנה (היפוכו של הגולגולת האדומה).[57]

בקשת הסיפור "הזמן אוזל", רוג'רס מתעמת עם חברו הוותיק איירון מן בחליפת השריון שלו בשל חלקו בסדרת תקריות אשר הביאו להתקרבותו של ארץ-1610 אל עבר ארץ-616. סוכנות S.H.I.E.L.D.‎ מארץ-1610 פתחה במתקפה כוללת כדי להשמיד את ארץ-616, וטוני סטארק וסטיב רוג'רס נלכדו מתחת לנושאת המטוסים המרחפת בעיצומו של הקרב ביניהם.[58] כחלק מהרצת מארוול החדשה והשונה של סוף שנת 2015, רוג'רס מתמנה למנהל פיקוח אזרחי בסוכנות S.H.I.E.L.D.‎ וחוזר לקבוצת האוונג'רס המופלאים.[59]

סוכן הידרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך קשת הסיפור "האוונג'רס: מבוי סתום" משנת 2016, רוג'רס מגלה שסוכנות S.H.I.E.L.D.‎ הקימה קהילה מבוצרת בשם פלזנט היל, ואשר בה נעזרו בקוביה הקוסמית שקיבלה בינה מלאכותית כדי להפוך נבלי-על לאזרחים רגילים. כשרוג'רס מובל אל פלזנט היל, הוא מתעמת עם מריה היל על קיומו של הפרויקט. באמצעו של הוויכוח בין השניים, ברון זמו ופיקסר משחזרים את האסירים למצבם הרגיל.[60] היל נפצעת ורוג'רס המוחלש מותקף בידי קרוסבונז. לפני שזה האחרון מצליח להרוג אותו, קוביק (הקוביה הקוסמית) משתמשת ביכולותיה כדי לשחזר את גופו הזקן של רוג'רס חזרה למצבו הרגיל, מה שמאפשר לרוג'רס להתגבר על קרוסבונז.[61]

בפאנל האחרון שבחוברת הראשונה של סדרת Captain America: Steve Rogers החדשה מתגלה כי סטיב רוג'רס היה סוכן כפול של הידרה עוד מגיל צעיר.[62][63][64] הדבר התגלה כתוצאתו של שיחזור נעוריו של רוג'רס, וכי קוביק למדה מהגולגולת האדומה שארגון הידרה הוא למעשה טוב לעולם. לנוכח העובדה שקוביק החזיקה בבינה מלאכותית ובמוח של ילד צעיר, היא שינתה את המציאות ואת זיכרונותיו של רוג'רס כדי שיאמין שארגון הידרה פועל למטרות טובות.[65] כחלק מתוכניותיו מרחיקות הלכת של רוג'רס כסוכן הידרה, הוא תכנן לערער את דמותו הציבורית של סאם וילסון כקפטן אמריקה תוך שימוש ציני במגן שלו והעמיד אותו במצב שלא יוכל להציל סנאטור אמריקני מידיו של מרסק הדגלים.[66]

בסיפור "אימפריה סודית" של שנת 2017, רוג'רס עומד בראש סוכנות S.H.I.E.L.D.‎ ומשתמש בפלישה חוצנית ובמתקפה המונית של נבלי-על כדי לנטרל גיבורי-על אשר מתנגדים לו. הוא גם מבקש שהקוביה הקוסמית תיצור מציאות לפיה הידרה ניצחה במלחמת העולם השנייה.[67] כשריק ג'ונס מעביר לחברי האוונג'רס מידע על שינוי המציאות של רוג'רס בידי הקוביה הקוסמית, מופיע בפניהם אדם מזוקן בחזות פרועה ולבוש במדי מלחמת העולם השנייה. אותו אדם סובל מאמנזיה ומציג את עצמו כסטיב רוג'רס, ובעוד חברי האוונג'רס וסוכני הידרה מחפשים אחר שברי הקוביה הקוסמית מתגלה כי מדובר בהתגלמות גשמית של רוג'רס האמיתי, אותו יצרה קוביק מהזיכרונות שלו לפני שהפך לסוכן הידרה משום שהבינה כי היא עשתה מעשה שגוי.[68] אף על פי שרוג'רס סוכן הידרה מצליח להרכיב את רוב חלקי הקוביה הקוסמית, סאם וילסון ובאקי משתמשים בשבריר של הקוביה כדי לשחזר את הזיכרונות של רוג'רס מלפני הפיכתו לסוכן הידרה אל תוך התגלמותו הגשמית. בעקבות כך, רוג'רס האמיתי מביס בסופו של דבר את מקבילו מהידרה ומשתמש בקוביה הקוסמית כדי לבטל את מרבית הנזק שנגרם לעולם כתוצאה מכך.[69]

