קז'ימייז' הרביעי, מלך פולין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קז'ימייז' הרביעי, מלך פולין
Kazimierz IV Andrzej Jagiellończyk
קז'ימייז' הרביעי, מלך פולין
קז'ימייז' הרביעי, מלך פולין
לידה 30 בנובמבר 1427
קרקוב, ממלכת פולין
פטירה 7 ביוני 1492 (בגיל 64)
גרודנו, ממלכת פולין
מדינה פולין
מקום קבורה קתדרלת ואוול עריכת הנתון בוויקינתונים
בת זוג אליזבת מאוסטריה
שושלת בית יגלו
תואר מלך פולין והדוכס הגדול של ליטא
אב ולדיסלב השני יגיילו עריכת הנתון בוויקינתונים
אם סופיה הולשאנסקה עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים ראו בהמשך
הדוכס הגדול של ליטא
29 ביוני 14407 ביוני 1492
(52 שנים)
מלך פולין
25 ביוני 14477 ביוני 1492
(45 שנים)
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קז'ימייז' היגלוני, קז'ימייז' הרביעי היגלוני (פולנית: ‏Kazimierz IV Jagiellończyk?‏; ליטאית: Kazimieras Jogailaitis; בלארוסית: Kazimir Jahajłavič; ‏30 בנובמבר 1427 - 7 ביוני 1492), בן השושלת היגלונית, כיהן כדוכס הגדול של ליטא משנת 1440 ומלך על פולין משנת 1447 ועד למותו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסל של קז'ימייז' הרביעי מלך פולין במלבורק

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קז'ימייז' נולד ב-30 בנובמבר 1427 בקרקוב, לולדיסלב השני, מלך פולין ולסופיה מהונגריה, בתם של אנדז'יי אולשאנסקי ואלכסנדרה דרוקה, והיה אחיו הצעיר של ולדיסלב השלישי, מלך פולין. מכיוון שאחיו היה צפוי למלוך לאחר אביהם, לא הוכשר קז'ימייז' למלוכה, ומורהו החשמן זבינגייב אולשניקי לא השקיע בחינוכו, אולם קז'ימייז' מעצמו גילה עניין רב בדיפלומטיה ובענייני הכלכלה של המדינה.

הדוכס הגדול של ליטא[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1440 מת ז'יגמונטאס קסטוטיאיטיס הדוכס הגדול של ליטא, ב-29 ביוני אותה שנה, כשהיה בן 13 בלבד, מונה קז'ימייז' על ידי בית הלורדים הליטאי כדוכס הגדול של ליטא, כיורש בית המלוכה המקומי. האצולה הפולנית קיוותה כי קזימיר ימונה רק כעוצר מטעם בית המלוכה הפולני (דבר אשר יהפוך את ליטא בפועל לחלק מפולין), ומינויו כדוכס גדול עורר מתיחות בין שתי המדינות. מכיוון שהיה קטין כשמונה לדוכס הגדול, נוהלה המדינה הלכה למעשה בידי בית הלורדים. בתקופת כהונתו הוא הפך את האצולה הליטאית לשוות ערך לזו של השלכטה הפולנית. הוא גם הבטיח שלא למנות אנשים מממלכת פולין לתפקידים בדוכסות הגדולה ושהחלטות לגבי ליטא לא יתקבלו ללא הסכמת מועצת הלורדים. סמוגיטיה קיבלה זכות לבחור את ראשי העדה.

מלך פולין[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1444 נהרג אחיו ולדיסלב השלישי, מלך פולין בקרב וארנה, וב-25 ביוני 1447 עלה קז'ימייז' במקומו לשלטון אף בממלכת פולין. בשנת 1454 התחתן קז'ימייז' עם אליזבת מאוסטריה, בתם של אלברכט השני, מלך גרמניה ואליזבת מלוקסמבורג, ממנה נולדו לו 13 ילדים.

