קווין סמית'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קווין סמית'
Kevin Smith
סמית' בכנס קומיק-קון 2019
סמית' בכנס קומיק-קון 2019
לידה 2 באוגוסט 1970 (בן 53)
רד בנק, ניו ג'רזי, ארצות הברית
שם במה Silent Bob עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Kevin Patrick Smith עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1992
עיסוק תסריטאי, במאי קולנוע, מפיק סרטים, שחקן, מחבר ספרי קומיקס
מקום לימודים
  • ניו סקול
  • Brookdale Community College
  • תיכון אזורי הנרי הדסון
  • בית הספר לקולנוע של ונקובר עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ג'ניפר שוואלבאך-סמית (1999–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים הארלי קווין סמית' עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס אינדפנדנט ספיריט לתסריט הטוב ביותר (1998)
  • פרס אינקפוט (2018)
  • Harvey Award for Best New Talent (1999) עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.silentbobspeaks.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קווין פטריק סמית'אנגלית: Kevin Patrick Smith; נולד ב-2 באוגוסט 1970) הוא שחקן, תסריטאי, במאי קולנוע וקומיקסאי אמריקאי.

סרטיו מתאפיינים בדיאלוגים ובראיית עולם ייחודיים, משלבים הומור גס, ופשוטים יחסית מבחינת רמת הפקתם הטכנית. על פי רוב, הרקע לעלילתם הוא ניו ג'רזי, מדינת הולדתו של סמית, וניתן למצוא בהם אזכורים רבים לתרבות הפופ, עם דגש מיוחד לספרי קומיקס ומלחמת הכוכבים. כשחקן, מזוהה בעיקר עם הדמות "בוב השקט" ("סיילנט בוב") מהצמד ג'יי ובוב השקט.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמית' נולד וגדל ברד בנק, ניו ג'רזי שבארצות הברית, למשפחה קתולית, ויש לו אחות ואח מבוגרים ממנו. האווירה התרבותית של ניו ג'רזי בה גדל השפיעה רבות על סרטיו. כנער מתבגר הוא השתתף בסדנה לכתיבה יוצרת, ממנה נשר. הוא נרשם גם לבית ספר לקולנוע של ונקובר, אך עזב גם את בית ספר זה לאחר חודשים ספורים והחל לעבוד כמוכר במינימרקט שהיה צמוד לחנות וידאו. מתקופה זו שאב השראה לעלילה ולדמויות בסרטו הראשון "מוכרים בלבד".

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיוצר סרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שאספו $27,000 מהוריהם, הלוואות ומכירת אוסף ספרי הקומיקס של סמית', הוא וחברו מבית הספר לקולנוע של ונקובר, סקוט מוז'ייר החלו בהכנת הסרט "מוכרים בלבד" בשחור-לבן המספר על חוויותייהם של שני בטלנים בני 22 העובדים במינימרקט. סמית' וחברו נעזרו בחברים ושחקנים מקומיים וצילמו בלילה באותה חנות שסמית' עבד בה במשך היום. הסרט זכה במקום הראשון בפסטיבל סאנדנס ב-1994, קיבל מקום בפסטיבל קאן, וגרף עבור סמית' תקציב של 6,000,000 דולר מחברת יוניברסל להפקת סרטו השני.

ב-1995 יצא סרטו השני, "עכברי הקניון" שכשל בקופות בשבוע הראשון אך הפך לסרט פולחן עם השנים. סמית' החליט לעזוב את חברות ההפקה הגדולות, ולחזור לעשות סרטים עצמאיים.

לסרטו השלישי, "לרדוף אחרי איימי" (1997) הוא גייס לתפקידים הראשיים את חבריו ג'ייסון לי, בן אפלק וג'ואי לורן אדמס (אשר הייתה זוגתו בתקופה זו). הסרט זכה לביקורות חיוביות בשל שילוב של יותר אלמנטים דרמטיים מאשר בשני סרטיו הקודמים של סמית'. כמו כן, הסרט זכה להכנסות קופתיות גבוהות במיוחד ביחס לתקציבו הנמוך שהושקע בו (כרבע מיליון דולר).

בסרטו הרביעי, "דוגמה", סמית' נוטש קלות את תרבות הפופ - ומציג סרט שנראה כמותח ביקורת על האמונה הקתולית. הסרט, אשר יצא בשנת 1999, גרר תגובות חריפות מקתולים רבים, אשר כללו מכתבי נאצה ואיומי רצח כלפי סמית'.