בהרצת הכרך התשיעי החדש תחת כתיבתו של טא-נהאסי קואטס, שהחלה בספטמבר 2018, על סטיב רוג'רס להשיב את אמון הציבור בו לאחר שאומה שלמה אינה סומכת עליו יותר בעקבות אירועי "אימפריה סודית". זאת ועוד, קונגלומרט חשאי ומאיים בשם "אליטת הכוח" עולה לאחר השתלטותה של הידרה על ארצות הברית ושינוי האקלים הפוליטי על אמריקה, כשבין חבריה נמנים וילסון פיסק, נורמן אוסבורן, סלנה גאליו, זיק סטיין, ברון סטרוקר, גנרל ת'נדרבולט רוס, טאסקמאסטר ואלקסנדר לוקין.

כוחות ויכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שינויו הפיזי של סטיב רוג'רס, אמנות מאת ג'ו סיימון וג'ק קירבי

לקפטן אמריקה אין כוחות על, אם כי הודות לנסיוב "סופר-חייל" בשילוב עם טיפול קרני הויטה הוא הופך מצעיר כחוש לדגימה המושלמת ביותר של פיתוח אנושי. רמות הכוח, הסיבולת, הזריזות, המהירות יחד עם הרפלקסים ויכולת ההחלמה של קפטן אמריקה הן מהגבוהות ביותר ונמצאות בשיא היעילות האנושית. התברר כי גופו של רוג'רס כל הזמן ממלא מחדש את עצמו בנסיוב "סופר-חייל", ומשאב זה אינו מתרוקן או מתכלה.

יכולות ריפוי מוגברות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוסחת ה"סופר חייל" שהוזרקה לגופו של רוג'רס גרמה לחילוף החומרים שלו להאיץ בצורה מהירה פי 4 מאדם רגיל, מה שמונע מרוג'רס להשתכר, בנוסף לכך יכולות הריפוי המדהימות שלו מסוגלות לרפא את גופו מפצעי ירי וחבלות תוך מספר ימים.

טקטיקן ומנהיג בשטח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניסיון הקרב של רוג'רס והאימונים שקיבל הופכים אותו לטקטיקן מומחה ולמנהיג בשטח מוכשר ביותר. חבריו לקבוצה שומעים לפקודותיו, ואף תור ציין כי רוג'רס הוא אחד ממעטי האנשים שהוא לוקח פקודות מהם, וש"ילך אחריו עד לשערי האדס".[70] יש לרוג'רס חושים ורפלקסים חדים במיוחד. הוא משלב אמנויות לחימה רבות לתוך שיטת לחימה משלו, ביניהן איגרוף, ג'ודו, ג'ו ג'וטסו וקיקבוקס, כמו גם התעמלות. שנים רבות של אימונים בשימוש במגן הבלתי שביר שלו מאפשרים לו להטיל אותו בדיוק רב, כמו גם להתקיף מספר מטרות בו זמנית בהטלה אחת ולגרום למגן לחזור אליו כבומרנג בתקיפת מטרות מאחוריו. נחשב ללוחם קרב פנים אל פנים הטוב ביותר ביקום מארוול. אף על פי שנוסחת הסופר-חייל היא מרכיב חיוני בכוח הפיזי שלו, רוג'רס הוכיח את עצמו גם נגד יריבים חזקים יותר וגם במקרים בהם הנוסחה נוטרלה בגופו והחזירה אותו למצב שלפני שינוי הצורה.[71]

לרוג'רס יש ידע מעמיק של הכוחות המזוינים של ארצות הברית והוא מודע למבצעים סודיים ביותר של משרד ההגנה. הוא מתמחה באסטרטגיה צבאית, אמצעי חבלה והישרדות, אקרובטיקה ופארקור וכן טיסה. עקב היכרותו עם סוכנות הביון S.H.I.E.L.D.‎, לרוג'רס יש ידע נרחב על קהילת הריגול הבינלאומית.

