קולומביה רקורדס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המונח "CBS Records" מפנה לכאן. לערך העוסק בחברת תקליטים ישראלית שהייתה בעבר שלוחת CBS בישראל, ראו NMC יונייטד אנטרטיינמנט.
קולומביה רקורדס
Columbia Records
נתונים כלליים
סוג חברת תקליטים
מייסדים אדווארד ד' איסטון עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 15 בינואר 1889 – הווה (135 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת אם סוני מיוזיק אנטרטיינמנט
מיקום המטה ניו יורק
ענפי תעשייה מוזיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים תקליטים
 
www.columbiarecords.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קולוּמביה רקורדסאנגלית: Columbia Records) היא חברת תקליטים בבעלות סוני מיוזיק, חברה בת של סוני. החברה הוקמה בשנת 1889 והיא אחת מארבע חברות התקליטים הראשיות של סוני מיוזיק ביחד עם RCA רקורדס, ארטיסטה רקורדס ואפיק רקורדס. זהו המותג הוותיק ביותר בתחום התקליטים, ששרד עד לתחילת המאה ה־21.

בשנת 2023 פורסם כי קולומביה רקורדס היא חברת התקליטים החמישית הגדולה ביותר ברחבי העולם, עם הכנסה שנתית של 3 מיליארד דולרים.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטה המרכזי של החברה בשנת 1889

הקמה והתפתחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולומביה (Columbia) הייתה חברה קטנה שמכרה פטיפונים בערים וושינגטון, מרילנד ודלאוור. בדומה לחברות פטיפונים אחרות בסוף המאה ה-19, החלה החברה לשווק לצד פטיפונים גם יצירות שהקליטה בצילינדרים פונוגרפים (אנ') – המדיום שקדם לתקליט. נכון לשנת 1891 הציגה החברה קטלוג של 10 עמודים עם אוסף ההקלטות שהפיקה. מהלך זה הוביל לסיומו של שיתוף הפעולה של החברה קודם לכן, בו הייתה המשווק הבלעדי של ההקלטות של חברת "אדיסון פונוגרפים". החברה הקימה גם תזמורת בשם "תזמורת קולומביה".

בשנת 1901 החלה קולומביה למכור לצד הצילינדרים גם תקליטים, ובתקופה זו הייתה קולומביה אחת משלוש החברות המצליחות בענף זה. בשנים 1908–1914 יצאה בהדרגה קולומביה מתחום הצילינדרים הפונוגרפים ועברה להתמקד במכירת התקליטים.

בשנת 1925 נקנתה קולומביה על ידי חברת הבת של עצמה, "קולומביה גרפופון קומפני" (אנ'), אולם בשנת 1931, על רקע המשבר הכלכלי בתקופת השפל הגדול, מוזגה החברה יחד עם החברה לגרמופונים (אנ') לחברה משותפת הנקראת EMI. המיזוג יצר תאגיד שהחזיק למעשה בחברות מתחרות בממלכה המאוחדת וארצות הברית יחד, ובעקבות חוקי הגבלים עסקיים של הממלכה המאוחדת, נאלצה EMI למכור את חברת קולומביה האמריקאית, וזו החליפה בעלויות במשך מספר שנים והחברה הגיעה לבעלותה של תאגיד התקליטים האמריקאי (אנ') (ARC).

תחת בעלות CBS[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1938 רכשה חברת CBS את חברת ARC, יחד עם המותג של קולומביה בארצות הברית, במחיר של 700,000 דולרים. בעקבות המהלך השתנה הסמל המסחרי של קולומביה, עד סוף שנות החמישים, כך שיכלול את המיקרופון של CBS בעיגול מימין לעיגול נוסף המכיל "תווים קסומים".

