קומפיוג'ן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קומפיוגן בע"מ
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית
בורסה הבורסה לניירות ערך בתל אביב
סימול קמפג
מייסדים אלי מינץ, שמחון פייגלר, אמיר נתן
תקופת הפעילות 1993–הווה (כ־31 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה חולון
בעלות ענת כהן-דייג (0.02%)
ציבור (99.98%)
ענפי תעשייה ביוטכנולוגיה
מוצרים עיקריים תוכנות מחקר רפואיות, תרופות לסרטן
שווי שוק 837 מיליון ש"ח (28 במרץ 2024)
הכנסות 7.50 מיליון דולר (2022)[1]
רווח תפעולי הפסד של 35.3 מיליון דולר (2022)[1]
רווח הפסד של 33.6 מיליון דולר (2022)[1]
הון עצמי 77.6 מיליון דולר (2022)[1]
סך המאזן 94.1 מיליון דולר (2022)[1]
נשיא ענת כהן-דייג
יו"ר פול סקרי
מנכ"ל ענת כהן-דייג
עובדים 101 (31.12.2017)[2]
 
https://www.cgen.com האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קומפיוגן בע"מ (נקראת גם: קומפיוג'ן, באנגלית: .Compugen Ltd) היא חברה ישראלית העוסקת במחקר ופיתוח של תרופות אימונותרפיה לסרטן. לחברה שני מרכזי פיתוח עיקריים - אחד במטה הראשי של החברה בחולון, ישראל, והשני בדרום סן פרנסיסקו, קליפורניה.

מניית החברה נסחרת בנאסד"ק ובבורסת תל אביב, שם היא כלולה במדדים ת"א ביומד ות"א טק-עילית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קומפיוג'ן נוסדה בשנת 1993 על ידי אלי מינץ, שמחון פייגלר ואמיר נתן. רעיון הקמת החברה נולד בעקבות ביקור שערך מינץ ואשתו ליאת במכון פסטר בצרפת, שם עסקו בפרויקט הגנום האנושי. במהלך הביקור גילתה ליאת שהגורם העיקרי המעכב את הפרויקט הוא כוח מחשוב נמוך, שמקשה על השוואת הרצפים הגנומיים החדשים שמתגלים לאלו הישנים. על מנת להתמודד עם בעיה זו צירף אליו אלי מינץ את פייגלר ונתן, שיחד הקימו את קומפיוג'ן ופיתחו מחשב שלו קראו "Bioccelerator" (ביו-מאיץ), שאיפשר לבצע את ההשוואות הגנטיות שנדרשו במהירות גבוהה עד פי 1,000 מזו של המערכות האחרות שהיו קיימות באותה עת[3].

בשנת 1997 יצאה קומפיוג'ן עם מוצר חדש - תוכנת ה-Leads, המאפשרת כריית מידע מתוך מאגרים גדולים של מידע גנטי. החברה מכרה את התוכנה למספר חברות גדולות - במחיר של כמה מיליוני דולרים לכל אחת. בנוסף, ניסתה החברה לשווק את התוכנה ללקוחות קטנים יותר, שאין באפשרותם לשלם מחיר כה גבוה, על ידי יצירת אתר אינטרנט בשם "Lab-On-Web", שמאפשר לחוקרים במעבדות קטנות לשלוח שאילתות למערכת ה-Leads, וקומפיוג'ן תקבל תשלום עבור כל שאילתה. עם זאת, מודל עסקי זה לא נחל הצלחה[3].

בשנת 2000 הנפיקה החברה לראשונה את מניותיה לציבור בבורסת נאסד"ק. ב-2002 נרשמה החברה למסחר בבורסה בתל אביב כמניה דואלית.

באזור שנת 2001 שינתה החברה כיוון, מחברה שמתמקדת בעיקר בפיתוח תוכנות ואפליקציות מחשב, לחברה שמתמקדת בעיקר בפיתוח שיטות אבחון ותרופות תוך שהיא משתמשת במוצרי התוכנה המתקדמים שפיתחה בשביל למצוא ולפתח חלבונים למגוון מטרות רפואיות.

בשנת 2002 הקימה החברה את חברת-הבת אבוג'ן, המשתמשת בחלק מהטכנולוגיות החישוביות שפותחו בקומפיוג'ן בתחום הביוטכנולוגיה החקלאית[4][5]. כיום אבוג'ן היא חברה ציבורית הנסחרת גם היא בבורסה בתל אביב ובנאסד"ק. היא כבר אינה חברת-בת של קומפיוג'ן.

בשלהי 2015 העבירה קומפיוג'ן את משרדיה הראשיים מתל אביב למרכז עזריאלי בחולון[6].