נוסחת הסופר-חייל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנוסחה שבגופו של רוג'רס מגבירה את כל התפקודים המטבולים שלו ומונעת הצטברות של חומצה לקטית בשריריו - מה שמקנה לו סיבולת מוגברת יותר מכל אדם רגיל. כתוצאה מכך, הוא מסוגל לשאת משקל רב (כ-545 ק"ג) ולרוץ מרחק של קילומטר וחצי במשך 73 שניות (כמעט מחצית מהזמן המינימאלי של האצנים המהירים ביותר).[72] בנוסף, שדרוגים אלה הם הסיבה לכך שרוג'רס יכול היה לשרוד הקפאה עמוקה בקרח למשך שנים. רוג'רס עמיד בפני כל סוגי ההיפנוזה וגזים המסוגלים להגביל את יכולת הריכוז שלו.[73] הסודות ליצירתו של הנסיוב נאבדו עם מותו של יוצרו, ד"ר אברהם ארסקין.[74] בעשורים הבאים נעשו מספר ניסיונות לחקות את התהליך, אך הם הסתיימו בכישלון. חמור מכך, ניסיונות אלו רק יצרו נבלי-על פסיכופתיים, כשביניהם נמנים כפילו של קפטן אמריקה משנות ה-50 והנבל ניוק.

כלי נשק וציוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

המגן של קפטן אמריקה.

קפטן אמריקה השתמש במגנים שונים לאורך שנות קיומו. הידוע מביניהם הוא מגן בצורת דיסק בלתי שביר העשוי מסגסוגת נסיונית של ויברניום ופלדה.[75] המגן נוצק על ידי המטלורג ד"ר מיירון מק'ליין שהוחתם על ידי ממשלת ארצות הברית כדי ליצור חומר בלתי חדיר לטנקים במהלך מלחמת העולם השנייה. הסגסוגת נוצרה בטעות ומעולם לא שוכפלה, אם כי ניסיונות להנדס אותה הובילו לגילויו של חומר האדמנטיום.[76] למגן יש סגולות אווירודינמיות רבות: הוא מסוגל לחתוך את האוויר עם התנגדות רוח מינימלית. גמישותו יחד עם הקשיחות הטבעית שלו, מאפשרת לו לקפץ מחפצים עם איבוד מינימלי של אנרגיה. הוא בלתי שביר, חסין מפני כדורים, טמפרטורות קיצוניות, מגנטיות וקרינה.

אפילו ללא המגן שלו, קפטן אמריקה משתמש במגנים אחרים המורכבים ממתכות פחות עמידות מחומר הוויברניום, כמו פלדה,[77] או מגן אנרגיית פוטונים שנועד לחקות את מטריצת הוויברניום.[78] כאשר רוג'רס העביר את נטל זהות קפטן אמריקה לבארנס, הוא השתמש במגן אנרגיה חלופי אותו יכול היה לשאת בכל אחת מזרועותיו, ולהשתמש בו כבולם התקפות או כנשק תקיפה המסוגל לחתוך דרך כל מתכת בקלות.[79] כמו מגן הוויברניום, גם מגן האנרגיה הוא כלי הטלה, ויכול לקפץ ממשטחים ולחזור לידיו.[80]

החליפה של קפטן אמריקה עשויה מחומר דוחה אש, והוא לובש שריון שרשראות קל וחסין כדורים מתחתיה להגנה נוספת.[81] במקור הייתה המסיכה המסתירה את זהותו חלק נפרד מהתלבושת, אולם רוג'רס שינה אותה כדי שתתאים למיגון הכללי של החליפה, כולל מעטה לצוואר. לקפטן אמריקה אופנוע הארלי דייווידסון מותאם אישית על ידי מעבדת הנשק של S.H.I.E.L.D.‎ וכן מסחרית שנבנתה בידי צוות פיתוח מווואקאנדה, המסוגלת לשנות את צבעה לצורכי הסוואה.

אויבים ונבלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קפטן אמריקה התעמת מול אינספור יריבים במהלך שבעים שנות קיומו. רבים מאויביו מגלמים אידאולוגיות המנוגדות לערכים עליה מושתתת אמריקה ובהם קפטן אמריקה מאמין. כמה דוגמאות לערכים מנוגדים אלה כוללים נאציזם (הגולגולת האדומה, ברון זמו), נאו-נאציזם (קרוסבונז, דוקטור פאוסטוס), פשיזם טכנוקרטי (ארגון A.I.M.‎, ארנים זולא), קומוניזם (אלקסנדר לוקין), אנרכיזם (מרסק הדגלים) וטרור פנימי ובינלאומי (ארגון הידרה).

אזכור במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרות טלוויזיה ואנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-60[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1966, סדרת אנימציה שבועית בת 65 פרקים בני 30 דקות כ"א בשם "גיבורי-העל של מארוול" כללה חמישה סרטונים קצרים על חמשת גיבורי-העל המרכזיים של מארוול באותה עת (קפטן אמריקה, איירון מן, תור, הענק הירוק וסאב מארינר), כאשר כל סרטון חל כשבע דקות בסיפורים שהתבססו על סדרת החוברות Tales of Suspense והאוונג'רס.

