קס (מסע בין כוכבים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קס
קס, מתוך "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
קס, מתוך "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
קס, מתוך "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
הופעה ראשונה פרק הבכורה של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
הופעה אחרונה פרק 23, עונה 6 של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
מספר הופעות 65 פרקים של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
גילום הדמות ג'ניפר ליאן
מידע
תאריך לידה 2369 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לידה Ocampa עריכת הנתון בוויקינתונים
גזע אוקמפה
מין נקבה
מקצוע חובשת
דמויות קשורות
משפחה טום פאריס - בעל (במציאות חלופית)
ליניס - בת (במציאות חלופית)
אנדרו, בנם של ליניס והארי קים - נכד (במציאות חלופית)
חברים ניליקס
טובוק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קסאנגלית: Kes), היא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", המופיעה בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: וויאג'ר". היא הייתה דמות קבועה במהלך שלוש העונות הראשונות של הסדרה, ועזבה את התוכנית בפרק 2 של עונה 4, "The Gift". היא שבה לתוכנית לפרק אחד כתפקיד אורח, בפרק 23 של עונה 6, "Fury". את דמותה גילמה השחקנית ג'ניפר ליאן.

ביוגרפיה בדיונית של הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קס היא אוקמפה, גזע היליד לרביע דלתא, עם תוחלת חיים של 9 שנים בלבד. בפיילוט הסדרה, קס נלקחת על סיפונה של ספינת החלל וויאג'ר עם בן-זוגה, ניליקס, שהיה אחראי להצלתה מקייזון. קס הייתה משועבדת לקייזון לאחר ניסיונה לברוח מהשיממון של חיי אוקמפה נורמלים. היא גם קיוותה לפתח כוחות על-חושיים, שאבותיה, על פי שמועות, התברכו בהם במקצועיות רבה. כוחות על-חושיים של האוקמפה היו לא-ידועים יחסית באותו הזמן, בגלל אורח החיים של האוקמפה, שהפכו תלויים אך ורק על ה-"Caretaker" לאספקה ולהגנה.

במהלך הזמן שלה על סיפון וויאג'ר, קס מתפתחת ידידות הדוקה עם הדוקטור בעת עבודתה כעוזרת הרפואית שלו. קס מקבלת הכשרה רפואית ומסייעית לדוקטור לדעת כיצד לתקשר בקלות רבה יותר עם יתר אנשי צוות. היא גם מסייעת לו לפתח מיומנויות חברתיות, כגון עוזרת לו להזמין לדייט את ד"ר דנרה פאל הוידיאנית (הפרק "Lifesigns"), ותומכת בו כשהוא מתמודד עם האובדן של "הבת" שלו בסימולצית משפחה הולוגרפית ("Real Life"). קס הופכת גם לחברתו ולתלמידתו של טובוק, שעוזר לה להתפתח וללמוד לשלוט ביכולות העל-חושיים שלה.

בפרק "Warlord", קס מטפלת בגבר אילאראני הנושא את תודעתו של טיראן, רודן אילאראני קדום. בעודו שוכב שם, גוסס, טיראן מעביר את תודעתו אליה במטרה לכבוש מחדש את אילארה, מה שגורם לקס לגנוב מעבורת ולטוס לאילארה. הוא עושה שימוש מלא ביכולות העל-חושיות שלה, אבל קס נאבקת איתו באופן פנימי על השליטה בדעתה. טיראן מטוהר בסופו של דבר מדעתה, אבל קס נשארת במקצת בטראומה ממעשי האלימות שהיא השתתפה בהם. טובוק אומר לה שהיא תצטרך ללמוד ולהתאים מהניסיון, ושהיא לעולם לא תהיה בדיוק אותו הדבר שוב. במהלך פרק זה קס מסיימת את מערכת היחסים הרומנטית הארוכה שלה עם ניליקס, בעודה תחת השליטה המוחית של טיראן, במהלך המשימה, בטענה שניליקס מקנא מדי, מחניק, ומגן. עם יישוב הסכסוך, קס מחליטה שלא לחדש את האינטימיות שלה עם ניליקס (הרציונל המקורי של החייזר היה מבוסס על תת-המודע של קס עצמה), אם כי שניהם עדיין נותרו חברים טובים לאחר מכן.

