קליפורד אלכסנדר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קליפורד אלכסנדר
Clifford Alexander
קליפורד אלכסנדר
קליפורד אלכסנדר
לידה 21 בספטמבר 1933
ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית
פטירה 3 ביולי 2022 (בגיל 88)
מנהטן, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא קליפורד לאופולד אלכסנדר הבן
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
מזכיר הצבא של ארצות הברית ה־13
13 בינואר 197720 בינואר 1981
(4 שנים)
תחת נשיא ארצות הברית ג'ימי קרטר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קליפורד לאופולד אלכסנדר הבןאנגלית: Clifford Leopold Alexander Jr.;‏ 21 בספטמבר 19333 ביולי 2022) היה עורך דין, איש עסקים ופקיד ממשל אמריקאי מניו יורק. הוא היה האפרו-אמריקאי הראשון שכיהן כמזכיר הצבא של ארצות הברית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קליפורד אלכסנדר נולד בניו יורק לקליפורד לאופולד אלכסנדר האב. הוא למד בבית הספר פילדסטון שבניו יורק. ב-1955 הוא סיים את לימודיו בקולג' של אוניברסיטת הרווארד וב-1958 הוא סיים את לימודיו בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת ייל. עם סיום לימודיו הוא התגייס למשמר הלאומי של מדינת ניו יורק ושירת לזמן קצר בגדוד התותחנים ה-369 בפורט דיקס, ניו ג'רזי.

ב-1959 נשא אלכסנדר לאישה את אדל לוגן. אדל הייתה לפרופסור באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון לאחר שסיימה את לימודי הדוקטורט שלה בהיסטוריה והתמחתה בהיסטוריה אפרו-אמריקאית. לשניים נולדו בת, אליזבת, ובן, מארק.

לאחר שהתקבל ללשכת עורכי הדין, שימש אלכסנדר כעוזר פרקליט המחוז של מחוז ניו יורק בין השנים 19591961. הוא היה למנהל של מיזם השימור של שכונת מנהטנוויל-המילטון גרנג'. לאחר מכן הוא שימש כמנהל של מיזם ההזדמנויות לנוער של הארלם. במקביל הוא עסק בעריכת דין בניו יורק.

ב-1963, בתקופת ממשלו של הנשיא ג'ון פיצג'רלד קנדי, נקרא אלכסנדר לוושינגטון די. סי. כדי לשמש קצין ליחסי חוץ של צוות המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית. לאחר מכן הוא שימש כסגן העוזר המיוחד לנשיא לינדון ג'ונסון, כיועץ מיוחד וכסגן היועץ המשפטי המיוחד של צוות הבית הלבן בין השנים 19641967. לאחר מכן ועד 1969 הוא כיהן כיושב הראש של הוועדה לשוויון הזדמנויות בתעסוקה. הוא שימש כנציג מיוחד של הנשיא כאשר עמד בראש משלחת ארצות הברית לטקסים לציון עצמאותה של ממלכת סווזילנד ב-1968.

לאחר בחירתו של הנשיא הרפובליקני ריצ'רד ניקסון הוא עזב את עבודתו בממשל הפדרלי ועסק בעריכת דין במשרד עורכי הדין הוושינגטוני "ארנולד ופורטר" בין השנים 19691975. בין השנים 19721976 הוא שימש כפרשן חדשות בטלוויזיה. בשנים 19731974 הוא לימד כפרופסור למשפטים באוניברסיטת הרווארד. ב-1974 הוא התמודד ללא הצלחה על תפקיד ראש עיריית וושינגטון. הוא שב לעיסוקו במשפטים וב-1975 הוא היה לשותף במשרד עורכי הדין "ליפפרט, ברנרד, מקפרסון והנד".

עם היבחרו של ג'ימי קרטר לנשיאות, שב אלכסנדר לשירות הממשלתי ובמשך כל תקופת נשיאותו של קרטר, בין השנים 19771981, הוא כיהן כמזכיר הצבא של ארצות הברית. הוא היה האפרו-אמריקאי הראשון שכיהן בתפקיד זה. במהלך כהונתו בתפקיד הוא התרכז בשיפור צבא המתנדבים, הוא שם דגש על תוכניות לשיפור המקצועיות ועל מתן חוזים לעסקים בבעלות מיעוטים כדי לקיים את המחויבות הפדרלית לעודד גיוון.

ב-1981 הקים אלכסנדר את חברת הייעוץ "אכסנדר ושות'". בנוסף הוא שימש כחבר דירקטוריון בכמה תאגידים ארציים והיה חבר במועצת הנגידים של הבורסה לניירות ערך בניו יורק.

בראשית המאה ה-21 בלט אלכסנדר בהתנגדותו למדיניות אל תשאל, אל תספר, שהוא קרא לביטולה על ידי הקונגרס.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתו אליזבת אלכסנדר היא משוררת שהייתה פרופסור לאנגלית באוניברסיטת ייל. היא התבקשה לכתוב ולקרוא שיר עבור טקס ההשבעה של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. בנו, מארק אלכסנדר הוא דקאן בית הספר למשפטים של אוניברסיטת וילנובה שבפנסילבניה. הוא גם שימש כיועץ פוליטי למסעות הבחירות של ביל בראדלי, טד קנדי והנשיא אובמה.

קליפורד אלכסנדר נפטר ב-3 ביולי 2022.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קליפורד אלכסנדר בוויקישיתוף