את סרטו החמישי הקדיש סמית' למעריציו. "ג'יי ובוב השקט מכים שנית" מ-2001 הוא מכתב אהבה למעריצים. סרט שלם בו ג'יי ובוב השקט עוברים על פני כל ארצות הברית ונתקלים בשלל דמויות מסרטיו הקודמים, יחד עם דמויות חדשות ומחווה לסדרות אנימציה היסטוריות.

בסרטו השישי, "ג'רזי גירל" (2004) עזב סמית' את ג'יי ובוב. אותו צמד שהופיע בכל חמשת סרטיו עד אז, והיווה חוליה מקשרת בין הסרטים, נעלם. את ניו-ג'רזי, הוא לא עזב - הסרט מתרחש בעיירה בה גדל. את סרטו השישי הקדיש באופן רשמי סמית' לאביו, דונלד שנפטר במהלך ההפקה. למעריציו הוא כתב באתרו - "הסרט מוקדש גם לבת שלי, הארלי קווין (הארלי קווין היא אחת מהאויבות של באטמן) - בתקווה שיום אחד תגדל ותבין את מכתב האהבה שאבא כתב לה", הסרט, למרות כל החיבה שהוכנסה בו, כשל בקופות.

ב-21 ביולי 2006 יצא סרטו השביעי, "מוכרים בלבד 2", בו הוא חוזר לתאר את עלילותיהם של דנטה ורנדל, גיבורי "מוכרים בלבד", יחד עם ג'יי ובוב השקט. הסרט זכה להערכה ולביקורות חיוביות יחסית, וכן להכנסות של 25 מיליון דולר - פי 5 מתקציבו.

ב-2007 ביים את פרק הפיילוט של הסדרה הקומית "ריפר" של ערוץ CW.

סרטו השמיני, "זאק ומירי עושים פורנו", יצא לאקרנים בארצות הברית ב-31 באוקטובר 2008. הסרט, קומדיה רומנטית, מספר על זוג חברים אפלטוניים שמחליטים לצלם ביחד סרט פורנו, בניסיון לחלץ את עצמם מהמצוקה הכלכלית אליה נקלעו. בניגוד לסרטיו הקודמים סמית' החליט שלא להופיע בסרט. ג'ייסון מיוז, שותפו של סמית' לצמד הקולנועי-בדיוני ג'יי ובוב השקט, מופיע בסרט באחד התפקידים הראשיים, אך הפעם לא בתפקיד ג'יי. הסרט לא זכה להצלחה קופתית.

הסרט התשיעי שביים סימן את הפעם הראשונה שסמית' נשכר לעבודת בימוי עבור תסריט שלא הוא כתב. הסרט "קופ אאוט", קומדיית המשטרה בכיכובם של ברוס וויליס וטרייסי מורגן, יצא בשנת 2010. תגובות המבקרים לסרט היו שליליות במיוחד, יותר מכל הסרטים האחרים שביים סמית' עד אז. על אף הביקורות הקשות, זכה הסרט להצלחה יחסית בקופות וכן במכירות DVD.

בפברואר 2010 עלתה לכותרות תקרית מביכה בה סמית' הורד מטיסה פנימית בארצות הברית של חברת התעופה סאות'ווסט איירליינס עקב משקלו, על אף שהוכיח כי לא חרג ממגבלות הבטיחות והנוסעים שלצידו לא התנגדו לנוכחותו. סמית' דאג לפרסם בעצמו את התקרית אותה כינה "שמן מכדי לטוס" ולגנות את חברת "סאות'ווסט". אולם התקרית גם עודדה את סמית' להפחית ממשקלו בהדרגה.

בסרטו העשירי, "כנסיית הפחד", אשר כתב וביים, סמית' שילב לראשונה כבמאי את ז'אנר האימה. הסרט צולם בתקציב צנוע של 4 מיליון דולר והוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל סאנדנס 2011. לפני הבכורה הצהיר סמית' כי יקיים מכירה פומבית עבור הפצת הסרט, אולם במקום זאת הודיע בפסטיבל כי יפיץ את הסרט בעצמו ללא כל תמיכה מאולפנים הוליוודיים. הודעה זו הייתה שנויה במחלוקת וסמית' קיבל ביקורת על אמינותו ושיקוליו. סמית' החל להציג את הסרט במרץ 2011 בערים נבחרות בארצות הברית, עם כוונה להפיצו רשמית בבתי הקולנוע באוקטובר של אותה שנה. לבסוף הסרט הוצג במספר מוגבל של בתי קולנוע בהקרנות חד-פעמיות (בין היתר על מנת שיהיה כשיר למועמדות לפרס אוסקר) ונרכש להפצה ב-DVD ובלו-ריי בלבד. בסרט מככבים בין היתר מייקל פארקס, ג'ון גודמן ומליסה ליאו.

