קלמאן אדר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קלמנט אדר)
קלמאן אדר
Clément Ader
לידה 2 באפריל 1841
מירה, גארון עילית, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 במאי 1925 (בגיל 84)
טולוז, גארון עילית, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מפקד בלגיון הכבוד
  • מדליית זהב של החברה לעידוד הקדמה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קלמאן אדר

קלמאן אדרצרפתית: Clément Ader; ‏2 באפריל 18413 במאי 1925) היה ממציא צרפתי ומהנדס חשמל, הידוע כאחד מחלוצי תחום התעופה. אדר המציא מטוס בעל מנוע קיטור.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדר למד הנדסת חשמל והפך למהנדס חשמל ומכניקה.[1][2][3]

בשנת 1878 אדר שיפר את הטלפון שהומצא על ידי אלכסנדר גרהם בל, ובשנת 1880 הקים את רשת הטלפונים בפריז. בשנת 1881 הוא המציא את הסטריאופון- מערכת שמע בה המאזינים קיבלו ערוץ נפרד לכל אוזן, מצב שאיפשר תפיסה סטריאופונית של השחקנים על הסט.

בעזרת מחקריו של לואי מויאר על תעופת ציפורים, בשנת 1886 הוא בנה כלי טיס אותו כינה אדר איול וקרא לסוג כלי הטיס Avion מילה שהפכה בצרפתית למושג מטוס. כלי הטיס היה דמוי עטלף, והונע על ידי מנוע קיטור קל אותו עיצב בעצמו. המנוע כלל 4 צילינדרים, הפיק כוח של 20 כוחות-סוס (15 קילו-וואט) והניע פרופלור מסחב (כלומר מותקן בקדמת כלי הטיס ומושך אותו) ארבעה להבי.

בתאריך 9 באוקטובר 1890 אדר ניסה להטיס את כלי הטיס שבנה. היסטוריונים של תעופה מעניקים קרדיט למאמץ זה המראה מונעת לטיסה בלתי נשלטת בגובה אפקט הקרקע, כ־50 מ (160 רגל) בגובה של כ 20 ס"מ (8 אינץ').

באוגוסט 1892 בנה מטוס נוסף וטען מאוחר יותר כי הוא טס עמו למרחק של 100 מטר (330 רגל). אם כי מרבית המקורות מסכימים שהדגם מעולם לא הושלם ולא הוטס. אם כי הניסויים של קלמאן משכו את תשומת לב הצבא הצרפתי שמימן את בנייתו של מטוס נוסף.

קלמאן בנה את הדגם השלישי שלו. דגם זה גם דמה לעטלף והיה עשוי פשתן ועץ, בעל מוטת כנפיים ברוחב 15 מטר (48 רגל), מצויד בשני מנועי קיטור בכוח של 30 כוח-סוס כל אחד, שהניעו שני פרופלורי מסחב ארבעה להביים. בתאריך 12 באוקטובר 1897 ביצע אדר ניסויי הסעה וכעבור יומיים ביצע ניסוי טיסה שכשל. לאחר ריצה קצרה המכונה הוסטה מהמסלול על ידי משב רוח, ונעצרה. בשל תוצאת טיסה זו, הצבא הצרפתי הסיר את המימון שלו, אבל שמר את התוצאות בסוד. המסמכים שוחררו לידיעת הציבור ב-1910 בהם דווח שניסיונות להטיס את המטוס עלו בתוהו.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1909 פרסם קלמאן את הספר L'Aviation Militaire (תעופה צבאית). הספר עוסק באווירונאוטיקה ובצבא.

בספר מפתח קלמאן את רעיונותיו על הארגון התאורטי של חיל האוויר. בספר הוא מדגיש את החשיבות העתידית של מטוסים צבאיים. הרעיונות שלו פורסמו תחת הכותרת "לחימה צבאית".[4]

מורשתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספרו L'Aviation Militaire, קלמאן חזה את נושאת המטוסים – ספינה עם סיפון טיסה שטוח ומבנה בודד מעל הסיפון בצד הספינה וכיצד הספינה תשמש את הציים. המילה שבה השתמש לתיאור כלי הטיס (Avion) השתרשה בצרפתית ובספרדית כמושג למטוס.

הר אדר בארץ גרהאם שבאנטארקטיקה נקרא על שמו של קלמאן אדר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קלמאן אדר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Claude Carlier, Clément Ader: premier stratège de l'aéronautique miltaire, Guerres mondiales et conflits contemporains
  2. ^ Clement Ader 1841 - 1925
  3. ^ Clément Ader, The Pioneers
  4. ^ קלמאן אדר, L'aviation militaire, 1913