קומפיוג'ן משתמשת בתשתית החישובית שלה לצורך זיהוי מטרות תרופתיות חדשות ופיתוח תרופות ראשונות מסוגן בתחום של אימונותרפיה בסרטן. ב-2015 חשפה קומפיוג'ן את CGEN-15029 - חלבון בקרה פוטנציאלי של מערכת החיסון, שיכול לשמש כמטרה לטיפול אימונותרפי בסרטן. החברה דיווחה על ניסוי אימות ראשוניים שנערכים לגבי חלבון בקרה זה[7]. בשנת 2018 הגישה קומפיוג'ן בקשה לתחילת ניסויים קליניים ל-FDA עבור COM701, נוגדן תרפויטי ראשון מסוגו, המוכוון ל-CGEN-15029 או PVRIG. החברה מתכוונת להתחיל ניסויים קליניים ב-COM701 במהלך 2018.

נכון לשנת 2018, בצנרת התרופות של קומפיוג'ן ישנן תוכניות אימונו-אונקולוגיות המפותחות כנגד מטרות תרופתיות שהחברה גילתה, כולל חלבוני בקרה של מערכת החיסון שמשפיעים על תאי T ותוכניות פיתוח כנגד מטרות מילואידיות. לחברה יש ארבע תוכניות בשלב פרה-קליני וכן תוכניות מוקדמות יותר בתהליכי גילוי ואימות (validation).

תוכניות פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

COM701/CGEN-15029[עריכת קוד מקור | עריכה]

CGEN-15029 הוא הכינוי הפנימי של קומפיוג'ן עבור PVRIG, חלבון בקרה חדש מסוג B7 / CD28. ביוני 2016, COM701 נבחר כנוגדן אותו בחרה החברה לפתח כנגד PVRIG. תוכנית הפיתוח הפרה-קלינית עבור COM7001 הושלמה ב-2018 ולקראת סוף מרץ 2018 הגישה קומפיוג'ן בקשה לתחילת ניסויים קליניים למנהל התרופות והמזון האמריקאי (ה-FDA). בכוונת החברה להתחיל ניסוי קליני שלב 1 בשנת 2018.

CGEN-15001T/ILDR2[עריכת קוד מקור | עריכה]

CGEN-15001T הוא הכינוי הפנימי של קומפיוג'ן עבור ILDR2, חלבון בקרה חדש מסוג B7 / CD28. תוכנית זו נמצאת תחת הסכם רישוי לחברת Bayer Healthcare. באפריל 2018, הודיעה Bayer על כוונתה להתחיל ניסוי קליני שלב 1 עבור הנוגדן שפיתחה (BAY1905254).

COM902/CGEN-15137[עריכת קוד מקור | עריכה]

CGEN-15137 הוא הכינוי הפנימי של קומפיוג'ן עבור TIGIT, חלבון בקרה מסוג B7 / CD28. במרץ 2017, נבחר COM902 כנוגדן אותו בחרה קומפיוג'ן לפתח כנגד TIGIT. קומפיוג'ן להתחיל ניסוי קליני שלב 1 בתוכנית זו בשנת 2019.

CGEN-15001/ILDR2 Fc Fusion[עריכת קוד מקור | עריכה]

CGEN-15001/ILDR2 Fc Fusion היא תוכנית פיתוח בתחום מחלות אוטואימוניות.

תוכניות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלבוני בקרה חדשים לאימונותרפיה של סרטן שהתגלו על ידי פלטפורמת הגילוי הייחודית של קומפיוג'ן. תוכניות אלו, הנמצאות בשלב פיתוח מוקדם יותר של גילוי ואימות (validation), מתמקדות בעיקר בחלבוני בקרה הנמצאים בתאים מיאלואידיים ובחלבוני בקרה אחרים עם מנגנוני פעולה משלימים לחלבוני בקרה מיאלואידיים.

שותפויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקומפיוג'ן יש הסכמים למתן רישיון עם חברת Bayer Healthcare וחברת Medimmune (חברה בת של AstraZeneca), כמו גם שיתופי פעולה אקדמיים עם בית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס ובית חולים מאונט סיני בניו יורק.

Bayer Healthcare[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחודש אוגוסט 2013 חתמה קומפיוג'ן על הסכם רישוי ושיתוף פעולה עם חברת Bayer Healthcare עבור מחקר, פיתוח ומסחור של תרופות לסרטן המבוססות על נוגדנים כנגד שני חלבונים חדשים – CGEN-15001T ו-CGEN-15022 – שהתגלו על ידי קומפיוג'ן. קומפיוג'ן ו-Bayer ישתפו פעולה בשלבי הפיתוח הפרה-קליני, כאשר Bayer אחראית על פיתוח קליני ומסחור התרופות. על פי תנאי ההסכם, קומפיוג'ן קיבלה תשלום מראש של 10 מיליון דולר, והייתה אמורה לקבל 30 מיליון דולר, כמו גם עד 500 מיליון דולר בתשלומי אבן דרך עבור שתי התוכניות. בשנת 2017, לאחר הערכה משותפת של תוכנית CGEN-15022, ההשקעה בתוכנית זו הופסקה ושיתוף הפעולה עם Bayer התמקד בתוכנית CGEN-15001T בלבד. נכון ל-2018, קומפיוג'ן קיבלה כ-25 מיליון דולר הכולל תשלום מראש ותשלומי אבני דרך עבור השגת יעדי פיתוח פרה-קליניים, והיא זכאית לעד 250 מיליון דולר בתשלומי אבני דרך עבור יעדים קליניים ותמלוגים חד-ספרתיים גבוהים על מכירות. באפריל 2018, Bayer הציגה את הנוגדן שפיתחה (BAY1905254) בכנס השנתי של ה-AACR והודיעה על כוונתה להתחיל ניסוי קליני ב-2018.