במהלך 2011 הודיע סמית' כי בכוונתו לביים סרט הוקי "Hit Somebody" בתור סרטו האחרון כבמאי. לאחר מספר פרסומים שונים לגבי עתידו של הסרט (בין היתר על הכוונה לפצלו לשני חלקים ולאחר מכן להפיצו כסרט אחד באורך כשעתיים וחצי), בדצמבר 2012 הודיע סמית' כי התקשה מדי להשיג מימון לסרט זה והחליט להפכו למיני-סדרת טלוויזיה בת 6 חלקים. בנוסף הודיע כי במקום זאת, סרטו האחרון המתוכנן יהיה "מוכרים בלבד 3", במידה והשחקן ג'ף אנדרסון ("רנדל") יסכים לשוב לתפקידו משני הסרטים הקודמים. לבסוף סמית' החליט לביים לפני כן סרט אימה נוסף בשם "טאסק", בהשראת כתבה שקרא על איש שמשכיר חדר בביתו בחינם, בתמורה להסכמת הדייר להתלבש ולהתנהג כסוס ים במשך שעתיים ביום. צילומי הסרט התקיימו במהלך נובמבר 2013, ועלה לאקרנים בספטמבר 2014. בסרט מככבים מייקל פארקס, ג'סטין לונג, היילי ג'ואל אוסמנט וג'וני דפ. לאחר הפקת סרט זה סמית' חזר בו מכוונתו לפרוש מתעשיית הקולנוע.

באוגוסט 2014 החל סמית' בצילומי סרטו הבא, "Yoga Hosers", המהווה ספין אוף לסרט "טאסק", ובו סמית' משתף פעולה שוב עם השחקן ג'וני דפ. בסרט מככבת בתו של דפ, לילי-רוז דפ, לצד בתו של סמית', הארלי קווין סמית'. הסרט הוא החלק השני של מה שמכנה סמית' "טרילוגיית הצפון האמיתי", אשר חלקה השלישי המתוכנן הוא סרט בשם "Moose Jaws" ("מלתעות צבי"). הסרט "Yoga Hosers" יצא בספטמבר 2016 וקיבל ביקורות שליליות בעיקר.

ביולי 2014 נודע כי חברת "וויינסטין" אשר סייעה במימון רוב סרטיו של סמית', סירבה לממן את הפקת "מוכרים בלבד 3" והסכימה רק להפיץ את הסרט. בספטמבר 2014 הודיע סמית' כי מצא מקור מימון להפקת הסרט ומאוחר יותר הודיע כי הצילומים מיועדים להתחיל בקיץ 2015. בפברואר 2017 הודיע סמית' כי הפקת הסרט בוטלה בעקבות פרישת אחד השחקנים הראשיים 3 חודשים לפני מועד תחילת הצילומים.

במרץ 2015 הודיע סמית' על סרט המשך מתוכנן ל"עכברי הקניון". ביוני 2016 עדכן סמית' כי ההמשך ל"עכברי הקניון" יופק כסדרת טלוויזיה בת 10 פרקים, שתשודר ככל הנראה באחת מרשתות הכבלים האמריקאיות או שירותי הסטרימינג. לאחר קשיים במימוש פרויקט זה וביטול הפקת "מוכרים בלבד 3", כתב סמית' תסריט המשך ל"ג'יי ובוב השקט מכים שנית". הסרט "ג'יי ובוב השקט מכים שנית 2" ("Jay and Silent Bob Reboot") תוכנן תחילה להצטלם במהלך קיץ 2017. לאחר מספר דחיות, צילומי הסרט החלו בפברואר 2019 והוא יצא לאקרנים בחודש אוקטובר באותה שנה.

ב-2016 ביים את פרק 7 בעונה 3 של הסדרה "הפלאש", ובאותה שנה גם מספר פרקים בסדרה "סופרגירל" ופרק בסדרה "הגולדברגים".