שנות ה-70[עריכת קוד מקור | עריכה]

קפטן אמריקה הופיע בשני סרטי לייב אקשן ברשת CBS - שניהם בשנת 1979 ובכיכובו של רב בראון. בסרטי הטלוויזיה, סיפור מקורו של סטיב רוג'רס היה שונה לחלוטין מהקומיקס. כך למשל, רוג'רס חי בזמנים המודרניים כנחת לשעבר המנסה להתקיים בכבוד, כשלמעשה אביו היה קפטן אמריקה המקורי, סוכן ממשלתי שפעל במהלך שנות ה-40 של המאה ה-20, ועקב תחושת הפטריוטיות הרבה שרחש כלפי מדינתו זכה לכינוי קפטן אמריקה. אחרי שרוג'רס נפצע אנושות בתאונה, הוא מקבל כימיקל נסיוני (שנקרא באותה עת סופר-סטרואיד) המציל את חייו ומשפר את יכולותיו הפיזיות.

שנות ה-80[עריכת קוד מקור | עריכה]

קפטן אמריקה הופיע בהופעת אורח בסדרת האנימציה של ספיידרמן בשנת 1981 בפרק "לכידתו של קפטן אמריקה", כשלאחריה הופיע בשני פרקים בסדרת ההמשך ספיידרמן וחבריו המופלאים "שבעה גיבורי-על קטנים" ו"רגלים של הקינגפין". המדבב ג'ורג' דיצ'נזו דיבב את הדמות בשלושת הפרקים.

שנות ה-90[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם תחילת שנות ה-90, דמותו של קפטן אמריקה הופיע כפלאשבק בפרק "חיילים וותיקים" באקס-מן: סדרת האנימציה כסוכן אמריקאי שנשלח יחד עם וולברין הקנדי להציל מדען מידיו של הגולגולת האדומה והנאצים, ודיבב אותו לורנס ביין. כמו כן, קפטן אמריקה הופיע בהופעת קמע קצרה בפרק "שחר אדום" לפני תחייתו המחודשת של מקבילו הסובייטי אומגה רד. גרסה אלטרנטיבית של קפטן אמריקה הופיעה בפרק "שוויו של איש אחד" בתקופת זמן שבה צ'ארלס אקסבייר נרצח לפני שהקים את האקס-מן. בפרק זה, קפטן אמריקה מנהיג כוח תקיפה של ציידי מוטאנטים במלחמה נגד מחתרת המוטאנטים בראשות מגנטו.

דמותו של קפטן אמריקה הופיעה במספר פרקים בספיידרמן: סדרת האנימציה, בדיבובו של דייוויד הייטר. בפרק פלאשבק של העונה הרביעית "החתול", אביה של פלישיה הארדי היה נוכח בניסוי שהפך את סטיב רוג'רס לקפטן אמריקה. בשלושת הפרקים האחרונים בסאגת "שישה לוחמים נשכחים" בעונה החמישית, מתברר כי גם קפטן אמריקה וגם הגולגולת האדומה נלכדו במכונה בין-ממדית שלכדה אותם למשך חמישים שנה, והם נאלצים להילחם בשנית לאחר שהם משתחררים ממנה. בשלושת חלקי "מלחמות סודיות", קפטן אמריקה היה אחד הגיבורים אותם בחר ספיידרמן להנהיג נגד הנבלים דוקטור אוקטופוס, דוקטור דום, הלטאה, קוטלי העכביש והגולגולת האדומה הודות לעברו עם האחרון.

קפטן אמריקה היה אחד מכמה חברי האוונג'רס שהופיעו בהופעת אורח בארבעת המופלאים: סדרת האנימציה של אמצע שנות ה-90. כמו כן, הוא הופיע בפרק "החלטה פיקודית" בסדרת האנימציה האוונג'רס: עומדים מלוכדים של שנת 1999 בעלילה העוסקת באדוני הרשע ובפלאשבק להבסתו של ברון זמו בידי קפטן אמריקה.

