קלפי אוסטרלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קלפי אוסטרלי
קלפי אדום
קלפי אדום
ארץ מוצא אוסטרליה
שימושים רעייה, מחמד
קבוצה כלבי הבקר והצאן
תכונות
משקל 14–20 ק"ג.[1]
גובה כתפיים 41–51 ס"מ.[1]
גובה 46 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
תוחלת חיים 12–15 שנים.
אופי ממושמע מאוד, חכם, מלא מרץ (ולכן משתעמם בקלות וזקוק לפעילות רבה), כלב עבודה מצוין, נאמן, בעל כושר מנהיגות גבוה במיוחד, אמיץ.
אילוף הסתגלות גבוהה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קלפי אוסטרלי, המכונה בקיצור קלפי, הוא גזע של כלב הבית הנכלל בקבוצת כלבי הבקר והצאן. זהו גזע שמוצאו באוסטרליה, משם יוצא לרחבי העולם ככלב רועים מוצלח. הוא מתאים במיוחד לייעודו כרועה הודות לכושר המנהיגות הגבוה שלו, כך שכמעט ואינו זקוק להוראות. תכונותיו השונות המפורטות מטה הפכוהו לאחד הכלבים האהובים והמועדפים על רועים ברחבי העולם, במיוחד באוסטרליה.

מאפיינים גופניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהו כלב בגודל בינוני בעל מראה ספורטיבי, כתפיים ואחוריים שריריים וגפיים מפותחים היטב. הראש מעט מעוגל, ורחב בין העיניים. והאוזניים זקופות. פרוותו חלקה וכפולה,[2] ומופיעה בשלל צבעים ומרקמים שהעיקריים מביניהם: חום כהה, חום-אדמדם, צבע זהוב, אפור-כחלחל, שחור ושילוב גוני שחור עם חום-צהבהב. משקלו נע לרוב בין 14–20 קילוגרמים, וגובהו בין 41–51 (עד השכם).[1]

הזנים: קלפי העבודה וקלפי התערוכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז ראשית התפתחותו של הגזע, הקלפי טופח לשם עבודה. הגזע המקורי עבר ברירה מלאכותית בה פותח זן העבודה תוך שימת דגש על יכולת עבודה וסיבולת גבוהות. לזן זה יש מבנה גוף רזה ושרירי, חסר "תוספות" מיותרות. השחור עם הכתמים החומים-זהובים נחשב המופע המקורי שלו, שכאמור זה לא פותח למטרות מראה, אך הוא מופיע גם בצבעים האחרים הנמנים מעלה. עם הזמן, טופח הזן שנקרא "קלפי התערוכה" המודרני בדגש על מבנהו ועל מראהו. קלפי התערוכה לרוב גדול יותר מזן העבודה, יש לו פרווה עדינה יותר והוא משמש גם כחיית מחמד.

אופי, טיפול ואחזקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהו כלב עבודה חרוץ ובלתי נלאה, שהאינטליגנציה שלו ניכרת לכל מי שרואה אותם בפעולה. תשוקתו של הכלב לעבוד בין כבשים היא אינסטינקטיבית: כלבים צעירים ולא מאומנים יכולים לחקות באופן טבעי תנועות ופעולות הדומות לאלו של מנוסים מהם, ללא למידה מכלב אחר. הקלפי תמיד דרוך ועומד על המשמר, וניחן בחשיבה עצמאית ובכושר מנהיגות גבוה במיוחד, כך שכמעט ואינו זקוק להוראות מבעליו (אף על פי שכלבים אלו מאומנים להגיב לפקודות, כמו שריקות שונות). תכונות אלו הופכות אותו לכלב עבודה מצוין, ממושמע מאוד וקל לאילוף. הוא מלא מרץ, זריז וקל רגליים, ומסוגל לפרוץ בריצה פתאומית ולעצור באותו האופן, ולכן הוא משתעמם בקלות וזקוק לפעילות רבה. זהו כלב אמיץ ונאמן מאוד, ונחשב כ"כלב של אדם אחד" (לכן, כאשר חוואי מגיע לבחור כלב חדש, הוא לרוב עושה זאת מבין קבוצת גורים, ולוקח עמו את זה שבאופן טבעי נמשך ומתחבר אליו). אצל הקלפי קיימת הבחנה ברורה בין עבודה ומנוחה: בעת מנוחה בבית הוא רגוע ושקט, בעוד שבזמן העבודה הוא רץ כאחוז תזזית בשדה.