באותה שנה חבר קז'ימייז' לקונפדרציה הפרוסית, שדרשה להשתחרר מעולם של אבירי המסדר הטווטוני, ולהסתפח לחלוטין לממלכת פולין, ופתח במלחמת שלש עשרה השנים (14541466) נגד מדינת המסדר הטווטוני, שהסתיימה בניצחונו ובכיבוש בירת המסדר בטירת מלבורק. בשנת 1466 נחתם שלום טורן השני, ולפיו קיבלה פרוסיה המלכותית אוטונומיה שלטונית, עם מטבע משלה, וזכות להחזיק צבא עצמאי, אולם הייתה כפופה לכתר הפולני. לזכר ניצחונו של קז'ימייז', בעיירה מלבורק יש פסל שלו רוכב על סוס.

מדיניות חוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקוריה הרומאית הייתה עוינת לקז'ימייז', בעקבות התנגדותו לתוקפנות האפיפיור פאולוס השני. בסוף 1466 הטיל האפיפיור נידוי על גאורגה פודבראדי, מלך בוהמיה, וקרא לאצילים הבוהמיים להדיחו. האצילים הבוהמיים פנו למתיאש הראשון, מלך הונגריה לעזרה, ובמרץ 1468 פלש מתיאש למוראביה. גאורגה פודבראדי פנה לקז'ימייז', והציע לו להכיר בבנו ולדיסלב כיורשו, בעד לתמיכתו נגד מתיאש הוניאדי. בתחילת 1469 חזר גאורגה פודבראדי על הצעתו לקז'ימייז', והוא פתח בדיונים על כך עם פרידריך השלישי, קיסר האימפריה הרומית הקדושה. ב-22 במרץ 1471 מת לפתע גאורגה פודבראדי, ובנו של קז'ימייז' - ולדיסלב עלה לשלטון במקומו. אולם עם עלותו לשלטון, פתח מתיאש הראשון, מלך הונגריה במלחמה נגדו על כתר בוהמיה, והמלחמה הסתיימה רק בשנת 1478 בשלום אולומואוץ, שקבע ששניהם יקבלו את התואר "מלך בוהמיה". אולם הסכסוכים עם מתיאש נמשכו, ומותו בשנת 1490 היווה רווחה גדולה לפולין.

מדיניות פנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קז'ימייז' היה פסיבי מאוד בענייני הפנים של הממלכה, ועיקר דאגתו הייתה לשמור על זכויות הכתר, ועל זכותו למנות בישופים. במחלוקת בין פולין וליטא על ווהלין ופודוליה, הכריע קז'ימייז' לטובת ליטא.

על אף היותו אחד המלכים הגדולים באירופה, היה קז'ימייז' תמיד לבוש בבגדים פשוטים, ונהג לשתות רק מים. בנוסף הוא היה מאוד מתחשב כלפי שריו ומשרתיו, ונהג בנדיבות רבה באויביו המנוצחים.

ב-7 ביוני 1492 מת קז'ימייז' ונקבר בקתדרלת ואוול, ובמקומו עלו לשלטון בניו אלכסנדר יגיילו בליטא, ויאן אולברכט בפולין.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1454 התחתן קז'ימייז' עם אליזבת מאוסטריה, בתם של אלברכט השני, מלך גרמניה ואליזבת מלוקסמבורג, ממנה נולדו לו 13 ילדים:

אילן יוחסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדימינאס, הדוכס הגדול של ליטא
 
ייבנה מפולוצק
 
אלכסנדר מטבר
 
אנסטסיה יורייבנה מהאליץ'
 
איוואן אולשאנסקי
 
אגריפינה
 
דמיטריוס הראשון סטראשי
 
לא ידועה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אלגירדאס, הדוכס הגדול של ליטא
 
 
 
 
 
יוליאנה אלכסנדרובה מטבר
 
 
 
 
 
אנדז'יי אולשאנסקי
 
 
 
 
 
אלכסנדרה דרוקה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ולדיסלב השני, מלך פולין
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
סופיה מהונגריה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
קז'ימייז' הרביעי, מלך פולין


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קז'ימייז' הרביעי, מלך פולין
בית יגלו
נולד:30 בנובמבר 1427 מת:7 ביוני 1492
ז'יגמונטאס קסטוטיאיטיס הדוכסות הגדולה של ליטא
14401492
אלכסנדר יגיילו
ולדיסלב השלישי ממלכת פולין
14471492
יאן הראשון אולברכט