שנות ה-2000[עריכת קוד מקור | עריכה]

קפטן אמריקה מופיע ביחד עם ניק פיורי בפרק "מבצע לידה מחדש" של אקס-מן: הדור הבא. בפרק זה, רוג'רס נהפך לקפטן אמריקה בתהליך דומה לקומיקס, אם כי בהבדל אחד - התהליך גורם לפירוק חומרים ברמה מולקולרית, דבר המאלץ את רוג'רס להישמר בהקפאה קריוגנית עד אשר תימצא תרופה. במהלך מלחמת העולם השנייה, הוא והחייל הקנדי לוגאן מצילים ילד בשם אריק לנשר ממחנה שבויים - מגנטו לעתיד. כשרוג'רס מתחיל לחוש בהשפעות של הנסיוב, השניים משמידים את תא ההקפאה של מבצע לידה מחדש כדי למנוע מאחרים לסבול את ההשפעות הללו. נודע להם שנסיוב נוסף נוצר ונגנב בידי מגנטו, וזאת מאחר שיש לו השפעות בסגנון מעיין הנעורים בקרב מוטאנטים.

בסדרת האנימציה "איירון מן: הרפתקאות משוריינות" יש התייחסות רבה לקפטן אמריקה, בין היתר בפרק "רוח במכונה" במהלך שיעור כיתתי על מאורעותיו של קפטן אמריקה במהלך מלחמת העולם השנייה, ובפרק "אקסטרמיס" שבו סוכנות S.H.I.E.L.D. ציינה כי השיגה את גופתו של קפטן אמריקה.

בפרק הראשון של הקומיקס המונפש אודות הפנתר השחור משנת 2011, קפטן אמריקה (בדיבובו של אדריאן פסדר) עורך מסע לוואקאנדה במהלך מלחמת העולם השנייה כדי ללכוד מסתננים נאצים, ומתמודד פנים אל פנים עם אביו של הפנתר השחור, טצ'אקה.

דמותו של קפטן אמריקה מככבת בהאוונג'רס: סדרת האנימציה משנים 20102013, בדיבובו של בריאן בלום. גופתו הקפואה מתגלית בידי חברי הקבוצה בפרק "אגדה חיה" ומופשרת, והוא מצטרף לקבוצה. בסוף העונה הראשונה, קפטן אמריקה נלכד ומוחלף בידי כפיל מגזע הסקרול. בפרק העונה השנייה "שבוי מלחמה", מתגלה כי הוא הוחזק בספינת סקרולים במשך חודשיים ונמלט יחד עם שבויים אחרים. בפרק "פלישה סודית", רוג'רס מגיע לכדור הארץ ומסייע לחברי האוונג'רס במלחמתם נגד הסקרול. בפרק "קוד אדום", איירון מן הופך את רוג'רס רשמית למנהיג הקבוצה.

בהמשך, דמותו של קפטן אמריקה הופיעה במספר פרקים בסדרות האנימציה "האלק וצוות הריסוק", "מלחמות הדיסק של מארוול: האוונג'רס", "שומרי הגלקסיה: סדרת האנימציה" ו"ספיידרמן: סדרת האנימציה (2017)", כאשר בכולם דיבב את דמותו רוג'ר קרייג סמית.

סרטי טלוויזיה וקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1944 יצא סרט סריאלי (סרט המורכב מכמה חלקים קצרים המוקרנים לפני סרטים באורך מלא) ב-15 חלקים על דמותו של קפטן אמריקה. גרסה זו הייתה שונה למדי מסדרת חוברות הקומיקס. קפטן אמריקה היה תובע מחוזי בשם גראנט גרדנר, ומספר מאפיינים מוכרים מהקומיקס היו חסרים, כמו המגן שלו ובאקי בארנס.

העיבוד הקולנועי באורך מלא הראשון של קפטן אמריקה היה בשנת 1990 עם צאתו של סרט הלייב אקשן "קפטן אמריקה". תהליך הפקת הסרט החל כאשר הזכויות נקנו בידי מקימי חברת קנון גרופ מנחם גולן ויורם גלובוס בשנת 1984. מאט סלינג'ר כיכב בתפקיד הראשי, ועלילת הסרט עקבה אחר הפיכתו של סטיב רוג'רס מחייל כחוש וחלש לקפטן אמריקה, לחימתו בתקופת מלחמת העולם השנייה (כולל נגד הגולגולת האדומה) ומותו לכאורה, ומציאתו לאחר כמה עשורים לאחר מכן כשהוא קפוא בקרח והריאליזציה שאויביה של אמריקה מתקופת המלחמה הפכו לבנות בריתה. למרות שמה ומוצאה של הדמות, הסרט יצא בארצות הברית רק ב-1992, שנתיים לאחר יציאתו המקורית, ובפורמט direct-to-video. הסרט נחשב לאחד מסרטי גיבורי העל הגרועים בהיסטוריה.

