קונסטנטין קרתיאודורי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קונסטנטין קרתיאודורי
Constantin Carathéodory
לידה 13 בספטמבר 1873
ברלין, הקיסרות הגרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 2 בפברואר 1950 (בגיל 76)
מינכן, בוואריה, גרמניה המערבית
ענף מדעי מתמטיקה
מקום מגורים גרמניה, טורקיה, בלגיה, מצרים,יוון, גרמניה
מקום קבורה ולדפרידהוף מינכן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט הרמן מינקובסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט האנס ראדמאכר, אריך בסל-האגן, פאול פינסלר, Nazım Terzioğlu, גאורג אומן, Wladimir Seidel, ארנסט פשל, Süe-Yung Zee-Kiang, Rudolf Steuerwald, האנס ובר, פאול ארמסן, Ta Li, Karl Leonhard Weigand, Josefa von Schwarz, Magda Kleberger, Hans Rügemer, Dimitrios Kappos, Wilhelm L. Damköhler, Antonie Stern, Hans Wolkenstörfer, Süe-Yung Zee-Kiang, René de Possel עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
תרם לתורת הפונקציות הממשיות, חשבון וריאציות, ותורת המידה.
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קונסטנטין קרתיאודורי (13 בספטמבר 18732 בפברואר 1950) היה מתמטיקאי גרמני ממוצא יווני. הוא תרם משמעותית לתורת הפונקציות הממשיות, חשבון וריאציות, ותורת המידה. כמו כן פרסם תוצאות חשובות בתחום העתקות קונפורמיות ובתורת התאמת השפה.

בפיזיקה, הוא ידוע בעיקר בתור מי שניסח את התרמודינמיקה באופן אקסיומטי.[1]

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קונסטנטין קרתיאודורי נולד בברלין וגדל בבריסל, שבה שירת אביו כשגריר טורקיה בבלגיה. משפחת קרתיאודורי הייתה בין המשפחות המכובדות של קונסטנטינופול, ובניה החזיקו במשרות ממשלתיות רמות דרג.

קרתיאודורי החל את לימודיו באוניברסיטת ברלין ב־1900. בשנים 1902–1904 הוא למד לתואר דוקטור באוניברסיטת גטינגן בהנחייתו של הרמן מינקובסקי. בשנים 1909–1920 הוא שימש כמרצה באוניברסיטאות של הנובר, ברסלאו, גטינגן וברלין.

בשנת 1920 קיבל קרתיאודורי משרה באוניברסיטת סמירנה (כיום איזמיר) שבאסיה הקטנה (אז שייכת תקופה קצרה ליוון). הוא היה משתתף מרכזי בפיתוח המוסד והצליח להביא לשם מספר פרופסורים בעלי שם, אך בשנת 1922 עלו מאמציו בתוהו כאשר הטורקים כבשו ושרפו את העיר. קרתיאודורי נאלץ לנוס לאתונה, ובעזיבתו הצליח לקחת עמו את הספרייה האוניברסיטאית וכך הציל אותה מחורבן. הוא נשאר באתונה ולימד שם באוניברסיטה ובבית-ספר טכני עד שנת 1924.

בשנת 1924 התמנה לפרופסור למתמטיקה באוניברסיטת מינכן והחזיק במשרה זו עד למותו בשנת 1950.

קרתיאודורי ניחן בכישרון לשפות. בנוסף ליוונית וצרפתית שהיו לו כשפות אם, הוא פרסם את רוב מאמריו בגרמנית, שאף כיום מהווים דוגמה לסגנון כתיבה מדעית מצוין. כמו כן הוא שלט בשיחה באנגלית, איטלקית וטורקית, וידע לקרוא לטינית ויוונית קלאסית. יכולתו זו אפשרה לו לקיים קשרים עם מתמטיקאים בארצות שונות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראו למשל:
    Pogliani, Lionello; Berberan-Santos, Mario N. (2000). "Constantin Carathéodory and the axiomatic thermodynamics". Journal of Mathematical Chemistry. 28 (1/3): 313–324. doi:10.1023/A:1018834326958.