קנת' רויאל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קנת' רויאל
Kenneth Royall
קנת' רויאל
קנת' רויאל
לידה 24 ביולי 1894
גולדסבורו, קרוליינה הצפונית, ארצות הברית
פטירה 25 במאי 1971 (בגיל 76)
דרהאם, קרוליינה הצפונית, ארצות הברית
שם מלא קנת' קלייבורן רויאל האב
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות ווילו דייל, גולדסבורו, קרוליינה הצפונית, ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
מזכיר המלחמה של ארצות הברית ה־56
19 ביולי 194718 בספטמבר 1947
(8 שבועות ו־6 ימים)
תחת נשיא ארצות הברית הארי טרומן
התפקיד בוטל ←
מזכיר הצבא של ארצות הברית ה־1
18 בספטמבר 194727 באפריל 1949
(שנה ו־31 שבועות)
תחת נשיא ארצות הברית הארי טרומן
תת-מזכיר המלחמה של ארצות הברית ה־2
9 בנובמבר 194518 ביולי 1947
(שנה ו־35 שבועות)
תחת נשיא ארצות הברית הארי טרומן
ויליאם הנרי דרפר ←
קריירה צבאית
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Kenneth Claiborne Royall, Jr. עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות הצבא האמריקניהצבא האמריקני הצבא האמריקני
תקופת הפעילות 1921–1917
1945 – 1942
דרגה בריגדיר גנרל
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם הראשונה
מלחמת העולם השנייה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קנת' קלייבורן רויאל האבאנגלית: Kenneth Claiborne Royall, Sr.;‏ 24 ביולי 189425 במאי 1971) היה גנרל בצבא ארצות הברית והאחרון שכיהן כמזכיר המלחמה של ארצות הברית. משרה זו בוטלה ב-1947 ורויאל מונה כמזכיר הצבא של ארצות הברית (המשרה היורשת) מאז ועד 1949.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קנת' רויאל נולד ב-24 ביולי 1894 בגולדסבורו, קרוליינה הצפונית כבנם של קלרה הווארד ג'ונס ושל ג'ורג' פנדר רויאל. הוא סיים את לימודיו באוניברסיטת קרוליינה הצפונית בצ'אפל היל, שם הוא היה חבר באחוות דלתא-קאפא-אפסילון ולאחר מכן למד בבית הספר הרווארד למשפטים לפני שירותו במלחמת העולם הראשונה. לאחר מכן הוא עסק בעריכת דין ונבחר לסנאט של מדינת קרוליינה הצפונית מטעם המפלגה הדמוקרטית.

ב-18 באוגוסט 1917 נשא רויאל לאישה את מרגרט פירס בסט ויחד הם הביאו לעולם שני בנים ובת.

משפט נאשמי מבצע פסטוריוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מבצע פסטוריוס

בראשית מלחמת העולם השנייה הועלה רויאל לדרגת קולונל בצבא ארצות הברית.

בשעות הקטנות של 13 ביוני 1942 הצליחה הצוללת הגרמנית U-202 להנחית ארבעה סוכנים של המודיעין הגרמני בחוף אמגנסט בלונג איילנד. הם היו עמוסים בחומר נפץ ובציוד נוסף שהוטמן בחול. מפקדם, גיאורג דש, התרחק מהם ונתקל בשומר משמר החופים בשם ג'ון קאלן. לשאלתו של קאלן ענה כי הוא דייג. קאלן לא השתכנע ודש דחף לו סכום של 260 דולר כדי שישתוק והתרחק בריצה.

הסוכנים עלו על רכבת, הגיעו למנהטן ושכרו חדרים במלון.

השומר קאלן הזעיק את משמר החופים ובחיפוש הם מצאו את חומר הנפץ ומדים גרמניים. המקרה דווח לנשיא פרנקלין רוזוולט והוא הורה ל-FBI לפתוח במצוד אחרי הגרמנים.