דמותו של קפטן אמריקה כיכבה בשני סרטי אנימציה המבוססים על אולטימייטס, גרסה אלטרנטיבית של האוונג'רס מיקום אולטימייט מארוול, כחלק מסדרת הסרטים "Marvel Animated Features" - "הנוקמים: האיחוד" והמשכו, "הנוקמים: האיחוד 2", שניהם משנת 2006. סרט האנימציה "הנוקמים: דור ההמשך" משנת 2008 הציג את בנם של סטיב רוג'רס והאלמנה השחורה, ג'יימס רוג'רס, בתור הפרוטגוניסט הראשי. כמו הוריו, ג'יימס מיומן באמנויות לחימה ונעשה למנהיג הקבוצה. הוא עונד מתקן בפרק היד שלו שמקרין מבני אנרגיה כדוגמת המגן של אביו, אך מתקן זה מושמד והוא נאלץ להשתמש במגן המקורי של אביו בקרב נגד אולטרון. לפני מאורעות הסרט, קפטן אמריקה המקורי נהרג בידי אולטרון יחד עם כמה מחברי האוונג'רס, למעט ויז'ן, איירון מן והענק הירוק שירדו למחתרת ותור נעשה לשליט אסגרד.

היקום הקולנועי של מארוול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סטיב רוג'רס (היקום הקולנועי של מארוול)

השחקן כריס אוונס גילם את דמותו של קפטן אמריקה בסרטי היקום הקולנועי של מארוול "קפטן אמריקה" (2011), "הנוקמים" (2012), "קפטן אמריקה: חייל החורף" (2014), "הנוקמים: עידן אולטרון" (2015), "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" (2016), "הנוקמים: מלחמת האינסוף" (2018) ו"הנוקמים: סוף המשחק" (2019), עם הופעת קמע בסרטים "תור: העולם האפל" (2013), "אנטמן" (2015) ו"ספיידרמן: השיבה הביתה" (2017). סרטים אלו מגוללים את קורות חייו של סטיב רוג'רס מרגע הצטרפותו לפרויקט "סופר-חייל" בתקופת מלחמת העולם השנייה, לחימתו בגולגולת האדומה והכוחות הנאצים יחד עם צוות הקומנדו המייללים ושותפו וחברו הטוב באקי בארנס, הקפאתו בקרח למשך 70 שנה והתעוררתו בידי סוכנות S.H.I.E.L.D., הצטרפותו לקבוצת הנוקמים ולחימתם בלוקי ופלישתם של הצ'יטאורי לכדור הארץ, הגילוי כי באקי חי וקיים אך עבר שטיפת מוח ועובד בשורות הידרה תחת הזהות "חייל החורף", גיוסם של נוקמים חדשים ולחימה בבינה המלאכותית המרושעת אולטרון, פילוג כוחותיהם של הנוקמים עקב ניגוד אידיאלים בין רוג'רס לבין טוני סטארק, מלחמה כוללת נגד כוחותיו של תאנוס המאיימים לכלות את הקיום, ולבסוף העברת נטל התפקיד של קפטן אמריקה לידי חברו הטוב סאם וילסון וחזרה לזמן העבר כדי לחיות לצד אהובתו מתקופת מלחמת העולם השנייה, פגי קרטר.