MedImmune[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2018 חתמה קומפיוג'ן על הסכם למתן רישיון בלעדי עם MedImmune, חברת הבת הגלובלית של AstraZeneca למחקר ופיתוח תרופות ביולוגיות, לפיתוח תרופות מבוססות נוגדים בי-ספציפיים ומולטי-ספציפיים לאימונו-אונקולוגיה. על פי תנאי ההסכם, קומפיוג'ן תספק רישיון בלעדי ל-MedImmune לצורך פיתוח נוגדנים אלו הנגזרים מאחת מתוכניות הפיתוח של קומפיוג'ן. במסגרת ההסכם, MedImmune זכאית לייצר מספר מוצרים שונים והיא האחראית הבלעדית לכל פעילות המחקר, הפיתוח והמסחור. קומפיוג'ן תקבל 10 מיליון דולר כמקדמה, וזכאית לקבל עד 200 מיליון דולר נוספים עבור אבני דרך הקשורות לפיתוח, רישוי ומסחור המוצר הראשון, וכן תמלוגים בשיעורים שונים ממכירות עתידיות. במידה ויפותחו מוצרים נוספים, קומפיוג'ן תהיה זכאית לתשלומים בגין אבני דרך ותמלוגים נוספים. במסגרת ההסכם, קומפיוג'ן שמרה על כל הזכויות האחרות עבור כלל צנרת התרופות שלה הן כמונותרפיה והן בשילוב עם מוצרים אחרים.

בית הספר לרפואה אוניברסיטת ג'ונס הופקינס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 2014 הודיעה קומפיוג'ן על שיתוף פעולה מחקרי רב שנתי עם בית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס על מטרות תרופתיות שהתגלו על ידי קומפיוג'ן בעלות פוטנציאל לשמש כבסיס לטיפולי אימונותרפיה בסרטן. שיתוף פעולה מחקרי זה הרחיב את יכולתה של קומפיוג'ן ללמוד ולהעריך את הביולוגיה ומנגנוני הפעולה של חלבוני בקרה חדשים מסוג B7 / CD8, והעניק לה גישה ליכולות מחקר ומומחיות ברמה עולמית הקיימים באוניברסיטת ג'ון הופקינס. הפרויקט מנוהל על ידי פרופ' דרו פארדול, מנהל מכון בלומברג-קימל לאימונתרפיה בסרטן באוניבסיטת ג'ונס הופקינס. פרופ' פארדול הוא יו"ר המועצה המדעית המייעצת של קומפיוג'ן ומומחה עולמי בתחום האימונותרפיה. באוקטובר 2017 הודיעה קומפיוג'ן על הרחבת שיתוף הפעולה כך שיכלול מטרות נוספות חדשות שנתגלו על ידי קומפיוג'ן.

בית חולים Mount Sinai[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2017 הודיעה קומפיוג'ן על השקת שיתוף פעולה מחקרי רב-שנתי בתחום האימונותרפיה של סרטן עם בית החולים Mount Sinai שבניו יורק. המחקרים יתבצעו תחת ניהולה של דר' מרים מראד (Miriam Merad), מנהלת המכון לאימונולוגיה מדויקת, מנהלת-משותפת של תוכנית האימונולוגיה בסרטן ופרופסור בתחום האימונולוגיה בסרטן בבית הספר לרפואה של Mount Sinai, וחברה בוועדה המדעית המייעצת של קומפיוג'ן. שיתוף הפעולה יתמקד במחקר של חלבוני מטרה מיאלואידים נבחרים שהתגלו על ידי קומפיוג'ן ובבחינת הפוטנציאל שלהם להוות בסיס לטיפולי אימונותרפיה לסרטן, כולל בחינת תפקידם בבקרת מערכת החיסון המולדת ומעורבותם בביולוגיה של גידולים סרטניים.

גיליאד סיאנסז[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 2023 הגיעה החברה להסכם עם חברת התרופות גיליאד סיאנסז על שיתוף פעולה לקידום פיתוח התרופה COM503 שמבוססת על תגלית של קומפיוג'ן. לפי ההסכם תקבל קומפיוג'ן 60 מיליון דולר במזומן, ותשלומים נוספים בהתאם להצלחת השלבים הבאים בפיתוח התרופה ומסחורה.[8]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]