ספיישלים וראיונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבמאי המעביר ביקורת על תרבות הפופ, סמית' מגיע לאוניברסיטאות ומכללות שונות בארצות הברית ועונה על שאלותיהם של קהל הסטודנטים. בשנת 2002 סמית' הוציא DVD בו נכנסו מיטב השאלות והתשובות במבחר מכללות ואוניברסיטאות בארצות הברית הנקרא "An Evening With Kevin Smith" ("ערב עם קווין סמית'"). בנובמבר 2006 יצא DVD נוסף, בו נמצאות שאלות משני מיקומים: לונדון וטורונטו. הוא נקרא "An Evening with Kevin Smith 2: Evening Harder" (הומאז' לסרט "מת לחיות 2" שבאנגלית נקרא "Die Hard 2: Die Harder"). באוקטובר 2008 יצא DVD שלישי של שאלות ותשובות, שצולם בניו ג'רזי ביום הולדתו ה-37 של סמית' ונקרא "Sold Out: A Threevening with Kevin Smith". ספיישל רביעי של שאלות ותשובות שודר תחילה כספיישל טלוויזיוני באוקטובר 2010 תחת השם "Kevin Smith: Too Fat for 40" ("שמן מדי לגיל 40"), המתייחס לתקרית "סאות'ווסט איירליינס" ולציון יום הולדתו ה-40. בספיישל בן השעתיים נתן סמית' הפעם תשובה על שאלה אחת בלבד מהקהל, אשר התרחבה לשלל סיפורים מחייו ומהקריירה. הספיישל יצא גם הוא על גבי DVD באוקטובר 2011 בגרסתו המלאה (כשלוש שעות וחצי). ספיישל חמישי של שאלות ותשובות, "Kevin Smith: Burn in Hell" ("הישרף בגיהנום"), שודר גם הוא בטלוויזיה בפברואר 2012.

חוץ מהספיישלים, בפברואר 2007 החל להגיש יחד עם סקוט מוז'ייר פודקאסט שבועי בשם "SModcast" (האותיות הראשונות "S" ו-"M" לפי שמות המשפחה של השניים מחליפות את האות "P" במילה "פודקאסט"). התוכניות היו ניתנות להורדה בחינם באתר של השניים, "Quick Stop Entertainment" (הקרוי על שם המכולת שכיכבה בסרט "מוכרים בלבד"), ומאוחר יותר הועברו לאתר הבית של הפודקאסט, SModcast.com, בו נוספו עם הזמן תוכניות שמע נוספות של סמית' וחבריו. בחודש מאי 2011 החל האתר לשדר גם תוכניות בשידור חי, אשר ניתנות גם הן להורדה בחינם באתר לאחר שידורן.

מאפיינים קולנועיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמית', כמאמין גדול במתן קרדיט - נותן הרבה קרדיט למקורות שלו. כמעריץ גדול של סאגת מלחמת הכוכבים, סמית' מכניס לכל סרטיו מחוות קלות - בדיחות, ציטוטים, ואפילו את כוכבי הסרטים, מארק המיל וקארי פישר, שהתארחו בסרטו משנת 2001, ג'יי ובוב השקט מכים שנית.

כחובב קומיקס מושבע, הוא מכניס את עולם הקומיקס אל סרטיו. החל מברודי ברוס (דמותו של ג'ייסון לי בסרט Mallrats), שהוא אספן קומיקס מושבע, דרך לרדוף אחרי איימי שדמויותיו הראשיות הם אמני קומיקס, ועד ג'יי ובוב השקט מכים שנית בו ג'יי ובוב הולכים לעצור סרט שמפיקים על הקומיקס לו הם היוו בסיס. סמית' גם הופיע הופעות אורח בסרט דרדוויל בכיכובו של אפלק, המבוסס על דמות הקומיקס, ואף אמן הקומיקס הגדול סטן לי, שאחראי בין היתר על רצועות קומיקס כגון ספיידרמן ואקס-מן הופיע כדמות אורח בסרטו עכברי הקניון. אפילו ספרים גדולים מקבלים אצל סמית' מקום של כבוד. התפסן בשדה השיפון של ג'.ד. סלינג'ר היווה מקור השראה לשמות הדמויות הראשיות בסרט לרדוף אחרי איימי.

סמית' בכנס קומיק-קון 2006

כשחקן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשבעה מסרטיו ("מוכרים בלבד", "עכברי הקניון", "לרדוף אחרי איימי", "דוגמה", "ג'יי ובוב השקט מכים שנית", "מוכרים בלבד 2" ו"ג'יי ובוב השקט מכים שנית 2") הוא מופיע בתפקיד בוב השקט. הוא הופיע בתפקיד אורח כ"בוב השקט" בסרט צעקה 3. הדמות שלו היא סוחר סמים שמנמן ונמוך בעל שיער ארוך הלובש תמיד מעיל גדול וממעט לדבר. הוא בולט בכך שהוא שונה בכל המאפיינים (מראה, דיבור, התנהגות) משותפו ג'יי (ג'ייסון מיוז). קווין סמית הופיע בתפקיד קטן בסרט "מת לחיות 4" בתור דמות הנקראת וורלוק. בשנת 2010 שיחק בתפקיד לארי הגדול במותחן "4.3.2.1" שכתב וביים נואל קלארק.