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרה עיקרית
  • Captain America Comics #1–75 (טיימלי קומיקס; מרץ 1941-פברואר 1950)
  • Captain America Vol.1 #76-78 (אטלס קומיקס; מאי-ספטמבר 1954)
  • Tales of Suspense #59–99 (נובמבר 1964-מרץ 1968) - דמותו של קפטן אמריקה מככבת לצד איירון מן.
  • Captain America Vol.1 #100–454 (אפריל 1968-אוגוסט 1996)
    • Captain America Annual #1–13 ‏(1971–1972; 1976–1977; 1981–1983; 1986; 1990–1994)
  • Captain America vol.2 #1–13 (נובמבר 1996-נובמבר 1997)
  • Captain America vol.3 #1–50 (ינואר 1998-פברואר 2002)
  • Captain America: Sentinel of Liberty Vol.1 #1-12 (יולי 1998-יוני 1999)
    • Captain America/Citizen V Annual 1998
    • Captain America Annual 1999 – 2001
  • Captain America vol.4 #1–32 (יוני 2002-דצמבר 2004)
  • Captain America vol.5 #1–50 (ינואר 2005-יולי 2009)
  • Captain America Vol.1 #600–619 (אוגוסט 2009-אוגוסט 2011)
    • Captain America and Bucky #620–628 (ספטמבר 2011-מאי 2012)
    • Captain America and Hawkeye #629–632 (יוני-אוגוסט 2012)
    • Captain America and Iron Man #633–635 (אוגוסט-אוקטובר 2012)
    • Captain America and Namor #635.1 (אוקטובר 2012)
    • Captain America and Black Widow #636–640 (נובמבר 2012-פברואר 2013)
  • Captain America vol.6 #1–19 (ספטמבר 2011-דצמבר 2012)
  • Captain America vol.7 #1–25 (ינואר 2013-דצמבר 2014)
  • All-New Captain America #1–6 (ינואר-יוני 2015)
    • All-New Captain America Special #1 (יולי 2015)
  • Captain America: Sam Wilson #1–24 (אוקטובר 2015-יולי 2017)
  • Captain America: Steve Rogers #1–19 (מאי 2016-יולי 2017)
  • Captain America vol.8 #25 (אוגוסט 2017)
  • Captain America Vol.1 #695–704 (נובמבר 2017-יוני 2018)
  • Captain America vol.9 #1–30 (יולי 2018-יולי 2021)
  • Captain America Vol.10 #0 (אפריל 2022)
  • Captain America: Sentinel of Liberty Vol.2 #1-13 (יוני 2022-יוני 2023)
  • Captain America Vol.11 (ספטמבר 2023 ואילך)
סדרות ספין-אוף
  • Team America #1–12 (מאי 1982-מאי 1983)
  • Nomad #1–25 (מאי 1992-מאי 1994)
  • Captain America and the Falcon #1–14 (מאי 2004-יוני 2005)
  • Winter Soldier #1–19 (אפריל 2012-יוני 2013)
  • Bucky Barnes: The Winter Soldier #1–11 (דצמבר 2014-נובמבר 2015)
  • Captain America: Symbol of Truth Vol.1 #1-14 (מאי 2022-יוני 2023)
מיני סדרות ומהדורות מוגבלות
  • Marvel Treasury Edition: Captain America's Bicentennial Battles (יוני 1976)
  • Falcon #1–4 (נובמבר 1983-פברואר 1984)
  • Nomad #1–4 (נובמבר 1990-פברואר 1991)
  • U.S. Agent #1–4 (יוני-ספטמבר 1993)
  • Iron Man/Captain America #1998 (ינואר 1999)
  • U.S. Agent vol.2 #1–3 (אוגוסט-אוקטובר 2001)
  • Captain America: Dead Men Running #1–3 (פברואר-מאי 2002)
  • Captain America: Red, White & Blue (ספטמבר 2002)
  • Truth: Red, White & Black #1–7 (ינואר-יולי 2003)
  • Captain America: What Price Glory? #1–4 (מרץ 2003)
  • Winter Soldier: Winter Kills (פברואר 2007)
  • Fallen Son: The Death of Captain America #1–5 (יוני-אוגוסט 2007)
  • Captain America: The Chosen #1–6 (נובמבר 2007-מרץ 2008)
  • Captain America: Reborn #1–6 (ספטמבר 2009-מרץ 2010)
  • Captain America: Who Will Wield the Shield? (פברואר 2010)
  • Captain America: Who Won't Wield the Shield? (יוני 2010)
  • Black Panther: Flags of Our Fathers (יוני-ספטמבר 2010)
  • Steve Rogers: Super-Soldier #1–4 (ספטמבר-דצמבר 2010)
  • Captain America: Forever Allies #1–4 (אוקטובר 2010-ינואר 2011)
  • Captain America: Patriot #1–4 (נובמבר 2010-פברואר 2011)
  • Captain America: Man Out of Time #1–5 (ינואר-מאי 2011)
  • Captain America: Hail Hydra #1–5 (מרץ-יולי 2011)
  • Ultimate Comics: Captain America #1–4 (מרץ-יוני 2011)
  • Captain America and the Falcon (מאי 2011)
  • Captain America Corps #1–5 (אוגוסט-דצמבר 2011)
  • Captain America: Living Legend (אוקטובר-דצמבר 2013)
  • All-New Captain America: Fear Him (אפריל 2015)
  • Captain America: White #1–5 (יולי-דצמבר 2015)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קפטן אמריקה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Top 100 Comic Book Heroes: #6 Captain America
  2. ^ The 50 Greatest Comic Book Characters
  3. ^ Strange Tales #114, November 1963