בשנת 1948 הוסיפה קולומביה לסל המוצרים שלה סוג חדש של תקליטים, הידועים בשם אריך-נגן (באנגלית LP). תקליטים אלו הסתובבו ב־⅓33 סיבובים לדקה, ובשנת 1951 תקליטים עם 45 סיבובים לדקה. באותה שנה גם סיימה החברה את החוזה שלה מול EMI, שמאז שסיימה את בעלותה על קולומביה רקורדס הייתה אחראית עד ההפצה של התקליטים שלה. קולומוביה חתמה על הסכם הפצה חדש מול חברת פיליפס רקורדס, בתקווה שמהלך זה יסייע להם להגביר את המכירות מחוץ לאמריקה הצפונית.

ב-1955 קולומביה USA הציגה את הלוגו החדש שלהם של "עין הולכת". למעשה היה הלוגו תיאור של מחט של הפטיפון על התקליט. לוגו זה עבר שינוי קל ב-1961, ומאז ועד היום זהו הלוגו של חברת קולומביה רקורדס. בשנה שלאחר מכן, CBS סיימה את החוזה עם חברת פיליפס והקימה את ארגון משל עצמה שנקרא CBS רקורדס אינטרנשיונל (אנ') ששחררה הקלטות של קולומביה מחוץ לארצות הברית וקנדה.

קולומביה נהייתה חברת ההקלטה המצליחה ביותר בעולם בשנות ה-50, כאשר הם שכרו את האמרגן מיץ' מילר מחברת מרקורי רקורדס (אנ'). מילר במהרה חתם חוזה עם הכוכב הגדול ביותר של מרקורי רקורדס באותה עת, פרנקי ליין, וגילה חלק מהכוכבים המצליחים של העשור ביניהם טוני בנט, מהליה ג'קסון, ריי קוניף, רוזמרי קלוני וג'וני מאטיס.

כחלק מההתרחבות הבינלאומית של התאגיד, הרחיבה את פעילות למדינות שונות, ביניהן ישראל (החל משנת 1964) ומדינות אחרות באסיה ואפריקה. החברה הוציאה תחת הארגון CBS Records גם תקליטי מוזיקה ישראלית, ובחנה ייצוא שלהם למדינות אחרות.[2]

תחת בעלות סוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1988 CBS רקורדס נרכשה על ידי חברת סוני. כיוון שלסוני היה רק רישיון על השם CBS רקורדס, היא קנתה מ-EMI רקורדס את הזכויות להשתמש בסמלים המסחריים של קולומביה מחוץ לאמריקה הצפונית ויפן, שלא היו בשימוש בפועל בידי חברת EMI מאז תחילת שנות ה-70. באותה שנה החליטה סוני לסיים את פעילותה של CBS בישראל, ושלוחתה בישראל שינתה את שמה ל-NMC יונייטד אנטרטיינמנט. חברת סוני איחדה את שלוחת המוזיקה שלה עם חברת ברטלסמן מיוזיק גרופ ב-2004. החברה המשולבת הנקראת סוני-BMG, המשיכה להשתמש בשמה של CBS ובלוגו שלה (העין ההולכת) בכל העולם מלבד יפן, שם השלוחה בבעלות מלאה של סוני, ושמה הוא סוני רקורדס.

ביפן, הסמל המסחרי (התווים הקסומים) עדיין בבעלות ניפון קולומביה הישנה, שנקראת קולומביה מיוזיק אנטרטיינמנט. סוני משתמשת בצורה שונה במקצת מהתווים הקסומים בשביל המותגים הקלאסיים שלה. סוני יצרה את חברת הבת סוני מיוזיק אנטרטיינמנט, שבבעלותה חברות תקליטים רבות, כשקולומביה רקורדס היא אחת החברות המצליחות מביניהן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קולומביה רקורדס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Brian Clark, The 10 Largest Record Labels in the World (2023), Musician Wave, ‏2022-07-07 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ חברת "קולומביה" הקימה מפעל תקליטים בחולון, למרחב, 26 באוקטובר 1964