בפרקים "Scorpion" ו-"The Gift", וויאג'ר מסתבכת בסכסוך גדול בין הבורג לבין גזע חייזרים מסתורי בשם "גזע 8472". כתוצאה מחשיפתה לזרם הטלפתי החזק גזע 8472, קס מתחילה "להתפתח" למצב אחר של חיים. היא כבר לא יכולה להישאר עם וויאג'ר, אבל לפני שהיא עוזבת, היא משתמשת בכוחות החדשים שרכשה, ומשליכה את הספינה ואת צוותה בביטחה מעבר לחלל הבורג, כ-9,500 שנות אור קרוב יותר אל כדור הארץ.

שנתיים מאוחר יותר, קס חוזרת לבקר את וויאג'ר בסיפור של מסע בזמן (הפרק "Fury"). בשלב זה נראה שהיא הרבה יותר מבוגרת, הרבה יותר חזקה, ונקמנית כלפי צוות וויאג'ר. היא חוזרת אל העבר ומנסה להעביר את וויאג'ר של העבר לידי הוידיאנים, בזמן שהיא לוקחת את עצמה של העבר הביתה, אולם ניסיון זה מסוכל. תוך שימוש בידיעות על אירועים אלו, ג'יינוויי וטובוק של ההווה יוצרים הולוגרמה של קס בזמן העבר, על מנת להזכיר לקס מהעתיד את החיבה שהייתה לה לצוות וכמה הם טיפלו בה, ובכך להראות עד כמה בלתי הגיונית השנאה שלה. הפרק מסתיים קס חוזרת בספינתה אל אוקמפה.

ביוגרפיה אלטרנטיבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק "Before and After", קס משתתפת במלחמתה בת השנה של וויאג'ר עם הקרנים, ונדבקת בחלקיקים מטורפדו כרונוטונית. מאוחר יותר היא מתחתנת עם טום פאריס, ויש להם בת - ליניס (על שם אמה של קס. ליניס מתחתנת עם הארי קים ויש להם בן בשם אנדרו, נכדה של קס. בתחילת הפרק, קס היא בת 9 שנים ומוכנה לקראת מותה בגיל הנורמלי לאוקמפה. הדוקטור, לעומת זאת, איננו מוכן לקבל זאת, ולכן הוא ממציא תא ביו-זמני, שלו יש תוצאה לא מכוונת - הפעלה מחדש של הכרונוטונים הרדומים בגופה של קס מחשיפתה לטורפדו הכרונוטונית כמה שנים קודם לכן. הדבר מתחיל לשלוח את קס למסע אחורה בחיים שלה. קס הופכת להיות מודעת למה שקרה, ואחרי שהיא חוזרת לזמן של הסכסוך בין וויאג'ר לבין הקרנים, היא מודיעה לדוקטור מהעבר את מה שקורה לה, ומעביר לו את התדר הזמני המדויק של הטורפדו הכרונוטוני. זה מאפשר לדוקטור לתכנן טיפול ולשחזר את קס למצב נורמלי של סנכרון זמני. זה גם משנה את אירועי העתיד שחוותה קס, כולל נישואיה לטום פאריס, כמו גם ליניס ביתה, לתוך ציר זמן חלופי שלעולם לא יתרחש. היא, לעומת זאת, עדיין תוכל להודיע לקפטן ג'יינוויי על "שנה של גיהנום" הצפויה להם.

אין זה מוסבר מדוע צוות וויאג'ר אינו מודע לאזהרה של קס כאשר הם נתקלים בקרנים מאוחר יותר בעונה 4, בפרק הכפול "Year of Hell" (עונה 4, פרקים 8 ו-9). עם זאת, המחדל של אזהרתה היה יכול להיות בגלל השינויים הזמניים של אנורקס (מדען קרנימי, כאשר וויאג'ר מאפסת את ציר הזמן המקורי על ידי השמדת ספינת הקרנים. וויאג'ר לא הותקפה בציר הזמן ששוחזר; כך שהמציאות החלופית שבה קס קיבלה את האזהרה לא הייתה מתרחשת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קס בוויקישיתוף