  4. ^ Tales of Suspense #58, October 1964
  5. ^ Tales of Suspense #63-71, March-November 1965
  6. ^ David Morrell Talks Captain America: The Chosen, Matt Brady, June 14th 2017
  7. ^ THE FOUR VIRTUES: Morrell Talks “Captain America: The Chosen”, Dave Richards, August 13th 2007
  8. ^ 1 2 Adventures of Captain America: Sentinel of Liberty #1-4, October 1991-January 1992
  9. ^ 1 2 Captain America Comics #1, March 1941
  10. ^ 1 2 Captain America #109, January 1969
  11. ^ 1 2 Captain America #255, March 1981
  12. ^ Giant-Sized Invaders #1, June 1975
  13. ^ The Avengers #4, March 1964
  14. ^ Captain America #153, September 1972
  15. ^ The Avengers #16, May 1965
  16. ^ Captain America #110, February 1969
  17. ^ Tales of Suspense #78, June 1966
  18. ^ Captain America #117, September 1969
  19. ^ Captain America #117-119, September-November 1969
  20. ^ Captain America #153-156, September-December 1972
  21. ^ Captain America II 153-186, Steveenglehart.com
  22. ^ Captain America #176-183, August 1974-March 1975
  23. ^ 1 2 Captain America #282, June 1983
  24. ^ Captain America #237, September 1979
  25. ^ Captain America #248, August 1980
  26. ^ Captain America #310, October 1985
  27. ^ Captain America #323, November 1986
  28. ^ Captain America #328, April 1987
  29. ^ Captain America #312, December 1985
  30. ^ Captain America #318-320, June-August 1986
  31. ^ Captain America #270, June 1982
  32. ^ Daredevil #227-233, February-August 1986
  33. ^ Captain America #332, August 1987
  34. ^ Captain America #335, November 1987
  35. ^ Captain America #350, February 1989
  36. ^ Captain America #332-351, August 1987-March 1989
  37. ^ Captain America #378, October 1990
  38. ^ Captain America #425-454, March 1994-August 1996
  39. ^ Captain America Vol.2 #1-7,June 2002-February 2003
  40. ^ Civil War #1-7, July 2006-January 2007
  41. ^ Captain America Vol.5 #25, March 2007
  42. ^ Captain America vol.5, #30, September 2007
  43. ^ Captain America vol.5, #34, January 2008
  44. ^ Captain America: Reborn #1-4, July-November 2009
  45. ^ Captain America: Who Will Wield the Shield? #1, December 2009
  46. ^ Storming Heaven: Siege #4, Dave Richards, May 18th 2010
  47. ^ Siege #4, June 2010
  48. ^ Fear Itself #4, September 2011
  49. ^ Steve Rogers returns to duty with Brubaker & McNiven in 'Captain America #1, Andy Khouri, Math 30th 2011
  50. ^ Avengers Vs. X-Men #1-5, June-August 2012
  51. ^ Uncanny Avengers #1, December 2012
  52. ^ Captain America Vol.7 #21, August 2014
  53. ^ Captain America Vol.7 #25, December 2014
  54. ^ Avengers & X-Men: AXIS #3, December 2014
  55. ^ Avengers & X-Men: AXIS #4, January 2015
  56. ^ Avengers & X-Men: AXIS #8, February 2015
  57. ^ Avengers & X-Men: AXIS #9, February 2015
  58. ^ Avengers Vol.5 #44, June 2015
  59. ^ Captain America: Sam Wilson #2, December 2015
  60. ^ Avengers: Standoff!: Assault on Pleasant Hill Alpha #1, May 2016
  61. ^ Captain America: Sam Wilson #7, May 2016
  62. ^ Captain America: Steve Rogers #1, July 2016
  63. ^ A Marvel Editor Explains How Captain America Was a Hydra Agent All Along, Eliana Dockterman, May 25th 2016
  64. ^ Captain America a Hydra plant: Marvel's Nick Spencer, Tom Brevoort talk new comic, Christian Holub, May 25th 2016
  65. ^ Captain America: Steve Rogers #2, August 2016
  66. ^ Captain America: Steve Rogers #14, December 2016
  67. ^ Secret Empire #0-1, April-May 2017
  68. ^ Secret Empire #9, August 2017
  69. ^ Secret Empire #10, August 2017
  70. ^ Secret Wars #1, May 1984
  71. ^ Steve Rogers: Super Soldier #3, November 2010
  72. ^ Captain America 65th Anniversary Special #1, May 2016
  73. ^ Avengers\JLA #4, March 2005
  74. ^ Tales of Suspense #63, March 1965
  75. ^ Captain America #303-304, March-April 1985
  76. ^ Avengers #66, July 1969
  77. ^ Captain America Vol.3 #3, March 1998
  78. ^ Captain America Vol.3 #9, September 1998
  79. ^ Steve Rogers: Super Soldier #4, December 2010
  80. ^ Hawkeye: Blindspot #2, May 2011
  81. ^ Captain America #255, March 1981