שני הזנים של הקלפי צריכים מרחב, והרבה ממנו. הוא אינו כלב בית: ריצה יומית של 50–60 קילומטרים היא פעולה שבשגרה הנעשית ללא בעיה על ידי גזע נמרץ זה. לכן, גידולו חייב להיעשות בבתים בעלי שטחים פתוחים, מהם יפיק הכלב הנאה מרובה. כאמור לעיל, מעצם טיפוחו המסורתי כ"חולה-עבודה", הוא משתעמם בקלות ולכן זקוק לפעילות רבה ולעבודה קבועה (אי הפעלת הקלפי תוביל לבעיות התנהגותיות). כמו כן, הודות לטיפוח זה הוא גזע בריא וחסון מאוד, שבשונה מכלבי תערוכה, כמו הרועה הגרמני, שטיפוחם לשם מראה היה לעתים קרובות על חשבון בריאותו הכללית של הגזע, אין לו בעיות בריאות תורשתיות נפוצות אשר עשויות לדרוש טיפול קבוע (אם כי, כמו אצל כל גזעי הכלבים, יכולות להופיע פרכת, טמירות אשכים, מחלת אגן תורשתית וניוון רשתית פרוגרסיבי – PRA). זן העבודה אינו זקוק לטיפוח רב, הודות לפרוותו הקשה והקצרה שאינה מצריכה סירוק או תספורת תכופים. טיפוח יעשה על ידי סירוק קל ועיסוי באמצעות מגבת. רחיצה צריכה להיעשות רק בעת צורך. הקלפי מתאים לגידול ילדים כאשר גדל הוא יחד עמם. כמו כן ובאותו אופן, הוא מתאים לחיים משותפים עם חיות אחרות, אותם אף ינסה לרעות. הקלפי משמש גם ככלב שמירה מצוין, מעצם היותו כל הזמן בתנועה.

ההמלטה כוללת בדרך כלל בין 4 ל-7 גורים. אלו רגועים, צייתנים ומהירי למידה.

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלפי הולך על גבי כבשים

הגזע שימש במקור ועודו משמש ככלב רועים היכול לעבוד תחת מאמצים רבים, אף בתנאי טמפרטורה קיצוניים. נאמר כי קלפי טוב אחד שווה לגברים רבים, במיוחד באזורים הרריים ועל פני שטחים נרחבים. למרות גודלו, זהו כלב המסוגל לעבוד עם בקר, צאן, עופות, איילים ועוד.

מונחים ופקודות נפוצים הקשורים לקלפי העבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "אסוף/קבץ!" ("Cast"): הכלב נשלח לקבץ ולאסוף עדר צאן כאשר הבעלים רוצה להביאם למקום מסוים, כמו דיר. הקלפי מצוין בקיבוץ הצאן אל תוך הדיר והמכלאה, האצתם להיכנס אל סככות וכלובי נשיאה (כמו במשאית) וכו'. תכונה טבעית זו של הגזע נתפסת על ידי החוואי כערך שלא יסולא בפז.
  • "החזק!" ("Hold"): הכלב נשלח "להחזיק" את העדר במיוחד, כלומר לשמור עליהם כקבוצה. הכבשה באופן אינסטינקטיבי תשאף להישאר עם העדר, אך אם זאת תלחץ או תיבהל, היא עלולה להיפרד מחברותיה ולברוח. לכן, כבשים אשר פורצות בריצה צריכות להיאסף במהירות בחזרה על ידי הכלב.
  • "לשמור מרחק" ("Keeping Distance"): העדר לא חייב להיות מואץ באופן מתמשך על ידי הכלב, במיוחד בעת נדידה למרחקים ארוכים בימים חמים. לקלפי העבודה צריכה להיות יכולת לשמור מרחק מהעדר כדי שיוכלו ללכת באחידות ובחופשיות, מבלי לאבד אנרגיה רבה מדי. כמו כן, הוא צריך לדעת באופן אינסטינקטיבי מתי להפעיל לחץ ולהאיץ, ומתי להוריד ממנו ולשמור מרחק מסוים מהעדר.
  • "באקינג" ("Backing"): פעולה בה הכלב מטפס ומהלך על גבי העדר, אותה הוא נצרך לעשות כאשר העדר יוצר פקק במכלאה ונתקע במעברים.
  • "עין" ("Eye"): נאמר על קלפי שיש לו "עין טובה" או "עין גמישה" כאשר הוא מסוגל לעקוב אחרי תנועת העדר ולקרוא את השינויים תוך כדי תנועה. לרוב הכלב "יגזים" וינוע חרש בתנועת התגנבות (ראו תמונות בקישורים החיצוניים בתחתית הדף)
מופעי פרווה שונים אצל הקלפי

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 "Kelpie". Funk & Wagnalls New World Encyclopedia. World Almanac Education Group. 2002.
  2. ^ אצל כלבים בעלי פרווה כפולה, מכל זקיק שערה יוצאים שני סוגי שערות, הפרווה עליונה והפרווה התחתונה. הפרווה התחתונה היא קצרה, עבה ומחממת, וברוב המקרים צפופה מספיק כדי למנוע חדירת מים (שכבת בידוד). הפרווה העליונה חזקה וקשה יותר, ומשמשת כ"מעיל-רוח" המגן מפני מזג האוויר.