קומפטומטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קומפטומטר משנת 1920
מודעה לבית ספר קומפטומטר מ-1919. בשיאם, פעלו כ-150 בתי ספר כאלה במדינות רבות

קומפטומטר הוא סוג של מכונת חישוב מכנית. הקומפטומטר היה התקן החישוב הראשון אשר הופעל על ידי לחיצת מקשים בלבד. המקשים סודרו בשבכה של עמודות אופקיות ואנכיות.

"קומפטומטר" היה השם המסחרי של חברת "Felt and Tarrant" משיקגו (שלימים תיקרא "חברת קומפטומטר" ולאחר מכן "חברת ויקטור קומפטומטר"). לאחר שנת 1961 השם המסחרי עבר לבעלותה של חברת Sumlock-Comptometer בבריטניה. התכנון המקורי הומצא כפטנט בשנת 1887 על ידי דור פלט האמריקני.

למרות שמטרתו העיקרית של הקומפטומטר הייתה חיבור, היה ביכולת המכונה לבצע חילוק, כפל וחיסור. גרסאות קומפטומטר מיוחדות שנבדלו במערכי המקשים יוצרו למגוון מטרות ביניהן חישוב מטבע וחישוב משקל, כשבחלקן שתי הספרות הימניות לא היו עשרוניות.

מפעיל מיומן, מסוגל יכול לחברבעזרת הקומפטומטר במהירות, בשימוש במספר אצבעות בעת ובעונה אחת והזנת מספר ספרות בו זמנית. עובדה זו הפכה את הקומפטומטר למהיר יותר ממחשבונים אלקטרוניים. זו הסיבה, שעבור מספר יישומים מיוחדים נותרו מכונות אלו בשימוש עד שנות ה-90 של המאה ה-20. אך למעט קומץ מכונות כולן הוחלפו על ידי תוכנת מחשב.

חברת Felt and Tarrant פתחה בתי ספר שלימדו את הפעלת המכונה ואימנו בה[1], בהדגשת מהירות מצד אחד, ומיעוט שגיאות מצד שני. בתי הספר העניקו תעודות שמשקלן היה רב בקבלה למשרת "מחשב", בדומה למשקלן של תעודות מבתי ספר לאימון בהפעלת מכונת כתיבה בקבלה למשרת כתבנית. בשיאם, בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20 פעלו ברחבי העולם כ-150 בתי ספר כאלו שהכשירו אלפי או עשרות אלפי מפעילי קומפטומטר מיומנים מדי שנה. כמעט כל התלמידים בבתי ספר אלו היו נשים. הזמינות של כוח אדם מיומן ומדופלם סייעה למכירת המכונות, ומשרדים גדולים כמו בנקים, חברות ביטוח, משרדי ממשלה, חברות שינוע מטענים ועוד הפעילו "חדרי חישוב" בהם עבדו "מחשבים אנושיים" שכל אחד מהם (בדרך כלל "כל אחת מהן") ביצע חישובים בעזרת קומפטומטר מתחילת יום העבודה ועד לסיומו.

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Darby E: "It all adds up: The growth of Victor Comptometer Corporation", Victor Comptometer Corporation, 1968.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קומפטומטר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Comptometer - Comptometers - Schools, web.archive.org, ‏2003-12-20