קורט פון המרשטיין-אקוורד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קורט גבהרד אדולף פיליפ פרייהר פון המרשטיין-אקוורד
Kurt Gebhard Adolf Philipp Freiherr von Hammerstein-Equord
קורט פון המרשטיין-אקוורד בשנת 1930
קורט פון המרשטיין-אקוורד בשנת 1930
לידה 26 בספטמבר 1878
הינריכסהאגן, האימפריה הגרמנית האימפריה הגרמניתהאימפריה הגרמנית
פטירה 24 באפריל 1943 (בגיל 64)
ברלין, גרמניה הנאצית גרמניה הנאציתגרמניה הנאצית
מקום קבורה סקסוניה התחתונה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הרייך הגרמני עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה האקדמיה הצבאית הפרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Kunrat von Hammerstein, Marie Luise von Hammerstein, Ludwig von Hammerstein-Equord, Franz von Hammerstein, מריה פאשה עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות האימפריה הגרמניתהאימפריה הגרמנית האימפריה הגרמנית
רפובליקת ויימאררפובליקת ויימאר רפובליקת ויימאר
גרמניה הנאציתגרמניה הנאצית גרמניה הנאצית
תקופת הפעילות 18981934 (כ־36 שנים)
דרגה גנרל-אוברסט (ורמאכט) גנרל-אוברסט (ורמאכט)
תפקידים בשירות
ראש המטה הכללי של ה-OKH
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם הראשונה
עיטורים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
משמאל לימין בשורה הראשונה: קורט פון המרשטיין-אקוורד, אייטל פרידריך, נסיך פרוסיה, גנרל אוטו האסה, ואדמירל אריך רדר

גנרל-אוברסט קורט פון המרשטיין-אקוורדגרמנית: Kurt von Hammerstein-Equord;‏ 26 בספטמבר 187824 באפריל 1943), איש צבא גרמני. היה ראש המטה הכללי של ה-OKH, המפקדה העליונה של כוחות היבשה. ממתנגדיו הפעילים של אדולף היטלר והנאציזם.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריירה צבאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פון המרשטיין-אקוורד נולד ב-26 בספטמבר 1878 בהינריכסהאגן שהשתייכה לאימפריה הגרמנית, במשפחת אצולה שיצאו ממנה כמה קצינים בכירים. הוריו היו הינו פון המרשטיין-אקוורד, שהיה פקח ראשי בדוכסות הגדולה של מקלנבורג-שטרליץ ואידה. בשנת 1898 התגייס פון המרשטיין-אקוורד לצבא הגרמני הקיסרי, והצטרף לרגימנט הרגלים של המשמר ה-3, שם הכיר את קורט פון שלייכר, וב-15 במרץ באותה שנה התחתן עם מריה בתו של ולטר פון ליטוויץ. במלחמת העולם הראשונה, מילא פון המרשטיין-אקוורד תפקידי מטה באגף האפסנאות, בקורפוס המילואים ה-8 ובמטה הכללי.

לאחר המלחמה נשאר פון המרשטיין-אקוורד ברייכסווהר, ומילא בו תפקידי פיקוד ומטה. בשנת 1920 התנגד פון המרשטיין-אקוורד לפוטש של קאפ, ונשאר נאמן לממשלה. בשנת 1930 מונה פון המרשטיין-אקוורד לראש המטה הכללי של ה-OKH. בתפקידו זה תכנן את הגדלת הצבא וחימושו, ועל כך הועלה ב-23 בדצמבר 1933 לדרגת גנרל אוברסט. פון המרשטיין-אקוורד התנגד באופן נחרץ לנאצים, ובדצמבר 1932 אמר להיטלר שאם ינסה לתפוס את השלטון באופן לא חוקי, הוא יורה לירות בו ובאנשיו, כמו כן ניסה לשכנע את הנשיא הינדנבורג שלא למנות את היטלר לקנצלר. בעקבות כך הורה היטלר על פיטוריו ב-31 בינואר 1934. פון המרשטיין-אקוורד זעם על שהאס אס אסר על קציני הצבא להשתתף בלווייתו של קורט פון שלייכר שנרצח בליל הסכינים הארוכות. פון המרשטיין, שהיה מנאמניו של שלייכר, המרה את האיסור באופן מתריס.

מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם פרוץ המלחמה מונה פון המרשטיין-אקוורד למפקד פלגת הארמייה A בחזית המערבית, אך ב-21 בספטמבר 1939 פוטר מתפקידו.

אחרית ימיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך 1942 החל להתפשט אצל פון המרשטיין-אקוורד סרטן הגרון מתחת לאוזנו השמאלית, בתחילה הוא סירב לקבל טיפול רפואי, ולבסוף כשניגש לרופאו, התברר שכבר לא נותר מה לעשות. ניסיון לטפל מחלה על ידי הקרנות, גרם לו לכאבים ולאי נוחות, ובשל כך הפסיק את הטיפול. פון המרשטיין-אקוורד חי בביתו שבברלין כשהוא סובל מהמחלה, עד שב-16 באפריל 1943 שקע בתרדמת, ושבוע לאחר מכן ב-24 באפריל מת. כדי למנוע את כיסוי ארונו בדגל צלב הקרס, החליטה משפחתו להימנע מלוויה ממלכתית, וקברה אותו בשטיינהורסט בטקס צנוע. המשפחה השאירה זר תנחומים שנשלח במיוחד על ידי היטלר ברכבת התחתית בברלין, וטענה כי נשכח.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פון המרשטיין-אקוורד היה אוונגלי ונישא ב-1907 למריה פון ליטוויץ, ילידת 1886, קתולית. אחיה היה הגנרל שמילו פון ליטוויץ. לבני הזוג נולדו שבעה ילדים: ארבע בנות ושלושה בנים. בניו, לודוויג מקסימיליאן וקונרט היו שניהם קצינים בוורמאכט ופעילים בקשר העשרים ביולי. בתו מריה פאשה הייתה מתנגדת לנאציזם אף היא והצילה יהודים מציפורני הנאצים. הבן, פרנץ, היה תאולוג ונמנה עם מייסדי ארגון המתנדבים הגרמני אות הכפרה והשלום.

לאחר מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עקב מעורבות בניו בקשר, שלושה שבועות לאחר מכן החל הגסטפו בחקירות. הבן, פרנץ, נאסר בברלין. הבנים ששירתו בצבא נעלמו והוכרזו כעריקים. בסוף 1944 נלקחה הרעייה מריה ובני משפחה אחרים ונשלחו לתת-מחנה של מחנה הריכוז בוכנוואלד, עם בני משפחה של קושרים אחרים. מאוחר יותר נשלחו מריה ובתה הצעירה לבית סוהר ברגנסבורג ומשם נשלחו דרך דכאו ואינסברוק לדרום טירול. שם שוחררו בידי הצבא האמריקאי ב-4 במאי 1945.

סיווג קציני צבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמי שהופקד בראש המטה של ה-OKH והיה אחראי על הגדלת הצבא וחימושו. נהג פון המרשטיין לסווג את קציני הצבא לפי אופיים:

אני מבחין בארבעה סוגים. ישנם קצינים חכמים, חרוצים, טיפשים ועצלנים. בדרך כלל משולבים שני מאפיינים. חלקם חכמים וחרוצים - מקומם הוא, המטה הכללי. הבאים בתור הם טיפשים ועצלנים - הם מהווים 90 אחוז מכל הקצינים ומתאימים לפעילויות שגרתיות. כל מי שהוא חכם וגם עצלן כשיר לתפקידי המנהיגות הגבוהים ביותר, מכיוון שהוא בעל בהירות המחשבה והחוסן הנפשי, הנחוץ להחלטות קשות. עלינו להיזהר מכל מי שהוא גם טיפש וגם חרוץ - אסור להפקיד בידיו אחריות כלשהי, מכיוון שהוא תמיד יגרום רק נזק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]