קניסטל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקניסטל
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: אברשאים
משפחה: ספוטיים
סוג: Pouteria
מין: P. campechiana
שם מדעי
Pouteria campechiana
Baehni

קָנִיסְטֶל שגם ידוע בתור ספוטה כתומה (שם מדעי: Pouteria campechiana) הוא עץ ירוק עד שמקורו בדרום מקסיקו ובאמריקה המרכזית.[2] העץ מגודל בשל פירותיו גם במדינות אחרות, כברזיל, טאיוואן ווייטנאם. עץ הקניסטל גדל עד לגובה של עשרה מטרים. הוא מניב פרי צהבהב-כתמתם ואכיל, המכונה גם ספוטה צהובה, ואורכו עשוי להגיע עד שבעה סנטימטרים. בשר הקניסטל מתוק ומרקמו מושווה לעיתים למרקם חלמון ביצה מבושל, ולכן מכונה הפרי לעיתים בשם "חלמונית". הפרי משויך לאותה משפחה כמו ספוטה ממית (mamey sapote) ופרי האביו (abiu).

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרי הקניסטל מבשיל בעודו על העץ. צבעו של פרי שהבשיל לחלוטין צהוב עז, ובסופו של התהליך, הוא מתרכך ונושר. באופן מפתיע, מזיקים וציפורים אינם נוגעים בבשר הפרי, ככל הנראה בשל עפיצותו, שמצטמצמת באופן ניכר בפירות בשלים מאוד, אך עדיין ניתנת לזיהוי על הלשון. לעיתים, פירות בשלים שנקטפו מן העץ בעודם קשים אינם מצליחים להתרכך ולאבד מעפיצותם, וליצור את המרקם שמזכיר חלמון ביצה. הסיבה הזאת, נוסף על העובדה שפירות קלימקטריים נרקבים מהר יחסית בטמפרטורת החדר, תרמה ככל הנראה לחוסר-חשיבותו הכלכלית של הקניסטל, פרי שטעמו מתחבב על רבים, וגם קל לעיבוד.

בדומה לפרי הלוקומה (lúcuma), קניסטל אכיל כמו שהוא. כאשר בשר הפרי מעורבב בחלב, נוצר מילקשייק קטיפתי או קינוח מתקתק וריחני דמוי-רפרפת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קניסטל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קניסטל באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ "Pouteria campechiana". Germplasm Resources Information Network. United States Department of Agriculture. אורכב מ-המקור ב-2009-05-14. נבדק ב-2009-01-29.
ערך זה הוא קצרמר בנושא בוטניקה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.