קו (תחבורה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קו שירות (בקיצור קו) הוא מסלול נסיעה של תחבורה ציבורית, מתחנת מוצא אל תחנת יעד, שבדרך כלל קבועות בו תחנות נוספות להעלאת נוסעים ולהורדתם.

בישראל נפוץ ביטוי זה בקרב נוסעי האוטובוסים, ובדרך כלל מזוהה עימם. אם כי, כיום נפוצים גם קווים של מוניות שירות, אשר על פי רוב נוסעות במסלולים דומים מאוד לאלה של קווי האוטובוסים השונים. שימושים נוספים לביטוי הם קווי רכבות וקווי תעופה.

אוטובוס בקו 132 בבואנוס איירס

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

קו עירוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

נסיעה בתוך גוש ערים באוטובוס נמוך-רצפה, המותאם להעלאה והורדה מרובה של נוסעים, ואינו מתאים בדרך כלל לנסיעה בכבישים מהירים. סוג קו כזה נפוץ במטרופולינים הישראליים: גוש דן, חיפה וירושלים. קווים אלו משולטים במספר חד ספרתי, דו ספרתי או תלת ספרתי.

קו עירוני-פנימי[עריכת קוד מקור | עריכה]

נסיעה פנימית בתוך העיר. לרוב אלו קווים הנוסעים מן התחנה המרכזית אל שכונה מסוימת בעיר, או קווים הנוסעים במסלול מעגלי בעיר, דבר האופייני לערים קטנות יותר. לרוב ממוספר הקו בספרה אחת או שתיים (לדוגמה: קו 2 ברעננה הנוסע במסלול סיבובי מצומת רעננה לאזור התעשייה דרך השכונות, או קו 17 בבאר שבע הנוסע מהתחנה המרכזית לרחוב הברזל).

קווים בין עירוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קווים המקשרים בין יישובים, באוטובוסים גבוהים המתאימים לנסיעה בכבישים ראשיים מהירים. שילוט הקווים הוא לרוב תלת ספרתי, כשאזורים שונים מזוהים עם ספרות שונות (כך הקווים מירושלים למרכז ולדרום מתחילים ברובם ב-4, הקווים מגוש דן דרומה ברובם ב-3, מגוש דן לצפון ברובם ב-8, ומירושלים לצפון ברובם ב-9). קיימים גם קווים בעלי שילוט דו-ספרתי, בעיקר ביישובים קטנים יחסית שאין בהם הרבה שירות. בעבר, היו חיילי צה"ל יכולים לנסוע חינם רק בקווים הממוספרים במספור תלת-ספרתי. ולכן, לקווים דו-ספרתיים רבים נוסף המספר 0 בהתחלה.

הקווים הבין עירוניים מזוהים גם עם רכבות, לדוגמה: קו נהרייה-מודיעין.

קווים בין לאומיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר פעלו בישראל קווי אוטובוס למצרים וירדן במסגרת הסכם השלום בין ישראל למצרים והסכם השלום בין ישראל לירדן. חברת אגד הפעילה את קו 100 לקהיר ואילו קווים נוספים פעלו מחיפה ותל אביב לערים רבת עמון ואירביד שבירדן על ידי חברות האוטובוסים דן וחברת הנסיעות והתיירות נצרת[1]. בהתייחס לקווי רכבות, אפשר לציין את קו רכבת העמק ההיסטורי מחיפה לדמשק טרם קום המדינה.

חלופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלופה היא שינוי מסלול של קו מסוים בשעה מסוימת של היום, בטווח שעות מסוים או בימים מסוימים, בנוסף לנסיעות במסלול הרגיל של הקו או במקומן, על מנת לספק מענה לצורך בשעה מסוימת, לרוב של ציבור היוממים. חלופות על פי רוב מתבטאות בתחנת מוצא שונה, כאשר בנקודה מסוימת מתמזג מסלול החלופה למסלול הקו הרגיל, וממשיך לפי המסלול הרגיל, אם כי לעיתים החלופה מתבטאת בכניסה לשכונה או לאזור תעשייה מסוימים, או באי-עצירה בחלק מתחנות הביניים של הקו.

שילוט החלופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעיתים חלופות נושאות את אותו השילוט של הקו המקורי - שיטה זו מקובלת כאשר החלופה היא יציאה משכונה כלשהי במקום מתחנת המוצא הרגילה, שכן אז אדם הרואה את הקו לאחר התמזגותו למסלול הרגיל לא צריך לדעת שתחנת המוצא הייתה שונה מהרגיל.

  1. לעיתים מוספת להן אות (לדוגמה: קו 2א כחלופה של קו 2. שיטה זו מקובלת לחלופה שהיא כניסה לשכונה מסוימת).
  2. לעיתים החלופה נושאת מספר שונה אך עם קשר למספר הקו הרגיל. לדוגמה: קו 39 כחלופה לקו 29, קו 123 כחלופה לקו 23.

כפילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל ריבוי מפעילי התחבורה הציבורית נוצר לעיתים מצב של כפילות בו קו אחד משמש שני מפעילים שונים באותה עיר, ומוביל ליעדים שונים. כך, בחיפה קיים קו עירוני מספר 3 של אגד הנוסע בתוך העיר, וקו של המטרונית המופעלת על ידי סופרבוס, הנוסע משכונת הדר בחיפה לקריית ים.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]