הקבוצה השנייה נחתה בחוף פונטה ורדה ליד ג'קסונוויל בפלורידה בעזרת הצוללת U-584, ב-16 ביוני 1942. הם עלו על רכבת לסינסינטי שם עמדו להיפגש עם הקבוצה השנייה ב-4 ביולי 1942 ולתכנן את המשך הפעולות.

דש יצא לבדו לוושינגטון כדי לאתר מטרות אך במקום זאת החליט להסגיר את עצמו ל-FBI. בתחילה לא האמינו לו אבל לאחר שהציג לפניהם את תקציב המשימה בסך 84,000 דולר הם התחילו להתייחס אליו ברצינות. גם חברו ארנסט בורגר הסגיר את עצמו. תוך זמן קצר נאסרו הסוכנים בניו יורק ובפלורידה.

הנשיא רוזוולט רוזוולט חשש שבית דין אזרחי יהיה רך מידי ולכן העמיד אותם בפני בית דין צבאי סודי. צוות השופטים הורכב משבעה קצינים בכירים.

רויאל התמנה לייצג אותם בבית הדין והצטווה על ידי הנשיא רוזוולט שלא לפנות בעניינם לבתי משפט אזרחיים. בתשובה כתב רויאל לנשיא שלדעתו לא הייתה לו סמכות לכנס בית דין סודי שישפוט את לקוחותיו וביקש ממנו לשנות את הוראתו. הנשיא סירב ורויאל עתר לבית המשפט המחוזי בטענה שכינסו של בית הדין הסודי מנוגד לחוקה.

בית המשפט דחה את העתירה וכך עתרו רויאל ועורכי דין נוספים ממשרדו לבית המשפט העליון של ארצות הברית. ביולי 1942 דחה בית המשפט העליון את עתירתו של רויאל בפסק דין מקוצר ואישר את סמכותו של הנשיא למנות בית דין סודי. עם זאת, עלה בידו של רויאל לגרום לבית משפט אזרחי לבקר את החוקתיות של בית הדין על אף העדפתו של הנשיא לקיים את ההליך בחשאיות.

באוקטובר פרסם בית המשפט העליון פסק דין מלא באומרו "אין להתעלם מההגנות החוקתיות העומדות לזכותם של כל המואשמים בעבירה". פסק דין זה פורסם לאחר ששישה מלקוחותיו של רויאל כבר לא היו בין החיים. הם נשפטו, הורשעו ובאוגוסט 1942 הוצאו להורג, ימים ספורים לאחר שבית המשפט העליון אישר את סמכותו של הנשיא לכנס בית דין סודי. שניים מהנאשמים נשלחו למאסר. לימים אמר רויאל שהוא האמין שתפקידו כסנגור של המרגלים הנאצים היה התיק החשוב ביותר בקריירה המשפטית שלו. הוא קודם לדרגת בריגדיר גנרל.

חבר הקבינט[עריכת קוד מקור | עריכה]

רויאל כיהן כמזכיר המלחמה האחרון של ארצות הברית מה-9 בנובמבר 1945 ועד ה-18 ביולי 1947 בממשלו של הנשיא הארי טרומן. לאחר מכן הוא כיהן במשרה שהחליפה את משרת מזכיר המלחמה והיה מזכיר הצבא הראשון של ארצות הברית.

באפריל 1949 אולץ רויאל לפרוש מתפקידו על סירובו המתמשך לשים קץ למדיניות ההפרדה הגזעית בצבא, אף על פי שחלפה אז כבר שנה לאחר שהנשיא טרומן חתם על צו נשיאותי 9981.

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 1949 היה רויאל לשותף במשרד עורכי הדין היוקרתי מניו יורק "דווייט, האריס, קוגל וקסקי", וב-1958 הוא היה לראש המשרד.

קנת' רויאל נפטר ב-25 במאי 1971 בדרהאם, קרוליינה הצפונית בגיל 76. הוא נטמן בבית הקברות ווילו דייל שבעיר הולדתו גולדסובורו. בנו, קנת' רויאל הבן, כיהן כחבר בית הנבחרים של קרוליינה הצפונית בין השנים 19671972 וכחבר הסנאט של המדינה בין השנים 1973 – 1972.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קנת' רויאל בוויקישיתוף