בנוסף לסרטים אותם ביים, סמית' הופיע בתפקידי אורח בסרטים וסדרות טלוויזיה שונות, בין השאר: "צעקה 3" (בו מופיעים ג'יי ובוב השקט), "דרדוויל", "חוק וסדר", "כן, מותק", "המפץ הגדול" ועוד.

כמחבר קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמית' כתב את העלילה למספר חוברות קומיקס. הספרים בלאנטמן וכרוניק ו-Chasing Dogma היו יצירות קומיקס הקשורות לעולם הסרטים שיצר במיוחד לדמויות ג'יי ובוב השקט. סמית' כתב, בין השאר את העלילה לספיידרמן והחתולה השחורה (Spider-Man\Black-Cat: The Evil That Men Do, שש חוברות), "דרדוויל: שד שומר" (8 חוברות) עבור הוצאת מארוול קומיקס, סיפור בשם "קולות של אלימות" עבור סדרת החץ הירוק (4 חוברות), הסיפור "החץ הירוק: אשפת חצים" (עשר חוברות) ושתי מיני סדרות של באטמן - Batman: Cacophony ו-Batman: The Widening Gyre.

בשנת 2021 סמית' פיתח עבור נטפליקס את סדרת האנימציה "שליטי היקום: הגילוי" המהווה סדרת המשך לסדרה משנות השמונים, ומבוססת על סדרת צעצועים אשר מיוצרות על ידי חברת מאטל (Mattel) עם אותו שם.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות התשעים סמית' ניהל מערכת יחסים עם השחקנית ג'ואי לורן אדמס, אותה גם ליהק לתפקיד ראשי בסרטו "לרדוף אחרי איימי". השניים נפרדו ב-1997. זמן קצר לאחר מכן פגש את ג'ניפר שוולבאך, עת קיימה עמו ראיון בתור כתבת העיתון" USA Today". השניים החלו במערכת יחסים ונישאו באפריל 1999, כאשר שוולבאך הייתה בהריון מתקדם. ביוני באותה שנה נולדה בתם, הארלי קווין סמית'.

סמית' חונך כנוצרי קתולי, אך החל לפקפק בדתו בשנות ה-20 לחייו ולחקור אמונות ודתות שונות, מה שהוביל ליצירת סרטו "דוגמה". ב-2014 בריאיון ל-BBC סיפר שהוא מאמין באלוהים כי ההוכחה לכך שהוא קיים היא בזכות כך שיש לו קריירה, אך ב-2015, הצהיר סמית' שעקב מותו של כלבו הוא נטש את האמונה.

סמית' העלה והוריד במשקלו מספר פעמים במשך השנים. בפברואר 2018, לאחר הופעת סטנד-אפ בקליפורניה, סמית' לקה בהתקף לב ועבר ניתוח חירום, ממנו החלים. בעקבות כך עבר לטבעונות בהמלצת ייעוץ תזונאי שקיבל ובהשפעת ביתו, הארלי קווין סמית', שגם היא טבעונית. בעקבות השינוי בתזונה, הצליח להוריד ממשקלו 26 ק"ג תוך שמונה חודשים. סמית' אף הפך לדובר בתשלום של "שומרי משקל" באמריקה, והשתתף בתשדיר לקידום טבעונות של עמותת Mercy For Animals, בו הצהיר שביתו "הצילה את החיים שלו".[1]

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה שם הסרט בעברית שם הסרט באנגלית תפקידיו בסרט הופעה בסרט
במאי מפיק עורך תסריט שחקן
1994 מוכרים בלבד Clerks בוב השקט
1995 עכברי הקניון Mallrats בוב השקט
1997 לרדוף אחרי איימי Chasing Amy בוב השקט
1999 דוגמה Dogma בוב השקט
2001 ג'יי ובוב השקט מכים שנית Jay and Silent Bob Strike Back בוב השקט
2004 ג'רזי גירל Jersey Girl
2006 מוכרים בלבד 2 Clerks II בוב השקט
2008 זאק ומירי עושים פורנו Zack and Miri Make a Porno
2010 קופ אאוט Cop Out
2011 כנסיית הפחד Red State אסיר (קול בלבד)
2014 טאסק Tusk
2016 חגים Holidays
2016 יוגה הוזרז Yoga Hosers בראצי
2019 ג'יי ובוב השקט מכים שנית 2 Jay and Silent Bob Reboot בוב השקט
2021 קילרוי היה כאן Killroy Was Here
2022 מוכרים בלבד 3 Clerks 3 בוב השקט

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קווין סמית' בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Kevin Smith and Harley Quinn Smith", Mercy For Animals, March 28 2019